ledereen kan met een
21 zeeland
Records voor reddingsbrigades
Alleen
dinsdag
VER!
Twee Duitse toeristen zijn in de Noordzee bij Ouddorp ver
dronken. Bootvissers vinden het onbegrijpelijk dat de twee
met een motorbootje van 4,5 meter het water opgingen.
'Met die wind de zee
opgaan in een boot van
4,5 meter, is belachelijk.'
Veiiigheidsrichiüjneti voor bootvissen op zee
dinsdag 1 september 2009
door Marleen Blommaert
Als ik in Hulst loop, loop
ik nooit alleen. Zeker
niet op zondag en ze
ker niet als er vestings-
dagen zijn.
Mijn dochter die in Den Haag ge
boren is, verwondert zich erover
dat er mensen uit een ander land
dit stadje bezoeken. „Mam, be
grijp jij dat nou?"
Als ik antwoord, dat wij toch ook
naar Antwerpen gaan omdat het
slechts een steenworp afstand is,
zet ze haar chauvinistische moe
der op haar nummer. „Maar mam,
dat is Antwerpen, dat is een echte
stad."
Het is waar, Hulst lonkt en als je
kijkt wat er is, valt dat eerlijk ge
zegd wel mee, of tegen hoe je het
ook beschouwt.
Maar wat er wel hangt is een sfeer
van vroeger, eeuwen terug, van le
ven zonder morgen, van het caril
lon, van blaasmuziek, van Bel
gisch bier, van armoe, van rijk
dom, het is de illusie van de over
zichtelijkheid.
Ik loop alleen door Hulst terwijl
het gewicht van mijn zware bood
schappentas mijn lichaam scheef-
trekt. Ik zie mijn Haagse dochter
zitten op het kerkplein tussen 22
uilen. Ze tekent en is in haar ei
gen volmaakte universum. Ze
heeft de dag van haar leven. Ze
wil wonen in Den Haag en verhui
zen naar Londen.
Maar wat ze niet weet is dat eeu
wen in vrouwelijke lijn dit kerk
plein betraden. En later zal ze de
ze herinnering kunnen oproepen
en als ze terugkomt zal ze zich
weemoedig afvragen waar Hulst
gebleven is.
Ze zal er lopen, met op de slippen
van haar jas alle geesten die dit
stadje bevolkten toen zij er was
en die inmiddels verdwenen zijn.
Ze zal de tonen van een dweil
band, een mooi gitaarconcert of
het carillon horen en ze zal slik
ken of huilen. Ze zal terugverlan
gen naar een wereld waarin ze ie
dereen kende en iedereen kon ver
trouwen.
Ze zal met een zware boodschap
pentas zeulen en zich niet realise
ren dat het een hele generatie is
die aan haar trekt.
Het is de kracht en de tragiek van
Hulst, je bent er nooit alleen.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door David Duijnmayer
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91,4330 AB Middelburg
0118-43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goedi
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088-0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 24,30 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 68,35 (acceptgiro €71,35)
Jaar €261,75 (acceptgiro €264,75)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Twee Duitse toeristen,
van respectievelijk 34
en 40 jaar, verdronken
in het weekeinde in de
Noordzee bij Ouddorp.
Hoe gevaarlijk is het op zee?
Arie de Lange, voorzitter van de
Deltavissers, de bootvisvereniging
van Zuid-West Nederland, vindt
het onbegrijpelijk dat de twee
mannen afgelopen zaterdag met
een motorbootje van vierenhalve
meter het water opgingen. „Er
stond veel te veel wind, zeker
windkracht vijf of zes. Voor ons is
windkracht drie eigenlijk maxi
maal. Het was totaal geen weer
om de zee op te gaan. Ik snap abso
luut niet wat ze daar te zoeken
hadden."
De Lange vermoedt dat de twee
Duitsers niet goed voorbereid wa
ren op de risico's van het bootvis-
sen. „Om met die wind de zee op
te gaan in een bootje van vieren
halve meter is belachelijk."
Volgens De Lange namen de twee
daarnee weliswaar een onverant
woord risico, maar wetten of richt
lijnen overtraden zij niet. Een vaar
bewijs heb je op zee niet nodig, en
iedereen kan gebruikmaken van
de trailerhellingen waarmee de
sportvissers te water gaan.
„Iedereen die dat wil, kan met een
bootje op de Noordzee gaan va
ren", bevestigt Ed Kraszewski,
woordvoerder van de waterpolitie.
„Een vaarbewijs is alleen nodig op
de binnenwateren. En dan nog al
leen voor motorboten die harder
kunnen dan twintig kilometer per
uur of schepen die langer zijn dan
vijftien meter. Pas als je bedrijfsma
tig gaat varen, moet je aan allerlei
voorschriften voldoen."
