University College slaat aan
spectrum 28
Zaterdag 29 augustus 2009
foto Lex de Meester
Dean Hans Adriaansens van de Roosevelt Academy kijkt terug op de
eerste vijf jaar van zijn school. Hij kijkt ook vooruit, naar nieuwe
verbindingen met andere (internationale) onderwijsinstellingen. En
wie weet een tweede University College in Middelburg.
door René Schrier
We bestaan. Door onze
activiteiten, door onze
oud-studenten, onze
alumni, is het niet
meer iets bijzonders
dat we er zijn. Vijfjaar geleden was het
nog een mooie wens. Een wens die inmid
dels is uitgekomen."
De dean van de Middelburgse Roosevelt
Academy Hans Adriaansens kijkt met een
tevreden gevoel terug op de eerste vijfjaar
van zijn school. Voor dit schooljaar meld
den zich tegen de 400 leerlingen aan. Bijna
de helft daarvan heeft hij teleur moeten
stellen. Uitgangspunt van de Roosevelt
Academy is immers dat de schaal beperkt
blijft. Dat wil zeggen niet meer dan 200
studenten per jaar. En het schooljaar dat
op het punt staat te beginnen heeft dat
maximum bereikt, evenals het vorige
schooljaar trouwens.
Maar het zijn niet alleen de aantallen die
voor Adriaansens tellen. Een van de doel
stellingen die hij voor ogen had bij de op
richting van de Roosevelt Academy, was
laten zien dat de kwaliteit van het under
graduate onderwijs (bachelor opleidingen)
in Nederland beter kon. Daarvan zijn de
resultaten inmiddels ook binnen. Het per
centage leerlingen dat uitvalt of de eind
streep niet haalt is miniem. En de school
begint zich langzaam maar zeker in de top
van Nederland te vestigen. „De alumni
zijn de ambassadeurs van de school. Het
niveau van de opleiding zie je terug aan de
afgestudeerden en aan waar zij terechtko
men."
Het voorbeeld van het model University
College zoals dat eerst in Utrecht werd ont
wikkeld en vervolgens in Middelburg slaat
aan. Maastricht volgde, de twee universitei
ten van Amsterdam doen het samen, Lei
den gaat er een in Den Haag stichten en
Tilburg is bezig met een vergelijkbare libe
ral arts opleiding. Adriaansens gaat tegen
woordig regelmatig in het buitenland de
gedachte achter het University College uit
leggen. Leuven en Gent hebben belangstel
ling getoond, maar hij was ook al in Sofia,
Berlijn en Zweden. Hij voegt er aan toe
dat hij ook al verschillende Nederlandse ge
meentebesturen op de stoep heeft gehad
met de vraag of er bij hen niet een Univer
sity College gesticht zou kunnen worden.
Wat Hans Adriaansens betreft hoeft het al
lemaal niet zo ver van huis gezocht te wor
den. Hij denkt al voorzichtig aan een twee
de Roosevelt Academy in Middelburg. In
derdaad Middelburg want dan kunnen er
synergie voordelen met de bestaande
school worden behaald. En de bestaande
Roosevelt Academy mag niet groter wor
den. Dat zou het concept geweld aandoen.
„Zo'n gekke gedachte is het niet. In Cam
bridge waar dit systeem al veel langer be
staat zijn 31 colleges." Hij bestrijdt dat hij
daarmee de bestaande scholen en zijn ei
gen Roosevelt Academy concurrentie be
zorgt: „Als je ziet dat zich jaarlijks 35.000
nieuwe studenten in Nederland melden.
Wat maken dan vijf nieuwe university col
leges met elk 200 leerlingen nog uit?"
Hij heeft nog meer wensen op zijn lijstje
staan. Zo werkt hij achter de schermen
aan een samenwerking tussen Brugge, Can
terbury en Middelburg. De gedachte is dat
in die drie plaatsen vergelijkbare colleges
functioneren, waarvan de leerlingen en/of
de docenten per semester van locatie wisse
len. Hij noemt het een Triangle University:
„Ik ben er met Gent over aan het praten,
maar het is nog ver weg." Niet toevallig
zijn dat plekken met drie mooie histori
sche binnensteden. Adriaansens is over
tuigd van het belang van een aansprekend
gebouw zoals het voormalige stadhuis van
Middelburg. „Kijk maar naar Amsterdam
en Den Haag. Daar proberen ze ook zoiets
te krijgen. Je moet niet op een industrieter
rein gaan zitten. Er moet sprake zijn van
uitstraling. Zo'n gebouw als het oude stad
huis straalt respect uit voor de mensen die
er werken en de studenten. En dat respect
krijg je terug.
Wat volgens hem ook van belang is, is het
feit dat scholieren van allerlei nationalitei
ten met elkaar samenwerken en -leven:
„Vooral in Amerika maakt dat indruk. Ik
ben zelf ook overtuigd van de enorme op
voedende waarde van dat concept. Door
die internationale contacten gaan de ogen
van de studenten verder open. Ze kijken
eens over het hek."
Waar de kwaliteit en de ontwikkeling van
de Roosevelt Academy de afgelopen vijf
jaar een succesverhaal was, dreven er ook
donkere wolken boven het gebouw. Dat
gold met name de financiële toekomst van
de school. Door ambtelijke dwalingen
dreigde die toekomst in gevaar te komen.
Nadatde provincie Zeeland, de gemeente
Middelburg en Delta bijsprongen ziet het
er wat rooskleuriger uit.
Wat vooralsnog niet van de grond kwam
was de stichting van een graduate school
of music in Middelburg, een masters mu
ziekopleiding. „Uiteindelijk hebben we
vooral besloten in te zetten op een under
graduate (bachelor) opleiding en ons daar
op te focussen. Dat wil niet zeggen dat die
graduate opleiding er niet komt. Waar we
voor moeten waken is dat we niet meer
van hetzelfde creëeren. In Nederland zijn
namelijk al veel te veel masterprogram-
ma's. Als we in Zeeland masteropleidingen
er bij willen hebben, dan moeten dat ty
pisch Zeeuwse projecten zijn. Wat ons be
treft zijn dat Amerikanistiek (met het
Roosevelt Studie Center), Deltatechniek
(met het NIOO) in Yerseke en muziek.