cultuur 125 Wind in haar en wapperende broekspijpen c§> Vipers doet even Middelburg aan zeeland nazomer festival Publieksscore Nazomerfestival vrijdag 28 augustus 2009 door Willem Nijsen Llareggub. Een dorp aan de kust. „Het is nacht. De ba by's slapen, de boeren, de vissers, de handelaren, de postbode en de minnares, de zwempotige mosselwijven en de zindelijke huisvrouwen. Zij dro men. Van de zeeroversdolle zee. Van de doden. Van de havenhoe- ren. Van het geld. Van rattenkruid- koekjes en gewurgde parkieten en schaamteloze blote meisjes. Van bierkannen en melkbussen en nooit eindigende breiwerken. Van waar u nu bent, kunt u hun dro men horen. Luister. De tijd gaat voorbij. En de dageraad kruipt na der." Twee alwetende vertellers onthul len, in vierhonderd kleine scènes, wat er in de hoofden van zo'n zes tig dorpelingen spookt. Niets blijft verborgen, niets wordt gecensu reerd, niets wordt gehekeld. Som migen worden dierbaar. Willy Nil- ly, de postbode die voor bezorging alle brieven openstoojnt, de dich tende dominee Eli Jenkins, de droefgeestige kapitein Cat. Maar ook de eeuwig bekvechtende mr. en mrs. Pugh, Polly Garter en haar dode minnaars. De schuinmarche- rende mr. Waldo. De wellustige Mae Rose Cottage. Zeventien nog maar, en al vastbesloten: God zal mij doodbliksemen. Maar ik zal zon digen tot ik barst. Dylan Thomas betitelde zijn On der het melkwoud als 'een spel voor stemmen', een luisterstuk dus. De eerste (live)uitvoering was in 1953 in New York, met de dichter zelf in de rol van verteller. Drie jaar na de alcoholische dood van deze le gendarische 'angry young man' NAZOMERFESTIVAL Onder het melkwoud Regie: Koen de Sutter Met: Jan Decleir en Koen de Sut ter Locatie: De Schelphoek (S) Gezien: woensdag 26 augustus werd Under Milk Wood voor het festival in Edinburgh herschreven tot toneelstuk. Met onmiddellijk succes. Elke regisseur kan zoveel ac teurs opvoeren als hij kan betalen. Maar als hij in de kracht van het woord gelooft, laat hij het bij die twee vertellers. Zoals hier. Thomas: „Woorden zijn voor mij als het luiden van klokken, de klank van muziekinstrumenten, het geluid van wind, zee en regen, het geratel van melkkarren." Gelui den zijn er volop. Speeldoosjes, cimbaaltjes. Strijkstokken, langs opgespannen veren, over piepschuim. Hamers, op staal. Luchtpijpen. Krassen. Slagen. Toet sen. Tinkels. En natuurlijk de klot sende golven. De wind. Door je ha ren. En langs de brede wapperen de broekspijpen van de masto dont-verteller, Jan Decleir. De immense toneellijst, opge bouwd uit containers, maakt het tafeltje van de vertellers heel klein. De acteurs zélfs zijn pygmeeën. Maar vanaf de eerste woorden... „Het is lente, nacht zonder maan in de kleine stad, zonder ster en bijbelzwart, de stille straten en het gekromde vrijers- en konijnen woud hinken onzichtbaar naar de sleezwarte, trage, zwarte, kraai- zwarte, sloepdobberende zee"... verdwijnt die overbodige wereld, en komt er tussen je oren een ge droomd universum tot leven. Moeiteloos vertolkt Decleir die symfonie, Koen de Sutter is de die nende 'tenor'. Er is geen plot, geen drama. Er is alleen het verstrijken van tijd. T\vee uur, het danst, het dartelt, het draaft, het dreunt, het droomt voorbij. Wat een taal (ma gistraal, die vertaling van Hugo Claus). Wat een verhaal. Zo gaaf verteld, zo mooi neergezet. 