81 uit Statig voortkabbelende observaties in Tulpan Dodelijke blikschade met hoog rendement filmrecensies donderdag 3 september 2009 Tolepbergen Baisakalov in Tulpan. Na het internationale suc ces van The story of the weeping camel zijn qua- si-documentaire nomadendra- ma's uitgegroeid tot een subgen re, dat het uitstekend doet op in ternationale filmfestivals. Zo'n ty pische kamelenfilm poogt de kij ker onder te dompelen in de eeu wenoude cultuur van herderfami lies, die op onherbergzame step pes overleven in traditionele no- madententen. Tot zover niets nieuws onder de zon, in de Ka- zachstaanse tragikomedie Tulpan. De film onderscheidt zich echter van zijn genregenoten doordat re gisseur Sergej Dvortsevoj bedui dend minder nadruk legt op an tropologische details. De filmma ker toont zich vooral geïnteres seerd in de moeizame relatie tus sen hoofdpersoon Asa en de tra ditionele levensstijl waarvan hij vervreemd is geraakt. Na vijfjaar in de marine is hij teruggekeerd naar de Hongerige Steppe, waar hij hoopt een eigen veestapel te kunnen bestieren. Van zijn norse zwager kan hij schapen krijgen op een voorwaarde: dan moet hij eerst een vrouw vinden. In de he le buurt blijkt er maar een huw bare vrouw te zijn: de naar een tulp genoemde titelpersoon. Maar zij blieft de jongeman niet. Het dunne verhaallijntje blijft uit sluitend overeind door de trefze kere wijze waarop Dvortsevoj zijn (menselijke en dierlijke) ka rakters in het landschap plaatstin tegenstelling tot het Sto ry of the weeping camel blijft Tul pan hangen in statig voortkabbe lende observaties van een niet al te boeiende jongeman, die zijn plaats in de herderstraditie pas durft op te eisen nadat hij zelf een lammetje ter wereld heeft ge bracht. Tulpan Regie: Sergej Dvortsevoj Te zien in Middelburg door Bart van der Put The final destination is het derde vervolg op het amu sante Final destination (2000), waarin een stel tieners ter nauwernood aan een vliegtui gramp ontsnapt, om vervolgens door de dood te worden opge jaagd. Het onafwendbare noodlot krijgt ook in de vierde film uit de serie een beslag in een reeks spek- taculaire ongelukken. Als vanouds is de ramp waarmee de film begint opgebouwd als een krankzinnige kettingreactie, die illustreert dat een ongeluk in Bobby Campo and Shantel VanSan- ten in The final destination. een klein hoekje zit. De film draait om vier tieners die een au torace bezoeken. Een van hen krijgt een visioen van de ramp die komen gaat, waardoor het kwartet en een paar andere toe schouwers aan het noodlot kun nen ontsnappen. Regisseur David R. Ellis weet net als in het tweede deel een hoog rendement uit de dodelijke blik schade te halen. Daarna volgt een afvalrace volgens beproefd stra mien: een voor een belanden de overlevenden in onveilige situa ties die fataal kunnen uitpakken. Iets nieuws voegt Ellis niet toe, en met een simpel plotje en vier fletse hoofdrolspelers heeft The fi nal destination inhoudelijk bitter weinig te bieden. The final destination Regie: David R. Ellis Met: Bobby Campo, Shantel VanSanten, Haley Webb, Nick Zano, Te zien in Vlissingen door Jos van der Burg Lange tijd waren ko ningsdrama's stoffige kostuumfilms, maar het genre is de laatste jaren flink opgefrist. Stijve en preutse oude koningin nen zijn vervangen door rebel se, sexy koninginnen, die zich niets aantrekken van het hofpro tocol. The Young Victoria past naadloos in deze nieuwe ana chronistische benadering. „Ook een paleis kan een gevange nis zijn", verzucht kroonprinses en tiener Victoria (Emily Blunt). De in 1819 geboren prinses heeft reden tot klagen, want ze is de eni ge troonpretendent en wordt daar om opgevoed als een kasplantje. Als ze bijvoorbeeld een trap op loopt, moet er een hofdame achter haar lopen voor het geval ze zich verstapt. Geïsoleerd van de buitenwereld wordt ze met ijzeren discipline door haar verstikkende moeder (Miranda Richardson), die gemani puleerd wordt door een sluwe con servatieve adviseur (Mark