meningen 115
Raad van State alsnog overtuigen dat
verdiepen zonder natuurschade kan
brieven
Boek op cruisewinkel.nl Bel 020 421 11 15
cruisewinkei_.nl
te gast
Middellandse Zee, Spanje en Portugal
Panamakanaal Caribbean va. 1,390,-
Dubai en de Emiraten va. 1.150,-
donderdag 3 september 2009
Prijzen per persoon, inclusief vluchten, havengelden o.b.v. beschikbaarheid
en wijzigingen
Dc nieuwe koers in cruisen
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
Westerschelde 35
Sinds 1839 wordt de Schelde be
heerd door België en Nederland.
Nederland streefde altijd naar land
winning op het water. Rond 1950
stond Saeftinghe klaar om ingepol
derd te worden. Daar stak België
een stokje voor. Saeftinghe was im
mers de waterbergingskom voor
Antwerpen.
Nederland verhoogt de dijken naar
meer dan 10 meter boven LLWS.
De kaaimuren in Antwerpen lig
gen op 7,05 meter, met een muur
tje van één meter hoog. In 2005
vraagt België verdieping, veiligheid
en verruiming en met verruiming
bedoelen zij ontpolderen. Als de
ramp van 1953 zich herhaalt, zijn
de gevolgen voor België niet te
overzien.
R. Bleijenberg
(oud Scheldeschipper en Saeftinghe-
gids),
Kerkpad 15, Nieuw-Namen
Westerschelde 36
Zeedijken dienen een vitaal lands
belang en mogen niet gebruikt
worden als wisselgeld bij onder
handelingen. Een jaar geleden con
cludeerde de Deltacommisie - com
missie Veerman - dat versterking
van de dijken rond de Westerschel
de urgent is. Daarom moeten wa-
terbouwkundige veranderingen bij
de Westerschelde primair gericht
zijn op vergroting van de veilig
heid.
Dat het verschil tussen hoog- en
laag water, nergens in Nederland
zo groot is als bij de Hedwigepol-
der, vergroot de waterdreiging.
Niet voor niets waren er in 1953
langs de Westerschelde 26 dijkdoor
braken.
Het grote getijdenverval - ruim vijf
meter - biedt echter ook innovatie
ve mogelijkheden om bij het uitdie
pen van de Westerschelde, tevens
de veiligheid en gunstige omstan
digheden voor de natuur te vergro
ten en, bijvoorbeeld, ononderbro
ken groene stroom op te wekken
met een nieuw soort elektriciteits
centrale.
Meer informatie hierover is onder
gebracht op de gelegenheidswebsi
te http://home.kpn.nl/boscio66.
drs. R.D. Boschloo
(onafhankelijk onderzoeker),
Hagedoornstraat 31, Den Helder.
Westerschelde 37
De overheid wil in Noord Holland
een dijkdoorbraak oefenen, door
een doorbraak te simuleren. Dit
staat haaks op het onderwater zet
ten van de Hedwigepolder in
Zeeuwsch Vlaanderen. Dat is na
melijk geen simulatie maar bittere
ernst.
In 2050 koerst de wereld af op een
voedseltekort. Maar 300 ha goede
landbouwgrond, waar onze voor
ouders keihard voor gevochten heb
ben, zo maar teruggeven aan het
water? Dit is geen normale gang
van zaken, maar kortzichtigheid,
de politiek eigen.
Nu de buren (Belgen) ter wille zijn
en de eigen zakken vullen. Laat ze
het over veertig jaar maar uitzoe
ken. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
En volgende jaren maar weer om
de gunst van de kiezer lopen zeu
ren. Beloftes worden weer gedaan,
maar zelden nagekomen. Want Eu
ropa wil dit en dat enzovoorts. Al
les voor het grote geheel.
A. de Waele
H.Dunantstraat 20, Koewacht.
Westerschelde 38
De vlaamse regering weigert de bij
drage van €300 miljoen voor het
uitdiepen van de Westerschelde.
Geweldig toch. Het is immers
maar een druppel op de gloeiende
plaat van het gehele kostenplaatje.
En zoals in de krant van 2 septem
ber gelezen, is die uitdieping nog
lang niet nodig, omdat veel sche
pen op de sloop belanden en
nieuwbouw van grote schepen
door de crisis, op zich laten wach
ten.
