in actie tegen plan afsluiten Meeldijk
23
Balkenende vol lof over
investering door Yara
Rotondes en fietspad
voor meer veiligheid
NU VOOR
INKOOP
PRIJZEN!
ROSD start
programmering
wintertijd
donderdag 3 september 2009
'Een eenvoudige en goedkope oplossing is de Cauersweg weer
Openstellen Auke van der Vlugt, bewoner Nieuwe Havenweg
De Kraaijensteinweg gaat volgend jaar op de schop. Er komen twee
rotondes, parallelwegen, een fietstunnel en een fietspad.
door Harmen van der Werf
SLUISKIL - Premier Balkenende
strikken voor het storten van een
eerste steen lukt niet elk bedrijf.
Kunstmestproducent Yara wist
hem gistermiddag naar Sluiskil te
halen. „Een bedrijf dat ruim vier
honderd miljoen euro durft te in
vesteren in deze zware economi
sche tijden, verdient alle lof', ver
klaarde Balkenende zelf zijn komst
uit Den Haag.
Hij hield het daar niet bij. Met de
bouw van een nieuwe ureumfa-
briek - die twee oudere vervangt -
levert Yara een bijdrage aan een be
ter milieu. De uitstoot van schade
lijke stoffen kan omlaag. Yara richt
zich ook meer en meer op de pro
ductie van Air 1, een ureumoplos-
sing. Air 1 wordt toegevoegd aan
brandstof van vrachtwagens waar
door die minder milieuvervuilend
worden en voldoen aan strenge Eu
ropese regels.
De nieuwe ureumfabriek komt op
het bedrijfsterrein waar in het ver
leden het voetbalveld van Sluiskil
was en een wijk met villa's voor
leidinggevenden van het bedrijf
Juni 2011 moet de productie in de
nieuwbouw beginnen. Meer werk
gelegenheid levert dit niet op. Yara
telt nu 560 arbeidsplaatsen, in 2011
zijn er daar nog 520 van over.
ZIERIKZEE - Radio Schouwen-Dui-
veland begint komend weekend
met de vernieuwde winterpro-
grammering. Nieuw is de uitzen
ding van de gemeentelijke commis
sievergaderingen. De vergaderin
gen worden niet rechtstreeks uitge
zonden, maar de donderdag daar
opvolgend. De raadsvergaderingen
worden wel live uitgezonden.
Het programma Dieren Allerlei
verhuist naar dinsdagavond om
20.00 uur. Ook nieuw is de talk
show Koffie en Keet van Cathy Ko-
toun, Esther van der Schee en Mar
van der Veer op zondagavond om
19.00 uur (herhaling maandag om
10.00 uur), ©www.rosd.nl
bruikt gaat worden. Dat zorgt voor
veel meer drukte op de Steursweg,
vrezen de bewoners. „In de volks
mond wordt de Steursweg nu al
de Scheursweg genoemd", zegt
Steurswegbewoopster Ceciel van
Rooijen. Het voor doorgaand ver
keer afsluiten van de Meeldijk is
volgens Van Rooijen onnodig.
„Maar dan krijg je te horen dat de
Meeldijk landschappelijk van be
lang zou zijn en mede daarom
wordt afgesloten voor doorgaand
verkeer. Ik geloof daar niet zo in."
De bewoners van de Steursweg
zijn volgens Van Rooijen niet de
enigen die de dupe dreigen te wor-
daar onder meer een uienhandel.
Als de Meeldijk straks afgesloten is
voor doorgaand verkeer ben ik
bang dat die grote uienwagens
straks via de Steursweg en de Nieu
we Havenweg naar de Meeldijk rij
den. En dat zou heel vervelend
zijn. Burghsluis is een pareltje aan
de Oosterschelde. Er komen hier
in de zomer heel veel fietsers en
motorrijders langs. Als daar dan
ook nog zwaar verkeer bij komt
wordt het wel heel druk op de
Nieuwe Havenweg en daar zit nie
mand hier op te wachten. Vroeger
had je hier twee routes. Ie kon bo-
venlangs via het havenplateau en
'Als hier nog zwaar verkeer bij komt wordt het wel
heel druk op de Nieuwe Havenweg' Auke van der viugt
den van een mogelijke afsluiting
van de Meeldijk. „De bewoners
van de Nieuwe Havenweg zijn er
ook niet blij mee. Iedereen daar is
bang dat de weg veel drukker en
gevaarlijker wordt."
