Hulst wil graag eigen poppen
181 zeeland
'Sleuven'
wekken
ergernis
Stoffig
Septeml
modema
Concert Engelse
band in Oostburg
almanak
llnsmi
PZC
vrijdag 28 augustus 2009
door Frank van Cooten
SINT KRUIS - Landbouwbedrijven
en bewoners zeggen veel last te
hebben van de 'sleuven' aan weers
zijden van de Sint Pietersdijk, de
weg van Aardenburg naar Sint
Kruis.
Het waterschap Zeeuws-Vlaande-
ren spreekt echter van bescheiden
'freesvlakjes' die automobilisten
waarschuwen als ze van de weg ra
ken. Albert Paridaen van het gelijk
namige loonbedrijf noemt deze op
lossing echter een 'miskleun van
de eerste orde'.
„Er zijn veel klachten over deze
sleuven. Auto's rijden er 's nachts
overheen, wat voor veel overlast
en trillingen zorgt. Een aantal put
ten is wel opgevuld maar dat is
slechts lapwerk."
De klachtenstroom is aanleiding
voor de hoofdingelanden William
Gijsel (Onafhankelijke Waterschap
spartij) en Eugene Paridaen na
mens agrarisch en overig Onge
bouwd, een brief te schrijven naar
het dagelijks bestuur van het wa
terschap.
Bij het waterschap zijn geen recen
te klachten bekend, zei een woord
voerder gisteren. „Naar aanleiding
van wat klachten uit het verleden
zijn enkele ffeesvlakjes bij wonin
gen opgevuld."
Volgens beide waterschapsbestuur
ders was het aanvankelijk de be
doeling deze 'putten' weer op te
vullen en het oppervlak van een
witte verflaag te voorzien. „Waar
om dit op heden niet is gebeurd, is
voor ons een raadsel", stellen Gij
sel en Paridaen.
Volgens de woordvoerder heeft de
ze signaalmarkering echter geen tij
delijk karakter.
„De weg is met vier meter breed
genoeg. Toen de weg werd aange
past tot een breedte van vier me
ter bleef er na het aanbrengen van
de kantstrepen teveel asfalt over.
Op dit asfalt zijn vervolgens de
freesvlakjes aangebracht die veel
minder diep zijn dan de briefschrij
vers veronderstellen."
OOSTBURG - Twee metalbands tre
den zaterdagavond op in café The
Lane aan de Nieuwstraat in Oost
burg: The Prophecy uit Engeland
en Endless Cycle uit Terneuzen.
Het concert begint om 22.00 uur.
VOLKSCULTUUR Meest Vlaamse stad van Nederland denkt aan beginnen eigen reuzentraditie
Elk zichzelf respecterend
Belgisch stadje heeft zijn
reus; metershoge poppen
die de identiteit van de stad
verpersoonlijken. Ook in Ne
derland groeit de reuzentra
ditie. Als 'meest Vlaamse
stad van Nederland' kan
Hulst natuurlijk niet achter
blijven.
door Sheila van Doorsselaer
Tijdens de Hulster Vesting-
dagen, komend weekend,
lopen in de openings
stoet enkele reuzen mee.
Geleende reuzen, want zij komen
uit België. „Het zou natuurlijk
prachtig zijn als in de stoet vol
gend jaar onze eigen Hulster reus
zou meelopen", zegt heemkundi
ge George Sponselee. Hij gooide
het balletje op bij de Hulster be
zoekersmanager Monique de
Bruijn en die reageerde enthou
siast. Bouwt Hulst een eigen reus,
dan is dat een Zeeuwse primeur.
De reuzentraditie is al eeuwenoud
en is ontstaan in Vlaanderen. De
oudste reuzen beelden heiligen uit
en zij werden meegedragen in pro
cessies. Door de eeuwen heen
kreeg de ontkerkelijking ook vat
op de reuzentraditie en beeldden
de reuzen steeds vaker een lokale
legende of persoon uit. Het is in ie
der geval altijd een figuur waar
een stad of streek zich mee kan
vereenzelvigen. Sommige steden
kennen zelfs hele reuzenfamilies.