Wel gelden er vaarregels op het wa
ter. Wie op zee is, moet zich aan
het zeeaanvaringsreglement hou
den. „Maar ik vermoed dat de
meeste recreatieve schippers daar
nog nooit van gehoord hebben",
zegt Kraszewski.
Leden van een bootvisvereniging
hebben zich wel te houden aan vei
ligheidseisen van hun eigen vereni
ging. „Voor onze eigen leden heb
ben we strenge eisen waar de boot
aan moet voldoen", zegt De Lan
ge. „Wij hebben zestienhonderd le
den, waar ook wel Duitsers en Bel
gen tussen zitten. Maar hoeveel
mensen er in totaal wel eens vis
sen op de Noordzee, daar hebben
we absoluut geen zicht op."
Wel is duidelijk dat recreatief va
ren in het algemeen in populari
teit toeneemt. „Dat leidt vooral tot
risicovolle situaties op plekken
waar beroepsvaart en pleziervaart
bij elkaar komen", zegt Kraszews
ki. „Toch zijn echte ongelukken
zeldzaam, en incidenten waarbij
doden te betreuren zijn al hele
maal. „Dat er mensen verdrinken,
gebeurt vrijwel nooit", zegt Kras
zewski.
„Ook De Lange herinnert zich van
de dertig jaar dat hij in de sportvis-
serij actief is 'slechts' twee dode
lijk ongelukken. „Het gebeurt ge
lukkig heel weinig."
De Lange is daarom ook niet per
se voorstander van strengere regels
om de zee op te mogen. „Er is al
zoveel regelgeving. En mensen
moeten ook hun eigen verant
woordelijkheid nemen. Er zijn ge
noeg mogelijkheden om goed geïn
formeerd het water op te gaan.
Het is in ieder geval belangrijk dat
je de weerberichten goed in de ga
ten houdt en'je uitrusting in orde
is. Daarnaast is het heel belangrijk
dat je de juiste communicatiemid
delen aan boord hebt. Sommige
mensen denken dat ze aan een mo
bieltje genoeg hebben, maar daar
heb je enkele kilometers uit de
kust niet veel meer aan."
Ga niet de zee op bij windkracht 4 of hoger
Bootlengte: minimaal 4 meter. De volgende zaken moet
aan boord zijn:
Anker met minimaal 70 meter lijn
Vloeistofkompas
P.T.T.-goedgekeurde zend-en ontvangst-apparatuur
Radarreflector
Zwarte ankerbal
Mes, lucifers/aansteker
Verbandtrommel
Hoosvat of pomp
Reparatieset buitenboordmotor
Transistor-radio
Motor: minimaal 10 pk
Reserveanker met voldoende lijn
Noodsignalen
Scheepshoorn of toeter
Reddingsvest of overlevingspak voor elke opvarende
Zeekaarten en Zeeaanvaringsreglement
Waterdichte zaklamp
Grijplijnen of life-lijnen
Voldoende drinkbaar water
Brandblusapparaat
Delta-nummer op de trailer
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 68,35 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 71,35 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook. 088 - 013 99 10
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In hei colofon trefl u nadere informatie X éf~£' c
IJMUIDEN - Reddingsbrigade Neder
land is de afgelopen zomervakan
tie bijna negenduizend keer uitge
rukt voor mensen in nood. Dat is
bijna duizend keer meer dan vorig
jaar. Vorige week werd het 'record'
van vorig jaar al gebroken.
Het zomerseizoen 2008 waren er
8104 hulpverleningsacties. Dat
maakte de overkoepelende organi
satie van reddingsbrigades in Ne
derland gisteren bekend. De afgelo
pen week werden 359 hulpacties
geregistreerd, waarvan zestien red
dingen uit een levensbedreigende
situatie. Tijdens de zomervakantie
werden dertien doden geregis
treerd op en rond het water.
Reddingsbrigade Nederland
noemt het hoge aantal vermiste
kinderen de opvallendste stijging
van dit jaar. Ten opzichte van vo
rig jaar is dat aantal met 68 pro
cent gestegen tot 961. Ook verleen
den de reddingsbrigadevrijwilli-
gers 57 procent meer EHBO, aan
5916 mensen. Het aantal opvaren
den dat moest worden geholpen
verdubbelde bijna tot 743. Het aan
tal baders en zwemmers dat in de
problemen kwam halveerde tot
1287. Het aantal noodzakelijke red
dingen steeg van 214 vorig jaar
naar 460 dit jaar.
Volgens de reddingsbrigade zijn de
belangrijkste oorzaken van de stij
ging van het aantal hulpverlenings
acties de weersomstandigheden,
toenemende onoplettendheid ten
aanzien van kinderen en onver
standig gedrag op en rond het wa
ter.