12 auto Nissan Pixo valt bestsellers aan AUT^STURM Johnny Sturm, Auto Sturm, Goes vrijdag 28 augustus 2009 TIEN AUTOVRACEN AAN: Richard Leeuwesteijn is monteur en in zijn vrije tijd motorcrosser. door Ondine van der Vleuten Wat voor auto rijdt u? Een bestelbus - Renault Traffic - en een Volvo V40. In wat voor auto zou u willen rijden? Mijn droomauto, al zeker twintig jaar, is een Porsche 911, type 993. Heel mooi. En heel duur. Maar voorlopig ben ik al blij als ik straks in mijn Fiat 500 kan. Die au to, uit 1973, ben ik nu bij mij in de garage volledig aan het restaure ren. Oldtimers, zeker als ze mooi gerestaureerd zijn, daar kan ik echt van genieten. Wat vindt u een lelijke auto? Een Fiat Multipla. Daar zit geen lijn in, dat is een oerlelijke auto. Zo'n ding waarvan ik denk: hoe hébben ze het kunnen maken. Waaraan ergert u zich op de weg? Aan treuzelaars en aan bumperkle vers. Heeft u zelf ook een onhebbe lijkheid? AUTOTEST Samenwerking met Suzuki leidt tot kloon van Alto Ik vergeet nogal eens richting aan te geven. Dat is voor degene achter je niet zo prettig. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden en waar? Ik ben helemaal geen hardrijder. Vroeger had ik een Golf GTI, die heb ik ergens in Zeeland wel vol uit laten gaan, zo ongeveer 200 ki lometer per uur. Met de motor heb ik harder gereden, ik denk 250. De motor wilde nog harder, maar ik ben toch maar gestopt, want dat vond ik een beetje té. Dan ben je zo kwetsbaar. Wat was uw laatste bekeuring? Te hard rijden. Toch. Maar 7 of 8 kilometer. Ik geloof dat het me 27 euro kostte. In hoeveel keer bent u geslaagd voor uw rijbewijs? Twee keer. De eerste keer zakte ik omdat de examinator vond dat het allemaal een beetje té was. Te snel, te hard. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? De verhouding in de hoogte van de boetes. Die vind ik soms niet reëel. Hoe zou u zichzelf omschrijven als autorijder? Goed. Ik ben een rustige rijder. Om weerwerk te bieden tegen het gigantische Europe se succes van het trio Toyota Aygo/Citroën C1 /Peugeot 107 zocht ook Nissan een alliantie. Het resultaat van de samenwerking met Suzuki is de Pixo. door Robbert Keegel Ja e kunt het ook andersom stel- I len: met een partner kon Su- I zuki zijn project om de nieu- we Alto in India te laten bou- en lucratiever maken en sloot daarom een pact met Nissan. Maar het maakt ons niet veel uit wie de initiatiefnemer was, het resultaat is een waardig duo dat de strijdbijl tegen het bestsellers-trio kan opne men. Alto en Pixo zijn verregaand identiek - en helemaal Suzuki. Uiterlijk verschillen ze een beetje en het is een kwestie van smaak welke het aardigst wordt gevon den, maar ook dat maakt niet veel uit. Voor deze recensie kozen we voor de Pixo, met de aantekening dat u dus overal waar 'Pixo' staat net zo goed 'Alto' kunt lezen. Als u maar weet dat het Aygo-trio (dus ook de twee Fransen) vervaardigd wordt in een Tsjechische Toyo- ta-fabriek, terwijl Alto en Pixo alle bei in India worden gebouwd, bij Maruti. En dat is weer een volle dochter van Suzuki. Over identi teit gesproken. Zowel Suzuki als Nissan zat drin gend verlegen om zo'n lilliputter, want terwijl de autoverkopen ern stig stagneren, gaat het met zulke zuinige kleintjes redelijk goed. Want daar heeft de regering leuke cadeautjes voor bedacht. Vrijstel ling van BPM, en een lagere bijtel ling voor zakelijke rijders. Als inderdaad zulke kleintjes zake lijk worden gereden, dan mag je echt van een crisis spreken. Want om er nou echt veel kilome ters mee te maken, wat de zakelij ke rijder per definitie doet, is heus geen lolletje. Qua comfort zijn der mate kleine auto's immers nooit echt jofel, hoewel we dit Indiase duo wat hoger waarderen dat de Tsjechische drieling. Op het punt motorgeruis scoren ze alle vijf even matig, want hoe wel hun driecilinders niet meer zo roffelen als bijvoorbeeld het ver wante driepittertje van Daihatsu vroeger, oorstrelend is de geprodu ceerde herrie allerminst. Om een beetje lol in een Pixo te hebben, moet je dat motortje veel toeren la ten maken, waarmee dan de ge roemde zuinigheid weer ernstig ge weld aan wordt gedaan. Berijd je de auto zoals dat hoort en schakel je vlot op, dan is alle fut verdwe nen. Om maar die mooie ver bruikscijfers te noteren waarop Den Haag de portemonnee trekt, is er een extreem lange eindover- GOES: MIDDELBURG: Amundsenweg 39 Noordweg 467 T: 0113-60 20 00 T: 0118-61 20 42 SHIFT „tho way you m brenging gemonteerd. Daardoor heeft het driepittertje dan ook veel moeite met de toch maar 850 kilo wegende Pixo. Te veel moeite, werkelijk. En het offi ciële verbruik van 4,4 liter haalt toch niemand in de praktijk. Zo rond de 5,2 liter lijkt ons reëler, een verbruik dat we ook noteer den met de hybride Toyota Prius. Bij het matige comfort vinden we het interieur verder best aardig. Het meubilair is acceptabel en ach terin zit je beter dan in de vier- deursversie van Het Trio. Onder de vele geldbesparende maatrege len tellen we ook het raampje in de achterste portieren, dat niet naar beneden kan worden ge draaid, maar wel 'uitgezet', zoals we dat nogal eens bij tweedeurs auto's aantreffen. Maar wel een groot verschil met de Tsjechische drieling vormt de bagageruimte. Op papier lijkt het weinig uit te maken 129/774 liter bij de Pixo tegen 139/712 bij de Ay- go's, maar je hebt er bij de Pixo meer aan. Officieel kleiner, maar veel beter bereik- en bruikbaar. Het mag duidelijk zijn, met al zijn beperkingen is de Pixo best een leuk autootje. Er is alléén een vier- deurs versie en motorkeuze is er ook al niet. Dus ook één prijs: van acht mille krijgt u een tientje te rug. Bij Suzuki ook. Het interieur van de Nissan Pixo is simpel maar zinvol. foto GPD „De Pixo is toegankelijk geprijsd en wordt standaard als vijfdeurs geleverd. De auto is met een C02-uitstoot van 103 gram per kilometer bovendien milieuvriendelijk en BPM-vrij. Met een gecombineerd verbruik van 1 op 22 scoort de Pixo ook hoog." Het brandstofverbruik, 4,4L op 100km (gem. verbruik) handgeschakelde versie De lage C02 uitstoot (103g/km) dus GEEN BPM* handgeschakelde versie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12