auto 113
De Spider versus de California
Ferrari onthulde vorig jaar op
de Parijse autosalon 'instap
model' California. Ferrari's
eerste auto met wegklapbare
hardtop. De vergelijking met de
eveneens achtcilinder Alfa 8C
dringt zich op.
Honda zwemt tegen de stroom in
S0NKE
vrijdag 28 augustus 2009
TWEELUIK 'Instapmodel' van Ferrari maakt het de exclusieve racer van Alfa Romeo moeilijk
Vooral om prestige te her
winnen als echte sportauto
bouwer lanceert Alfa Romeo
een open versie van de 8C.
Daarmee waagt Alfa zich op
het terrein waar concernge-
noot Ferrari heerst. Ferrari's
antwoord: 'instapmodel' Cali
fornia die het de 8C erg
moeilijk maakt.
door Robbert Keegel
Alfa 8C Spider
slurptax doet ook nog een duit in
het zakje.
Wie van een coupé een Spider wil
maken, dient ervoor te zorgen dat
de auto zo min mogelijk carrosse
riestijfheid verliest, maar niet veel
zwaarder wordt. Dat is moeilijk en
vergt peperdure materialen als
koolvezel en lichtmetaal. Bij de 8C
Spider wordt bijvoorbeeld de hele
omraming van de voorruit, een be
langrijk dragend deel van de koets,
uit carbonfiber opgetrokken en tot
één stuk in een autoclaaf gebak
ken. Dat is kostbaar, maar de Spi
der is maar 90 kilo zwaarder (1.645
kilo).
Maar met de stijfheid zit het wel
snor. Knap werk. De ingenieurs
hebben verder hun best gedaan de
4,7-liter V8 van de 8C, die 'ge-
een Cl zet. De Alfa 8C Spider kent
een gelimiteerde oplage, hetgeen
de prijs kunstmatig opdrijft, waar
de California vrij te bestellen is -
al wilt u er honderd. Verder is de
8C een tweezitter met een prachti
ge stoffen kap, waar de California
een zogeheten 2+2 is met zo'n mo
dieuze wegvouwbare hardtop. In
dit geval echter ziet dat er zowaar
ook gesloten goed uit, terwijl het
volautomatisch openen en sluiten
een fabuleus onderdelenballet te
zien geeft.
Motorisch zijn ze zeer vergelijk
baar. Met eveneens voorin de Fer
rari een V8 van 460 pk (bij 7.500
omw/min en dan snérpt het) die
met een vergelijkbare zeventraps
flipperautomaat naar de achterwie
len gaan en daar, al dan niet in
toom gehouden door elektronica,
voor een honderdsprint in ónder
vier tellen zorgen, waar de top 310
kilometer per uur bedraagt. Ook
hier vertragen carbonkeramische
Brembo's.
Het interieur is onvergelijkbaar
veel mooier dan dat van de Alfa,
ook Frua-leer, maar met de zeldza
me smaak van Pininfarina geëta
leerd en bij alle sportiviteit onge
kend comfortabel - open en dicht.
En is het instrumentarium van de
8C, het aanzien alleszins waard,
dit is een museumstuk. En sturen
gaat zeker even gevoelvol.
Nu heb ik veel meer met de Ferra
ri kunnen rijden dan met de Alfa,
maar het plezier was ook op alle
punten stukken groter. En dat
voor 'maar' 246.980 euro.
Alfa Romeo brengt, als be
loofd, van topsporter 8C
Competizione een twee
de, eveneens tot 500 stuks
gelimiteerde oplage uit - alleen nu
als open tweezitter met de passen
de naam Spider.
Dus een tweede kans voor de lief
hebbers die de nu uitverkochte
dichte versie aan hun neus voorbij
hebben zien gaan.