'Onder het melkwoud' is te zien t/m 29 aug. en van 1 t/m 5 sept, 20.15 u. dagprogramma ZNF: zie agenda Zomerkrant Koen de Sutter (I) en Jan Decleir in het 'luisterstuk' Onder het melkwoud. foto Lex de Meester MIDDELBURG - De voorstelling On der het melkwoud werd op de pre mièreavond woensdag door het pu bliek met gemiddeld 4,7 sterren be oordeeld. Opvallend is dat een gro te meerderheid de voorstelling het maximum aantal sterren (vijf) toe kende. De openingsvoorstelling De Storm kreeg gemiddeld 4,1 sterren van het publiek. VIDEO door René de Dreu ONDER HET MELKWOUD Plus video's van De Storm en Zittend Meisje, pubieksscore, extra verhalen. Op. www.pzc.nl/nazomerfestival STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Vanaf het Abdijplein wordt de web site voortdurend ververst MIDDELBURG - Jesy Fortino heeft onder de naam Tiny Vipers al naam gemaakt als buitenbeentje in de Amerikaanse folkwereld. Je kunt je afvragen of het wel folk is dat de 26-jarige uit Seattle sinds en kele jaren maakt en op haar twee cd's laat horen. Vipers treedt maan dagmiddag om 16.00 uur op in De Spin in Middelburg. Zij zingt, speelt gitaar en haalt haar muzikale inspiratie uit de tal rijke bronnen van het American Songbook, maar evengoed voegt ze elementen toe die refereren aan de minimalistische muziek. Zelfs de stilte geeft ze in haar nummers een plek. Die songs gaan altijd er gens heen en daar neemt ze de tijd voor. Geen opgewekt standje, die Jesy, maar wel een met een mooie stem, die mystieke teksten als een zware deken over haar subtiele gi taarspel weet te leggen. Hypnotise rend en introvert en dus bij uitstek geschikt voor een kleine ruimte. Dat gebeurt dus tussen een optre den in het Amsterdamse Paradiso en de Gentse Video op maandag in De Spin. Met een stem die doet denken aan die van Melanie, maar dan zonder de flowerpower vrolijk heid, maar ook aan die van (Velvet Underground) zangeres Nico. Veel licht is er niet in de wereld van Ti ny Vipers. Of het moet de als her innering opgeslagen warmte van de zon in de grond zijn. En daar is haar blik op gericht, naar beneden naar iets wat ooit was, maar verlo ren ging. In het duister zit het licht voor de toekomst verscholen en wie de taal van de wind verstaat, Jesy Fortino alias Tiny Vipers zoekt via haar songteksten in het duister naar het licht voor de toekomst. foto David Belisle vindt antwoorden. 'Blowing in the wind' dus waar hebben we dat eerder gehoord? Poëtisch en inte grerend voor wie graag luistert naar muziek die vragen oproept. De eerste Vipers CD (2005) kreeg de toepasselijke titel Hands across the Void. Dan al zingt ze geen ver halen, maar zijn haar teksten meer toverformules, gehuld in een mys tieke waas. Muziek om te onthaas ten. Die lijn heeft ze doorgezet op haar tweede album Life on Earth, dat dit jaar verscheen. Zelf vertelt ze dat haar muziek kan bijdragen je beter te voelen over vervelende situaties. „Er zijn altijd plaatsten in je herinnering om naar toe te gaan. Met mijn muziek en teksten doe ik een beroep op de creativi teit van luisteraars om die bij zich zelf te ontdekken. Voor mij geldt dat muziek me iets moet geven waarmee ik mijn gedachten kan vullen en mee mee kan gaan in de flow. Daarom laat ik de persoonlij ke dingen weg, dan wordt het ab stracter, maar dat zorgt wel voor de ruimte die daarvoor nodig is." Maandag 31 augustus, De Spin, Dam plein, Middelburg, 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27