hoe goddelijk Band met een moeilijke naam en veel succes zeeland nazomer festival 7 Jan Decleir (links) en Koen De Sutter op locatie bij de Schelphoek, waar het decor voor Onder het Melkwoud wordt opgebouwd. foto Lex de Meester vroege dood droegen bij aan een blijvende, zelfs groeiende roem. Under Milk Wood beschrijft een lentedag in het vis sersplaatsje Llaregyb aan de kust van Wales. Een verteller introduceert de stemmen van de postbo de die brieven openstoomt, van echtgenoten die moordgedachten koesteren, van de blinde zeekapi tein Kat, van geliefden en verliefden, verstotenen en verdronkenen. De Sutter: „Wij laten twee men sen zien, die komen vertellen hoe banaal en hoe goddelijk het leven kan zijn. Volgens mij staat het stuk dicht bij muziek. Het is een overvloed aan woorden en beschrijvingen, een poëtische krach- tentaal. Het is bijna een roes, een trip. Net als met jazzmuziek: zo mooi, dat je het niet kunt verkla ren. Het heeft een hele positieve uitstraling, on danks dat mensen hun vrouw vermoorden." Alleen in het sissend laboratorium van zijn wensen sluipt Mr. Pugh tussen gevaarlijke kuipen en kolffles- sen, hij tippelt tussen struikgewassen van moordende kruiden - doodsstrijd danst in zijn smeltkroezen - en hij mengt speciaal voor Mrs. Pugh een gift in de ha vermout, dat onbekend is aan alle vergiftkundigen en dat schroeit en venijnig in haar bijt tot haar oren af vallen als vijgen, haar tenen dik en zwart als ballon nen zwellen en stoom krijsend uit haar navel spuit. - uit: Onder het Melkwoud Voor Decleir is deze nazomerproductie een terug keer naar het echte theater, na een periode van tien jaar vooral film en televisie. Lampen, geen ca mera's deze keer. Over het stuk zegt hij: „Ik heb het gevoel dat het voor twee spelers is geschreven. Het is woord. Als je het met zijn tweeën doet, moet je er alles uithalen. Dichter kun je niet bij de kern komen. Het is niet zo fraai wat we doen op de wereld. En toch, in zo'n gedicht vervat, is het fantastisch. De eerste zin van het toneelstuk - 'Om te begin nen bij het begin' - is een verwijzing naar de bij bel. Eerst is er niks. En binnen de kortste keren is het moord en doodslag." De schemer verdrinkt voor altijd tot morgen. Het is opeens nacht nu. De windige stad is een heuvel van vensters en vanuit de afgeranselde golven roepen de lichten der lampen de dag terug en de doden terug, die naar de zee gevlucht zijn. Overal in het roepende duister worden babies en mannen naar bed gelokt en in slaap gewiegd. - uit: Onder het Melkwoud Onder het Melkwoud: wo. 26 t/m za. 29 aug. en di. 1 t/m za. 5 sept., aanvang 20.15 uur, bij de Schelphoek op Schouwen-Duiveland Regie: Koen De Sutter; spel: Jan Decleir en Koen De Sutter zaterdag 22 augustus 2009 Zanger en tekstschrijver Klaas Delrue van de Bel gische formatie Yevgueni omschrijft zijn band als een kruising tussen Blof, Acda en de Munnik en Boudewijn de Groot. door Cijs Kamphuis Waarom heet een band zoals hij heet? Het Belgische Yevgueni bij voorbeeld. Het vijftal ging bij op richting negen jaar geleden eerst als Evgueni Sokolov door het leven, naar een nummer van de Franse zanger en componist Serge Gains- bourg. En waarom? „Omdat we graag een moeilijke naam wilden om de aandacht op ons te vestigen", vertelt zanger en tekstschrij ver Klaas Delrue. En met succes. Sinds twee jaar, zeven jaar na de oprichting, heeft Vlaan deren het vijftal ontdekt. De single Als ze lacht stond daar weken lang in de top-io. Yevgueni maakt zogenoemde electro-akoesti- sche popmuziek. „Dat wil zoveel zeggen dat we een klassieke rockbezetting hebben (bas, drums, gitaar en zang), maar Nederlandstalige kleinkunstteksten gebruiken", legt Delrue uit. Een wat vage benaming, geeft hij toe. Een echte genrebeschrijving voor de hoek waarin Yevgueni zich bevindt, is er echter niet. „Voor Nederland zou je kunnen zeggen dat het een kruising is tussen Blof, Acda en de Munnik en Boudewijn de Groot." Delrue heeft zichzelf tekstueel vooral laten inspire ren door kleinkunstenaar Jan de Wilde en Luc de Vos, de immer rechtlijnige zanger van collegaband Gorki. Dat de wij-willen-een- moeilijke-naam-om-op-te-vallen-politiek van de band ook nadelen heeft, ondervonden Del rue en kompanën aan den lijve. „Mensen ken nen nu vaak onze nummers wel, maar kun nen onze naam vaak niet onthouden. Dan spelen we een single en dan denkt het pu bliek dat we een cover spelen." Nederland is voor de band nog onontgonnen gebied. De paar keer dat de band optrad in ons land waren echter wel leuk, zegt Delrue. Hij had veel slechte verhalen gehoord over Nederlands publiek, dat het zo rumoerig zou zijn, maar herkende er niets van terug. In Middelburg verwacht hij dan ook een mooie avond. Omdat zijn band soms ver keerd wordt aangekondigd, heeft Delrue nog wel een tip voor de podiumpresentator: „Yev gueni, dat spreek je uit als Jefkeenie." Yevgueni, dinsdag 1 september, aanvang 21.00 uur, Abdijplein Middelburg. Yevgueni zingt Nederlandstalig foto Thijs Lowagie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 91