Hulst wil graag eigen poppen 181 zeeland 'Sleuven' wekken ergernis Stoffig Septeml modema Concert Engelse band in Oostburg almanak llnsmi PZC vrijdag 28 augustus 2009 door Frank van Cooten SINT KRUIS - Landbouwbedrijven en bewoners zeggen veel last te hebben van de 'sleuven' aan weers zijden van de Sint Pietersdijk, de weg van Aardenburg naar Sint Kruis. Het waterschap Zeeuws-Vlaande- ren spreekt echter van bescheiden 'freesvlakjes' die automobilisten waarschuwen als ze van de weg ra ken. Albert Paridaen van het gelijk namige loonbedrijf noemt deze op lossing echter een 'miskleun van de eerste orde'. „Er zijn veel klachten over deze sleuven. Auto's rijden er 's nachts overheen, wat voor veel overlast en trillingen zorgt. Een aantal put ten is wel opgevuld maar dat is slechts lapwerk." De klachtenstroom is aanleiding voor de hoofdingelanden William Gijsel (Onafhankelijke Waterschap spartij) en Eugene Paridaen na mens agrarisch en overig Onge bouwd, een brief te schrijven naar het dagelijks bestuur van het wa terschap. Bij het waterschap zijn geen recen te klachten bekend, zei een woord voerder gisteren. „Naar aanleiding van wat klachten uit het verleden zijn enkele ffeesvlakjes bij wonin gen opgevuld." Volgens beide waterschapsbestuur ders was het aanvankelijk de be doeling deze 'putten' weer op te vullen en het oppervlak van een witte verflaag te voorzien. „Waar om dit op heden niet is gebeurd, is voor ons een raadsel", stellen Gij sel en Paridaen. Volgens de woordvoerder heeft de ze signaalmarkering echter geen tij delijk karakter. „De weg is met vier meter breed genoeg. Toen de weg werd aange past tot een breedte van vier me ter bleef er na het aanbrengen van de kantstrepen teveel asfalt over. Op dit asfalt zijn vervolgens de freesvlakjes aangebracht die veel minder diep zijn dan de briefschrij vers veronderstellen." OOSTBURG - Twee metalbands tre den zaterdagavond op in café The Lane aan de Nieuwstraat in Oost burg: The Prophecy uit Engeland en Endless Cycle uit Terneuzen. Het concert begint om 22.00 uur. VOLKSCULTUUR Meest Vlaamse stad van Nederland denkt aan beginnen eigen reuzentraditie Elk zichzelf respecterend Belgisch stadje heeft zijn reus; metershoge poppen die de identiteit van de stad verpersoonlijken. Ook in Ne derland groeit de reuzentra ditie. Als 'meest Vlaamse stad van Nederland' kan Hulst natuurlijk niet achter blijven. door Sheila van Doorsselaer Tijdens de Hulster Vesting- dagen, komend weekend, lopen in de openings stoet enkele reuzen mee. Geleende reuzen, want zij komen uit België. „Het zou natuurlijk prachtig zijn als in de stoet vol gend jaar onze eigen Hulster reus zou meelopen", zegt heemkundi ge George Sponselee. Hij gooide het balletje op bij de Hulster be zoekersmanager Monique de Bruijn en die reageerde enthou siast. Bouwt Hulst een eigen reus, dan is dat een Zeeuwse primeur. De reuzentraditie is al eeuwenoud en is ontstaan in Vlaanderen. De oudste reuzen beelden heiligen uit en zij werden meegedragen in pro cessies. Door de eeuwen heen kreeg de ontkerkelijking ook vat op de reuzentraditie en beeldden de reuzen steeds vaker een lokale legende of persoon uit. Het is in ie der geval altijd een figuur waar een stad of streek zich mee kan vereenzelvigen. Sommige steden kennen zelfs hele reuzenfamilies. Zij lieten hun stadsreus trouwen en zelfs kinderen krijgen. In Nederland worden steeds meer reuzen 'geboren'. Ons land kende vroeger veel reuzen, maar de refor matie en Franse tijd draaide de tra ditie de nek om. Inmiddels is Ne derland bezig aan een inhaalslag. Volgens auteur Paul Spapens, schrijver van het naslagwerkje Ne derlandse Reuzen, telt Nederland nu achttien reuzen. Ter vergelij king: in België zijn het er tussen de 1500 en 1800. Spapens stelt dat nergens in Europa het aantal reu zen sneller groeit dan in Neder land. „Dat hangt samen met de groeiende interesse in volkscul tuur. De gigantische poppen zijn zeer zichtbare ambassadeurs van gemeenschappen." Ineke Strou- ken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur meent dat het groeiend aantal reu zen in Nederland aangeeft dat er behoefte is aan identiteit. De stadsreus is niet zomaar een pop, maar een 'gewone' inwoner van de stad. Hij wordt niet ge bouwd, maar geboren en gedoopt of officieel ingeschreven in het be volkingsregister. Net zoals bij een eventuele reuzenbruiloft, de ge boorte van hun reuzenkinderen en hun verjaardagen gaan al deze gebeurtenissen gepaard met een groot volksfeest. Reuzen sterven niet, zij hebben het eeuwig leven, tenzij ze niet meer gerepareerd kunnen worden. Is dat het geval, dan worden ze vaak opnieuw ge doopt. In Zeeland heeft nog geen enkele stad een eigen reus. De meeste Ne derlandse reuzen 'wonen' in Noord-Brabant (11) en in Limburg (5). De andere reuzen wonen in het Twentse Losser en in Kims- werd in