Aan de wieken 12 Filip Jordens zoekt de overeenkomsten tussen hem en Brei zaterdag 22 augustus 2009 Het muzikaal eerbetoon door Jordens en Les Chopins du p'tit Matin biedt nummers uit het collec tief muziekgeheugen, maar ook een verrassende reeks niet eerder uitgebrachte chansons van Brei. door René de Dreu De muziek van Brei (1929-1978) staat in het collectief muziekgeheugen gebeiteld. Van mooi en melancholiek tot venijnig en meedogenloos. Bij Brei ging het om kleine geba ren en grote levensvragen, subtiel verpakt, maar vertolkt vanuit de diepste gevoelens. Ga er maar aan staan om daarmee een programma te maken. Filip lordens stond er aanvankelijk niet bij stil met wat voor grootheid hij van doen had, maar de jas van Brei past hem wonderwel. Toch is Jordens, ge boren in 1975 in Leuven, van een andere generatie. Hij zag Brei nooit live en kent hem dus alleen van beeld en geluid. Teruggaan diens wereld is in de ogen van Jordens geen achterom kijken. „Brels muziek is tijdloos. Zijn teksten blijven erg actueel. Hij maakte muziek die je kunt beleven en die, hoe persoonlijk ook, door de gelaagdheid altijd iets op roept wat op je eigen leven is te betrekken." Filip Jordens toerde vijfjaar geleden ook met een hommage aan Brei door België en Nederland en deed daarbij het Zeeland Nazomer Festival aan. „Wat we nu doen is geen herhaling. De muzikale mogelijkheden zijn dit keer groter doordat het aan tal muzikanten is verdubbeld, van vier naar acht. Dat opent de weg naar meer keuzemogelijkheden. Ook naar muziek die weliswaar erg interessant is, maar minder bekend. De begeleiding komt van Les Chopins du Petit Matin - een verwijzing naar één van de chansons. Stuk voor stuk muzikanten met liefde en respect voor Brels muziek." Filip groeide op met Franse chansons, de favoriete muziek van vooral zijn Franstalige vader. „Al op zijn vijftiende vertolkte hij met een vriend aan de piano enkele Brei nummers. „Kijk ik daar nu op terug dan denk ik weieens: 'waar was dat joch in hemelsnaam mee bezig?' Aan de andere kant had het iets natuurlijks, voelde ik de intentie van die muziek. Inmiddels heb ik een fysiek- en leeftijds voordeel om Brei te zingen. Mijn tronie lijkt op die van hem en de mimiek komt overeen. Het is ook acteren, maar in elke zanger schuilt toch ook een acteur. En ja, acteren is die andere wereld waarin ik actief ben. Bij het eerbetoon kruip ik niet in de huid Brei, maar zoek overeenkomsten." Hommage a Brei: wo. 2 sept., aanvang 21.00 uur, Ab dijplein Midelburg. Filip Jordens brengt 'Hommage a Brei'. In de voorstelling Wiek van Boukje Schweigman meten drie danseressen hun krachten met draaiende reuzenwie- ken. Er is ook voor het publiek geen ont komen aan. „Ik wil dat je het voelt. En dat kan alleen als het echt is." door Ingrid Bosman Als een ufo staat de ronde zwarte doos op het eindeloze strand. Er binnen gaan is een ervaring op zich. De ruimte ziet er niet alleen uit als een arena, ze voelt ook onmiddellijk zo. ]e weet de uitgestrekte vlakte rondom, maar de ho ge wanden dwingen je in het ritme van de wieken die horizontaal ronddraaien in het zand. Vanaf het moment dat drie danseressen zich daartussen begeven is duidelijk dat er geen ontkomen aan is. Zij kunnen niet aan de wieken ontsnappen, jij niet aan hun gevecht. Wiek ging in première op het Oerol-festival op Terschelling, waar de zwarte trommel - een ont werp van Schweigmans vaste compagnon Theun Mosk - op het strand van West aan Zee stond. De ze zomer is de voorstelling te zien op diverse festi vals, met als laatste halte het Zeeland Nazomerfes tival. Daar wordt gespeeld in het windmolenpark bij Terneuzen. „Dat is wel bizar", zegt Schweig man lachend. Het belangrijkste is dat mensen de voorstelling er varen. Schweigman: „Je hoeft het niet te snappen. Ik wil dat je het voelt. En dat kan alleen als het echt is." Wat het dus ook is, op het ondraaglijke af soms. Tegelijk gaat van de kracht en concentratie van de dansers een enorme energie uit. Schweig man: „Dit kun je niet spelen of suggereren met een dreigend muziekje eronder. Het werkt alleen door de fysieke werkelijkheid van de wieken en het gevecht van de dansers. )e ziet de uitputting waarmee dat gepaard gaat." Des te groter is de ontroering wanneer de dansers erin slagen toch ruimte te bevechten. Ze gaan daar voor tot het uiterste, op de muziek van componist Douwe Eisenga. „We hebben in de voorbereiding ook wel blessures gehad, hoor. We liepen steeds tegen nieuwe grenzen aan. Het begon al met het zand, dat ontzettend zwaar is om in te dansen. Bij het vooronderzoek vorig jaar werkten we nog met dunne staken. Maar Theun wilde echte, zware wie ken, zodat daartussen bijna aparte ruimtes ont staan. Dat betekende nog dieper gaan voor de dan seressen. En toen moest het strand van Terschel ling, met wind en kou, nog komen." Wiek is ook op het Waddeneiland ontstaan. Theun Mosk herinnert zich nog goed hoe Schweig man hem meetroonde naar de Brandaris. „Ze wil de me wat laten zien, zei ze. We hebben onderaan de vuurtoren samen omhoog staan kijken naar het licht. Vier stralen die in feite ruimtes afbake nen. Ruimtes die zich steeds weer verplaatsen." Schweigman: „De beweging van die lichtstralen is zó fascinerend. Van de eindeloze herhaling gaat rust uit, maar ook een zekere dreiging." De lichtbundels moesten hard materiaal worden, zoveel was snel duidelijk. Zo kwam het duo bij wieken uit. Schweigman laat het aan de toeschou wer over wat hij erin wil zien. „Dit gaat niet over een verhaal of een idee. Die wieken zijn een meta foor voor van alles. Niet alleen voor de maatschap pij, of het leven, of de mallemolen van alledag. De rondgaande beweging is een heel universele cy clus. Maar wat je ziet is concreet genoeg om er je eigen invulling aan te kunnen geven." Scène uit de dansvoorstelling Wiek Wiek Het is het mooie van theater, vindt Schweigman, en helemaal van locatietheater: „Dat je de ruimte kunt beleven. En dat is voor iedereen weer anders. De een ervaart geborgenheid in een kleine ruimte, de ander krijgt het benauwd. De een geniet van de gevaarlijke spanning, de ander denkt: kan het op houden? Iedereen brengt zichzelf mee in die ruim te." Wiek: vr. 28 aug. t/m za. 5 september (m.u.v. zondag 30 augustus). Verzamelen bij Snowbase in Terneuzen om 20.10 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96