auto 113 De Spider versus de California Ferrari onthulde vorig jaar op de Parijse autosalon 'instap model' California. Ferrari's eerste auto met wegklapbare hardtop. De vergelijking met de eveneens achtcilinder Alfa 8C dringt zich op. Honda zwemt tegen de stroom in S0NKE vrijdag 28 augustus 2009 TWEELUIK 'Instapmodel' van Ferrari maakt het de exclusieve racer van Alfa Romeo moeilijk Vooral om prestige te her winnen als echte sportauto bouwer lanceert Alfa Romeo een open versie van de 8C. Daarmee waagt Alfa zich op het terrein waar concernge- noot Ferrari heerst. Ferrari's antwoord: 'instapmodel' Cali fornia die het de 8C erg moeilijk maakt. door Robbert Keegel Alfa 8C Spider slurptax doet ook nog een duit in het zakje. Wie van een coupé een Spider wil maken, dient ervoor te zorgen dat de auto zo min mogelijk carrosse riestijfheid verliest, maar niet veel zwaarder wordt. Dat is moeilijk en vergt peperdure materialen als koolvezel en lichtmetaal. Bij de 8C Spider wordt bijvoorbeeld de hele omraming van de voorruit, een be langrijk dragend deel van de koets, uit carbonfiber opgetrokken en tot één stuk in een autoclaaf gebak ken. Dat is kostbaar, maar de Spi der is maar 90 kilo zwaarder (1.645 kilo). Maar met de stijfheid zit het wel snor. Knap werk. De ingenieurs hebben verder hun best gedaan de 4,7-liter V8 van de 8C, die 'ge- een Cl zet. De Alfa 8C Spider kent een gelimiteerde oplage, hetgeen de prijs kunstmatig opdrijft, waar de California vrij te bestellen is - al wilt u er honderd. Verder is de 8C een tweezitter met een prachti ge stoffen kap, waar de California een zogeheten 2+2 is met zo'n mo dieuze wegvouwbare hardtop. In dit geval echter ziet dat er zowaar ook gesloten goed uit, terwijl het volautomatisch openen en sluiten een fabuleus onderdelenballet te zien geeft. Motorisch zijn ze zeer vergelijk baar. Met eveneens voorin de Fer rari een V8 van 460 pk (bij 7.500 omw/min en dan snérpt het) die met een vergelijkbare zeventraps flipperautomaat naar de achterwie len gaan en daar, al dan niet in toom gehouden door elektronica, voor een honderdsprint in ónder vier tellen zorgen, waar de top 310 kilometer per uur bedraagt. Ook hier vertragen carbonkeramische Brembo's. Het interieur is onvergelijkbaar veel mooier dan dat van de Alfa, ook Frua-leer, maar met de zeldza me smaak van Pininfarina geëta leerd en bij alle sportiviteit onge kend comfortabel - open en dicht. En is het instrumentarium van de 8C, het aanzien alleszins waard, dit is een museumstuk. En sturen gaat zeker even gevoelvol. Nu heb ik veel meer met de Ferra ri kunnen rijden dan met de Alfa, maar het plezier was ook op alle punten stukken groter. En dat voor 'maar' 246.980 euro. Alfa Romeo brengt, als be loofd, van topsporter 8C Competizione een twee de, eveneens tot 500 stuks gelimiteerde oplage uit - alleen nu als open tweezitter met de passen de naam Spider. Dus een tweede kans voor de lief hebbers die de nu uitverkochte dichte versie aan hun neus voorbij hebben zien gaan. Voor die stakkers zit er wel een fik se financiële adder onder het gras, want waar de gewone 8C nog voor de spotprijs van zo'n 220.000 euro van de hand ging, moet er nu liefst 301.096 euro voor worden op gehoest. Reden voor dit fikse prijs verschil is, naast die exclusiviteit (hoewel het bepaald nog niet storm loopt, voor ons land zijn er vijftien stuks gereserveerd en nog beschikbaar), hoofdzakelijk de toe passing van zeer dure gewichtsbe- sparende materialen. De nieuwe De Alfa leend' is van concerngenoot Mase- rati, maar oorspronkelijk van Ferra ri komt (net als de architectuur van de auto), akoestisch een Al fa-karakter te geven. Ook dat is gelukt, dus niet de krij sende gil van de donor, maar de rauwe brom van Alfa's uit het ver leden. En de wagen rijdt geweldig, kleeft aan de weg, noteert idiote bocht snelheden waarbij de besturing ideaal direct is, remt met z'n kera mische Brembo's als een Porsche en schakelt per flipper razendsnel. In de sportstand van nul naar hon derd in 4,5 seconden. De topsnelheid is 292 kilometer per uur. Heel exclusief, maar fijner dan een California? Ferrari California Toevallig konden we kort na de kennismaking met de 8C Spider ook een dagje de Scaglietta Califor nia aan de tand voelen, dus zetten we ze hier naast elkaar, geprikkeld door het feit dat de Ferrari zoveel minder kost dan de Alfa - en het prestige van het merk met het stei gerende paardje zeker de laatste ja ren ver boven dat van het voorma lige staatsbedrijf uittorent. Natuurlijk gaat de vergelijking niet helemaal op, dat gaat-ie nooit, ten zij je bijvoorbeeld een Aygo naast De Ferrari foto's GPD AUTOVERKOPEN Hybrides Civic en Insight zorgen voor meer afzet door Peter Lodewijks Met Honda gaat het goed, vooral dankzij de succes volle hybrides Civic en Insight. Maar voor een andere Honda valt deze maand het doek als in het Japanse Suzuka de pro ductie van de FR-V stopt. Het is een unieke auto, die FR-V. Met de Fiat Multipla als voorbeeld bouwde Honda vanaf 2004 deze nogal brede ruimtewagen (mpv) met twee rijen van drie stoelen. Hij zag er goed uit en reed ook pri ma, maar een succes is het toch nooit geworden. En nu ziet Honda er geen toekomst meer in. Een opvolger zit er niet in en daar mee komt er dus (voorlopig) een eind aan de productie van auto's met twee keer drie stoelen naast el kaar, de zogeheten 3+3 configura tie. Want inmiddels bouwt Fiat de Multipla ook niet meer. In Nederland zijn bijna dertien honderd FR-V's verkocht. Dit jaar gingen er tot en met de maand juli nog maar 52 de deur uit. In zijn beste Nederlandse jaar, 2005, ver kocht Honda er 473. Maar met Honda zelf gaat het goed. Het is in Nederland een van de weinige merken die een stijgende verkoop melden. Honda verkocht dit jaar tot en met juli 7506 auto's tegen 5783 in dezelfde periode vorig jaar. Een stijging van 29,8 procent. En dat terwijl de totale autoverkoop hier met 25 procent kelderde. De andere twee merken die met succes tegen de stroom in zwem men zijn Lancia en Audi. Maar ver der verkochten alle merken min der dan in de eerste zeven maan den van 2008. En in sommige ge vallen flink minder. Land Rover en Saab gingen respec tievelijk 76 en 74 procent achter uit. Iets meer dan 50 procent kel derden Alfa Romeo, Chevrolet, Chrysler, Kia en Jaguar. En van de grote merken kregen Renault en Opel het flink te verduren: zij moesten respectievelijk 45 en 42 procent inleveren. AUTOBEDRIJF Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! Industriestraat 8-10 4462 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autosonke.nl uvww.autosonke.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13