281 boeken Een hoofd vol obsessies 'RJ Het risico van rood haar Gehaat door de meute boeken kort vrijdag 4 september 2009 mmmMmmmmmmmmmsmmm Twee mannen in een donkere parkeergarage. Peter Terrin weet dit gegeven in zijn roman De bewaker uit te bouwen tot een sublieme roman over het verlies van zekerheden en de kracht van de hoop. door Karin ©vermars De Vlaamse schrijver Peter Terrin le vert met De bewaker zijn vierde ro man ah Eerder schreef hij al twee verhalenbundels. Het moet gek lo pen, wil hij met dit boek geen prijzenregen over zich heen krijgen. De bewaker is een su bliem boek, voor de zekerheid zeg ik het maar meteen. Want wie de achterflap leest, laat zich misschien afschrikken door de karige verhaal lijn. Die draait namelijk om twee mannen en een parkeergarage. Meer is er niet. Alleen die twee mannen, de bewakers Harry en Michel, en een ondergrondse ruimte. In De bewaker gebeurt niet zo gek veel, of lie ver gezegd: de gebeurtenissen spelen zich voor al afin het hoofd van Michel, de verteller. We nemen kennis van zijn bezweringen, obsessies en fantasieën. Steeds opnieuw probeert hij logi sche verklaringen te vinden voor de hel waarin hij zich bevindt. Hoewel het er allemaal be hoorlijk uitzichtloos voor hem uitziet, probeert hij samen met zijn collega Harry de moed erin te houden. Het geval wil dat Harry en Michel al een eeu wigheid in een kelder leven, zonder dat duide lijk is waarom. Nu ja: de kelder moet bewaakt worden. Er staan levens op het spel, zoveel is zeker. Harry en Mi chel houden hun dienstwapens steeds gericht op de toegangspoort - en de enige ingang - van een luxe appartementencomplex, dat wordt bewoond door de rijken der aarde. Buiten is het oorlog, al is daar wei nig van te merken. Op straat is het wonderlijk stil. Evengoed zit de angst voor biochemische terreur of een nucleaire ramp er diep in. Niets in deze oorlog is zeker: 'Pre cies dit jaagt iedereen op de vlucht: de vijand is onbekend'. Harry en Michel lopen, gehuld in het uniform van 'de organisatie', inspectierondes in de kel der. Dat blijven ze consequent doen, ook als op een dag alle bewoners van het complex - op één na - met de noorderzon vertrekken. De be wakers registreren elk geluidje, elke geur, elke verandering in lichtinval. Ze staan op scherp, zowel fysiek als geestelijk. Het komt erop neer dat de mannen zich wanhopig vastbijten in de enige zekerheid die ze wél hebben: de strakke veiligheidsvoorschriften. 'We dragen ons uni form, netjes afgeborsteld, elke dag opnieuw, want voorschriften zijn heilig, daar zijn Harry en ik het roerend over eens. Tenslotte maakt het uni form de bewaker. Het uniform en het wapen'. Tragische helden zijn het, Harry en Michel. Twee mannen, van God en iedereen verlaten, houden zich in een claustrofobische ruim te op de been door vooral geen millimeter af te wijken van de re gels. In die zin kun je De bewaker lezen als een allegorische vertel ling over hoop en wanhoop en na tuurlijk is het uiteindelijk de hoop die er het diepst inhakt. De hoop op promotie, om precies te zijn. Naarmate de radiostilte lan ger duurt, raakt het duo ervan overtuigd dat er sprake is van een test. Na afloop zullen ze onge twijfeld worden toegelaten tot de top van de or- foto ANP ganisatie, de 'elite' genaamd. Het kan nog gekker, nog schrijnender. Harry stelt voor om alle lampen te doven - op die ma nier kunnen ze de organisatie doordringen van hun koelbloedigheid. Het kan niet anders, rede neren ze, dan dat ze snel worden bevrijd uit de kelder. Twee bewakers die het zonder nachtkijker uit zingen in de duisternis, die horen bij de elite. Het loopt anders. Er meldt zich een derde man, een collega-bewaker die om raadselachti ge redenen versterking komt bieden. Vanaf dat moment begint de hoop te imploderen. In een recensie kun je De bewaker omschrijven als een 'kafkaëske ideeënroman' of een 'surrea listische allegorie'. Dat klopt ook wel, maar het stemt niet erg vrolijk. Bij het horen van die krachttermen zullen veel mensen geïnteres seerd knikken, om vervolgens snel op zoek te gaan naar de plank met 'leuke boeken'. Ten on rechte, want deze roman heeft ongelooflijk veel te bieden, in de eerste plaats een briljant verteld verhaal. Veel leuker dan in De bewaker wordt het niet. Peter Terrin - De bewaker. De Arbeiderspers, 256 pag., 19,95 euro. Maartje Wortel (ge boren in 1983) debuteert met de verhalenbundel 'Dit is jouw huis'. Het zijn korte verhalen: het langste is zeventien pagi na's, het kortste drie. Wortel weet in dat beperkte bestek re gelmatig een nogal ongemakke lijke sfeer op te roepen, waarbij humor er soms in slaagt de spanning te ontladen. Mede doordat de setting van de verha len ongewoon alledaags is, houdt het werk het midden tus sen dat van erkende collega's als D. Hooijer en Sanneke van Hassel. Q Maartje Wortel - Dit is jouw huis. De Bezige Bij, 14,90 euro. Hij is een echte Jaro- be, oftewel een witte bosneger. Oboema, een 'Jiskefet'-creatie van Michiel Romeyn, heeft zijn eerste boek doen uitgeven. 