12 auto
Nissan Pixo valt bestsellers aan
AUT^STURM
Johnny Sturm, Auto Sturm, Goes
vrijdag 28 augustus 2009
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Richard Leeuwesteijn is monteur en in zijn vrije tijd
motorcrosser.
door Ondine van der Vleuten
Wat voor auto rijdt u?
Een bestelbus - Renault Traffic -
en een Volvo V40.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Mijn droomauto, al zeker twintig
jaar, is een Porsche 911, type 993.
Heel mooi. En heel duur.
Maar voorlopig ben ik al blij als ik
straks in mijn Fiat 500 kan. Die au
to, uit 1973, ben ik nu bij mij in de
garage volledig aan het restaure
ren. Oldtimers, zeker als ze mooi
gerestaureerd zijn, daar kan ik echt
van genieten.
Wat vindt u een lelijke auto?
Een Fiat Multipla. Daar zit geen
lijn in, dat is een oerlelijke auto.
Zo'n ding waarvan ik denk: hoe
hébben ze het kunnen maken.
Waaraan ergert u zich op de
weg?
Aan treuzelaars en aan bumperkle
vers.
Heeft u zelf ook een onhebbe
lijkheid?
AUTOTEST Samenwerking met Suzuki leidt tot kloon van Alto
Ik vergeet nogal eens richting aan
te geven. Dat is voor degene achter
je niet zo prettig.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit heeft gereden en waar?
Ik ben helemaal geen hardrijder.
Vroeger had ik een Golf GTI, die
heb ik ergens in Zeeland wel vol
uit laten gaan, zo ongeveer 200 ki
lometer per uur. Met de motor
heb ik harder gereden, ik denk
250. De motor wilde nog harder,
maar ik ben toch maar gestopt,
want dat vond ik een beetje té.
Dan ben je zo kwetsbaar.
Wat was uw laatste bekeuring?
Te hard rijden. Toch. Maar 7 of 8
kilometer. Ik geloof dat het me 27
euro kostte.
In hoeveel keer bent u geslaagd
voor uw rijbewijs?
Twee keer. De eerste keer zakte ik
omdat de examinator vond dat het
allemaal een beetje té was. Te snel,
te hard.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
De verhouding in de hoogte van
de boetes. Die vind ik soms niet
reëel.
Hoe zou u zichzelf omschrijven
als autorijder?
Goed. Ik ben een rustige rijder.
Om weerwerk te bieden tegen het gigantische Europe
se succes van het trio Toyota Aygo/Citroën C1 /Peugeot
107 zocht ook Nissan een alliantie. Het resultaat van de
samenwerking met Suzuki is de Pixo.
door Robbert Keegel
Ja e kunt het ook andersom stel-
I len: met een partner kon Su-
I zuki zijn project om de nieu-
we Alto in India te laten bou-
en lucratiever maken en sloot
daarom een pact met Nissan. Maar
het maakt ons niet veel uit wie de
initiatiefnemer was, het resultaat
is een waardig duo dat de strijdbijl
tegen het bestsellers-trio kan opne
men. Alto en Pixo zijn verregaand
identiek - en helemaal Suzuki.
Uiterlijk verschillen ze een beetje
en het is een kwestie van smaak
welke het aardigst wordt gevon
den, maar ook dat maakt niet veel
uit. Voor deze recensie kozen we
voor de Pixo, met de aantekening
dat u dus overal waar 'Pixo' staat
net zo goed 'Alto' kunt lezen. Als u
maar weet dat het Aygo-trio (dus
ook de twee Fransen) vervaardigd
wordt in een Tsjechische Toyo-
ta-fabriek, terwijl Alto en Pixo alle
bei in India worden gebouwd, bij
Maruti. En dat is weer een volle
dochter van Suzuki. Over identi
teit gesproken.
Zowel Suzuki als Nissan zat drin
gend verlegen om zo'n lilliputter,
want terwijl de autoverkopen ern
stig stagneren, gaat het met zulke
zuinige kleintjes redelijk goed.
Want daar heeft de regering leuke
cadeautjes voor bedacht. Vrijstel
ling van BPM, en een lagere bijtel
ling voor zakelijke rijders.
Als inderdaad zulke kleintjes zake
lijk worden gereden, dan mag je
echt van een crisis spreken.
Want om er nou echt veel kilome
ters mee te maken, wat de zakelij
ke rijder per definitie doet, is heus
geen lolletje. Qua comfort zijn der
mate kleine auto's immers nooit
echt jofel, hoewel we dit Indiase
duo wat hoger waarderen dat de
Tsjechische drieling.
Op het punt motorgeruis scoren
ze alle vijf even matig, want hoe
wel hun driecilinders niet meer zo
roffelen als bijvoorbeeld het ver
wante driepittertje van Daihatsu
vroeger, oorstrelend is de geprodu
ceerde herrie allerminst. Om een
beetje lol in een Pixo te hebben,
moet je dat motortje veel toeren la
ten maken, waarmee dan de ge
roemde zuinigheid weer ernstig ge
weld aan wordt gedaan. Berijd je
de auto zoals dat hoort en schakel
je vlot op, dan is alle fut verdwe
nen. Om maar die mooie ver
bruikscijfers te noteren waarop
Den Haag de portemonnee trekt,
is er een extreem lange eindover-
GOES: MIDDELBURG:
Amundsenweg 39 Noordweg 467
T: 0113-60 20 00 T: 0118-61 20 42
SHIFT „tho way you m
brenging gemonteerd.
Daardoor heeft het driepittertje
dan ook veel moeite met de toch
maar 850 kilo wegende Pixo. Te
veel moeite, werkelijk. En het offi
ciële verbruik van 4,4 liter haalt
toch niemand in de praktijk. Zo
rond de 5,2 liter lijkt ons reëler,
een verbruik dat we ook noteer
den met de hybride Toyota Prius.
Bij het matige comfort vinden we
het interieur verder best aardig.
Het meubilair is acceptabel en ach
terin zit je beter dan in de vier-
deursversie van Het Trio. Onder
de vele geldbesparende maatrege
len tellen we ook het raampje in
de achterste portieren, dat niet
naar beneden kan worden ge
draaid, maar wel 'uitgezet', zoals
we dat nogal eens bij tweedeurs
auto's aantreffen.
Maar wel een groot verschil met
de Tsjechische drieling vormt de
bagageruimte. Op papier lijkt het
weinig uit te maken 129/774 liter
bij de Pixo tegen 139/712 bij de Ay-
go's, maar je hebt er bij de Pixo
meer aan. Officieel kleiner, maar
veel beter bereik- en bruikbaar.
Het mag duidelijk zijn, met al zijn
beperkingen is de Pixo best een
leuk autootje. Er is alléén een vier-
deurs versie en motorkeuze is er
ook al niet. Dus ook één prijs: van
acht mille krijgt u een tientje te
rug. Bij Suzuki ook.
Het interieur van de Nissan Pixo is simpel maar zinvol. foto GPD
„De Pixo is toegankelijk geprijsd en wordt
standaard als vijfdeurs geleverd. De auto
is met een C02-uitstoot van 103 gram per
kilometer bovendien milieuvriendelijk en
BPM-vrij. Met een gecombineerd verbruik
van 1 op 22 scoort de Pixo ook hoog."
Het brandstofverbruik,
4,4L op 100km
(gem. verbruik)
handgeschakelde versie
De lage C02 uitstoot
(103g/km) dus
GEEN BPM*
handgeschakelde versie)