zeeland 113 g s In kano naar eilandje tBBQ De fietstouwtjes hangen er nog steeds JRQNÏE WOUWST Owww.psdnet.nl www.carontetourist.it/ maandag 24 augustus 2009 3 O O UI O De raadkaart van vorige week deed 'nostal gische gevoelens' opwellen. Bep den Deur waarder uit Terneuzen schrijft over de Axelse brug van Terneuzen, de ader 'van ons stad je'. „Menig keer ging de brug voor mijn neus open. Je kon thuis niet aankomen met de smoes 'ik moest voor de sluis wachten', want je kon al tijd omlopen via een van de andere sluisjes." P. Mielen uit Terneuzen merkte op dat de foto van af de watertoren is genomen. „Geheel rechts op de foto zien we de nu nog intacte woningen aan De Blokken met daar bovenuit, de gereformeerde pas torie." Mielen houdt aan de bruggen nog een spe ciale herinnering over. „Op mijn huwelijksdag in 1954 toen we van onze bruiloft te voet op weg wa ren naar onze woning aan de Axelsestraat heeft een onbekend gebleven bruggendraaier alleen voor ons de bruggen laten zakken. Tussen het scheepverkeer door. Volgens mij een service die te genwoordig onbestaanbaar is." Mevrouw D'Hert heeft het over het Eilandje waar ze in de zomer met de kano naar toe peddelden om er te zwemmen. „Het gaf een gevoel van op een onbewoond eiland te vertoeven. De stad is mij altijd zeer dierbaar gebleven." Winnaars waardebon: C. Haak-van den Berge, Axel. L. D'Hert, Middelburg en Bep den Deurwaarder, Terneuzen. Deze foto van grote hoogte genomen legt de kern-van een stad bloot. De vraag luidt: Welke plaats is afgebeeld? Een kort antwoord is uiteraard voldoende, maar we zijn ook benieuwd naar anekdotes. Oplossingen kunnen tot donderdag 14.00 uur gestuurd worden naar de redactie van de PZC, onder vermelding van Raadkaart: postbus 91, 4330 AB, Middelburg. Fax. 0118-434019. E-mail: redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van goede oplossingen wor den drie waardebonnen verdeeld. door Willem Staat NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De lief de voor 'de boot' zit heel diep, ook al is het bijna 6,5 jaar geleden dat de PSD-verbindingen Kruinin- gen-Perkpolder en Vlissingen-Bres- kens uit de vaart werden genomen door de komst van de Westerschel- detunnel. André van Eenennaam uit Nieuw- en Sint loosland maak te er tijdens zijn vakantie in Italië een grote omweg voor. „We kam peerden in Maria di Casel Velino en zijn 673 kilometer zuidelijker ge reden voor een retour Réggio di Calabria-Messina." De dubbeldekkers Koningin Bea trix (omgedoopt tot Tremestieri) en Prins lohan Friso (Acciarello) en de enkeldekker Prinses Chris tina (Ladies Matacenca) vertrok ken juni 2004 naar Italië. De dub beldekkers maken dagelijks vele malen de oversteek tussen Réggio di Calabria, onderin de laars, en Messina op Sicilië. Op de zijkan ten pronkt de naam van rederij 'Caronte 8c Tourist'. Die vaart over dag drie keer per uur uit zowel Réggio als Messina. De dienst wordt ook 's nachts onderhouden, maar dan om de veertig minuten. De gewezen Prinses Christina ligt nog altijd werkeloos in de haven. André betaalde vijftig euro voor een retour, voetgangers betalen, net als vroeger in Zeeland, 1 euro. Hij en zoon Brian voeren met de Tremestieri en zagen onderweg de lohan Friso voorbijkomen. Aan boord gaf André zijn ogen ÏSï- 6 r De Koningin Beatrix, nu omgedoopt tot Tremestieri. De laaddeuren hebben plaatsgemaakt voor laadkleppen. goed de kost. „De ramen op de be- nedendekken, die werden dichtge last voor de tocht van Vlissingen naar Italië, zijn niet meer openge maakt. De plekken waar Neder landse namen op waren gelast zijn overgeschilderd met witte verf Je ziet ze er zo doorheen schemeren. Het mooiste vond ik de touwtjes benedendeks, waar je vroeger je fiets aan vastmaakte. Die hangen er nog, ook al is er geen fietser te bekennen!" Hoewel de schepen qua construc tie grotendeels ogen als voorheen is er op de autodekken nogal wat veranderd. „De deuren voor de aan- en afvoer hebben plaatsge maakt voor kleppen. Dat is ge beurd vanwege de inrichting van de kades. Maar een misschien nog wel grotere wijziging in de dubbel dekkers is binnen te zien. Op de veerpleinen verloopt de aan- en af voer van de auto's op één niveau. Nou heb je er weinig aan om met lege bovendekken te varen, dus is daar iets op bedacht. Tussen beide dekken is een helling gemaakt, zo dat het bovenste toch kan worden gebruikt. Kost wel ruimte en ik weet ook niet of het zo goed is voor de stabiliteit", vertelt Van Ee- foto André van Eenennaam nennaam. In de kantines bleef veel bij het oude. Alleen zoek je er nu vergeefs naar een broodje kro ket. De catering is op de Italiaanse leest geschoeid, dus er is ook geen erwtensoep. „Ook dat komt nooit meer terug", constateert Van Ee nennaam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13