in actie tegen plan afsluiten Meeldijk 23 Balkenende vol lof over investering door Yara Rotondes en fietspad voor meer veiligheid NU VOOR INKOOP PRIJZEN! ROSD start programmering wintertijd donderdag 3 september 2009 'Een eenvoudige en goedkope oplossing is de Cauersweg weer Openstellen Auke van der Vlugt, bewoner Nieuwe Havenweg De Kraaijensteinweg gaat volgend jaar op de schop. Er komen twee rotondes, parallelwegen, een fietstunnel en een fietspad. door Harmen van der Werf SLUISKIL - Premier Balkenende strikken voor het storten van een eerste steen lukt niet elk bedrijf. Kunstmestproducent Yara wist hem gistermiddag naar Sluiskil te halen. „Een bedrijf dat ruim vier honderd miljoen euro durft te in vesteren in deze zware economi sche tijden, verdient alle lof', ver klaarde Balkenende zelf zijn komst uit Den Haag. Hij hield het daar niet bij. Met de bouw van een nieuwe ureumfa- briek - die twee oudere vervangt - levert Yara een bijdrage aan een be ter milieu. De uitstoot van schade lijke stoffen kan omlaag. Yara richt zich ook meer en meer op de pro ductie van Air 1, een ureumoplos- sing. Air 1 wordt toegevoegd aan brandstof van vrachtwagens waar door die minder milieuvervuilend worden en voldoen aan strenge Eu ropese regels. De nieuwe ureumfabriek komt op het bedrijfsterrein waar in het ver leden het voetbalveld van Sluiskil was en een wijk met villa's voor leidinggevenden van het bedrijf Juni 2011 moet de productie in de nieuwbouw beginnen. Meer werk gelegenheid levert dit niet op. Yara telt nu 560 arbeidsplaatsen, in 2011 zijn er daar nog 520 van over. ZIERIKZEE - Radio Schouwen-Dui- veland begint komend weekend met de vernieuwde winterpro- grammering. Nieuw is de uitzen ding van de gemeentelijke commis sievergaderingen. De vergaderin gen worden niet rechtstreeks uitge zonden, maar de donderdag daar opvolgend. De raadsvergaderingen worden wel live uitgezonden. Het programma Dieren Allerlei verhuist naar dinsdagavond om 20.00 uur. Ook nieuw is de talk show Koffie en Keet van Cathy Ko- toun, Esther van der Schee en Mar van der Veer op zondagavond om 19.00 uur (herhaling maandag om 10.00 uur), ©www.rosd.nl bruikt gaat worden. Dat zorgt voor veel meer drukte op de Steursweg, vrezen de bewoners. „In de volks mond wordt de Steursweg nu al de Scheursweg genoemd", zegt Steurswegbewoopster Ceciel van Rooijen. Het voor doorgaand ver keer afsluiten van de Meeldijk is volgens Van Rooijen onnodig. „Maar dan krijg je te horen dat de Meeldijk landschappelijk van be lang zou zijn en mede daarom wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Ik geloof daar niet zo in." De bewoners van de Steursweg zijn volgens Van Rooijen niet de enigen die de dupe dreigen te wor- daar onder meer een uienhandel. Als de Meeldijk straks afgesloten is voor doorgaand verkeer ben ik bang dat die grote uienwagens straks via de Steursweg en de Nieu we Havenweg naar de Meeldijk rij den. En dat zou heel vervelend zijn. Burghsluis is een pareltje aan de Oosterschelde. Er komen hier in de zomer heel veel fietsers en motorrijders langs. Als daar dan ook nog zwaar verkeer bij komt wordt het wel heel druk op de Nieuwe Havenweg en daar zit nie mand hier op te wachten. Vroeger had je hier twee routes. Ie kon bo- venlangs via het havenplateau en 'Als hier nog zwaar verkeer bij komt wordt het wel heel druk op de Nieuwe Havenweg' Auke van der viugt den van een mogelijke afsluiting van de Meeldijk. „De bewoners van de Nieuwe Havenweg zijn er ook niet blij mee. Iedereen daar is bang dat de weg veel drukker en gevaarlijker wordt." Dat wordt beaamd door Nieuwe Havenweg-bewoner Auke van der Vlugt. Aan de Meeldijk zit een aan tal bedrijven waar - stelt hij - nog al wat verkeer op af komt. „Er zit onderlangs de dijk via de Nieuwe Havenweg. Vanwege de slechte staat van het