Jaguar XK convertible BMW Z4 sDrive35i onderweg door Ad van Bladel Wie geld voldoende heeft om het bij tijd en wijle stuk te slaan op een aardig stuk automobiele techniek doet er goed aan eens bij de Jaguar dealer langs te gaan. Sinds korte tijd heeft de verre nazaat van de spec taculaire E-Type een nieuwe mo tor gekregen en is op diverse pun ten verder fijngeslepen. Het resul taat is de buitengewone XK, met stoffen open kap luisterend naar de naam XK convertible. A cha racter of a car... Jaguar is bezig met een enorme om slag in het modellengamma. Tradities in belijning worden in hoog tempo overboord gezet. De naam Jaguar moet garant staan voor schitterend vormgegeven snelle auto's. En of je nu naar de gesloten versie kijkt of naar de versie met open kap, aan die kwalificaties voldoet de XK volledig. Mensen die een open auto zoeken in het prijssegment van de XK hebben geld, heel veel geld. De auto die de Ondernemer mee kreeg blies op dat vlak voor bijna 155.000 euro in de bus. Voor dat geld krijg je een schitterende en met veel liefde vervaardigde auto dat uit de prachtigste materialen is opge bouwd. De nieuwe motor, een alumi nium blok met een cilinderinhoud van 5 liter, doet het heerlijkste ver moeden voor wie van snelheid en sou plesse houdt. De stoeterij van 385 paarden doet voortdurend zijn best de berijder op megalomane prestaties te trakteren. Heel voornaam is daarbij het diepbrui ne geluid dat bij acceleraties wordt ge produceerd; volstrekt voortreffelijk. De prestaties, de schoonheid van de gewelfde, bijna wulpse, carrosserie doen de wat muffe lucht die rond de laatste voorlopers van de XK hing, volstrekt vergeten. De vernieuwde XK rijdt heerlijk en je weetje verzekerd van alle aandacht die je jezelf maar kunt wensen. Van zelfsprekend zijn wegligging en uitrus tingsniveau volstrekt onberispelijk. Na een aantal dagen absolute XK-ver- wennerij blijft er toch een vraag kna gen. Is een auto als deze XK met zijn torenhoge prijskaartje in deze tijd nog wel verantwoord terwijl er aanzien lijk voordeliger alternatieven zijn. Wie kiest voor deze XK wil vooral worden verwenden dat gebeurt dan ook in hoge mate. Maar die keuze houdt bovendien een schifting in om zijn/haar welstand aan de openbaar heid prijs te geven. In economisch moeilijke tijden zoals deze zullen min der mensen voor een dergelijke auto kiezen, temeer er tegelijkertijd auto's op de markt komen zoals de BMW Z4, die elders op deze pagina wordt besproken. Voor minder dan de helft van het geld rijd je net zo open en bijna net zo lekker. Alleen de buren denken misschien datje wat minder rijk bent, dan je bent. Maar in Nederland is dat geen slechte eigenschap. Liefhebbers van open sportwa gens doen er goed aan er toch aan proberen te wennen: een harde kap die desgewenst in de bagageruimte verdwijnt. In vroeger dagen was een open kap altijd van stof gemaakt, van can vas, kunststof of zelfs wol, maar die tijden zijn voorbij sinds Mer cedes-Benz in de jaren 90 zijn SLK introduceerde met een meta len klapdak. En BMW nu volgt met de Z4. door Ad van Bladel Toegegeven, de laatste telg van de Z4 ziet er zowel met open als dichte kap heerlijk uit. Vanuit welke positie je ook kijkt, de auto biedt een fraai lij nenspel met zijn lange motorkap en - opmerkelijk voor een auto met klap dak - korte achtersteven. Een beauty dus, deze jonge Duitser. Zoals gebrui kelijk bij BMW biedt deze nieuwe ling weer verrukkelijke motoren. Vooralsnog bieden de Duitsers voor de Z4 alleen zescilinder motoren aan, beginnend bij het 2,5 liter blok dat in dit geval luistert naar de naam 23i. De Ondernemer reed de 35i, voorlopig het topmodel tot BMW öok voor de ze wagen de M-versie op de markt brengt. Strikt gesproken is die versie wat on nodig want de 35i voldoet op alle vlakken en zelfs meer dan je zou ver wachten. Het interieur van de nieuwe Z4 is he lemaal aangepakt en oogt (nog) fraai er dan van het voorgaande model. Ook de gebruikte materialen voldoen helemaal aan wat het publiek op dit vlak wenselijk acht. Schitterend en prachtig strak in elkaar gezet. Ook op slechte wegen hoor je zelfs geen kraakje en de auto doet exact watje wilt. Op het scherp van de snede stuurt hij, BMW eigen, snaarstrak de bochten door. Ook de stoelen houden je bij snellere exercities klemvast in hun greep. De ze stoelen zijn geheel elektrisch ver stelbaar en bieden een voortreffelijke zit, ook op lange ritten. Door een ex cellent verwarmingssysteem (even tueel in combinatie met verwarmde stoelen) kun je nog heel lang in het seizoen open blijven rijden doordat het interieur voldoende warm wordt gehouden. Eigenlijk is alleen regen een reden 9111 het dak dicht te laten. Openen en/of sluiten van de kap ge schiedt overigens in luttele seconden en ook in gesloten toestand ziet de Z4 er prachtig uit. De auto heeft eigenlijk niets patserigs, iets dat van sommige grotere cabrio lets niet kan worden gezegd. Ge woon, een open sportwagen bedoeld voor mensen die van rijden houden. Daarin munt de Z4 uit. Heerlijk toe ren, wind door de haren en enorm ge nieten. De BMW Z4 is verkrijgbaar vanaf 48.500 euro, inclusief belastin gen. De gereden 35i is er vanaf 70.245 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 107