ledereen kan met een 21 zeeland Records voor reddingsbrigades Alleen dinsdag VER! Twee Duitse toeristen zijn in de Noordzee bij Ouddorp ver dronken. Bootvissers vinden het onbegrijpelijk dat de twee met een motorbootje van 4,5 meter het water opgingen. 'Met die wind de zee opgaan in een boot van 4,5 meter, is belachelijk.' Veiiigheidsrichiüjneti voor bootvissen op zee dinsdag 1 september 2009 door Marleen Blommaert Als ik in Hulst loop, loop ik nooit alleen. Zeker niet op zondag en ze ker niet als er vestings- dagen zijn. Mijn dochter die in Den Haag ge boren is, verwondert zich erover dat er mensen uit een ander land dit stadje bezoeken. „Mam, be grijp jij dat nou?" Als ik antwoord, dat wij toch ook naar Antwerpen gaan omdat het slechts een steenworp afstand is, zet ze haar chauvinistische moe der op haar nummer. „Maar mam, dat is Antwerpen, dat is een echte stad." Het is waar, Hulst lonkt en als je kijkt wat er is, valt dat eerlijk ge zegd wel mee, of tegen hoe je het ook beschouwt. Maar wat er wel hangt is een sfeer van vroeger, eeuwen terug, van le ven zonder morgen, van het caril lon, van blaasmuziek, van Bel gisch bier, van armoe, van rijk dom, het is de illusie van de over zichtelijkheid. Ik loop alleen door Hulst terwijl het gewicht van mijn zware bood schappentas mijn lichaam scheef- trekt. Ik zie mijn Haagse dochter zitten op het kerkplein tussen 22 uilen. Ze tekent en is in haar ei gen volmaakte universum. Ze heeft de dag van haar leven. Ze wil wonen in Den Haag en verhui zen naar Londen. Maar wat ze niet weet is dat eeu wen in vrouwelijke lijn dit kerk plein betraden. En later zal ze de ze herinnering kunnen oproepen en als ze terugkomt zal ze zich weemoedig afvragen waar Hulst gebleven is. Ze zal er lopen, met op de slippen van haar jas alle geesten die dit stadje bevolkten toen zij er was en die inmiddels verdwenen zijn. Ze zal de tonen van een dweil band, een mooi gitaarconcert of het carillon horen en ze zal slik ken of huilen. Ze zal terugverlan gen naar een wereld waarin ze ie dereen kende en iedereen kon ver trouwen. Ze zal met een zware boodschap pentas zeulen en zich niet realise ren dat het een hele generatie is die aan haar trekt. Het is de kracht en de tragiek van Hulst, je bent er nooit alleen. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door David Duijnmayer COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91,4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goedi T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35) Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Twee Duitse toeristen, van respectievelijk 34 en 40 jaar, verdronken in het weekeinde in de Noordzee bij Ouddorp. Hoe gevaarlijk is het op zee? Arie de Lange, voorzitter van de Deltavissers, de bootvisvereniging van Zuid-West Nederland, vindt het onbegrijpelijk dat de twee mannen afgelopen zaterdag met een motorbootje van vierenhalve meter het water opgingen. „Er stond veel te veel wind, zeker windkracht vijf of zes. Voor ons is windkracht drie eigenlijk maxi maal. Het was totaal geen weer om de zee op te gaan. Ik snap abso luut niet wat ze daar te zoeken hadden." De Lange vermoedt dat de twee Duitsers niet goed voorbereid wa ren op de risico's van het bootvis- sen. „Om met die wind de zee op te gaan in een bootje van vieren halve meter is belachelijk." Volgens De Lange namen de twee daarnee weliswaar een onverant woord risico, maar wetten of richt lijnen overtraden zij niet. Een vaar bewijs heb je op zee niet nodig, en iedereen kan gebruikmaken van de trailerhellingen waarmee de sportvissers te water gaan. „Iedereen die dat wil, kan met een bootje op de Noordzee gaan va ren", bevestigt Ed Kraszewski, woordvoerder van de waterpolitie. „Een vaarbewijs is alleen nodig op de binnenwateren. En dan nog al leen voor motorboten die harder kunnen dan twintig kilometer per uur of schepen die langer zijn dan vijftien meter. Pas als je bedrijfsma tig gaat varen, moet je aan