ij voor wereldfaam voor één dag
Column
Hoogerland
je stad komt overal op tv. Al was het maar omdat een woensdag 26 augustus 2009
cameraploeg een plaatselijke coffeeshop wil filmen' 11
De ket slet an
Fietsenmaker komt
handen tekort
Hans van Schaik, tourorganisator Den Bosch.
Johnny Hoogerland
Johnny Hoogerland (26), die
in de Ronde van Spanje zijn
debuut maakt in een grote ron
de, zal vanaf zaterdag in een
column elke dag verslag doen
van zijn belevenissen in deze
krant. De Yersekenaar rijdt
voor de ploeg van Vacansoleil,
die met een wildcard is toege
laten tot de Vuelta.
Voor Hoogerland wordt de
Vuelta één groot avontuur. Hij
was ooit één van de grote ta
lenten van Rabobank, maar
raakte daarna bij een paar klei
nere ploegen uit beeld.
De overgang naar Vacansoleil
heeft de Zeeuwse prof een
nieuwe impuls gegeven. Hij
won aan het begin van dit sei
zoen een Belgische driedaagse
en reed zich in de Ronde van
Vlaanderen in de kijker.
De columns van Hoogerland
zullen elke dag verschijnen.
:e van de tweede etappe. Nicole van der Veen-Kerssies maakte een muurschildering op de gevel van de dorpskroeg De Dorpskern. foto Marcel Jurian de Jong
iet. De komende drie
nde de Vuelta, in 2010
paar centen maar dan
uur.
door Joost de Poel
Vuelta-vlag, die aan winkeliers is
foto Hilbrand Dijkhuizen
Eigenlijk wilde Utrecht de
Tour de France van 2010 bin
nenhalen, maar de grand dé-
part is volgend jaar in Rotter
dam. Assen krijgt de Vuelta en Am
sterdam ontvangt komend voorjaar
de Ronde van Italië, exact acht jaar
nadat in Groningen de 'Gironingen'
van start ging.
Steden en regio's staan in de rij voor
grote sportevenementen. Volgens
hen is het de ultieme vorm van rity-
marketing. Een van de eerste steden
waarbij dat besef doordrong, was
Den Bosch. De stad legde drie mil
joen gulden neer voor tweeënhalve
dag Tour de France. „Alleen Groen-
Links vroeg of er van dat geld niet be
ter huizen konden worden ge
bouwd", weet Hans van Schaik die
namens de gemeente de Tour van
1996 binnenhaalde. Het werd een on
vergetelijk succes. „Iedereen was
maar wat trots. Het was een feest dat
het imago van de stad goed deed. Je
stad komt overal op tv. Al was het
maar omdat een cameraploeg een
plaatselijke coffeeshop wil filmen."
Louter positivisme ook uit de mond
van Dick Heuvelman. De doorgewin
terde wielerjournalist was de man
die in 2002 de Giro d'ltalia naar Gro
ningen haalde. Ook de Drentse Vuel-
ta-start komt uit zijn koker. „De Giro
was een volksfeest. De stad kleurde
roze. Het leverde veel publiciteit op.
Dat geldt nu ook voor Drenthe. Hele
maal omdat het de eerste keer is dat
de Vuelta buiten het Iberisch schier
eiland start."
In Drenthe zijn de verwachtingen
hooggespannen. Net als in Rotter
dam en Amsterdam, die rekenen op
een boost in naamsbekendheid én
meer toeristen. Gert-Jan Hospers,
hoogleraar citymarketing, tempert
de euforie. „Free publicity is altijd
goed. Daar pleit ik voor, maar ik
hoor vaak dat steden en regio's het
doen om 'op de kaart te komen'. Ik
hoop dat ze dat lukt, maar daarover
ben ik toch een beetje somber. Zo'n
wielerwedstrijd is vaak wereldfaam
voor een dag. Je haalt iets goeds van
buiten binnen, maar de vraag is: wat
laat je van jezelf zien? Ik vraag me af
hoeveel mensen die op de buis naar
de Vuelta kijken de koppeling maken
met Drenthe. Organiseer je zo'n eve
nement voor je eigen volk, dan is het
prima. Doe je het ook voor de buiten
wacht, dan moet je niet te hoge ver
wachtingen hebben. Het kost miljoe
nen. Van dat bedrag kan je ook iets
ondernemen dat op een structurele
manier toeristen lokt."
Wie een grote ronde binnenhaalt,
moet niet verwachten dat het grote
geld binnenkomt, zegt Heuvelman.
Toen de raslobbyist Groningse politi
ci polste of die ook nog zin hadden
in de Vuelta, klonk er een 'nee'. De
'Gironingen' mocht dan sportief een
succes zijn geweest, de vier ton die la
ter moest worden opgehoest, gaf de
doorslag. Nu even niet.
„Je moet blij zijn als je quitte speelt",
zegt Heuvelman. „De organisatie in
Drenthe zegt de begroting rond te
hebben, maar bij dit soort evenemen
ten heb je altijd tegenvallers." Ook
Den Bosch maakte 'een bescheiden
verlies' van 200.000 gulden, zegt Van
Schaik. „De exploitatie bedroeg ne
gen miljoen. We hebben veel sponso
ring binnengehaald. Reclame is bij
de Ronde van Frankrijk aan strenge
regels gebonden. We hebben soms
op de randen van het contract gelo
pen."
Wielerrondes zorgen voor duizen
den fans die de lokale horecaomzet
laten pieken. Amsterdam hoopt dat
de Giro straks 25 miljoen euro ople
vert. Het is niet ondenkbaar dat fans
ooit als toerist terugkeren naar de
hoofdstad. Maar of er veel Spanjaar
den naar Drenthe trekken is de
vraag. Toch is een wielerevenement
absoluut de moeite waard, zeggen
Van Schaik en Heuvelman. Ook al
vergt het een lobby van jaren. „Toen
we de organisatoren van de Giro
voor het eerst spraken en onze Gro
ningse geschenken overhandigden,
dachten ze: 'dat stel zien we nooit te
rug'. Dat ze mij daarna bij allerlei
rondes tegenkwamen, was een teken
dat het Groningse verzoek serieus
was. Je moet niet opdringerig zijn,
vriendelijk blijven en geduld heb
ben."
Voor uitgeverij Huus van de Taol
kan De Vuelta 2009 al niet meer
kapot. In een mum van tijd is het
drietalige woordenboekje Vuelta-
taol op fietse deur Drenthe de win
kels uitgevlogen.
In het boekje geven samenstel
lers Anne Doornbos, Jan Veenstra
en Jan Germs met een vette knip
oog de belangrijkste begrippen
rondom de Vuelta-start in het Ne
derlandse, Spaans en Drents
weer. Zo wordt 'Mag ik u vragen
wat u hier komt doen?' (Me
podria decir a qué viene usted
aqui?) in het Drents met 'Wat
woj?' vertaald. Een waarschuwing
dat de (fiets)ketting aaloopt (La
cadena se atasca) wordt op z'n
Drents: de ket slet an.
Fietsenmaker Anjo Jansen zou er
wel een hulp bij kunnen gebrui
ken. Klanten staan de laatste we
ken in de rij om hun race- of toer
fiets een beurt te laten geven.
Jansens zaak ligt pal aan het par
cours, aan de vaart in Assen. De
komst van de Vuelta heeft hem
geen windeieren gelegd. „We heb
ben veel meer racefietsen ver
kocht dan andere jaren, vooral van
het merk Trek. Tja, daar rijden
Armstrong en Contador op hè..."
Het bestverkochte model in de
zaak van Jansen is de Trek 1.9, van
1399 euro.
liWBMU!