se a Julia staat symbool Sylvia Hoeks voelde zelf hoe verlammend het koude water kan zijn 11 lil! THE. Jf» m llth international Htm festival U-ZO September 2009 Viissingen Sylvia Hoeks als de 18-jarige Julia, wanhopig op zoek naar haar baby in de film De Storm. door Ali Pankow Natuurlijk had ik op school over de Waters noodramp gehoord", zegt Sylvia Hoeks, hoofdrolspeel ster van De Storm. „Maar ik had me er niet echt een beeld van ge vormd. Vanaf het moment dat ik wist dat ik de rol van Julia zou gaan spelen, ben ik er alles over gaan opzoeken en lezen. Het boek De Ramp van Kees Sla ger natuurlijk en ik heb die film gezien met verhalen van men sen die de ramp hebben meege maakt. Dat vond ik heel aangrij pend." Als tiener deed ze op haar veer tiende al modellenwerk. Zij woon de in Maarheeze. Is de bekrompen heid die Julia in een kleine dorps gemeenschap ervaart herkenbaar? „Nee, geen bekrompenheid, maar ik was zeifin die tijd juist een heel verlegen meisje. Terwijl Braban ders meestal zo direct en zo nuch ter zijn. Zij zeggen dingen vaak recht voor hun raap. Ik creëerde liever mijn eigen fantasiewereld en vond het fijn om af en toe naar Amsterdam te kunnen vluchten." Hoeks speelt naast films ook in het theater. „Er is een groot ver schil. In het theater bouw je in sa menspel met anderen in twee uur tijd een lijn op. Dan ben je met el kaar bezig die boog zo perfect mo gelijk te spelen. Op de filmset is er geen enkele chronologie. Ik geloof dat we de laatste scène de eerste dag hebben opgenomen. Daar komt bij dat film uit veel meer ele menten is opgebouwd. Licht, ge luid en muziek hebben grote in vloed. Vooral muziek. Muziek laat je denken. Als ik in een scène vol komen neutraal voor me uitkijk, dan kan de muziek invullen wat ik daar denk. Die geeft er eigen emo ties aan." „Ik vind de afwisseling tussen to neel en film heel fijn. Theater blijft een bijzondere plek, maar film vind ik wel een heel fantastisch medium. Film biedt zo veel moge lijkheid om je als toeschouwer voor enige tijd in een andere we reld te laten zijn. Ik wil ook zeker films blijven doen. Ik mag nu de hoofdrol in Tirza gaan spelen. Ge weldig. Het is mijn lievelingsboek. Drie jaar geleden vroeg ik mijn agent al of er plannen waren dat te verfilmen. Ik heb haar toen al la ten weten dat ik dan graag auditie wilde doen." Ook voor het boek 1953 van Rik Launspach heeft Hoeks grote waar dering. „Ik vind het ook zo knap van Rik als acteur. Het is prachtig geschreven. Het boek vertelt veel over de periode voorafgaand aan het moment waarop de film be gint. Het blijft je ook boeien. Mijn vader heeft het boek in twee da gen tijd uitgelezen en zei direct te kunnen begrijpen dat ik die hoofd rol zou spelen." „Sylvia en Julia lijken als twee druppels water op elkaar, vond hij. Maar niet alles in Julia is Sylvia na tuurlijk. Je hebt uiteindelijk als speelster altijd alleen maar jezelf om een rol neer te zetten. In de film Duska was ik als het hautaine kassameisje een heel ander perso nage, een soort Lolita, meer een ar chetype. Ook dat is een kant van mij blijkbaar." Over de vraag wat haar meest bij zondere ervaring met water is in haar persoonlijk leven, moet ze even heel goed nadenken. „Tsja, zwemles. Ik vond zwemles vroe ger best leuk, behalve bij één stren ge lerares. Zij had zo'n stok met een haak. Daar was ik echt heel bang van. „Verder is het bij de opnamen voor De Storm een keer zó koud ge weest in het water. Die kou brand de gewoon in mijn gezicht en mijn handen. Het verlamde ook. Bij de lunch kon ik mijn broodje niet eens fatsoenlijk vasthouden. Ik had geen kracht meer in mijn handen. Toen begreep ik ook waar om mensen tijdens de ramp de voorwerpen waar ze in dat koude water op dreven, soms zomaar los lieten. Tot dat moment was dat niet echt tot me doorgedrongen." Een Zeeuw