Zij lieten hun stadsreus trouwen
en zelfs kinderen krijgen.
In Nederland worden steeds meer
reuzen 'geboren'. Ons land kende
vroeger veel reuzen, maar de refor
matie en Franse tijd draaide de tra
ditie de nek om. Inmiddels is Ne
derland bezig aan een inhaalslag.
Volgens auteur Paul Spapens,
schrijver van het naslagwerkje Ne
derlandse Reuzen, telt Nederland
nu achttien reuzen. Ter vergelij
king: in België zijn het er tussen
de 1500 en 1800. Spapens stelt dat
nergens in Europa het aantal reu
zen sneller groeit dan in Neder
land. „Dat hangt samen met de
groeiende interesse in volkscul
tuur. De gigantische poppen zijn
zeer zichtbare ambassadeurs van
gemeenschappen." Ineke Strou-
ken, directeur van het Nederlands
Centrum voor Volkscultuur
meent dat het groeiend aantal reu
zen in Nederland aangeeft dat er
behoefte is aan identiteit.
De stadsreus is niet zomaar een
pop, maar een 'gewone' inwoner
van de stad. Hij wordt niet ge
bouwd, maar geboren en gedoopt
of officieel ingeschreven in het be
volkingsregister. Net zoals bij een
eventuele reuzenbruiloft, de ge
boorte van hun reuzenkinderen
en hun verjaardagen gaan al deze
gebeurtenissen gepaard met een
groot volksfeest. Reuzen sterven
niet, zij hebben het eeuwig leven,
tenzij ze niet meer gerepareerd
kunnen worden. Is dat het geval,
dan worden ze vaak opnieuw ge
doopt.
In Zeeland heeft nog geen enkele
stad een eigen reus. De meeste Ne
derlandse reuzen 'wonen' in
Noord-Brabant (11) en in Limburg
(5). De andere reuzen wonen in
het Twentse Losser en in Kims-
werd in Friesland. Deze laatste is
ook meteen de meest noordelijke
reus van Europa.
Reuzen hebben vaak peetooms of
peettantes, dan wel beschermhe
ren of beschermvrouwen, maar als
echte naaste familie van de reus
fungeren de reuzengildes. Leden
van het gilde dragen, begeleiden
en onderhouden de reus en zor
gen dat hem of haar niks over
komt. Volgens de traditie mogen
echte stadsreuzen nooit hun stad
verlaten, maar de meeste stadsreu
zen, zowel in Nederland als in BeL-
gië zijn behoorlijk bereisd. In het
Vlaamse Beveren werd vorig jaar
nog een wereldrecord gevestigd. In
totaal liepen er 184 reuzen mee in
wat met recht een reuzenstoet ge
noemd mag worden.
Sponselee vindt een eigen reus de
uitgelezen kans om Hulst als stad
te profileren. Hulstenaren houden
wel van een feestje en aan de zeer
kundige en enthousiaste carnavals
vereniging en de wagenbouwers
kan gevraagd worden of ze het
zien zitten om de Hulster reus te
maken, pardon, of ze willen hel
pen bij de geboorte.
Het moet ook niet al te moeilijk
zijn de reus 'smoel' te geven. Het
schort Hulst immers bepaald niet
aan een eigen identiteit. De stad
kan eventueel weer de kant van
het epos Van den Vos Reynaerde
op gaan, maar dan wordt die vos
er wéér aan de haren bij gesleept.
Het is weinig origineel. Boven
dien: het Vlaamse Lochristie, Sin-
aai en Stekene hebben al stadsreu
zen met een vossenkop. En ze he
ten nog Reinaert ook.
Reus Willibrordus (naar de Willi-
brordusbasiliek -de mooiste kerk
van Nederland-) is ook een optie.
