81 uit
Statig voortkabbelende
observaties in Tulpan
Dodelijke blikschade
met hoog rendement
filmrecensies
donderdag 3 september 2009
Tolepbergen Baisakalov in Tulpan.
Na het internationale suc
ces van The story of the
weeping camel zijn qua-
si-documentaire nomadendra-
ma's uitgegroeid tot een subgen
re, dat het uitstekend doet op in
ternationale filmfestivals. Zo'n ty
pische kamelenfilm poogt de kij
ker onder te dompelen in de eeu
wenoude cultuur van herderfami
lies, die op onherbergzame step
pes overleven in traditionele no-
madententen. Tot zover niets
nieuws onder de zon, in de Ka-
zachstaanse tragikomedie Tulpan.
De film onderscheidt zich echter
van zijn genregenoten doordat re
gisseur Sergej Dvortsevoj bedui
dend minder nadruk legt op an
tropologische details. De filmma
ker toont zich vooral geïnteres
seerd in de moeizame relatie tus
sen hoofdpersoon Asa en de tra
ditionele levensstijl waarvan hij
vervreemd is geraakt. Na vijfjaar
in de marine is hij teruggekeerd
naar de Hongerige Steppe, waar
hij hoopt een eigen veestapel te
kunnen bestieren. Van zijn norse
zwager kan hij schapen krijgen
op een voorwaarde: dan moet hij
eerst een vrouw vinden. In de he
le buurt blijkt er maar een huw
bare vrouw te zijn: de naar een
tulp genoemde titelpersoon.
Maar zij blieft de jongeman niet.
Het dunne verhaallijntje blijft uit
sluitend overeind door de trefze
kere wijze waarop Dvortsevoj
zijn (menselijke en dierlijke) ka
rakters in het landschap
plaatstin tegenstelling tot het Sto
ry of the weeping camel blijft Tul
pan hangen in statig voortkabbe
lende observaties van een niet al
te boeiende jongeman, die zijn
plaats in de herderstraditie pas
durft op te eisen nadat hij zelf
een lammetje ter wereld heeft ge
bracht.
Tulpan
Regie: Sergej Dvortsevoj
Te zien in Middelburg
door Bart van der Put
The final destination is het
derde vervolg op het amu
sante Final destination
(2000), waarin een stel tieners ter
nauwernood aan een vliegtui
gramp ontsnapt, om vervolgens
door de dood te worden opge
jaagd. Het onafwendbare noodlot
krijgt ook in de vierde film uit de
serie een beslag in een reeks spek-
taculaire ongelukken.
Als vanouds is de ramp waarmee
de film begint opgebouwd als
een krankzinnige kettingreactie,
die illustreert dat een ongeluk in
Bobby Campo and Shantel VanSan-
ten in The final destination.
een klein hoekje zit. De film
draait om vier tieners die een au
torace bezoeken. Een van hen
krijgt een visioen van de ramp
die komen gaat, waardoor het
kwartet en een paar andere toe
schouwers aan het noodlot kun
nen ontsnappen.
Regisseur David R. Ellis weet net
als in het tweede deel een hoog
rendement uit de dodelijke blik
schade te halen. Daarna volgt een
afvalrace volgens beproefd stra
mien: een voor een belanden de
overlevenden in onveilige situa
ties die fataal kunnen uitpakken.
Iets nieuws voegt Ellis niet toe,
en met een simpel plotje en vier
fletse hoofdrolspelers heeft The fi
nal destination inhoudelijk bitter
weinig te bieden.
The final destination
Regie: David R. Ellis
Met: Bobby Campo, Shantel
VanSanten, Haley Webb, Nick Zano,
Te zien in Vlissingen
door Jos van der Burg
Lange tijd waren ko
ningsdrama's stoffige
kostuumfilms, maar
het genre is de laatste
jaren flink opgefrist.
Stijve en preutse oude koningin
nen zijn vervangen door rebel
se, sexy koninginnen, die zich
niets aantrekken van het hofpro
tocol. The Young Victoria past
naadloos in deze nieuwe ana
chronistische benadering.
„Ook een paleis kan een gevange
nis zijn", verzucht kroonprinses
en tiener Victoria (Emily Blunt).
De in 1819 geboren prinses heeft
reden tot klagen, want ze is de eni
ge troonpretendent en wordt daar
om opgevoed als een kasplantje.
Als ze bijvoorbeeld een trap op
loopt, moet er een hofdame achter
haar lopen voor het geval ze zich
verstapt.
Geïsoleerd van de buitenwereld
wordt ze met ijzeren discipline
door haar verstikkende moeder
(Miranda Richardson), die gemani
puleerd wordt door een sluwe con
servatieve adviseur (Mark Strong),
klaargestoomd voor de troon. De
twee denken Victoria in de hand
te hebben, maar als de prinses op
achttienjarige leeftijd koningin
wordt - ze zou het ruim zestig jaar
blijven - ontpopt ze zich snel
tot een intelligente, zelfbewuste
en vastberaden vrouw, die haar ei
gen plan trekt.
