Jaguar XK convertible
BMW Z4 sDrive35i
onderweg
door Ad van Bladel
Wie geld voldoende heeft
om het bij tijd en wijle
stuk te slaan op een aardig stuk
automobiele techniek doet er
goed aan eens bij de Jaguar dealer
langs te gaan. Sinds korte tijd
heeft de verre nazaat van de spec
taculaire E-Type een nieuwe mo
tor gekregen en is op diverse pun
ten verder fijngeslepen. Het resul
taat is de buitengewone XK, met
stoffen open kap luisterend naar
de naam XK convertible. A cha
racter of a car...
Jaguar is bezig met een enorme om
slag in het modellengamma. Tradities
in belijning worden in hoog tempo
overboord gezet. De naam Jaguar
moet garant staan voor schitterend
vormgegeven snelle auto's. En of je
nu naar de gesloten versie kijkt of
naar de versie met open kap, aan die
kwalificaties voldoet de XK volledig.
Mensen die een open auto zoeken in
het prijssegment van de XK hebben
geld, heel veel geld.
De auto die de Ondernemer mee
kreeg blies op dat vlak voor bijna
155.000 euro in de bus. Voor dat
geld krijg je een schitterende en met
veel liefde vervaardigde auto dat uit
de prachtigste materialen is opge
bouwd. De nieuwe motor, een alumi
nium blok met een cilinderinhoud
van 5 liter, doet het heerlijkste ver
moeden voor wie van snelheid en sou
plesse houdt.
De stoeterij van 385 paarden doet
voortdurend zijn best de berijder op
megalomane prestaties te trakteren.
Heel voornaam is daarbij het diepbrui
ne geluid dat bij acceleraties wordt ge
produceerd; volstrekt voortreffelijk.
De prestaties, de schoonheid van de
gewelfde, bijna wulpse, carrosserie
doen de wat muffe lucht die rond de
laatste voorlopers van de XK hing,
volstrekt vergeten.
De vernieuwde XK rijdt heerlijk en
je weetje verzekerd van alle aandacht
die je jezelf maar kunt wensen. Van
zelfsprekend zijn wegligging en uitrus
tingsniveau volstrekt onberispelijk.
Na een aantal dagen absolute XK-ver-
wennerij blijft er toch een vraag kna
gen. Is een auto als deze XK met zijn
torenhoge prijskaartje in deze tijd nog
wel verantwoord terwijl er aanzien
lijk voordeliger alternatieven zijn.
Wie kiest voor deze XK wil vooral
worden verwenden dat gebeurt dan
ook in hoge mate. Maar die keuze
houdt bovendien een schifting in om
zijn/haar welstand aan de openbaar
heid prijs te geven. In economisch
moeilijke tijden zoals deze zullen min
der mensen voor een dergelijke auto
kiezen, temeer er tegelijkertijd auto's
op de markt komen zoals de BMW
Z4, die elders op deze pagina wordt
besproken.
Voor minder dan de helft van het
geld rijd je net zo open en bijna net
zo lekker. Alleen de buren denken
misschien datje wat minder rijk bent,
dan je bent. Maar in Nederland is dat
geen slechte eigenschap.
Liefhebbers van open sportwa
gens doen er goed aan er
toch aan proberen te wennen:
een harde kap die desgewenst in
de bagageruimte verdwijnt. In
vroeger dagen was een open kap
altijd van stof gemaakt, van can
vas, kunststof of zelfs wol, maar
die tijden zijn voorbij sinds Mer
cedes-Benz in de jaren 90 zijn
SLK introduceerde met een meta
len klapdak. En BMW nu volgt
met de Z4.
door Ad van Bladel
Toegegeven, de laatste telg van de Z4
ziet er zowel met open als dichte kap
heerlijk uit. Vanuit welke positie je
ook kijkt, de auto biedt een fraai lij
nenspel met zijn lange motorkap en -
opmerkelijk voor een auto met klap
dak - korte achtersteven. Een beauty
dus, deze jonge Duitser. Zoals gebrui
kelijk bij BMW biedt deze nieuwe
ling weer verrukkelijke motoren.
Vooralsnog bieden de Duitsers voor
de Z4 alleen zescilinder motoren aan,
beginnend bij het 2,5 liter blok dat in
dit geval luistert naar de naam 23i. De
Ondernemer reed de 35i, voorlopig
het topmodel tot BMW öok voor de
ze wagen de M-versie op de markt
brengt.
Strikt gesproken is die versie wat on
nodig want de 35i voldoet op alle
vlakken en zelfs meer dan je zou ver
wachten.
Het interieur van de nieuwe Z4 is he
lemaal aangepakt en oogt (nog) fraai
er dan van het voorgaande model.
Ook de gebruikte materialen voldoen
helemaal aan wat het publiek op dit
vlak wenselijk acht. Schitterend en
prachtig strak in elkaar gezet. Ook op
slechte wegen hoor je zelfs geen
kraakje en de auto doet exact watje
wilt. Op het scherp van de snede
stuurt hij, BMW eigen, snaarstrak de
bochten door.
Ook de stoelen houden je bij snellere
exercities klemvast in hun greep. De
ze stoelen zijn geheel elektrisch ver
stelbaar en bieden een voortreffelijke
zit, ook op lange ritten. Door een ex
cellent verwarmingssysteem (even
tueel in combinatie met verwarmde
stoelen) kun je nog heel lang in het
seizoen open blijven rijden doordat
het interieur voldoende warm wordt
gehouden. Eigenlijk is alleen regen
een reden 9111 het dak dicht te laten.
Openen en/of sluiten van de kap ge
schiedt overigens in luttele seconden
en ook in gesloten toestand ziet de
Z4 er prachtig uit.
De auto heeft eigenlijk niets patserigs,
iets dat van sommige grotere cabrio
lets niet kan worden gezegd. Ge
woon, een open sportwagen bedoeld
voor mensen die van rijden houden.
Daarin munt de Z4 uit. Heerlijk toe
ren, wind door de haren en enorm ge
nieten. De BMW Z4 is verkrijgbaar
vanaf 48.500 euro, inclusief belastin
gen. De gereden 35i is er vanaf
70.245 euro.