Prachtig plastic Smaakvol interieur voorkind én ouders I m binnen buiten zaterdag 5 september 2009 Ondanks de crisis houdt het toonaangevende Italiaanse merk Kartell zijn hoofd goed boven water. Sterker nog: het aantal winkels groeit en het as sortiment wordt uitgebreid. „Plastic is nog steeds trendy", zegt Joke van der Straten, Kartellagent in Zuid-Neder land. „Kartell heeft een ware revolutie in plastic ontketend. Dat is echt knap. En het merk blijft maar vernieuwen. Je zou toch zeggen dat je op een gegeven moment alles wel hebt ontworpen. Maar dan komen ze toch weer met iets nieuws." Als recent voor beeld noemt ze de gevlochten Ami-Ami- stoel van Tokujin Yoshioka. „Ik had nooit ge dacht dat ze zoiets konden bedenken. Kar tell blijft de wereld verbazen." Een andere succesfattor van Kartell is het grote aantal distributiekanalen in de wereld. Meer dan vierduizend verkooppunten en ruim vijftig eigen winkels voorzien de we reldbevolking van kunststof tafels, stoelen, lampen en ander meubilair. In juli dit jaar is de eerste winkel in het Midden-Oosten geo pend en daarvoor in juni een in Zwitser land. Nederland moet het nog heel even zonder een ei gen winkel doen. Wel kent ons land een groot aantal dealers, waaronder De Bijenkorf en een aantal 'shop- in-shops' van meer dan 80 vierkante meter. Ook zijn er al speciale Kartell- winkels met het lampenassorti ment, onder ande re in Breda en Eind hoven. „Nederland is heel erg toe aan een flagstore. En die gaat er nog dit jaar komen", ont- Openingsdatum en locatie van de winkel zijn nog onbekend, maar volgens de Kartell- vertegenwoordigster is Nederland een goe de afzetmarkt. „Het gaat heel goed in ons land. Dat komt omdat mensen het leuk vin den voor een relatief lage prijs een echt Itali aans designmeubel in huis te halen." Vooral de Louis Ghost-chair en de Bubble Club-bank van Philippe Starck zijn populair in Nederland. „Mensen zien de meubels van Kartell in de woonbladen en op tv. Bo vendien is voor ieders smaak wel iets te vin den." Dat merkt ook Brechtje, verkoopster van Kartellmeubelen bij Lineo Moderne Interi eurs in Waalre. „Op de meubels van Kartell komt eigenlijk iedereen af, van jong en hip tot bejaard. Ouderen kopen vooral de Bub- ble-clubbank. Het handige van Kartell is dat het overal in Nederland verkrijgbaar is en het is nog te betalen." Het verhaal van Kartell begint in 1949. De Italiaanse chemicus Giulio Castelli begint sa men met zijn vrouw Anna Ferrieri met het produceren van plastic artikelen. Onder de naam Kartell introduceert het echtpaar plas tic in het huishouden. En dan geen saaie producten, maar kleurrijke artikelen die zijn gebaseerd op technologie en design. Giulio PST»-/ - hult Van der Straten. 7 199 fa fflsH doelstelling 'Plastic like science' sinds de ja ren tachtig van de vorige eew glas in de labo ratoria wereldwijd vervangen door plastic reageerbuisjes en instrumenten. Kartell bond vanaf de eerste dag een grote schare beroemde ontwerpers aan zich als Et- tore Sottsass, Michele de Lucchi, Paolo Riz- zatto, Philippe Starck en Marcel Wanders. Zij zijn voor een groot deel verantwoorde lijk voor het succes van Kartell. Sommige producten schop ten het zelfs tot de permanente collec tie van grote mu sea, zoals het Mu seum of Modern Art in New York. In 1999 richtte Kar tell zelf een mu seum op in Milaan, waarin ook nu nog de collectie en de geschiedenis te zien zijn. Ze vertel len het Kartellver- haal aan de hand van alle producten uit de collectie, ten toongesteld in chro nologische volgor de. Die collectie blijft zich uitbreiden. Bijvoor beeld in september 2008. Toen maakte het label een uitstapje naar de modebranche, door een samenwerking aan te gaan met het controversiële Italiaanse merk Normalui- sa. Het idee kwam van marketingmanager Lorenza Lutti. Zij wilde drie van haar per soonlijke passies combineren: mode, design en accessoires. Dit mondde uit in de Glue Cinderellas, een kleine collectie transparan te balletschoentjes die sprookjesprinses As sepoester zou hebben gedragen als ze in de eenentwintigste eeuw had bestaan. De schoenen worden in dezelfde machines ge maakt als de meubels van Kartell, dus vol gens de nieuwste injectietechnologieën. Dit jaar is extra feestelijk voor Kartell, van wege de 60ste verjaardag. Het feestje valt sa men met dat van de Barbiepop, die dit jaar Sarah zag. Ze vier den hun verjaardag samen op de meu belbeurs Salone del Mobile in Milaan, door het presenteren van een gelimiteerde uitvoering van de Louis Ghost-stoel. Van deze bestseller werd een knalroze Barbie-uitvoering gemaakt. De stoel past pre cies bij de doelstel ling van Kartell: het creëren van een makkelijker, mooier en kleurrij ker leven. Sommige designmerken ontketenen een revolutie. Zo ook het Italiaanse Kartell. Dit jaar viert het kunststofmeubelmerk zijn 60ste verjaardag. Hoe doodgewoon plastic technologisch design werd. door Suzanne Dijkstra Grote foto: Barbieversie van de Louis Ghost-stoel. Foto links: Kunststof Bubble Club-bank van Philippe Starck. Foto rechtsboven: Uitstapje naar de mode met Glue Cinderellas, plastic schoeisel. Foto rechtsonder: Tafellamp Bourgie, een bestseller van Kartell. foto's CPD Castelli studeerde bij de uitvinder van poly- propyleen. Hij kende veel vooruitstrevende ontwerpers en kunstenaars. Het begon met een skirek, een ontwerp van architect en industrieel vormgever Roberto Menghi. Ook ontwierp Anna Ferrieri zelf veel producten. Kartell fleurde vanaf de ja ren vijftig het huishouden echt op. Bijvoor beeld met de ontwerpen van Gino Colombi- ni, technisch directeur van Kartell vanaf 1953. Van zijn hand zijn onder andere een mattenklopper, lunchbox en een ronde para- plubak van kunststof. In de jaren zestig wordt Kartell echt popu lair, net als veel ander Italiaans design. De producten winnen veel internationale prij zen. Ook het buitenland raakt geïnteres seerd, waardoor Kartell voet aan de grond krijgt op de Europese markt en de rest van de wereld. Ook heeft het merk een divisie met labora- toriumattributen, waarmee ze onder de www.kartell.it www.kartellshop.nl fW Reageren? redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 115