'Op de brommer', zo luidt de titel. Er staan dertig gedichten in bij dertig foto's, al hebben ze niet altijd iets met elkaar te maken. Wel vormen de foto's de inspi ratiebron voor de gedichten, die Oboema Sesetokoe met zijn in de filosofie van Schopenhau er en Mike Tyson doordrenkte geest aan het papier heeft toe vertrouwd. Oboema Sesetokoe - Op de brommer. Thomas Rap, 19,90 euro. Sandor Marai is de groot ste herontdekking van de afge lopen decennia. Nadat de Hon gaarse schrijver (1900-1989) in 2000 werd geherintroduceerd met de roman 'Gloed' is zijn ge hele oeuvre met groot succes in tal van talen overgezet. Het ne gende deel van de reeks verta lingen ligt nu voor. Het is de roman 'De meeuw', uit 1943, waarin Marai in één zorgvuldige vloed van woor den de eerste ontmoeting met zijn latere vrouw heeft beschre ven tegen de achtergrond van de oorlog. Prachtig uitgegeven ook: gebonden en met lichtgeel papier. Q Sandor Marai - De meeuw. Verta ling: Frans van Nes. Wereldbibliotheek, 18,90 euro. door Mieske van Eek Lieneke Dijkzeul - De geur van regen. Anthos, 270 pag., 19,95 euro. ooien en valen zijn donderstralen', heet het in de volks mond. Vooral vrouwen met rood haar zorgen nogal eens voor op hol geslagen fantasie ën, gedragen op golven van hormonen. Het is een gege ven dat Lieneke Dijkzeul ver rassend en prikkelend uit: werkt in haar derde mis daadroman De geur van regen. Dijkzeul sleurt haar lezers vanaf de eerste bladzijden mee in een strijd op leven en dood. Een roodharige schoon heid verweert zich tegen een man die haar huis is binnen gedrongen en letterlijk op haar scalp uit is. Korte tijd la ter valt een tweede slachtof fer, opnieuw een jonge rood harige vrouw. Een nogal beladen zaak voor Dijkzeuls vaste speurder in specteur Paul Vegter, want hij kent het slachtoffer goed. Daarom kost het hem moeite zijn blik scherp te houden bij het zoeken van de dader. Dijkzeul schakelt in haar psy chologische roman soepel tus sen de wereld van de dader en die van Vegter en onthult geleidelijk aan meer van de motieven van de moorde naar. Die blijkt verstrikt in een web van hebzucht, haat en eigendunk en raakt zijn greep op de werkelijkheid steeds meer kwijt. Ze hanteert een precieze en nuchtere stijl, met een haast terloops onheilspellende la ding. Zo denkt een van haar personages: 'Je maakte iets ka pot, een glas of een huwelijk, deed er niet toe wat, en daar na gooide je het weg'. Een vrij banale vaststelling die pas verontrustend wordt in een roman over moord. Lieneke Dijkzeul is een schrijfster om rekening mee te houden. door Hasis Renders 1 Michel Houellebecq Sr Bernard-Henri Lé vy - Publieke vijanden. Een steekspel in brie ven. Vertaald door Martin de Haan en Rokus Hofstede, De Geus De Arbei derspers, 25 euro. Bernard-Henri Lévy (in Frankrijk kortweg BHL) is een echte me- diafilosoof Geen onderwerp te banaal of hij weet het te verbinden aan de filosofieën van zijn leermeester Jacques Derrida of Louis Athusser. Wat een aanlokkelijke gedach te BHL te laten corresponde ren met Michel Houellebecq, auteur van de wereldwijde bestseller Elementaire deeltjes. Een roman die zich nog het beste laat samenvatten met de constatering dat het een aanklacht is tegen alles waar BHL voor staat. Houellebecq wordt in Frankrijk gehaat van wege zijn vermeende rechtse en cynische opvattingen, zijn islamofobie en zijn mening dat al het slechte van deze tijd de schuld is van de kinde ren van de jaren zestig, van de BLH's, zeg maar. Al in de eerste brief schrijft Houellebecq dat Lévy en hij zelf in twee werelden leven, maar dat het punt van over eenkomst is, dat ze beiden 'verachtelijke individuen' zijn en de rol van 'publieke vijan den' voor 'de meute' spelen. De wereld van het verschil is boeiender dan de overeen komst. Houellebecq neemt de regie in deze correspondentie en geeft die niet meer uit han den. Hij speelt de cynicus en laat Lévy daar een beetje te gen protesteren. Lévy op zijn beurt smeert hier en daar wat stroop om zijn penvriend wat milder te stemmen. Houellebecq is een schrijver die zich geen knollen voor ci troenen laat verkopen, Lévy is de eeuwige ijdeltuit die veel baat heeft bij het redden van de wereld. Dankzij deze tegenstelling is Publieke vijanden een prachtig brievenboek geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 30