Succes boeken in tijden van recessie 8 110 De Wilde Zeeuw «infotorial Passie voor praktische communicatie Perkpolder fe LINK - Mkmtmmmm 06 Kosten besparen en de winst op peil houden. Dat is waar het in deze tijd voor u als ondernemer om gaat. Maar hoe houdt u uw bedrijf op korte én lange termijn gezond? Ontwerpbureau de Wilde Zeeuw is specialist op het gebied van communicatie en design, en geeft advies aan de hand van tien praktische tools. i Herpositionering Wilt u de concurrentie te slim af zijn? Of zoekt u naar mogelijkheden om een nieuwe klantenkring te benaderen? Dan kan een herpositionering zinvol zijn. Daarbij presenteert u uw onderneming of uw producten bewust op een nieuwe manier, maar binnen dezelfde markt. Het voordeel hiervan is dat u zich kunt blijven onderscheiden van de concurrent. U maakt het ze steeds moeilijker om u te imiteren. Daarnaast creëert u een nieuw communicatiemoment, waardoor u in gesprek blijft met uw klanten. ÉL Huisstijl onder de loep Met het verstrijken van de jaren ver oudert vaak ongemerkt ook de huisstijl van de organisatie. Wellicht is het ver standig uw huisstijl nog eens goed onder de loep te nemen en deze weer op scherp te zetten. Daardoor zorgt u weer voor optimale herkenning van de organisatie. Bovendien gaat de huisstijl langer mee, waardoor u veel geld kunt besparen. W Een goed concept Een creatief concept of idee trekt de aan dacht van uw doelgroepen. Zo ontwik kelde de Wilde Zeeuw een jaarverslag met als thema 'Het Zeeuws meisje'. Dit thema zorgde er samen met originele zwart-wit foto's en modellen uit de or ganisatie voor dat het jaarverslag beter werd gelezen dan alle voorgaande jaren. Dit soort concepten kunt u ook toepas sen op uw gehele onderneming. Zo pre senteert u uw visie op een manier die precies aansluit bij de beleveniswereld van uw doelgroepen. Het is ook een goede manier om alle neuzen in de onderneming dezelfde kant op te krijgen. Als u dit idee consequent herhaalt krijgt de klant op lange termijn meer waardering voor uw onderneming en dat is goed voor uw reputatie! aTf Een slimme communicatiemix Een idee valt of staat met de goede -uit werking. Eindelijk wordt het idee zicht baar! Kiest u voor een website, een event, een brochure of bedenkt u een waan zinnige reclamestunt? Het antwoord op deze vragen is te vinden bij uw doel groepen. Want waar uw doelgroep is, daar moet u immers nadrukkelijk aan wezig zijn! Het is de kunst om de juiste mix van middelen samen te stellen, waardoor ze elkaar versterken. Zo blijft uw budget binnen de perken en bent u verzekerd van het beste resultaat. %J Restyling van de website Wilt u de bezoekcijfers van uw website verhogen? Is de website niet meer van cleze tijd? Of past deze niet meer bij het imago van uw onderneming? Het is lang niet altijd noodzakelijk om een compleet nieuwe website te bouwen. Soms kunt u met een paar eenvoudige aanpassingen al een wereld winnen. Zo wordt uw web site weer gebruiksvriendelijk en up to date. %J Optimale vindbaarheid U kunt rendement uit uw reclamebudget halen door de vindbaarheid van uw web site op zoekmachines als Google te vergroten. En dat is belangrijk, omdat internetgebruikers vaak via een zoek machine op uw website terechtkomen. Ze kijken meestal niet verder dan de top 30 van zoekresultaten en beschouwen vrijwel altijd het merk met de toppositie in Google als topmerk. Onderschat deze doelgroep niet, want het zijn vaak waar devolle bezoekers, omdat zij gericht ge zocht hebben. Een succesvolle zoek machine-optimalisatie bestaat uit een doeltreffende aanpak, gedegen voor onderzoek, continue rapportage en bij sturing. U hoeft dan alleen nog maar te kijken naar het stijgend aantal bezoekers. Een nieuwsbrief sturen Dagelijks wordt uw doelgroep over spoeld met digitale nieuwsbrieven. Deze worden zelden gelezen; ze verdwijnen in de spambox of worden weggeklikt. Dat is per 1 oktober 2009 afgelopen. Dan geldt een algemeen spamverbod. Hoewel veel organisaties voor een digitale variant kiezen vanwege de lage kosten, zullen zij een andere manier moeten vinden om zich te onderscheiden. Een goede optie is de gedrukte variant. De doelgroep krijgt deze persoonlijk in handen en deze is bovendien beter leesbaar. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw nieuwsbrief ook daadwerkelijk wordt gelezen? Een goede nieuwsbrief geeft namelijk niet alleen informatie, maar draagt bij aan het be reiken van uw doelen en die van uw klant. Een leesbare nieuwsbrief is ook een afwisselend gevulde nieuwsbrief. Immers, lezers willen deze ook voor hun plezier lezen. Zorg bijvoorbeeld voor een agenda, interviews, columns en een vraag- en antwoordrubriek. Sophie Nc-ew pn Rmès Wsdingn tijd de juiste foto's en maakt daarbij gebruik van zijn jarenlange ervaring, modellen met feeling voor de camera en de juiste visagie, kleding en styling. Daarna past hij waar nodig beeldbe werking toe. Dit is een belangrijke stap om de foto nog mooier te maken. Zo kunt u met één beeld uw doelgroep in het hart raken. f Communicatie; ken uw klant Bekend maken en bekend raken; dat is het doel van effectieve communicatie. Maar hoe krijgt u dit voor elkaar? Veel ondernemers zijn geneigd direct de ver taalslag naar communicatiemiddelen te maken, wat uiteindelijk ten koste gaat van het resultaat. Weet u hoe uw klanten profiel eruit ziet? En waar de interesses van uw klanten liggen? Als u goed naar uw doelgroepen luistert, kunt u inspelen op hun specifieke wensen en behoeften en vervolgens de juiste communicatie middelen inzetten. Om het u makkelijk te maken: als u ont werpbureau de Wilde Zeeuw inschakelt. Foto: Mark Neelmans heeft u alle voorgaande tools meteen in handen. Wij komen graag bij u langs en luisteren naar uw vragen. Of het nu gaat om praktische communicatie, de ont wikkeling van creatieve concepten of het bedenken van slimme toepassingen. Wij maken uw visie met succes zichtbaar! Een overzicht van onze prestaties van de, afgelopen tien jaar vindt op onze website: www.dewildezeeuw.nl Neem voor meer informatie contact op met Ronès Wielinga of Sophie Noens, tel: 0114 36 22 14. VERBLIJF in zeeLAND Communiceren met beelden Tijdens het bladeren in een magazine is het de foto die mensen stilzet. Pas daarna lezen zij de tekst, zo blijkt uit recent onderzoek. Communiceer daarom met professionele beelden die de geur en de kleur van uw onderneming weerspiege len. Want met één slechte foto schiet de campagne zijn doel voorbij. En dat is jammer van alle tijd en kosten die reeds aan vormgeving en tekst zijn besteed. Er is een groot verschil tussen amateur beelden en professionele beelden. Een professionele fotograaf maakt een beeld dat past bij uw visie. Hij schiet in korte SsgSiïzr - ;"V' Hirr 7W KI3HRT de Wilde Zeeuw Lange Bellingstraat 6 4561 ED Hulst t 0114 36 22 14 info@dcwildezeeuw. nl www. ÏÏèwildezeeuw. nl visie vorm verleiding

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 98