0 Sensoor 40 Maandag 31 augustus 2009 Sensoor op de Seniorenbeurs! Van 9 tot en met 13 september neemt Sensoor deel aan de Seniorenbeurs in de Zeelandhallen te Goes. Je vindt ons op standnummer 49. Kom gerust even langs voor een eerste kennismaking! De namen van de actieve vrijwilligers zijn om pfivacyredenen geanonimiseerd. Sensoor Zeeland Postbus 89, 4330 AB Middelburg. Bankrekeningnr.: 118.355.848 ECHTE AANDACHT Anderen over Sensoor Soms is het fijn om even met iemand te praten. Om je verhaal kwijt te kunnen, samen oplossingen te bedenken voor een probleem, of om alleen maar even contact te hebben. Oat kan bij Sensoor, waar goed opgeleide vrijwilligers, dag en nacht, echte aandacht hebben voor jou. Hoe zit dat andersom? In hoeverre is er aandacht voor de vrijwilligers en hun werk? Enkele reacties. Het is erg leerzaam om andermans ervaringen te horen. Fascinerend, hoe verschillend we bepaalde onderwer pen tijdens ons telefoon- en chatwerk oppakten. En nog fascinerender: we doen het allemaal anders. En we doen het allemaal goed! De begeleiders sturen wel degelijk aan hoor, geven feedback, leren je gesprektechnieken en andere vaardig heden en bovendien krijgen de vrijwilligers regelmatig thematrainingen. Maar alle vrijwilligers blijven naturel. Geen trucjes. Ik vind dan ook dat iedereen in staat is dit werk te doen, mits je geïnteresseerd bent in de ander. En in jezelf. Dat is net zo belangrijk, want kun je niet openstaan voor je eigen ontwikkelingen, dan zul je hier vastlopen. Ik heb geleerd om heel dicht vanuit mezelf te reageren, daardoor ontstonden prachtige gesprekken. Door Sensoor ben" ik in mijn betaalde werk overgestapt van commerciële dienstverlening naar een eigen coachingspraktijk. Iets wat ik twintig jaar geleden al had willen doen, maar steeds niet doorzette." Camilius: "Volwassenen worden ook gepest." Vrijwillige medewerkers van Sensoor hebben lange tijd niet aan de buitenwereld mogen ver tellen dat ze er werken. Immers, anonimiteit is een basiselement van de organisatie. Niet vertellen dat je één keer per week (en soms 's nachts) dienst hebt. Best lastig! Inmiddels zijn de regels versoepeld. Jannetje praat dan ook vrijuit met haar negenjarige kleinzoon over Sensoor. Jannetje: "We mogen niet vertellen waar we zitten, uit veiligheid voor onszelf. En we praten natuurlijk niet over de mensen die naar ons bellen of met ons chatten. Dat kan absoluut niet. Maar dat ik hier werk, kan ik nu gewoon zeggen. Dat is een stuk handiger en prettiger." Camilius.- "Ik weet dus dat oma bij Sensoor werkt. Ik vind dat lief van haar, ze doet dit voor haar lol en krijgt er 'geen geld voor." Jannetje.- "Geen geld, wel voldoening! De sfeer is hier geweldig en het is steeds weer spannend. Wie belt er? Welk chatverzoek komt er binnen? Je weet het nooit van tevoren." Oma en kleinzoon. In gesprek. Camilius stelt vragen. Zoals jonge kinderen dat kunnen. Open vragen, nieuws gierig en leergierig. Jannetje kan ze zonder schroom beantwoorden. Ze praten over de onderwerpen waar mensen zoal mee komen. Camilius: "Ik denk dat het gaat over alleen zijn. En over gepest worden. Of over in de steek gelaten worden door vrienden of vriendinnen. Dat gebeurt ook bij volwassenen." Remco Krijger: "Die twee banen lijken mij een goede combinatie." Er zijn mensen die genoeg hebben aan de invulling van hun dage lijks leven. Ze willen daar niets bij hebben. Daarnaast zijn er mensen die naast hun baan en sociale leven nog tijd en aandacht hebben voor andere bezigheden. Zo iemand is Pien. Pien werkt bij Cl. Daarnaast is ze vrij williger bij Sensoor. Haar leidinggevende, Remco Krijger, is ervan op de hoogte. "Ik weet dat Pien wekelijks enkele uren bij Sensoor aan de telefoon, of achter de computer zit en daar met mensen praat die het prettig vinden hun verhaal met haar te delen." Pien weet beide banen prima te scheiden. Bij Cl werkt ze een vast aantal uren per week. Bij Sensoor kan ze online, twee maanden vooruit, zelf haar diensten inplannen. Dat doet ze al tien jaar lang en heeft nog nooit meegemaakt dat de werkplekken elkaar in de weg zaten. Best bijzonder. Zeker als je bedenkt dat Sensoor 24 uur per dag bereikbaar is. Dat betekent dat de vrijwilligers ook nachtdiensten draaien. Pien: "Ik heb dat veel gedaan. Ging ik op vrijdag de nachtdienst in, want voorafgaand aan een werkdag bij Cl is dat geen optie." Remco kan zich goed voorstellen dat Pien dit werk naast haar parttime baan doet. "Hier bij CZ gaat het voorname lijk om het oplossen van praktische zaken. Het is veelal vraag én antwoord. Een zakelijke benadering. Bij Sensoor is het vooral een luisterend oor bieden. Een andere manier van in contact zijn. Lijkt mij een goede combinatie." Willem Jan Gasille: "Geïnteresseerd zijn in die ander en in jezelf." Vier jaar lang werkte hij als vrijwilliger bij Sensoor Zeeland. Zijn partner heeft nu het stokje overgenomen en werkt in de vrije uren bij deze organisatie. Willem jan praat opvallend respectvol over zijn ex-collega's. "Ik heb veel aan hen gehad. Vooral de terugkerende bijeenkomsten waren waardevol. Eens in de maand twee uurtjes bij elkaar komen om te praten over bellers en gesprekken die ons bezig hielden. Dit alles onder profes-- sionele begeleiding. Er volgt een bedachtzame pauze, dan gaat hij hardop denkend verder: "Maar ook over iemand heel leuk vinden en dat dan niet durven te zeggen tegen die ander. En dan naar Sensoor gaan om te praten. Dat zal vast ook wel gebeuren. Toch, oma?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 44