ij voor wereldfaam voor één dag Column Hoogerland je stad komt overal op tv. Al was het maar omdat een woensdag 26 augustus 2009 cameraploeg een plaatselijke coffeeshop wil filmen' 11 De ket slet an Fietsenmaker komt handen tekort Hans van Schaik, tourorganisator Den Bosch. Johnny Hoogerland Johnny Hoogerland (26), die in de Ronde van Spanje zijn debuut maakt in een grote ron de, zal vanaf zaterdag in een column elke dag verslag doen van zijn belevenissen in deze krant. De Yersekenaar rijdt voor de ploeg van Vacansoleil, die met een wildcard is toege laten tot de Vuelta. Voor Hoogerland wordt de Vuelta één groot avontuur. Hij was ooit één van de grote ta lenten van Rabobank, maar raakte daarna bij een paar klei nere ploegen uit beeld. De overgang naar Vacansoleil heeft de Zeeuwse prof een nieuwe impuls gegeven. Hij won aan het begin van dit sei zoen een Belgische driedaagse en reed zich in de Ronde van Vlaanderen in de kijker. De columns van Hoogerland zullen elke dag verschijnen. :e van de tweede etappe. Nicole van der Veen-Kerssies maakte een muurschildering op de gevel van de dorpskroeg De Dorpskern. foto Marcel Jurian de Jong iet. De komende drie nde de Vuelta, in 2010 paar centen maar dan uur. door Joost de Poel Vuelta-vlag, die aan winkeliers is foto Hilbrand Dijkhuizen Eigenlijk wilde Utrecht de Tour de France van 2010 bin nenhalen, maar de grand dé- part is volgend jaar in Rotter dam. Assen krijgt de Vuelta en Am sterdam ontvangt komend voorjaar de Ronde van Italië, exact acht jaar nadat in Groningen de 'Gironingen' van start ging. Steden en regio's staan in de rij voor grote sportevenementen. Volgens hen is het de ultieme vorm van rity- marketing. Een van de eerste steden waarbij dat besef doordrong, was Den Bosch. De stad legde drie mil joen gulden neer voor tweeënhalve dag Tour de France. „Alleen Groen- Links vroeg of er van dat geld niet be ter huizen konden worden ge bouwd", weet Hans van Schaik die namens de gemeente de Tour van 1996 binnenhaalde. Het werd een on vergetelijk succes. „Iedereen was maar wat trots. Het was een feest dat het imago van de stad goed deed. Je stad komt overal op tv. Al was het maar omdat een cameraploeg een plaatselijke coffeeshop wil filmen." Louter positivisme ook uit de mond van Dick Heuvelman. De doorgewin terde wielerjournalist was de man die in 2002 de Giro d'ltalia naar Gro ningen haalde. Ook de Drentse Vuel- ta-start komt uit zijn koker. „De Giro was een volksfeest. De stad kleurde roze. Het leverde veel publiciteit op. Dat geldt nu ook voor Drenthe. Hele maal omdat het de eerste keer is dat de Vuelta buiten het Iberisch schier eiland start." In Drenthe zijn de verwachtingen hooggespannen. Net als in Rotter dam en Amsterdam, die rekenen op een boost in naamsbekendheid én meer toeristen. Gert-Jan Hospers, hoogleraar citymarketing, tempert de euforie. „Free publicity is altijd goed. Daar pleit ik voor, maar ik hoor vaak dat steden en regio's het doen om 'op de kaart te komen'. Ik hoop dat ze dat lukt, maar daarover ben ik toch een beetje somber. Zo'n wielerwedstrijd is vaak wereldfaam voor een dag. Je haalt iets goeds van buiten binnen, maar de vraag is: wat laat je van jezelf zien? Ik vraag me af hoeveel mensen die op de buis naar de Vuelta kijken de koppeling maken met Drenthe. Organiseer je zo'n eve nement voor je eigen volk, dan is het prima. Doe je het ook voor de buiten wacht, dan moet je niet te hoge ver wachtingen hebben. Het kost miljoe nen. Van dat bedrag kan je ook iets ondernemen dat op een structurele manier toeristen lokt." Wie een grote ronde binnenhaalt, moet niet verwachten dat het grote geld binnenkomt, zegt Heuvelman. Toen de raslobbyist Groningse politi ci polste of die ook nog zin hadden in de Vuelta, klonk er een 'nee'. De 'Gironingen' mocht dan sportief een succes zijn geweest, de vier ton die la ter moest worden opgehoest, gaf de doorslag. Nu even niet. „Je moet blij zijn als je quitte speelt", zegt Heuvelman. „De organisatie in Drenthe zegt de begroting rond te hebben, maar bij dit soort evenemen ten heb je altijd tegenvallers." Ook Den Bosch maakte 'een bescheiden verlies' van 200.000 gulden, zegt Van Schaik. „De exploitatie bedroeg ne gen miljoen. We hebben veel sponso ring binnengehaald. Reclame is bij de Ronde van Frankrijk aan strenge regels gebonden. We hebben soms op de randen van het contract gelo pen." Wielerrondes zorgen voor duizen den fans die de lokale horecaomzet laten pieken. Amsterdam hoopt dat de Giro straks 25 miljoen euro ople vert. Het is niet ondenkbaar dat fans ooit als toerist terugkeren naar de hoofdstad. Maar of er veel Spanjaar den naar Drenthe trekken is de vraag. Toch is een wielerevenement absoluut de moeite waard, zeggen Van Schaik en Heuvelman. Ook al vergt het een lobby van jaren. „Toen we de organisatoren van de Giro voor het eerst spraken en onze Gro ningse geschenken overhandigden, dachten ze: 'dat stel zien we nooit te rug'. Dat ze mij daarna bij allerlei rondes tegenkwamen, was een teken dat het Groningse verzoek serieus was. Je moet niet opdringerig zijn, vriendelijk blijven en geduld heb ben." Voor uitgeverij Huus van de Taol kan De Vuelta 2009 al niet meer kapot. In een mum van tijd is het drietalige woordenboekje Vuelta- taol op fietse deur Drenthe de win kels uitgevlogen. In het boekje geven samenstel lers Anne Doornbos, Jan Veenstra en Jan Germs met een vette knip oog de belangrijkste begrippen rondom de Vuelta-start in het Ne derlandse, Spaans en Drents weer. Zo wordt 'Mag ik u vragen wat u hier komt doen?' (Me podria decir a qué viene usted aqui?) in het Drents met 'Wat woj?' vertaald. Een waarschuwing dat de (fiets)ketting aaloopt (La cadena se atasca) wordt op z'n Drents: de ket slet an. Fietsenmaker Anjo Jansen zou er wel een hulp bij kunnen gebrui ken. Klanten staan de laatste we ken in de rij om hun race- of toer fiets een beurt te laten geven. Jansens zaak ligt pal aan het par cours, aan de vaart in Assen. De komst van de Vuelta heeft hem geen windeieren gelegd. „We heb ben veel meer racefietsen ver kocht dan andere jaren, vooral van het merk Trek. Tja, daar rijden Armstrong en Contador op hè..." Het bestverkochte model in de zaak van Jansen is de Trek 1.9, van 1399 euro. liWBMU!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11