allerlei voorschriften voldoen." Wel gelden er vaarregels op het wa ter. Wie op zee is, moet zich aan het zeeaanvaringsreglement hou den. „Maar ik vermoed dat de meeste recreatieve schippers daar nog nooit van gehoord hebben", zegt Kraszewski. Leden van een bootvisvereniging hebben zich wel te houden aan vei ligheidseisen van hun eigen vereni ging. „Voor onze eigen leden heb ben we strenge eisen waar de boot aan moet voldoen", zegt De Lan ge. „Wij hebben zestienhonderd le den, waar ook wel Duitsers en Bel gen tussen zitten. Maar hoeveel mensen er in totaal wel eens vis sen op de Noordzee, daar hebben we absoluut geen zicht op." Wel is duidelijk dat recreatief va ren in het algemeen in populari teit toeneemt. „Dat leidt vooral tot risicovolle situaties op plekken waar beroepsvaart en pleziervaart bij elkaar komen", zegt Kraszews ki. „Toch zijn echte ongelukken zeldzaam, en incidenten waarbij doden te betreuren zijn al hele maal. „Dat er mensen verdrinken, gebeurt vrijwel nooit", zegt Kras zewski. „Ook De Lange herinnert zich van de dertig jaar dat hij in de sportvis- serij actief is 'slechts' twee dode lijk ongelukken. „Het gebeurt ge lukkig heel weinig." De Lange is daarom ook niet per se voorstander van strengere regels om de zee op te mogen. „Er is al zoveel regelgeving. En mensen moeten ook hun eigen verant woordelijkheid nemen. Er zijn ge noeg mogelijkheden om goed geïn formeerd het water op te gaan. Het is in ieder geval belangrijk dat je de weerberichten goed in de ga ten houdt en'je uitrusting in orde is. Daarnaast is het heel belangrijk dat je de juiste communicatiemid delen aan boord hebt. Sommige mensen denken dat ze aan een mo bieltje genoeg hebben, maar daar heb je enkele kilometers uit de kust niet veel meer aan." Ga niet de zee op bij windkracht 4 of hoger Bootlengte: minimaal 4 meter. De volgende zaken moet aan boord zijn: Anker met minimaal 70 meter lijn Vloeistofkompas P.T.T.-goedgekeurde zend-en ontvangst-apparatuur Radarreflector Zwarte ankerbal Mes, lucifers/aansteker Verbandtrommel Hoosvat of pomp Reparatieset buitenboordmotor Transistor-radio Motor: minimaal 10 pk Reserveanker met voldoende lijn Noodsignalen Scheepshoorn of toeter Reddingsvest of overlevingspak voor elke opvarende Zeekaarten en Zeeaanvaringsreglement Waterdichte zaklamp Grijplijnen of life-lijnen Voldoende drinkbaar water Brandblusapparaat Delta-nummer op de trailer Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook. 088 - 013 99 10 Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In hei colofon trefl u nadere informatie X éf~£' c IJMUIDEN - Reddingsbrigade Neder land is de afgelopen zomervakan tie bijna negenduizend keer uitge rukt voor mensen in nood. Dat is bijna duizend keer meer dan vorig jaar. Vorige week werd het 'record' van vorig jaar al gebroken. Het zomerseizoen 2008 waren er 8104 hulpverleningsacties. Dat maakte de overkoepelende organi satie van reddingsbrigades in Ne derland gisteren bekend. De afgelo pen week werden 359 hulpacties geregistreerd, waarvan zestien red dingen uit een levensbedreigende situatie. Tijdens de zomervakantie werden dertien doden geregis treerd op en rond het water. Reddingsbrigade Nederland noemt het hoge aantal vermiste kinderen de opvallendste stijging van dit jaar. Ten opzichte van vo rig jaar is dat aantal met 68 pro cent gestegen tot 961. Ook verleen den de reddingsbrigadevrijwilli- gers 57 procent meer EHBO, aan 5916 mensen. Het aantal opvaren den dat moest worden geholpen verdubbelde bijna tot 743. Het aan tal baders en zwemmers dat in de problemen kwam halveerde tot 1287. Het aantal noodzakelijke red dingen steeg van 214 vorig jaar naar 460 dit jaar. Volgens de reddingsbrigade zijn de belangrijkste oorzaken van de stij ging van het aantal hulpverlenings acties de weersomstandigheden, toenemende onoplettendheid ten aanzien van kinderen en onver standig gedrag op en rond het wa ter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2