smeekt om begrip
Liefdesverhaal
in de schaduw
van een crisis
9
zeeland
nazomer
festival
Jakob Beks en Chris Thys in het theaterstuk Zittend Meisje.
foto Lex de Meester
sche citeert. „Dat heeft hij van zijn dochter Caro-
lien geleerd. Zij las hém altijd voor. Die citaten
van Nietzsche spreken hem zeer aan", vertelt Ja
kob Beks, die daarmee zijn rolfiguur lijkt te willen
verdedigen.
„Twee boeken hebben ons geïnspireerd bij onze
keuzes voor het grote verschil in leefwijze tussen
de schilderes en de Westkapelse boer. Dat zijn de
roman Zout op mijn huid van Benoïte Groult en
De Voorlezer van Bernard Schlink, inmiddels ver
filmd als The Reader", vertelt regisseur Van den
Elshout.
Wat hem betreft moet toneel altijd verbinding
hebben met het heden. Zo legde hij in de opera Be-
stevaer over de vete tussen Cornells Tromp en
Michiel de Ruyter een link met de hedendaagse
Nederlandse vredesmacht in Afghanistan. Dus
dringt de vraag zich op wat die eigenzinnige Char
ley Toorop, die al in 1955 is overleden, nog met
het hier en nu te maken heeft?
„Dit stuk zou niet actueel zijn als het zoeken naar
liefde en erkenning niet van alle tijden zou zijn",
luidt het antwoord van de regisseur. Chris Thys
vult hem aan: „De vrouw heeft het nog steeds
moeilijk hoor, met het combineren van een baan
en het moederschap. Dat zijn tijdloze emoties."
Om het universele thema te versterken, heeft Van
den Elshout gekozen voor kleding die weliswaar
typerend is voor de personages, maar die ook in
de huidige tijd kan worden gedragen. Hester van
Amelsvoort tekent voor ontwerp en uitvoering.
Meer dan anders in zijn regie hechtte Van den Els
hout dit keer waarde aan het lezen en herlezen
van de tekst. „Ik moest aan mijn oren horen of het
klopte. Deze tekst komt pas tot leven door de
stem van de acteurs. Klopt de ziel met de woor
den? Dat moest ik horen", benadrukt de regisseur.
Hij is tevreden aan het einde van die eerste fase.
„De grond is geploegd, nu kunnen we gaan
zaaien. Om over enkele weken te kunnen oogsten
wat er is opgekomen", luidt zijn beeldspraak pas
send bij dit theaterstuk op locatie.
Zittend langs de duinpan bij Westkapelle zullen
de toeschouwers getuige mogen zijn van een span
nende ontmoeting tussen een mondaine, vaak
wat vertwijfelde kunstenares en een nuchtere, een
voudige Westkappelse boer, die de belangrijkste
dingen in zijn leven langzaamaan verloren ziet
gaan. Zij vertelt over haar stukgelopen huwelijk
met Henk Fernhout, over haar relaties met
Adriaan Roland Holst, E.L.T. Mesens, Arthur Leh-
ning, Piet Tiggers en over haar korte flirt met Hen
drik Marsman. Ze vertelt ook over de ruzies met
haar zoon Eddy en vooral over de passie voor haar
werk. Toos Dingemanse luistert, reageert en biedt
vooral veel troost, simpelweg door er te zijn.
Zittend Meisje: do. 27 t/m za. 29 augustus en di. 1
t/m za. 5 sept., 20.00 uur, duinpan bij Westkapelle.
Tekst: Nirav Christophe; regie: Vincent van den Els
hout; spel: Chris Thys en Jacob Beks.
zaterdag 22 augustus 2009
't Woud Ensemble wil met De Beer van Anton Tsje-
chov zijn tanden, doorzettingsvermogen en goe
de wil laten zien. Een gekruid liefdesverhaal als
kennismaking met Zeeland.
door Ali Pankow
Tsjechov is van alle tijden. Geen wonder
dus dat 't Woud Ensemble in deze pe
riode van crisis voor De Beer die koste
lijke eenakter, ook wel farce genoemd, heeft
gekozen. Voor dit toneelgezelschap werd het
eerder dit jaar echt crisis met de afwijzing van
de subsidie-aanvraag door het Fonds voor de
Podiumkunsten.
Doorgaan tegen de bierkaaien, de bakens ver
zetten of gewoon maar helemaal stoppen?
„Wij hebben deze drie mogelijkheden alle
maal overwogen", zegt Jos van Hulst, die sa
men met Margien van Doesen in 2005 't
Woud Ensemble begon. Doel was avondvul
lende repertoirestukken te brengen. Voor het
komend seizoen stond De Woudduivel, een
voorloper van Tsjechovs bekendere stuk Oom
Wanja, op de planning. Zonder voldoende
budget echter geen grote productie. „Maar
stoppen wilden we niet. Daarom hebben we
besloten een kleinere voorstelling met weinig
techniek en slechts drie spelers te maken. We
kwamen uit bij De Beer, ook van Tsjechov",
yertelt Van Hulst. Hij put moed uit het feit
dat kleinere fondsen 't Woud Ensemble wel
steunen én dat de diverse festivalorganisaties
de groep aanmoedigen vooral door te gaan.
Verder geven de enthousiaste publieksreacties
goede hoop voor de toekomst.
De Beer is op het Oerolfestival op Terschelling
met succes in première gegaan. Daarna volg
den optredens. En nu dus Zeeland. „Wij ver
heugen ons op de kennismaking met deze
provincie. We spelen het stuk op het parkeer
terrein van het Abdijcomplex, dus omlijst
door monumentale gebouwen. Een goede ge
legenheid om Zeeland onze tanden, doorzet
tingsvermogen en goede wil te laten zien",
zegt Van Hulst. Het verhaal gaat over een jon
ge vrouw die na de dood van haar overspelige
echtgenoot de rest van haar leven wil blijven
rouwen. Een naburige landeigenaar komt
haar bezoeken om per direct een achterstalli
ge schuld op te eisen. Hij weigert te vertrek
ken voordat hij geld gezien heeft.
De Beer: do. 3 t/m za. 5 sept, vertrek naar voor
stelling vanaf Abdijplein Middelburg, 16.30 en
19.00 uur.
Bart Klever en Margien van Doesen
foto René den Engelsman