Aan het hofprotocol heeft ze ma
ling en ze kiest een progressieve
adviseur (Paul Bettany). Ook volgt
Victoria haar hart in de liefde. Ze
valt voor de Belgische prins Albert
(Rupert Friend), die haar leert dat
als het hofleven een schaakspel is
zij de beste schaker moet zijn. Zij
volgt zijn advies strikter op dan Al-
bert had gedacht.
Als de prins zich met staatszaken
denkt te kunnen bemoeien, bijt ze
hem toe dat hij niet moet denken
dat ze 'een vrouw is die je de les
kan lezen en kunt negeren'. Hij
moet zich geen illusies maken
over hun verhouding: „Ik draag de
kroon."
The Young Victoria past in het rij
tje recente koningsdrama's Juana
la Loca, The Duchess, The Other Bo-
leyn Girl, Elizabethwaarin prin
sessen en koninginnen niet alleen
jonge schoonheden zijn,, maar ook
CINECITY
The Final Destination: do, vr en zo t/m
wo 19.30 en 22, za 19.30, 21.45 en 0.15
uur; De Indiaan: do t/m za en ma t/m wo
14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur;
G-Force (nv): do t/m za en ma t/m wo
14.00 en 16.30 uur, zo 11.00,14.00 en
16.30uur; G.I. Joe: do t/m wo 19.00, za
ook om 0.00; Het geheim van Mega Min-
dy: do t/m za en ma t/m wo 13.45, zo
11.00 en 13.45; Hangover: do t/m zo, di
en wo 22; Hannah Montana: do t/m wo
15.15; Harry Potter (ov): do t/m wo
16.15 en 19; Heksje Lilly: do t/m za en
ma t/m wo 13.45, zo 11 en 13.45; Ice
Age 3 (ov): do t/m wo 17; Ice Age (nv):
do t/m za en ma t/m wo 13.45 en 16.15,
zo 1113.45 en 16.15; Inglourious Bas
terds: do en vr en do t/m wo 15.45,19
en 21.30, za 15.45, 19., 22 en 23.45; Mil
lennium: 16 en 21.30; My Sister's
Keeper: do t/m za en wo 14, 19 en 22,
zo 11, 14, 19 en 22, di 16.45, 19 en 22
uur; Public Enemies: do t/m wo 21.45;
Suske Wiske: do t/m wo 14, zo ook
om 11The Proposal: do t/m wo 19.30;
The Taking of Pelham 123: do, vr zo, ma
Scène uit The Young Victoria.
een modern bewustzijn hebben.
Vertaald naar Nederland doen zij
meer aan Maxima denken dan aan
Wilhelmina.
The Young Victoria is een amusan-
en wo 16.15, 19 en 22 uur, za 16.15, 19,
22 en 0.15 uur, di 19.00 en 22.00 uur;
Che part 1: di 14.00; Sneak Preview: ma
22.00;
MERRAL
A Perfect Getaway: do t/m wo 21.45;
Bandslam: do t/m zo en wo 16.30, 19.00
en 21.30; ma en di 19 en 21.30; G.I. Joe:
do t/m zo en wo 15.45 en 19.15 uur, ma
en di 19.15; Ghosts of Girlfriends Past:
do t/m wo 18.45; Harry Potter: do t/m
zo en wo 16 en 20.30; ma en di 20.30; Pu
blic Enemies:wo 19; The Hangover: wo
22; G-Force: wo 13.45 en 16.15; Het ge
heim van Mega Mindy: do t/m zo en wo
14.15; Ice Age 3 (nv): do t/m zo 14.30;
't BEEST gesloten wegens vakantie
SCHUTTERSHOF
The Young Victoria: do 21.00 uur, vr
15.00 uur, za 21.30 uur, ma 20.00 uur;
Tulpan: vr 20.00 uur za 19.00, zo en di
21.00 uur; Angst: wo 20 uur.
te hofsoap over een vrijheidslie
vende heldin. Emily Blunt speelt
Victoria met flair en ook de bijrol
len zijn goed bezet, maar het ont
breekt de door Jean-Marc Vallée
The Reader: vr en za 20.30 uur, di 14.00
uur, Monsters vs Aliens: wo 14.00 uur.
TERNEUZEN
VIEW
A Perfect Getaway: do en zo t/m wo 21,
vr/za 22; Bandslam: do en ma t/m wo 19,
vr/za/zo 16 en 19; Public Enemies: do en
zo t/m wo 20.T5, vr en za 21.45; G.I. Joe:
do en zo 20.30, vr/ za 19.15; The Hang
over: vr/ za 19.15; Harry Potter: do en
ma t/m wo 20, vr en za 16,19 en 22, zo
16 en 20; The Proposal: vr/za 21.45; Sus
ke Wiske: do 16, za/ zo 14, wo 14.30;
G-Force (nv): do en vr 16.15, za, zo
14.15 en 16.15, wo 14.30; Het geheim
van Mega Mindy: do 16, za en zo 14.15,
wo 14.30 uur; Ice Age 3 (nv): do en vr
16.15, za en zo 14 en 16.15, wo 14.30;
OOSTBURG
LEDELTHEATER
Ice Age 3 (nv): do 14.00 vr, za, zo en
wo 15.30 uur; Stella: do t/m di 20.30.