zet geen land on der water. Die discussie is ac tueler dan ooit. Tijd voor een epos? Komt De Storm exact op het juiste moment? door Ali Pankow De Storm is geen epos, dan was het een ander soort film geweest", zegt regisseur Ben Som- bogaart over de openingsfilm van Film by the Sea. Zeker in Zeeland wordt met grote belang stelling uitgezien naar de we reldpremière van De Storm op vrijdag 11 september, een bela den datum, voor Zeeuwen verge lijkbaar met 1 februari 1953. Geen epos dus? „Nee, het is een verhaal over één meisje, Julia. Eén karakter. Hier gaat het om een persoonlijk dra- - ma dat symbool staat voor al het leed dat de Zeeuwen en de bewo ners van een deel van Zuid-Hol- Iand hebben moeten ondergaan door die Watersnoodramp. Dan is 93 minuten een goede lengte. In deze vorm is het voor iedereen be hapbaar", vindt Sombogaart. De Storm gaat dus over Julia, een 18-jarige Zeeuwse boerendochter, die haar pas geboren zoontje kwijt raakt tijdens de rampnacht in 1953. Samen met de jonge lucht machtsergeant Aldo gaat zij op zoek naar haar baby, dwars tegen de stroom van evacués uit het rampgebied in. Een fictief verhaal dus tegen de achtergrond van een waargebeurde ramp, de grootste in Nederland na de Tweede Wereld oorlog. Hoe zit het met de historische verant woordelijkheid van een regisseur als je voor een werkelijk gebeurde ramp kiest, in aanmerking genomen dat te genwoordig nogal de nadruk wordt gelegd op 'ons collectief geheugen'? „Die historische verantwoordelijk heid voel ik absoluut. Zeker in dit geval. Er leven nog zoveel mensen die de ramp hebben meegemaakt of die slachtoffers in hun familie of naaste omgeving hebben. Men sen voor wie die Watersnoodramp van invloed is geweest op hun ver dere leven. Het is een vereiste dat je daar heel voorzichtig mee om gaat. Bij die mensen leeft de ge schiedenis nog steeds. Daar kun je niet te gekke dingen mee doen. Maar je moet ook dramatiseren als je een film wilt maken. We hebben voorafgaand heel veel materiaal verzameld. Natuurlijk hebben we 'de bijbel over de ramp' van Kees Slager gelezen, evenals dat boek van Selma Leydes- dorff Het water en de herinnering, red.). We hebben de film De Ramp van Koert Davidse gezien. We zijn uiteraard ook in het Watersnood museum in Ouwerkerk geweest. Alles wat we gezien en gehoord hebben over de ramp is zo ontzet tend belangrijk geweest bij het ma ken van een selectie. Al die foto's ook die ik heb gezien. Als ik diver se beelden in de film terugzie, zie ik ook sommige foto's zo weer voor me." Eerst was er een filmscript en daar na pas een boek, net als bij 'Bride Flight' van Marieke van der Pol Heeft zo'n koppeling invloed op je keuzes als regisseur? „Wat Bride Flight betreft wijkt het verhaal in de film niet heel erg af van dat in het boek. 2953 heeft Rik Launspach vooral geschreven om de vele research achter het verhaal recht te doen. In de film wordt maar één element uit het boek ver teld. Overigens heb ik in het begin wel meegelezen toen Rik het boek aan het schrijven was. Dan stuurde hij me steeds een hoofdstuk toe en daar reageerde ik op, maar daar ben ik mee gestopt toen we met de opnamen voor de film begon nen. Ik heb ook de acteurs toen ge adviseerd het boek nog niet te le zen, omdat het invloed zou kun nen hebben op hun spel. De film staat echt los van het boek. Ik heb gehoord dat het anders afloopt dan de film, maar ik zal het wel eens lezen als alle drukte rond de film achter de rug is. Rik en zijn vrouw Marjolein Beu- mer klopten overigens acht jaar ge leden al met een eerste versie van het filmscript bij mij aan. Dat is toen niet doorgegaan. Pas later bleek de tijd rijp voor De Storm. Bij de opzet daarvan ben ik in alle Scène van de evacuatie tijdens de ramp van 1953 in de film De Storm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 140