Charley Toorop Partyfunk van Kraak Smaak slaat breed aan 8 zaterdag 22 augustus 2009 Sinds het eerste debuutalbum in 2006 gaat het ver rassend snel met Kraak Smaak. De groep maakt geen liedjes in de traditionele zin van het woord. Het begint vaak met een loop of een sample. door Mischa Beckers Het debuutalbum Boogie Angst (2006) van Kraak Smaak leverde de band meteen een reeks hitsingels en verzoeken voor re mixes op. Sindsdien trad de band meer dan twee honderd keer op, onder meer tijdens uitgebreide tournees door de VS en als support act tijdens de Europese tour van Faithless. Naar eigen zeggen hebben de leden van het eerste uur Mark Kneppers en Wim Plug de grootste vi nyl collectie van Nederland. Tijdens DJ-sets put ten zij uit het hele arsenaal dat varieert van jazz tot pop en van klassiek tot funk. Bij de live-optre dens heeft derde bandlid Oscar de jong, key board-wonderkind en grote man in de studio, een belangrijk aandeel in de partyfunk van de groep. „Er loopt momenteel veel voor Kraak Smaak", zegt Wim Plug. „We zijn begonnen aan een nieuw album maar we treden nog vaak op. Het op nemen moet een beetje tussen alles door." Net verschenen zijn remixes voor Caro, Maxwell en Fedde le Grand. Daarvoor gaan de heren met complete stukken muziek aan de slag. „Ideeën voor eigen nummers kunnen van elk van ons drie ën komen. We kunnen eigenlijk geen liedjes ma ken in de traditionele zin, dus het begint vaak bij een loop of een sample die we opnemen." De opnames voor het nieuwe album maakt de groep in de eigen studio in het centrum van Lei den die sinds twee maanden in gebruik is. Afge zien van zang, zet Kraak Smaak voor de opna men weinig live instrumenten in. Alleen voor heel specifieke sounds worden muzikanten, veelal uit de eigen live band, gevraagd. „We zitten nu in een fase waarin we namen oppikken van poten tiële vocalisten. Er is nog niet veel concreet We zoeken natuurlijk gasten die echt toegevoegde waarde hebben. De hele groten kunnen we ons niet permitteren, dus kijken we wat meer in de ni ches". Het eerste resultaat diende zich al aan. De groep nam onlangs vier nummers op met de jon ge Engelse zanger John Turrell, die recent met Smoove het album Antique soul uitbracht. „Die jongen heeft echt een heerlijke bluesy soulstem. Een soort combinatie van Joe Cocker en Peter Ga briel". Kraak Sr Smaak: vr. 4 Sept., aanvang 21.00 uur, Abdij plein Middelburg. Kraak en Smaak foto Michel Mees Kunst kwam op de eerste plaats bij Char ley Toorop (1891-1955).'Die passie bracht haar voortdurend in conflict met de lief de én het moederschap. In Zittend Meisje vertelt zij een Westkappelse boer open hartig over haar leven. door Ali Pankow Regisseur en spelers staan tijdens dit ge sprek over Zittend Meisje nog aan het be gin van het repetitieproces. Na slechts enkele leesrepetities hebben zij nog een boeiende zoektocht te gaan. „Ik moet nog ontdek ken waarom Charley Toorop zo vertrouwelijk wordt met die wildvreemde man, die haar uitno digt een portret van hem te schilderen. Langzaam aan zal zij zichzelf prijsgeven", weet Chris Thys uit ervaring. Een zoektocht naar de onderstroom aan emoties is noodzaak voor haar om gestalte te kunnen geven aan deze vrijgevochten kunstena res. „Het is een kreng van een wijf', gooit Jakob Beks plompverloren in het midden. Hij grinnikt, we tend dat hij zijn tegenspeelster hiermee prikkelt. Thys geeft meteen tegengas: „Nee, Jakob, zij is toch geen kreng. Charley Toorop smeekt om be grip dat de kunst bij haar op de eerste plaats komt, maar zij wil ook erkenning als vrouw en als moe der." Beks zucht eens en schudt zijn hoofd: „Zij is al leen maar met zichzelf bezig, terwijl ze toch ook kinderen heeft! Het is een raar Madam, zoals zij daar tussen die boeren zit." De acteur speelt de rol van Toos Dingemanse, een oude Westkappelse boer die wil dat Charley Toor op hem portretteert. Het schilderij is bestemd voor zijn dochter Carolien, die aan bloedkanker lijdt en in het ziekenhuis in Vlissingen ligt. Dinge manse is slecht ter been en kan haar niet meer el ke dag bezoeken. Zijn portret in de ziekenkamer geldt als compensatie. Charley Toorop portretteer de in 1939 in werkelijkheid een Zeeuwse boer, die model kan staan voor Toos Dingemanse, maar het verhaal erachter is fictie. Beks erkent in deze prille fase van het repetitiepro ces de fikse afstand tussen hem en zijn rolfiguur. Een mooie uitdaging voor een acteur, vindt hij zelf „Ik moet er natuurlijk voor waken dat Dinge manse mijn huidige afkeer voor de schilderes niet gaat delen. Het mooie van deze rol is dat er vrij wel niks over het personage bekend is en dat ik dus veel vrijheid heb bij de invulling daarvan." Chris Thys en Jakob Beks zijn aardig aan elkaar ge waagd. Zij stonden meerdere malen samen op de speelvloer, onder meer in Tuin der Lusten van Arra- bal. Beiden manifesteerden zich ook al eerder tij dens het ZNF, maar in verschillende producties. Zo regisseerde Thys vorig jaar het stuk Kwartet van Heiner Müller en speelde zij daarvoor in Phae dra van Hugo Claus. Beks was te zien in de voor stelling De Oranje Kasuaris. Regisseur Vincent van den Elshout (hij regisseer de in 2007 voor productiehuis Zeelandia de opera Bestevaer) liep al jaren rond met het idee voor een stuk over Charley Toorop. „Wij hadden destijds een ets van ]an Toorop in huis. Mijn vader was lid van Openbaar Kunstbezit én hij was een Zeeuw. Zo maakte ik op ongeveer vijftienjarige leeftijd al kennis met het werk van Toorop en van zijn doch ter Charley." Een rebelse vrouw, vond Van den Elshout. Die verhalen over haar huwelijk en haar minnaars en het feit dat deze kunstenares liever Zittend Meisje J tussen de boerenbevolking in Westkapelle vertoef de dan in het mondaine Domburg spraken hem als theatermaker zeer aan. Ook zijn collega, script schrijver Nirav Christophe, zag er een mooi ver haal in. Documentairemakers Kiki Amsberg en Paul van den Wildenberg gingen hen voor. Zij te kenen voor de documentaire Charley Toorop, de wil is alles die in 1997 door de VPRO-televisie werd uitgezonden. De documentairemakers gin gen, geraakt door de kracht van Charley Toorops werk, op zoek naar de vrouw achter de schilde rijen. Nirav Christophe plaatst haar in Zittend Meis je tegenover Toos Dingemanse, een analfabetische Zeeuwse boer, die overigens wel Friedrich Nietz-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 92