Ander voordeel, als er op den duur
geen grote zeeschepen meer naar
Antwerpën kunnen, stranden deze
schepen in de havens van Vlissin-
gen-Oost. Een goede zaak voor de
werkgelegenheid daar.
L. Eekman-Lampio
Biikkenburg 77, Vlissingen
door Mr. J.J. van der Weel, oud-staatsraad.
Een happy end van deze baggersoap zit er
toch al niet meer in. Dit schreef de krant en
kele dagen geleden, doelend op de verdieping
van de Westerschelde. Het lijkt een juiste om
schrijving van de precaire positie waarin de regering
terecht gekomen is, of beter gezegd: waarin zij zich
heeft begeven. De voorgeschiedenis is zo langzamer
hand gemeengoed geworden, en voor wie die niet
kent gaf de krant van 26 aügustus een leerzaam over
zicht.
Zoals bekend heeft de Raad van State in een voorlopi
ge uitspraak het verdiepingsbesluit geschorst, dat wil
zeggen voorlopig buiten werking gesteld. Er zijn twee
mogelijke oplossingen, aldus dit artikel: alsnog ont
polderen, of noodwetgeving. Ik zou er nog aan willen
toevoegen: trachten bij de Raad van State alsnog aan
nemelijk te maken dat verdiepen kan zonder natuur
schade.
Bij de geopperde mogelijkheid van noodwetgeving
past echter een kanttekening. Een dergelijke noodwet
zou in feite de nu geldende Natuurbeschermingswet
voor wat de verdieping betreft buiten werking moe
ten stellen. Kan dat? Volgens mij niet. Daargelaten of
voor zo'n noodwet een meerderheid in de Tweede
Kamer te vinden zou zijn, en daargelaten hoeveel tijd
het wetgevingsproces zou vergen (ik zou daarover
niet optimistisch zijn), is er een veel wezenlijker be
zwaar.
Want onze regering en de verder bij wetgeving be
trokken organen hebben hier niet de vrije hand. De
Natuurbeschermingswet berust immers (mede) op
'hogere' EU-richtlijnen, zoals de Habitatrichtlijn en
de Vogelrichtlijn. Die geven juridische bescherming
aan de Westerschelde, die nu eenmaal niet alleen
vaarroute maar ook natuurgebied is. Of men het wil
of niet, zij behoort grotendeels tot het Europese net
werk van zogenaamde 'Natura 2000-gebieden'. Het
lijkt mij uitgesloten dat een nieuwe Nederlandse wet
de Brusselse richtlijnen en de Natuurbeschermings
wet voor wat de verdieping betreft buiten werking
zou kunnen stellen. Zo'n noodwet zou dan ook juri
disch geen stand houden, en de regering zal zich, lijkt
mij, wel wachten om zo'n kansloos juridisch traject
in te gaan.
Blijft dus over in de eerste plaats de mogelijkheid om
de Raad van State alsnog te overtuigen dat het alle
maal zonder natuurschade kan. De regering moet
dan wel met nieuwe en sterke argumenten komen en
de vraag is zeer of dat lukt.
Bij de gasboringen in de Waddenzee leek de Raad
van State in 2007 wel iets soepeler maar dat geval lag
toch anders. En hoe moeilijk dit soort zaken ligt,
bleek wel uit de uitspraak van de Raad in de affaire
van de Westerschelde Container Terminal in 2003.
Wat blijft er dan nog over? Inderdaad: ontpolderen.
Zou de regering alsnog daarvoor kiezen, en zou de
meerderheid in de TWeede Kamer haar daarin willen
volgen, dan zouden naar verwachting de natuurorga
nisaties hun bezwaren bij de Raad van State intrek
ken.
Immers, in hun ogen zouden verdieping én ontpolde-
ring samen kunnen zorgen voor wat zij als een even
wichtig pakket van maatregelen beschouwen. Overi
gens is daarmee nog niet alles opgelost, want een van
de bezwaarmakers is een aannemingsbedrijf aan de
Westerschelde dat bij verdieping overstroming vreest,
en aan een oordeel daarover is de Raad van State nog
niet toegekomen.
Zoals gezegd: de regering zit in een precaire positie.
De vraag is: van welke woede is zij uiteindelijk het
meest onder de indruk: van de Vlaamse woede of
van de woede van die Zeeuwen die fel gekant zijn te
gen ontpoldering? Het 'zou weieens het eerste kun
nen zijn.
MSC Cruises MSC Orchestra va. €750,
Vertrek: alleen 26 oktober en 3 november Dagen: 9
Genua, Malaga, Cadiz, Lissabon, Gibraltar, Alicante,
Barcelona, Genua
Holland America line ms Statendam****
Vertrek: 16 oktober en 13 november Dagen: 15
Fort Lauderdale, Oranjestad, Panamakanaal, Costa Rica,
Santa Cruz, Acapulco, Cabo San Lucas, San Diego
Costa Cruises Costa Luminosa*****
Vertrek: 12 december t/m 3 april Dagen: 8
Dubai, Muscat, Foudjairah, Abu Dhabi, Bahrein, Dubai
Westerschelde 39
De krant kopt 2 september: 'Ka
mer eist uitleg premier'. Te hopen
is dat nog éénmaal nadrukkelijk
wordt vastgesteld dat tot nu van
uitgevoerde verdiepingen geen
waarneembare schade is vastge
steld. Herstel van niet opgetreden
schade is uiteraard overbodig en
het woord 'herstel' past dus niet.
De drie-éénheid 'toegankelijkheid',
'veiligheid' en 'natuurlijkheid' is
ongetwijfeld slechts bedrieglijk ont
worpen om vanuit de voorgeno
men verdieping via een hefboom
(koppeling) de natuuruitbreiding
af te dwingen. En daarbij met na
me de ontpoldering.
Daartoe is ook als ijkjaar 1900 geko
zen en niet de aanvang van de ver
dieping. Immers, na 1900 zijn nog
enkele inpolderingen gerealiseerd.
De provincie dankt uitsluitend aan
eeuwenlang inpolderen haar be
staansrecht en mogelijkheden voor
wonen en werken. En zoals de
heer Liek eerder opmerkte, heeft
inpolderen (Braakman) welhaast
zeker overstromingen voorkomen.
Het is te hopen dat de Kamer in
meerderheid eensgezind vaststelt
dat de verdieping moet aanvangen,
dat dit de allerlaatste is en dat aan
'Europa' wordt bericht dat hier 'al
les wel' is.
F. van der Maas
Julianastraat 6, Kortgene
Westerschelde 40
Inpolderen geschiedde niet wegens
de strijd tegen de zee, maar als
geldbelegging. Ontpolderen nu is
geen verlies in de strijd tegen de
zee, maar natuurcompensatie. Zee
land gebruikt vele hectares land
bouwgrond voor bouwen en we
gen, en waarom dan niet ook voor
de natuur?
mr A.J.Sauer
Bellamypark 7 Vlissingen.
Gemeente Sluis
De zelfs in convenanten vastgestel
de besluiten van Sluis zijn voorals
nog waardeloos. De gemeente
houdt zich niet aan afspraken (stad
huis en openluchtzwembad Aar
denburg). Het stadhuis is niet 'vrij'
voor verkoop. Het behoort aan Aar
denburg en is goed toegankelijk
via een lift. De wethouder vertelt
onzin (krant, 07-11-2007).
Diezelfde wethouder verbiedt de
voorzitter van de Provinciale Com
missie Zeeland van Bond Heem
schut W. Heybroek, de toegang tot
het stadhuis vanwege: 'tegengestel
de belangen'. De gemeenteraad wil
juist wel contact (augustus 2009
van het blad Heemschut). De
brandweer mag een oefening hou
den in het stadhuis! De marktreno-
vatie die is doorgedruk, zou klaar
zijn. De bestrating ligt er nog
steeds armoedig bij en de verlich
ting fiinktioneert niet. Wethouder
Bolijn heeft gelijk. Stap als college
allemaal op. Dan zijn wij als inwo
ners van de gemeente Sluis verlost
van dit onbetrouwbare, incompe
tente, ruzieënde bestuur.
B. Meindersma
Marktstraat 7, Aardenburg