Hoe banaal en Lady Linn zet de swingjazz op de kaart 6 zaterdag 22 augustus 2009 Lien de Creef alias Lady Linn and her Magnificent Seven laten zich inspireren door invloeden uit talrij ke hoeken: Duke Ellington, Stan Kenton, Benny Goodman en natuurlijk Ella Fitzgerald. door MÏ5cha Beckers Het album Here we go again (2008) van La dy Linn and her Magnificent Seven werd al snel goud. De groep startte zo'n vier jaar geleden met een repertoire van swing - en jazznummers uit de periode roaring twenties tot jaren vijftig. De band wilde deze nummers weer op de kaart zetten. Voor Here we go again schreef zangeres Lien de Greef eigen stukken en naast de relaxte swingsound klinkt nu een wat meer pop en soulachtig geluid. Invloeden voor de nummers komen voor De Greef uit vele hoeken: Duke El lington, Stan Kenton, Benny Goodman, groepen uit de Motown-stal en Dina Washington. Aan Ella Fitzgerald is ze naar eigen zeggen 'verslaafd'. „Ove rigens zijn er volop plannen voor een tweede cd", zegt De Greef. „Die is voorzien in 2010, ik schrijf er nu de nummers voor." De zangeres zit niet vast aan één genre. Ze maakte al furore met de Bel gische popband Bolchi en is actief in andere groe pen zoals het moderne soul- en hiphopcollectief Skeemz. Ook in de house-scene is ze aanwezig. Ze zong tracks in voor bijvoorbeeld DJ Red D en Al ton Miller. Pas op het Conservatorium in Gent kwam De Greef in aanraking met jazz. Ze be kwaamde zich in het zingen van swingjazz-stuk- ken. Nummers die ze mooi vond, schreef ze uit en met een aantal conservatoriumvrienden betrad ze hiermee de podia. „Het oudere materiaal lag vast. Het waren bestaande bigband-arrangementen maar in die nummers is live voor de muzikanten veel plaats voor improvisatie. Hetzelfde geldt voor de stukken van Here we go again." Het aanstekelijke repertoire sloeg aan. Singles volg den en al snel stond de groep ook op de grote festi vals zoals Gent jazz en Werchter. „Op festivals spe len we nu enkel nog de nummers van Here we go again. Dat werkt zeer goed aangezien de mensen vooral die nummers kennen." Het optreden van Lady Linn and her Magnificent Seven op het Abdijplein in Middelburg is één van de vele concerten in hun volle agenda's. „De muzi kanten en ik spelen nog bij andere bands. Voorlo pig kan dat nog, maar niemand kan in de toe komst kijken. Ik heb het wel nodig om verschillen de dingen te doen en zij ook. Om fris te blijven." Lady Linn and her Magnificent Seven, do. 3 sept, aanvang 21.00 uur, Abdijpiein Middelburg. Lien de Greef, beter bekend als Lady Linn. foto Ronald den Dekker Jan Decleir is zonder meer de grote naam in het Zeeland Nazomerfestival van dit jaar. Met Koen De Sutter brengt hij Onder het Melkwoud van Dylan Thomas. Een stuk voor 64 stemmen. Maar met twee gaat het zeker zo goed. door Jan van Damme Even is er wat rumoer, als de eerste contai ner overeind staat. Beeldend kunstenaar Luc Deleu is ter plekke, en maakt zich zor gen over de manier waarop het stalen ge vaarte is geplaatst. Veiligheid, verantwoordelijk heid, wie beslist er eigenlijk, de aannemer, het na~- zomerfestival? We staan op de rand van de Oosterschelde, bij de Schelphoek. Het is dinsdagochtend, eerder deze week. Zon, water, wind, niets of niemand heeft haast. Alsof we al in het vissersplaatsje Llaregyb verzeild zijn. Buiten springt de zon neer op de woeste, woelige stad en loopt door de hagen van de Klapbeslaan en slaat de vogels tot zij zingen. De lente zwiept groenig neer op de Mosselweg en de schelpen barsten open. Lla regyb is in deze snippermorgen een wilde vrucht en warm, de straten, de velden, het zand en het water trillen in de jonge zon. - uit: Onder het Melkwoud Het zijn de laatste voorbereidingen voor Onder het Melkwoud, dit jaar één van de vier locatievoor stellingen van het Zeeland Nazomerfestival (ZNF). Kunstenaar Luc Deleu - enkele jaren gele den actief op het Abdijplein in Middelburg - heeft een ontwerp gemaakt voor het decor. Een poort van containers, die voor het publiek als een omlijs ting functioneert met uitzicht op de Oosterschel de. Nadat artistiek leider Alex Mallems van het ZNF een paar telefoontjes heeft gepleegd, keert de rust terug en kan Deleu met nog steeds getemperd vertrouwen de plaatsing van de containers volgen. Ook Jan Decleir (1946) en Koen De Sutter (1966) zijn op deze zondoorstoofde ochtend van de par tij. Ze zien het geharrewar met kranen, containers en shovels geamuseerd aan. Het is toch een beetje alsof er aan hun huis wordt gebouwd. Decleir en De Sutter - twee mastodonten van het Vlaamse theater die internationaal naam hebben gemaakt - hebben zich samen op Onder het Melk woud van Dylan Thomas (1914-1953) gestort. De ondertitel 'A Play for Voices' is veelzeggend: het stuk is een hoorspel, in 1953 geschreven voor 64 stemmen. De Vlaamse acteurs kunnen de tekst met zijn tweeën aan. De locatie overweldigt. Decleir, met veel zilver grijs om zijn hoofd wapperend en een jasje waarin hij in Mao's China niet zou zijn opgevallen, pro beert zich de uitvoering voor te stellen. Hij met Koen De Sutter, tussen de immense stalen laadbak ken. „We maken weinig lawaai met zijn tweeën, we zullen het van de stilte moeten hebben." De Sutter heeft het zich gemakkelijk gemaakt op de glooiing naast het eigenlijke theatervlak. Woor den als nietig en naakt spelen door zijn hoofd. Hij zegt: „Met die containers lijkt het hier bijna Neu renberg zo hard en strak. Dat contrasteert erg mooi met de romige tekst van het stuk, vol bom bast, sappigheid, overdaad." De zonnige, trage, luie namiddag geeuwt en suft door de slapende stad. De zee ligt, likt en luilakt met vis sen, die slapen in haar lijf. Het hooiland stil als Zon dag, de stieren met hun ogen dicht aan de koorden, de dalen met de geiten en de margrietjes tukken blij en Onder het Melkwoud lui. De stomme eendenvijvers dutten. Wolken zakken en stapelen zich op Llaregyb Heuvel. - uit: Onder het Melkwoud Sinds februari zijn de twee met het door Hugo Claus vertaalde hoorspel in de weer. De Sutter is blij dat ze er de tijd voor hebben kunnen nemen. „Het is een gistingsproces. Net als met Krieklam- biek: zuur in het begin, maar na twee jaar gisten op fles een hele goede geuze." Dylan Thomas schreef het stuk kort voor zijn dood. Als dichter en schrijver uit Wales was hij toen al wereldbe roemd. Zijn in alcohol gedrenkte levensloop en

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 90