zeeland 113
g
s
In kano naar eilandje
tBBQ
De fietstouwtjes hangen er nog steeds
JRQNÏE WOUWST
Owww.psdnet.nl
www.carontetourist.it/
maandag 24 augustus 2009
3
O
O
UI
O
De raadkaart van vorige week deed 'nostal
gische gevoelens' opwellen. Bep den Deur
waarder uit Terneuzen schrijft over de
Axelse brug van Terneuzen, de ader 'van ons stad
je'. „Menig keer ging de brug voor mijn neus
open. Je kon thuis niet aankomen met de smoes
'ik moest voor de sluis wachten', want je kon al
tijd omlopen via een van de andere sluisjes."
P. Mielen uit Terneuzen merkte op dat de foto van
af de watertoren is genomen. „Geheel rechts op de
foto zien we de nu nog intacte woningen aan De
Blokken met daar bovenuit, de gereformeerde pas
torie." Mielen houdt aan de bruggen nog een spe
ciale herinnering over. „Op mijn huwelijksdag in
1954 toen we van onze bruiloft te voet op weg wa
ren naar onze woning aan de Axelsestraat heeft
een onbekend gebleven bruggendraaier alleen
voor ons de bruggen laten zakken. Tussen het
scheepverkeer door. Volgens mij een service die te
genwoordig onbestaanbaar is."
Mevrouw D'Hert heeft het over het Eilandje waar
ze in de zomer met de kano naar toe peddelden
om er te zwemmen. „Het gaf een gevoel van op
een onbewoond eiland te vertoeven. De stad is
mij altijd zeer dierbaar gebleven."
Winnaars waardebon: C. Haak-van den Berge, Axel. L.
D'Hert, Middelburg en Bep den Deurwaarder, Terneuzen.
Deze foto van grote hoogte genomen legt de kern-van een stad bloot.
De vraag luidt: Welke plaats is afgebeeld? Een kort antwoord is uiteraard
voldoende, maar we zijn ook benieuwd naar anekdotes.
Oplossingen kunnen tot donderdag 14.00 uur gestuurd worden naar de
redactie van de PZC, onder vermelding van Raadkaart: postbus 91, 4330
AB, Middelburg. Fax. 0118-434019.
E-mail: redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van goede oplossingen wor
den drie waardebonnen verdeeld.
door Willem Staat
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De lief
de voor 'de boot' zit heel diep, ook
al is het bijna 6,5 jaar geleden dat
de PSD-verbindingen Kruinin-
gen-Perkpolder en Vlissingen-Bres-
kens uit de vaart werden genomen
door de komst van de Westerschel-
detunnel. André van Eenennaam
uit Nieuw- en Sint loosland maak
te er tijdens zijn vakantie in Italië
een grote omweg voor. „We kam
peerden in Maria di Casel Velino
en zijn 673 kilometer zuidelijker ge
reden voor een retour Réggio di
Calabria-Messina."
De dubbeldekkers Koningin Bea
trix (omgedoopt tot Tremestieri)
en Prins lohan Friso (Acciarello)
en de enkeldekker Prinses Chris
tina (Ladies Matacenca) vertrok
ken juni 2004 naar Italië. De dub
beldekkers maken dagelijks vele
malen de oversteek tussen Réggio
di Calabria, onderin de laars, en
Messina op Sicilië. Op de zijkan
ten pronkt de naam van rederij
'Caronte 8c Tourist'. Die vaart over
dag drie keer per uur uit zowel
Réggio als Messina. De dienst
wordt ook 's nachts onderhouden,
maar dan om de veertig minuten.
De gewezen Prinses Christina ligt
nog altijd werkeloos in de haven.
André betaalde vijftig euro voor
een retour, voetgangers betalen,
net als vroeger in Zeeland, 1 euro.
Hij en zoon Brian voeren met de
Tremestieri en zagen onderweg de
lohan Friso voorbijkomen.
Aan boord gaf André zijn ogen
ÏSï-
6 r
De Koningin Beatrix, nu omgedoopt tot Tremestieri. De laaddeuren hebben plaatsgemaakt voor laadkleppen.
goed de kost. „De ramen op de be-
nedendekken, die werden dichtge
last voor de tocht van Vlissingen
naar Italië, zijn niet meer openge
maakt. De plekken waar Neder
landse namen op waren gelast zijn
overgeschilderd met witte verf Je
ziet ze er zo doorheen schemeren.
Het mooiste vond ik de touwtjes
benedendeks, waar je vroeger je
fiets aan vastmaakte. Die hangen
er nog, ook al is er geen fietser te
bekennen!"
Hoewel de schepen qua construc
tie grotendeels ogen als voorheen
is er op de autodekken nogal wat
veranderd. „De deuren voor de
aan- en afvoer hebben plaatsge
maakt voor kleppen. Dat is ge
beurd vanwege de inrichting van
de kades. Maar een misschien nog
wel grotere wijziging in de dubbel
dekkers is binnen te zien. Op de
veerpleinen verloopt de aan- en af
voer van de auto's op één niveau.
Nou heb je er weinig aan om met
lege bovendekken te varen, dus is
daar iets op bedacht. Tussen beide
dekken is een helling gemaakt, zo
dat het bovenste toch kan worden
gebruikt. Kost wel ruimte en ik
weet ook niet of het zo goed is
voor de stabiliteit", vertelt Van Ee-
foto André van Eenennaam
nennaam. In de kantines bleef
veel bij het oude. Alleen zoek je er
nu vergeefs naar een broodje kro
ket. De catering is op de Italiaanse
leest geschoeid, dus er is ook geen
erwtensoep. „Ook dat komt nooit
meer terug", constateert Van Ee
nennaam.