281 cultuur Kan zij? Ze kan niet en zoekt uitvlucht Weer of geen weer, bij Peeters schijnt de zon zeeland nazomer festival Voorstellingen op locatie afgelast zaterdag 29 augustus 2009 door Willem Nijssen Charley Toorop. Ik ken de haar niet zo goed. Sinds gisteren beter. En ik twijfel nog, wat ik nu precies van haar moet vinden. Ze is erg met zich zelf bezig, wel kritisch, zeker niet zelfingenomen. Maar toch lastig. Alleen te verdragen met het ge duld van een oude, stugge boer, die geleerd heeft om te gaan met 'het grotere' om hem heen. De na tuur, zijn paard, God (of Nietz sche). De kennismaking komt door Zit tend meisje, de kleinste van de Na zomerfestival-producties. Ont staan uit een schrijfopdracht. Ik vind dat een mooi initiatief, er zijn niet zoveel kansen voor Nederland se toneelschrijvers. En het biedt mogelijkheden om iets 'echt Zeeuws' te brengen. Niet dat Char ley Toorop zo Zeeuws was, maar wel is het écht, dat ze regelmatig NAZOMERFESTIVAL Zittend meisje Regie: Vincent van den Elshout Met: Chris Thys en Jakob Beks Locatie: Duinpan bij Westkapelle Gezien: donderdag 27 augustus op Walcheren verbleef en er ook werkte als kunstenares. En nu heb ik haar dus beter leren kennen. Dat is een resultaat, dat eerder past bij een documentaire, natuurlijk. Het is altijd prettig wan neer een documentaire zich onder houdend en creatief aan je aan biedt, en zich zonder die altijd neuzelende commentatorstem door de betrokkenen zelf laat ver tellen. Zittend meisje is zonder twij fel een heel geslaagde, zelfs een knappe documentaire. Maar hoe veel toneel zit daar dan nog in? 'Conflict', dat is vandaag de toets steen. De toeschouwer wil een con flict zien en beleven, dat is de stel ling. En Charley Toorop is een wandelend conflict. Met zichzelf, want zij worstelt als kunstenares (met haar onderwerpen), als moe der (die haar kinderen van zich af stoot), als minnares (die minnaars ziet komen en gaan), als mens (die leeft in een tijd van dreigende oor log), als vrouw (die vecht tegen het mannenbolwerk). Al die conflicten woeden in haar hoofd, leiden niet tot daden. Haar eigen conclusie: ik ben altijd een 'zittend meisje' gebleven. Ik her ken dat, het beroert me, het herin nert mij aan mijn eigen opdracht om geen zittend jongetje te blij ven. Daar komt (tussen te veel gro te woorden) iets van drama tot le ven. Er zijn nog meer conflicten. De dialoog (een wezenlijk element van toneel, zelfs van solotoneel) ontstaat, omdat een oude boer Charley Toorop verzoekt om een portret. Het is bestemd voor zijn dochter, die lijdt aan bloedkanker en binnen enkele weken zal ster ven. Zo kan zij in die laatste we ken haar vader toch altijd bij zich hebben. Ik vind dat een prachtig motief, een schitterende vondst. Want de dood is het ultieme con flict, zeker als die niet meer te ont kennen valt. En het plaatst ook Charley Toorop voor de keuze. Zal zij? Want natuurlijk heeft ze ande re plannen. (Ja, ze zal.) Kan zij? Want dat vraagt om mededogen. Nee, ze kan niet. En zoekt een uit vlucht. Dat wordt de muur. De muur die zij als achtergrond wil, maar die ze (met de juiste barsten) natuurlijk niet kan vinden. Ook daar speelt zich een klein drama af voor wie het tenminste zien kan. Er zijn nog meer conflicten. Een boer die Nietzsche citeert. Moet kunnen. Maar ik ken in heel mijn omgeving helemaal niémand die ook maar óóit Nietzsche citeert. Mooie citaten, dat wel. En dan: een boer die zijn dochter verliest, maar die nog veel meer aan het verliezen is. Zijn benen, zijn den ken, en bovenal: zijn paard. Ook een conflict: is alle medelijden dan uiteindelijk gewoon zelfmedelij den? Want zijn paard verliezen doet hem meer dan de dood van zijn dochter... Confronterend, al wordt dat nauwelijks uitgespeeld en kan ook dit thema de toeschou wer dus ontgaan. Er zit, kortom, heel veel drama tisch potentieel in Zittend meisje. Hoe komt het dan, dat de indruk, dat ik naar een knappe documen taire heb zitten kijken, blijft be staan? Publiekswaarderirig: 4,2 (op een maxi mum van 5 sterren). 