Friesland. Deze laatste is ook meteen de meest noordelijke reus van Europa. Reuzen hebben vaak peetooms of peettantes, dan wel beschermhe ren of beschermvrouwen, maar als echte naaste familie van de reus fungeren de reuzengildes. Leden van het gilde dragen, begeleiden en onderhouden de reus en zor gen dat hem of haar niks over komt. Volgens de traditie mogen echte stadsreuzen nooit hun stad verlaten, maar de meeste stadsreu zen, zowel in Nederland als in BeL- gië zijn behoorlijk bereisd. In het Vlaamse Beveren werd vorig jaar nog een wereldrecord gevestigd. In totaal liepen er 184 reuzen mee in wat met recht een reuzenstoet ge noemd mag worden. Sponselee vindt een eigen reus de uitgelezen kans om Hulst als stad te profileren. Hulstenaren houden wel van een feestje en aan de zeer kundige en enthousiaste carnavals vereniging en de wagenbouwers kan gevraagd worden of ze het zien zitten om de Hulster reus te maken, pardon, of ze willen hel pen bij de geboorte. Het moet ook niet al te moeilijk zijn de reus 'smoel' te geven. Het schort Hulst immers bepaald niet aan een eigen identiteit. De stad kan eventueel weer de kant van het epos Van den Vos Reynaerde op gaan, maar dan wordt die vos er wéér aan de haren bij gesleept. Het is weinig origineel. Boven dien: het Vlaamse Lochristie, Sin- aai en Stekene hebben al stadsreu zen met een vossenkop. En ze he ten nog Reinaert ook. Reus Willibrordus (naar de Willi- brordusbasiliek -de mooiste kerk van Nederland-) is ook een optie. Sponselee vindt dat echter niet zo heel geschikt. „Wellicht is die naam te profaan. Het is misschien een leuk idee om een wedstrijd uit te schrijven; laat de bevolking een leuke naam verzinnen, met een goede uitleg." Sommige stadsreuzen zijn ver noemd naar bekende personen uit die plaats. Deze krant doet daar om een voorzetje: vernoem de reus naar burgemeester Jan-Frans Mulder: Sooike van 'Ulst. De noordelijkste reus van Europa komt uit Kimswerd, een Fries dorp je. De dorpsreus heet Greate Pier, vernoemd naar de bekendste Friese volksheld Pier Gerlofs (1480-1520). Deze boer uit Kimswerd pikte het niet dat Saksische soldaten alle boer derijen uit de streek beroofden en in brand staken, waarbij veel dorpe lingen omkwamen. Pier Gerlofs vocht terug met een gigantisch zwaard. foto pix4profs Tip? redactie@pzc.nl Dit is Mieke, zij is een van de zeven stadsreuzen van het Vlaamse Sint-Niklaas. Mieke en haar man Jan- neken zijn de oudste reuzen van de stad. Hun hoofden werden rond 1930 vervaardigd door hoogeer waarde kanunnik August Nobels, een kunstenaar. De reuzen treden op tijdens allerlei stadsactiviteiten. Als de reuzen uit Sint-Niklaas op zwier gaan, wordt het reuzenlied ge zongen. foto Staf de Vriese, beeldbankcel Waasland In Roermond is Sjtuf (Sint Christof- fel) de stadsreus. Volgens de legen de droeg hij reizigers veilig naar de overkant van de Maas. Vandaar dat de Roermondse stadsreus een kind je op zijn schouder draagt. De reus wordt beschermd door 't Remunjse Reuzegilde. Sjtuf heeft waarschijnlijk een ge schiedenis van zes eeuwen. Zeker is, dat hij de grootste Nederlandse stadsreus is. Sjtuf meet niet minder dan 5,95 meter. foto pix4profs Een van de Beverse stadsreuzen is Sefken de Puitenslager. Zijn naam dankt hij óf aan het beroep van pui tenslager (kikkervanger voor de bil letjes) danwel aan het beroep waar bij iemand kikkers wegjaagt uit kas teelgrachten zodat de kasteelheren en hun edele dames hun nachtrust niet verstoord zagen. Sefken werd gedoopt in mei 1954 en is ge trouwd met reuzin 't Kallose Melk- boerinneke. foto Jelle Vermeersch, erfgoedcel waasland GS8SS8SBMNHK Het Vlaamse boekenstadje lonkte naar die Zierikzeese. Zo belandde ze met haar echtgenoot in een stoffig boekenparadijs. Gezien de smalte van de gangetjes tussen de boekensta pels, was de winkel berekend op één richtingsverkeer. De boeken stonden er in schijnbaar chaotische slagorde opgesteld. In een wat krakerig stoel tje zat de verschrompelde uitbater, zo weggelopen uit de wereld van Dickens. Hem ontging niets en hij ac cepteerde geen inbreuk op zijn sys teem van uitstallen. Een achteloos op een belendende sta pel neergelegd boekwerkje deed de man opstaan en het boek weer op de juiste plek neervleien. Pas bij het zich weer een weg naar buiten banen za gen de boekenliefhebbers het promi nent aanwezige kloeke boekwerk ach ter 's mans rug. De aard van het boek verraste hen: het was een hand leiding voor ongebreidelde seks. Uw advertentie in the picture in de Modebijlagen van september? Neem dan contact op met: Verkoopteam Zeeland, telefoon (0118) 434 070 E-mail: teamzeeland@bndestem-pzc.nl MEEST GELEZEN 1. Gent wil meepraten over zeesluis 2. Sluis scoort met GBA 3". Verlichte polderroute STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto www.pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 48