Strong), klaargestoomd voor de troon. De twee denken Victoria in de hand te hebben, maar als de prinses op achttienjarige leeftijd koningin wordt - ze zou het ruim zestig jaar blijven - ontpopt ze zich snel tot een intelligente, zelfbewuste en vastberaden vrouw, die haar ei gen plan trekt. Aan het hofprotocol heeft ze ma ling en ze kiest een progressieve adviseur (Paul Bettany). Ook volgt Victoria haar hart in de liefde. Ze valt voor de Belgische prins Albert (Rupert Friend), die haar leert dat als het hofleven een schaakspel is zij de beste schaker moet zijn. Zij volgt zijn advies strikter op dan Al- bert had gedacht. Als de prins zich met staatszaken denkt te kunnen bemoeien, bijt ze hem toe dat hij niet moet denken dat ze 'een vrouw is die je de les kan lezen en kunt negeren'. Hij moet zich geen illusies maken over hun verhouding: „Ik draag de kroon." The Young Victoria past in het rij tje recente koningsdrama's Juana la Loca, The Duchess, The Other Bo- leyn Girl, Elizabethwaarin prin sessen en koninginnen niet alleen jonge schoonheden zijn,, maar ook CINECITY The Final Destination: do, vr en zo t/m wo 19.30 en 22, za 19.30, 21.45 en 0.15 uur; De Indiaan: do t/m za en ma t/m wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; G-Force (nv): do t/m za en ma t/m wo 14.00 en 16.30 uur, zo 11.00,14.00 en 16.30uur; G.I. Joe: do t/m wo 19.00, za ook om 0.00; Het geheim van Mega Min- dy: do t/m za en ma t/m wo 13.45, zo 11.00 en 13.45; Hangover: do t/m zo, di en wo 22; Hannah Montana: do t/m wo 15.15; Harry Potter (ov): do t/m wo 16.15 en 19; Heksje Lilly: do t/m za en ma t/m wo 13.45, zo 11 en 13.45; Ice Age 3 (ov): do t/m wo 17; Ice Age (nv): do t/m za en ma t/m wo 13.45 en 16.15, zo 1113.45 en 16.15; Inglourious Bas terds: do en vr en do t/m wo 15.45,19 en 21.30, za 15.45, 19., 22 en 23.45; Mil lennium: 16 en 21.30; My Sister's Keeper: do t/m za en wo 14, 19 en 22, zo 11, 14, 19 en 22, di 16.45, 19 en 22 uur; Public Enemies: do t/m wo 21.45; Suske Wiske: do t/m wo 14, zo ook om 11The Proposal: do t/m wo 19.30; The Taking of Pelham 123: do, vr zo, ma Scène uit The Young Victoria. een modern bewustzijn hebben. Vertaald naar Nederland doen zij meer aan Maxima denken dan aan Wilhelmina. The Young Victoria is een amusan- en wo 16.15, 19 en 22 uur, za 16.15, 19, 22 en 0.15 uur, di 19.00 en 22.00 uur; Che part 1: di 14.00; Sneak Preview: ma 22.00; MERRAL A Perfect Getaway: do t/m wo 21.45; Bandslam: do t/m zo en wo 16.30, 19.00 en 21.30; ma en di 19 en 21.30; G.I. Joe: do t/m zo en wo 15.45 en 19.15 uur, ma en di 19.15; Ghosts of Girlfriends Past: do t/m wo 18.45; Harry Potter: do t/m zo en wo 16 en 20.30; ma en di 20.30; Pu blic Enemies:wo 19; The Hangover: wo 22; G-Force: wo 13.45 en 16.15; Het ge heim van Mega Mindy: do t/m zo en wo 14.15; Ice Age 3 (nv): do t/m zo 14.30; 't BEEST gesloten wegens vakantie SCHUTTERSHOF The Young Victoria: do 21.00 uur, vr 15.00 uur, za 21.30 uur, ma 20.00 uur; Tulpan: vr 20.00 uur za 19.00, zo en di 21.00 uur; Angst: wo 20 uur. te hofsoap over een vrijheidslie vende heldin. Emily Blunt speelt Victoria met flair en ook de bijrol len zijn goed bezet, maar het ont breekt de door Jean-Marc Vallée The Reader: vr en za 20.30 uur, di 14.00 uur, Monsters vs Aliens: wo 14.00 uur. TERNEUZEN VIEW A Perfect Getaway: do en zo t/m wo 21, vr/za 22; Bandslam: do en ma t/m wo 19, vr/za/zo 16 en 19; Public Enemies: do en zo t/m wo 20.T5, vr en za 21.45; G.I. Joe: do en zo 20.30, vr/ za 19.15; The Hang over: vr/ za 19.15; Harry Potter: do en ma t/m wo 20, vr en za 16,19 en 22, zo 16 en 20; The Proposal: vr/za 21.45; Sus ke Wiske: do 16, za/ zo 14, wo 14.30; G-Force (nv): do en vr 16.15, za, zo 14.15 en 16.15, wo 14.30; Het geheim van Mega Mindy: do 16, za en zo 14.15, wo 14.30 uur; Ice Age 3 (nv): do en vr 16.15, za en zo 14 en 16.15, wo 14.30; OOSTBURG LEDELTHEATER Ice Age 3 (nv): do 14.00 vr, za, zo en wo 15.30 uur; Stella: do t/m di 20.30.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 52