'Zittend meisje' is te zien tot en met 29 augustus en van 1 tot en met 5 sep tember. Dagprogramma ZNF: zie podium agenda in Zomerkrant westkapelle - De voorstellingen Zittend meisje, De Storm en On der het Melkwoud zijn gister avond afgelast wegens de harde wind, regen en onweer. De kans bestaat dat daardoor geen kaarten voor Zittend meisje in de verkoop komen voor de extra voorstelling van maandag. De pechvogels krij gen namelijk voorrang. De Storm in Wilhelminapolder is een kwar tier na aanvang stilgelegd wegens onweer. Ook Onder het Melk woud in Serooskerke (S) ging niet door. lan Decleir en Koen De Sut ter besloten een deel van de tekst voor te dragen in De Schelphoek. door Ernst Jan Rozendaal Het begon te regenen, precies op het moment dat Bart Peeters vrijdag avond het hoofdpo dium op het Abdijplein in Middel burg betrad. Maar niemand die zich erom bekommerde. Als de vir tuoze Bart Peetersband gaat spe len, is het namelijk net of de zon gaat schijnen. Duisternis of regen, het maakt niet uit. 'Het is niet wat het is, het is wat je ermee doet', heette het ope ningsnummer. Een ballade die toch exotisch, ritmisch en swin gend werd gebracht. Een loom zo meravondnummer, net als 'Zo van die zomerdagen', dat door Peeters met enige schroom werd aange kondigd, omdat het net weer be gon te regenen. De rustige ope ning gaf aan dat Peeters twijfelde wat hij op het Abdij plein precies moest gaan doen. In theaters in België verzorgt hij luisterconcer ten, op festivals breken onze zui derburen de tent als Peeters langs komt bijkans af. Voor aanvang zag hij de stoeltjes op het Abdijplein, de rustieke ambiance en hij begon te twijfelen. Het publiek kreeg daardoor twee kanten van Peeters te zien: de vriendelijke, bijna nette chansonnier, maar ook het vrolij ke feestbeest. En eigenlijk is er nog een derde Bart Peeters. De lol broek. Er zitten grapjes in zijn tek sten en zijn aankondigingen lijken soms sketches uit een cabaretvoor stelling. Gisteravond bijvoorbeeld over superdeejays. „Zo'n Tiësto drukt gewoon op een knop, ter wijl op festivals bands de ballen van hun lijf spelen." De bood schap was duidelijk. Peeters ging ook onbekommerd met het pu bliek in discussie over de verdie ping van de Westerschelde. „Me vrouw, het verwondert me dat u er vanavond bent. Onze ministers hadden toch afgesproken dat jullie de Westerschelde gingen uitdie pen? Vanavond nog." Het is eigenlijk een raadsel waar om Peeters in Nederland niet veel populairder is. In Middelburg be wees hij dat hij als performer in de Benelux zijn gelijke niet kent. Zo stond hij na anderhalf uur plotse ling achter het publiek op de ge luidstent te zingen. En altijd wer velde hij over het podium. Wie zou twijfelen over het klein- kunstachtige karakter van zijn tek sten of zijn uitstraling van ideale schoonzoon, moet ongetwijfeld door de Bart Peetersband over de streep zijn getrokken. Vijf rasmuzi kanten met een voorliefde voor al les wat swingt, van de Balkan tot Jamaica. Ze kregen een ovationeel applaus, maar onbegrijpelijk dat het van nog geen vijfhonderd man was. Wie onder alle omstandighe den de zon doet schijnen, verdient er zeker tweeduizend. Bart Peeters schittert op het Abdijplein. foto Lex de Meester Scène uit Zittend Meisje met Jakob Beks en Chris Thys. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 30