Sponselee vindt dat echter niet zo
heel geschikt. „Wellicht is die
naam te profaan. Het is misschien
een leuk idee om een wedstrijd uit
te schrijven; laat de bevolking een
leuke naam verzinnen, met een
goede uitleg."
Sommige stadsreuzen zijn ver
noemd naar bekende personen uit
die plaats. Deze krant doet daar
om een voorzetje: vernoem de
reus naar burgemeester Jan-Frans
Mulder: Sooike van 'Ulst.
De noordelijkste reus van Europa
komt uit Kimswerd, een Fries dorp
je. De dorpsreus heet Greate Pier,
vernoemd naar de bekendste Friese
volksheld Pier Gerlofs (1480-1520).
Deze boer uit Kimswerd pikte het
niet dat Saksische soldaten alle boer
derijen uit de streek beroofden en
in brand staken, waarbij veel dorpe
lingen omkwamen. Pier Gerlofs
vocht terug met een gigantisch
zwaard.
foto pix4profs
Tip? redactie@pzc.nl
Dit is Mieke, zij is een van de zeven
stadsreuzen van het Vlaamse
Sint-Niklaas. Mieke en haar man Jan-
neken zijn de oudste reuzen van de
stad. Hun hoofden werden rond
1930 vervaardigd door hoogeer
waarde kanunnik August Nobels,
een kunstenaar. De reuzen treden
op tijdens allerlei stadsactiviteiten.
Als de reuzen uit Sint-Niklaas op
zwier gaan, wordt het reuzenlied ge
zongen. foto Staf de Vriese,
beeldbankcel Waasland
In Roermond is Sjtuf (Sint Christof-
fel) de stadsreus. Volgens de legen
de droeg hij reizigers veilig naar de
overkant van de Maas. Vandaar dat
de Roermondse stadsreus een kind
je op zijn schouder draagt. De reus
wordt beschermd door 't Remunjse
Reuzegilde.
Sjtuf heeft waarschijnlijk een ge
schiedenis van zes eeuwen. Zeker
is, dat hij de grootste Nederlandse
stadsreus is. Sjtuf meet niet minder
dan 5,95 meter. foto pix4profs
Een van de Beverse stadsreuzen is
Sefken de Puitenslager. Zijn naam
dankt hij óf aan het beroep van pui
tenslager (kikkervanger voor de bil
letjes) danwel aan het beroep waar
bij iemand kikkers wegjaagt uit kas
teelgrachten zodat de kasteelheren
en hun edele dames hun nachtrust
niet verstoord zagen. Sefken werd
gedoopt in mei 1954 en is ge
trouwd met reuzin 't Kallose Melk-
boerinneke. foto Jelle Vermeersch,
erfgoedcel waasland
GS8SS8SBMNHK
Het Vlaamse boekenstadje lonkte
naar die Zierikzeese. Zo belandde ze
met haar echtgenoot in een stoffig
boekenparadijs. Gezien de smalte
van de gangetjes tussen de boekensta
pels, was de winkel berekend op één
richtingsverkeer. De boeken stonden
er in schijnbaar chaotische slagorde
opgesteld. In een wat krakerig stoel
tje zat de verschrompelde uitbater,
zo weggelopen uit de wereld van
Dickens. Hem ontging niets en hij ac
cepteerde geen inbreuk op zijn sys
teem van uitstallen.
Een achteloos op een belendende sta
pel neergelegd boekwerkje deed de
man opstaan en het boek weer op de
juiste plek neervleien. Pas bij het zich
weer een weg naar buiten banen za
gen de boekenliefhebbers het promi
nent aanwezige kloeke boekwerk ach
ter 's mans rug. De aard van het
boek verraste hen: het was een hand
leiding voor ongebreidelde seks.
Uw advertentie in the picture in de Modebijlagen van september?
Neem dan contact op met:
Verkoopteam Zeeland, telefoon (0118) 434 070
E-mail: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
MEEST GELEZEN
1. Gent wil meepraten over zeesluis
2. Sluis scoort met GBA
3". Verlichte polderroute
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
www.pzc.nl