Voor die stakkers zit er wel een fik
se financiële adder onder het gras,
want waar de gewone 8C nog
voor de spotprijs van zo'n 220.000
euro van de hand ging, moet er nu
liefst 301.096 euro voor worden op
gehoest. Reden voor dit fikse prijs
verschil is, naast die exclusiviteit
(hoewel het bepaald nog niet
storm loopt, voor ons land zijn er
vijftien stuks gereserveerd en nog
beschikbaar), hoofdzakelijk de toe
passing van zeer dure gewichtsbe-
sparende materialen. De nieuwe
De Alfa
leend' is van concerngenoot Mase-
rati, maar oorspronkelijk van Ferra
ri komt (net als de architectuur
van de auto), akoestisch een Al
fa-karakter te geven.
Ook dat is gelukt, dus niet de krij
sende gil van de donor, maar de
rauwe brom van Alfa's uit het ver
leden.
En de wagen rijdt geweldig, kleeft
aan de weg, noteert idiote bocht
snelheden waarbij de besturing
ideaal direct is, remt met z'n kera
mische Brembo's als een Porsche
en schakelt per flipper razendsnel.
In de sportstand van nul naar hon
derd in 4,5 seconden.
De topsnelheid is 292 kilometer
per uur.
Heel exclusief, maar fijner dan een
California?
Ferrari California
Toevallig konden we kort na de
kennismaking met de 8C Spider
ook een dagje de Scaglietta Califor
nia aan de tand voelen, dus zetten
we ze hier naast elkaar, geprikkeld
door het feit dat de Ferrari zoveel
minder kost dan de Alfa - en het
prestige van het merk met het stei
gerende paardje zeker de laatste ja
ren ver boven dat van het voorma
lige staatsbedrijf uittorent.
Natuurlijk gaat de vergelijking niet
helemaal op, dat gaat-ie nooit, ten
zij je bijvoorbeeld een Aygo naast
De Ferrari foto's GPD
AUTOVERKOPEN
Hybrides Civic en Insight zorgen voor meer afzet
door Peter Lodewijks
Met Honda gaat het goed,
vooral dankzij de succes
volle hybrides Civic en
Insight. Maar voor een andere
Honda valt deze maand het doek
als in het Japanse Suzuka de pro
ductie van de FR-V stopt.
Het is een unieke auto, die FR-V.
Met de Fiat Multipla als voorbeeld
bouwde Honda vanaf 2004 deze
nogal brede ruimtewagen (mpv)
met twee rijen van drie stoelen.
Hij zag er goed uit en reed ook pri
ma, maar een succes is het toch
nooit geworden. En nu ziet Honda
er geen toekomst meer in.
Een opvolger zit er niet in en daar
mee komt er dus (voorlopig) een
eind aan de productie van auto's
met twee keer drie stoelen naast el
kaar, de zogeheten 3+3 configura
tie. Want inmiddels bouwt Fiat de
Multipla ook niet meer.
In Nederland zijn bijna dertien
honderd FR-V's verkocht. Dit jaar
gingen er tot en met de maand juli
nog maar 52 de deur uit. In zijn
beste Nederlandse jaar, 2005, ver
kocht Honda er 473. Maar met
Honda zelf gaat het goed. Het is in
Nederland een van de weinige
merken die een stijgende verkoop
melden. Honda verkocht dit jaar
tot en met juli 7506 auto's tegen
5783 in dezelfde periode vorig jaar.
Een stijging van 29,8 procent. En
dat terwijl de totale autoverkoop
hier met 25 procent kelderde.
De andere twee merken die met
succes tegen de stroom in zwem
men zijn Lancia en Audi. Maar ver
der verkochten alle merken min
der dan in de eerste zeven maan
den van 2008. En in sommige ge
vallen flink minder.
Land Rover en Saab gingen respec
tievelijk 76 en 74 procent achter
uit. Iets meer dan 50 procent kel
derden Alfa Romeo, Chevrolet,
Chrysler, Kia en Jaguar. En van de
grote merken kregen Renault en
Opel het flink te verduren: zij
moesten respectievelijk 45 en 42
procent inleveren.
AUTOBEDRIJF
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
Industriestraat 8-10
4462 EZ Goes
(t) 0113-215415
info@autosonke.nl
uvww.autosonke.nl