havenplateau is de bo- venroute afgesloten voor zwaar verkeer en komt alles via de bene- denroute. Een paar jaar geleden zijn hier drempels gelegd, maar toch." Van der Vlugt haast zich te zeggen dat het hem uitdrukkelijk niet om het reconstructieplan van de Kraaijensteinweg op zich gaat. „Daar sta ik achter en ik denk de meeste mensen hier. Maar het af sluiten van de Meeldijk is een an der verhaal. Het probleem is vol gens Van der Vlugt simpel op te lossen. „Toen ze hier aan de dijk bezig waren heeft Rijkswaterstaat de Cauersweg en de Westboutweg gerenoveerd zodat daar de het zwa re verkeer voor de dijkverzwaring over kon. Toen ze klaar waren is de Cauersweg weer afgesloten met betonblokken. Een eenvoudige en goedkope oplossing is de Cauers weg weer openstellen." Van der Vlugt heeft zijn zorg ken baar gemaakt via een brief aan het college van burgemeester en wet houders van de gemeente Schou- wen-Duiveland. Mede Nieuwe Ha venwegbewoner Carolien de Vrie- ze deed hetzelfde. „Met de ge plande afsluiting van de Meeldijk zal de verkeersdrukte op de Nieu we Havenweg vlak langs de bebou wing alleen nog maar toenemen. Een onaanvaardbare situatie ook gezien het groeiend toeristisch ver keer dat gebruik maakt van deze route." Het gemeentebestuur gaat binnenkort met de bewoners van Steursweg en Nieuwe Havenweg om tafel. genoemde poldertracé - is voorals nog vergeefs. Het ministerie heeft daar een streep door getrokken. Wat wel doorgaat is de reconstruc tie van de Kraaijensteinweg tussen de Meeldijk en het kruispunt met de Serooskerkseweg. Voor fietsers komt er iets voorbij de Meeldijk een tunneltje onder de Kraaijensteinweg door. Bij de kruising met Zandweg en Steurs weg komt een ovale rotonde. Bij de aansluiting met de Serooskerk seweg komt een rotonde. Verkeer naar bedrijventerrein De Roterij moet via een nieuwe parallelweg. Ook tussen de Meeldijk en de ro tonde bij de Zandweg komt een parallelweg. Volgend jaar juli start de recon structie van de Kraaijensteinweg. De drukke Kraaijensteinweg gaat volgend jaar op de schop. Er komen on der meer rotondes. foto Dirk-Jan Gjeltema door Piet Kleemans door Piet Kleemans Als Rijkswaterstaat en de gemeente Schou- wen-Duiveland het plan om de Meeldijk bij Burghsluis af te sluiten voor autoverkeer doorzet, wordt de Steursweg een Scheurs weg. Dat is de vaste overtuiging van de bewoners van de Steurs weg. De bewoners van de Nieuwe Havenweg in Burghsluis zien ook helemaal niets in de plannen. De voorgenomen afsluiting van de Meeldijk heeft te maken met de plannen voor reconstructie van de Kraaijensteinweg Deze drukbere- den weg staat te boek als gevaar lijk, mede vanwege de vele zijwe gen. De weg krijgt twee rotondes, parallelwegen en vlakbij de Meel dijk een fietstunnel. Verder is door de plannenmakers besloten de Meeldijk af te sluiten voor doorgaand verkeer. Bestem mingsverkeer kan er via de parallel weg nog wel komen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Bewo ners van de Steursweg - een weg die parallel aan de Meeldijk loopt - zijn nu bang dat die weg als sluiproute richting Burghsluis ge- foto Dirk-Jan Gjeltema Rotondes, parallelwegen, een fietstunneltje en fiets paden. Rijkswaterstaat trekt alles uit de kast om van de Kraaijensteinweg een veilige(r) weg te maken. De weg verbindt de stormvloedke ring met de Serooskerkseweg en staat te boek als druk en gevaarlijk. Wat van oorsprong een doodgewo ne polderweg voor lokaal verkeer was, werd een belangrijke verbin dingsweg. En dat bleef niet zonder gevolgen. In de loop der jaren ge beurden er 222 ongelukken waar bij meer dan 50 mensen gewond raakten en twee doden vielen. De roep om een geheel nieuwe weg dwars door de polder - het zo- Goes Marconistraat 15b (0113) 22 41 17 www.tmcwopnwinkels.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 77