Dat wordt beaamd door Nieuwe
Havenweg-bewoner Auke van der
Vlugt. Aan de Meeldijk zit een aan
tal bedrijven waar - stelt hij - nog
al wat verkeer op af komt. „Er zit
onderlangs de dijk via de Nieuwe
Havenweg. Vanwege de slechte
staat van het havenplateau is de bo-
venroute afgesloten voor zwaar
verkeer en komt alles via de bene-
denroute. Een paar jaar geleden
zijn hier drempels gelegd, maar
toch." Van der Vlugt haast zich te
zeggen dat het hem uitdrukkelijk
niet om het reconstructieplan van
de Kraaijensteinweg op zich gaat.
„Daar sta ik achter en ik denk de
meeste mensen hier. Maar het af
sluiten van de Meeldijk is een an
der verhaal. Het probleem is vol
gens Van der Vlugt simpel op te
lossen. „Toen ze hier aan de dijk
bezig waren heeft Rijkswaterstaat
de Cauersweg en de Westboutweg
gerenoveerd zodat daar de het zwa
re verkeer voor de dijkverzwaring
over kon. Toen ze klaar waren is
de Cauersweg weer afgesloten met
betonblokken. Een eenvoudige en
goedkope oplossing is de Cauers
weg weer openstellen."
Van der Vlugt heeft zijn zorg ken
baar gemaakt via een brief aan het
college van burgemeester en wet
houders van de gemeente Schou-
wen-Duiveland. Mede Nieuwe Ha
venwegbewoner Carolien de Vrie-
ze deed hetzelfde. „Met de ge
plande afsluiting van de Meeldijk
zal de verkeersdrukte op de Nieu
we Havenweg vlak langs de bebou
wing alleen nog maar toenemen.
Een onaanvaardbare situatie ook
gezien het groeiend toeristisch ver
keer dat gebruik maakt van deze
route." Het gemeentebestuur gaat
binnenkort met de bewoners van
Steursweg en Nieuwe Havenweg
om tafel.
genoemde poldertracé - is voorals
nog vergeefs. Het ministerie heeft
daar een streep door getrokken.
Wat wel doorgaat is de reconstruc
tie van de Kraaijensteinweg tussen
de Meeldijk en het kruispunt met
de Serooskerkseweg.
Voor fietsers komt er iets voorbij
de Meeldijk een tunneltje onder
de Kraaijensteinweg door. Bij de
kruising met Zandweg en Steurs
weg komt een ovale rotonde. Bij
de aansluiting met de Serooskerk
seweg komt een rotonde. Verkeer
naar bedrijventerrein De Roterij
moet via een nieuwe parallelweg.
Ook tussen de Meeldijk en de ro
tonde bij de Zandweg komt een
parallelweg.
Volgend jaar juli start de recon
structie van de Kraaijensteinweg.
De drukke Kraaijensteinweg gaat volgend jaar op de schop. Er komen on
der meer rotondes. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Piet Kleemans
door Piet Kleemans
Als Rijkswaterstaat en
de gemeente Schou-
wen-Duiveland het
plan om de Meeldijk
bij Burghsluis af te
sluiten voor autoverkeer doorzet,
wordt de Steursweg een Scheurs
weg. Dat is de vaste overtuiging
van de bewoners van de Steurs
weg. De bewoners van de Nieuwe
Havenweg in Burghsluis zien ook
helemaal niets in de plannen.
De voorgenomen afsluiting van de
Meeldijk heeft te maken met de
plannen voor reconstructie van de
Kraaijensteinweg Deze drukbere-
den weg staat te boek als gevaar
lijk, mede vanwege de vele zijwe
gen. De weg krijgt twee rotondes,
parallelwegen en vlakbij de Meel
dijk een fietstunnel.
Verder is door de plannenmakers
besloten de Meeldijk af te sluiten
voor doorgaand verkeer. Bestem
mingsverkeer kan er via de parallel
weg nog wel komen, maar daar is
dan ook alles mee gezegd. Bewo
ners van de Steursweg - een weg
die parallel aan de Meeldijk loopt -
zijn nu bang dat die weg als
sluiproute richting Burghsluis ge-
foto Dirk-Jan Gjeltema
Rotondes, parallelwegen,
een fietstunneltje en fiets
paden. Rijkswaterstaat
trekt alles uit de kast om van de
Kraaijensteinweg een veilige(r)
weg te maken.
De weg verbindt de stormvloedke
ring met de Serooskerkseweg en
staat te boek als druk en gevaarlijk.
Wat van oorsprong een doodgewo
ne polderweg voor lokaal verkeer
was, werd een belangrijke verbin
dingsweg. En dat bleef niet zonder
gevolgen. In de loop der jaren ge
beurden er 222 ongelukken waar
bij meer dan 50 mensen gewond
raakten en twee doden vielen.
De roep om een geheel nieuwe
weg dwars door de polder - het zo-
Goes Marconistraat 15b (0113) 22 41 17
www.tmcwopnwinkels.nl