Prachtig plastic
Smaakvol
interieur
voorkind
én ouders
I
m
binnen buiten
zaterdag 5 september 2009
Ondanks de crisis houdt het
toonaangevende Italiaanse
merk Kartell zijn hoofd goed
boven water. Sterker nog: het
aantal winkels groeit en het as
sortiment wordt uitgebreid.
„Plastic is nog steeds trendy", zegt Joke van
der Straten, Kartellagent in Zuid-Neder
land. „Kartell heeft een ware revolutie in
plastic ontketend. Dat is echt knap. En het
merk blijft maar vernieuwen. Je zou toch
zeggen dat je op een gegeven moment alles
wel hebt ontworpen. Maar dan komen ze
toch weer met iets nieuws." Als recent voor
beeld noemt ze de gevlochten Ami-Ami-
stoel van Tokujin Yoshioka. „Ik had nooit ge
dacht dat ze zoiets konden bedenken. Kar
tell blijft de wereld verbazen."
Een andere succesfattor van Kartell is het
grote aantal distributiekanalen in de wereld.
Meer dan vierduizend verkooppunten en
ruim vijftig eigen winkels voorzien de we
reldbevolking van kunststof tafels, stoelen,
lampen en ander meubilair. In juli dit jaar is
de eerste winkel in het Midden-Oosten geo
pend en daarvoor in juni een in Zwitser
land. Nederland
moet het nog heel
even zonder een ei
gen winkel doen.
Wel kent ons land
een groot aantal
dealers, waaronder
De Bijenkorf en
een aantal 'shop-
in-shops' van meer
dan 80 vierkante
meter. Ook zijn er
al speciale Kartell-
winkels met het
lampenassorti
ment, onder ande
re in Breda en Eind
hoven. „Nederland
is heel erg toe aan
een flagstore. En
die gaat er nog dit
jaar komen", ont-
Openingsdatum en locatie van de winkel
zijn nog onbekend, maar volgens de Kartell-
vertegenwoordigster is Nederland een goe
de afzetmarkt. „Het gaat heel goed in ons
land. Dat komt omdat mensen het leuk vin
den voor een relatief lage prijs een echt Itali
aans designmeubel in huis te halen."
Vooral de Louis Ghost-chair en de Bubble
Club-bank van Philippe Starck zijn populair
in Nederland. „Mensen zien de meubels
van Kartell in de woonbladen en op tv. Bo
vendien is voor ieders smaak wel iets te vin
den."
Dat merkt ook Brechtje, verkoopster van
Kartellmeubelen bij Lineo Moderne Interi
eurs in Waalre. „Op de meubels van Kartell
komt eigenlijk iedereen af, van jong en hip
tot bejaard. Ouderen kopen vooral de Bub-
ble-clubbank. Het handige van Kartell is dat
het overal in Nederland verkrijgbaar is en
het is nog te betalen."
Het verhaal van Kartell begint in 1949. De
Italiaanse chemicus Giulio Castelli begint sa
men met zijn vrouw Anna Ferrieri met het
produceren van plastic artikelen. Onder de
naam Kartell introduceert het echtpaar plas
tic in het huishouden. En dan geen saaie
producten, maar kleurrijke artikelen die zijn
gebaseerd op technologie en design. Giulio
PST»-/ -
hult Van der Straten.
7
199
fa
fflsH
doelstelling 'Plastic like science' sinds de ja
ren tachtig van de vorige eew glas in de labo
ratoria wereldwijd vervangen door plastic
reageerbuisjes en instrumenten.
Kartell bond vanaf de eerste dag een grote
schare beroemde ontwerpers aan zich als Et-
tore Sottsass, Michele de Lucchi, Paolo Riz-
zatto, Philippe Starck en Marcel Wanders.
Zij zijn voor een groot deel verantwoorde
lijk voor het succes van Kartell. Sommige
producten schop
ten het zelfs tot de
permanente collec
tie van grote mu
sea, zoals het Mu
seum of Modern
Art in New York.
In 1999 richtte Kar
tell zelf een mu
seum op in Milaan,
waarin ook nu nog
de collectie en de
geschiedenis te
zien zijn. Ze vertel
len het Kartellver-
haal aan de hand
van alle producten
uit de collectie, ten
toongesteld in chro
nologische volgor
de.
Die collectie blijft zich uitbreiden. Bijvoor
beeld in september 2008. Toen maakte het
label een uitstapje naar de modebranche,
door een samenwerking aan te gaan met
het controversiële Italiaanse merk Normalui-
sa. Het idee kwam van marketingmanager
Lorenza Lutti. Zij wilde drie van haar per
soonlijke passies combineren: mode, design
en accessoires. Dit mondde uit in de Glue
Cinderellas, een kleine collectie transparan
te balletschoentjes die sprookjesprinses As
sepoester zou hebben gedragen als ze in de
eenentwintigste eeuw had bestaan. De
schoenen worden in dezelfde machines ge
maakt als de meubels van Kartell, dus vol
gens de nieuwste injectietechnologieën.
Dit jaar is extra feestelijk voor Kartell, van
wege de 60ste verjaardag. Het feestje valt sa
men met dat van de Barbiepop, die dit jaar
Sarah zag. Ze vier
den hun verjaardag
samen op de meu
belbeurs
Salone del Mobile
in Milaan, door het
presenteren van
een gelimiteerde
uitvoering van de
Louis Ghost-stoel.
Van deze bestseller
werd een knalroze
Barbie-uitvoering
gemaakt.
De stoel past pre
cies bij de doelstel
ling van Kartell:
het creëren van
een makkelijker,
mooier en kleurrij
ker leven.
Sommige designmerken ontketenen een revolutie. Zo ook het
Italiaanse Kartell. Dit jaar viert het kunststofmeubelmerk zijn
60ste verjaardag. Hoe doodgewoon plastic technologisch design
werd.
door Suzanne Dijkstra
Grote foto: Barbieversie van de Louis Ghost-stoel.
Foto links: Kunststof Bubble Club-bank van Philippe Starck.
Foto rechtsboven: Uitstapje naar de mode met Glue Cinderellas, plastic schoeisel.
Foto rechtsonder: Tafellamp Bourgie, een bestseller van Kartell. foto's CPD
Castelli studeerde bij de uitvinder van poly-
propyleen. Hij kende veel vooruitstrevende
ontwerpers en kunstenaars.
Het begon met een skirek, een ontwerp van
architect en industrieel vormgever Roberto
Menghi. Ook ontwierp Anna Ferrieri zelf
veel producten. Kartell fleurde vanaf de ja
ren vijftig het huishouden echt op. Bijvoor
beeld met de ontwerpen van Gino Colombi-
ni, technisch directeur van Kartell vanaf
1953. Van zijn hand zijn onder andere een
mattenklopper, lunchbox en een ronde para-
plubak van kunststof.
In de jaren zestig wordt Kartell echt popu
lair, net als veel ander Italiaans design. De
producten winnen veel internationale prij
zen. Ook het buitenland raakt geïnteres
seerd, waardoor Kartell voet aan de grond
krijgt op de Europese markt en de rest van
de wereld.
Ook heeft het merk een divisie met labora-
toriumattributen, waarmee ze onder de
www.kartell.it
www.kartellshop.nl
fW Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl