meningen 115 Raad van State alsnog overtuigen dat verdiepen zonder natuurschade kan brieven Boek op cruisewinkel.nl Bel 020 421 11 15 cruisewinkei_.nl te gast Middellandse Zee, Spanje en Portugal Panamakanaal Caribbean va. 1,390,- Dubai en de Emiraten va. 1.150,- donderdag 3 september 2009 Prijzen per persoon, inclusief vluchten, havengelden o.b.v. beschikbaarheid en wijzigingen Dc nieuwe koers in cruisen Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Westerschelde 35 Sinds 1839 wordt de Schelde be heerd door België en Nederland. Nederland streefde altijd naar land winning op het water. Rond 1950 stond Saeftinghe klaar om ingepol derd te worden. Daar stak België een stokje voor. Saeftinghe was im mers de waterbergingskom voor Antwerpen. Nederland verhoogt de dijken naar meer dan 10 meter boven LLWS. De kaaimuren in Antwerpen lig gen op 7,05 meter, met een muur tje van één meter hoog. In 2005 vraagt België verdieping, veiligheid en verruiming en met verruiming bedoelen zij ontpolderen. Als de ramp van 1953 zich herhaalt, zijn de gevolgen voor België niet te overzien. R. Bleijenberg (oud Scheldeschipper en Saeftinghe- gids), Kerkpad 15, Nieuw-Namen Westerschelde 36 Zeedijken dienen een vitaal lands belang en mogen niet gebruikt worden als wisselgeld bij onder handelingen. Een jaar geleden con cludeerde de Deltacommisie - com missie Veerman - dat versterking van de dijken rond de Westerschel de urgent is. Daarom moeten wa- terbouwkundige veranderingen bij de Westerschelde primair gericht zijn op vergroting van de veilig heid. Dat het verschil tussen hoog- en laag water, nergens in Nederland zo groot is als bij de Hedwigepol- der, vergroot de waterdreiging. Niet voor niets waren er in 1953 langs de Westerschelde 26 dijkdoor braken. Het grote getijdenverval - ruim vijf meter - biedt echter ook innovatie ve mogelijkheden om bij het uitdie pen van de Westerschelde, tevens de veiligheid en gunstige omstan digheden voor de natuur te vergro ten en, bijvoorbeeld, ononderbro ken groene stroom op te wekken met een nieuw soort elektriciteits centrale. Meer informatie hierover is onder gebracht op de gelegenheidswebsi te http://home.kpn.nl/boscio66. drs. R.D. Boschloo (onafhankelijk onderzoeker), Hagedoornstraat 31, Den Helder. Westerschelde 37 De overheid wil in Noord Holland een dijkdoorbraak oefenen, door een doorbraak te simuleren. Dit staat haaks op het onderwater zet ten van de Hedwigepolder in Zeeuwsch Vlaanderen. Dat is na melijk geen simulatie maar bittere ernst. In 2050 koerst de wereld af op een voedseltekort. Maar 300 ha goede landbouwgrond, waar onze voor ouders keihard voor gevochten heb ben, zo maar teruggeven aan het water? Dit is geen normale gang van zaken, maar kortzichtigheid, de politiek eigen. Nu de buren (Belgen) ter wille zijn en de eigen zakken vullen. Laat ze het over veertig jaar maar uitzoe ken. Wie dan leeft, wie dan zorgt. En volgende jaren maar weer om de gunst van de kiezer lopen zeu ren. Beloftes worden weer gedaan, maar zelden nagekomen. Want Eu ropa wil dit en dat enzovoorts. Al les voor het grote geheel. A. de Waele H.Dunantstraat 20, Koewacht. Westerschelde 38 De vlaamse regering weigert de bij drage van €300 miljoen voor het uitdiepen van de Westerschelde. Geweldig toch. Het is immers maar een druppel op de gloeiende plaat van het gehele kostenplaatje. En zoals in de krant van 2 septem ber gelezen, is die uitdieping nog lang niet nodig, omdat veel sche pen op de sloop belanden en nieuwbouw van grote schepen door de crisis, op zich laten wach ten. Ander voordeel, als er op den duur geen grote zeeschepen meer naar Antwerpën kunnen, stranden deze schepen in de havens van Vlissin- gen-Oost. Een goede zaak voor de werkgelegenheid daar. L. Eekman-Lampio Biikkenburg 77, Vlissingen door Mr. J.J. van der Weel, oud-staatsraad. Een happy end van deze baggersoap zit er toch al niet meer in. Dit schreef de krant en kele dagen geleden, doelend op de verdieping van de Westerschelde. Het lijkt een juiste om schrijving van de precaire positie waarin de regering terecht gekomen is, of beter gezegd: waarin zij zich heeft begeven. De voorgeschiedenis is zo langzamer hand gemeengoed geworden, en voor wie die niet kent gaf de krant van 26 aügustus een leerzaam over zicht. Zoals bekend heeft de Raad van State in een voorlopi ge uitspraak het verdiepingsbesluit geschorst, dat wil zeggen voorlopig buiten werking gesteld. Er zijn twee mogelijke oplossingen, aldus dit artikel: alsnog ont polderen, of noodwetgeving. Ik zou er nog aan willen toevoegen: trachten bij de Raad van State alsnog aan nemelijk te maken dat verdiepen kan zonder natuur schade. Bij de geopperde mogelijkheid van noodwetgeving past echter een kanttekening. Een dergelijke noodwet zou in feite de nu geldende Natuurbeschermingswet voor wat de verdieping betreft buiten werking moe ten stellen. Kan dat? Volgens mij niet. Daargelaten of voor zo'n noodwet een meerderheid in de Tweede Kamer te vinden zou zijn, en daargelaten hoeveel tijd het wetgevingsproces zou vergen (ik zou daarover niet optimistisch zijn), is er een veel wezenlijker be zwaar. Want onze regering en de verder bij wetgeving be trokken organen hebben hier niet de vrije hand. De Natuurbeschermingswet berust immers (mede) op 'hogere' EU-richtlijnen, zoals de Habitatrichtlijn en de Vogelrichtlijn. Die geven juridische bescherming aan de Westerschelde, die nu eenmaal niet alleen vaarroute maar ook natuurgebied is. Of men het wil of niet, zij behoort grotendeels tot het Europese net werk van zogenaamde 'Natura 2000-gebieden'. Het lijkt mij uitgesloten dat een nieuwe Nederlandse wet de Brusselse richtlijnen en de Natuurbeschermings wet voor wat de verdieping betreft buiten werking zou kunnen stellen. Zo'n noodwet zou dan ook juri disch geen stand houden, en de regering zal zich, lijkt mij, wel wachten om zo'n kansloos juridisch traject in te gaan. Blijft dus over in de eerste plaats de mogelijkheid om de Raad van State alsnog te overtuigen dat het alle maal zonder natuurschade kan. De regering moet dan wel met nieuwe en sterke argumenten komen en de vraag is zeer of dat lukt. Bij de gasboringen in de Waddenzee leek de Raad van State in 2007 wel iets soepeler maar dat geval lag toch anders. En hoe moeilijk dit soort zaken ligt, bleek wel uit de uitspraak van de Raad in de affaire van de Westerschelde Container Terminal in 2003. Wat blijft er dan nog over? Inderdaad: ontpolderen. Zou de regering alsnog daarvoor kiezen, en zou de meerderheid in de TWeede Kamer haar daarin willen volgen, dan zouden naar verwachting de natuurorga nisaties hun bezwaren bij de Raad van State intrek ken. Immers, in hun ogen zouden verdieping én ontpolde- ring samen kunnen zorgen voor wat zij als een even wichtig pakket van maatregelen beschouwen. Overi gens is daarmee nog niet alles opgelost, want een van de bezwaarmakers is een aannemingsbedrijf aan de Westerschelde dat bij verdieping overstroming vreest, en aan een oordeel daarover is de Raad van State nog niet toegekomen. Zoals gezegd: de regering zit in een precaire positie. De vraag is: van welke woede is zij uiteindelijk het meest onder de indruk: van de Vlaamse woede of van de woede van die Zeeuwen die fel gekant zijn te gen ontpoldering? Het 'zou weieens het eerste kun nen zijn. MSC Cruises MSC Orchestra va. €750, Vertrek: alleen 26 oktober en 3 november Dagen: 9 Genua, Malaga, Cadiz, Lissabon, Gibraltar, Alicante, Barcelona, Genua Holland America line ms Statendam**** Vertrek: 16 oktober en 13 november Dagen: 15 Fort Lauderdale, Oranjestad, Panamakanaal, Costa Rica, Santa Cruz, Acapulco, Cabo San Lucas, San Diego Costa Cruises Costa Luminosa***** Vertrek: 12 december t/m 3 april Dagen: 8 Dubai, Muscat, Foudjairah, Abu Dhabi, Bahrein, Dubai Westerschelde 39 De krant kopt 2 september: 'Ka mer eist uitleg premier'. Te hopen is dat nog éénmaal nadrukkelijk wordt vastgesteld dat tot nu van uitgevoerde verdiepingen geen waarneembare schade is vastge steld. Herstel van niet opgetreden schade is uiteraard overbodig en het woord 'herstel' past dus niet. De drie-éénheid 'toegankelijkheid', 'veiligheid' en 'natuurlijkheid' is ongetwijfeld slechts bedrieglijk ont worpen om vanuit de voorgeno men verdieping via een hefboom (koppeling) de natuuruitbreiding af te dwingen. En daarbij met na me de ontpoldering. Daartoe is ook als ijkjaar 1900 geko zen en niet de aanvang van de ver dieping. Immers, na 1900 zijn nog enkele inpolderingen gerealiseerd. De provincie dankt uitsluitend aan eeuwenlang inpolderen haar be staansrecht en mogelijkheden voor wonen en werken. En zoals de heer Liek eerder opmerkte, heeft inpolderen (Braakman) welhaast zeker overstromingen voorkomen. Het is te hopen dat de Kamer in meerderheid eensgezind vaststelt dat de verdieping moet aanvangen, dat dit de allerlaatste is en dat aan 'Europa' wordt bericht dat hier 'al les wel' is. F. van der Maas Julianastraat 6, Kortgene Westerschelde 40 Inpolderen geschiedde niet wegens de strijd tegen de zee, maar als geldbelegging. Ontpolderen nu is geen verlies in de strijd tegen de zee, maar natuurcompensatie. Zee land gebruikt vele hectares land bouwgrond voor bouwen en we gen, en waarom dan niet ook voor de natuur? mr A.J.Sauer Bellamypark 7 Vlissingen. Gemeente Sluis De zelfs in convenanten vastgestel de besluiten van Sluis zijn voorals nog waardeloos. De gemeente houdt zich niet aan afspraken (stad huis en openluchtzwembad Aar denburg). Het stadhuis is niet 'vrij' voor verkoop. Het behoort aan Aar denburg en is goed toegankelijk via een lift. De wethouder vertelt onzin (krant, 07-11-2007). Diezelfde wethouder verbiedt de voorzitter van de Provinciale Com missie Zeeland van Bond Heem schut W. Heybroek, de toegang tot het stadhuis vanwege: 'tegengestel de belangen'. De gemeenteraad wil juist wel contact (augustus 2009 van het blad Heemschut). De brandweer mag een oefening hou den in het stadhuis! De marktreno- vatie die is doorgedruk, zou klaar zijn. De bestrating ligt er nog steeds armoedig bij en de verlich ting fiinktioneert niet. Wethouder Bolijn heeft gelijk. Stap als college allemaal op. Dan zijn wij als inwo ners van de gemeente Sluis verlost van dit onbetrouwbare, incompe tente, ruzieënde bestuur. B. Meindersma Marktstraat 7, Aardenburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15