thuis in de polder Aka Moon en Baba met de focus op Mali 5 zeeland nazomer festival Scène uit De Storm van Shakespeare in de Wilhelminapolder foto Lex de Meester land. Toen ontstond de gedachte aan een labyrint van strobalen en varens. Het ritueel van cirkels om de macht te doorbreken. Toen zag ik op het be drijf die honderden rooikisten en besloot ik die te gebruiken in de vormgeving om hoogten en laag ten aan te geven op de speelplek. Die strobalen konden overigens niet. De risicofactor was te groot, omdat ik ook met vuur wil werken. De hek senkringen zijn nu ingezaaid in het tarweveld." Samen met Alex Mallems, dramaturg én artistiek directeur van het ZNF, heeft hij een compactere versie van De Storm gemaakt. „Wat je in beeld kunt laten zien, hoef je niet meer in tekst te zeg gen. We hebben moeten wieden in de tekst. Wat kun je wel en wat kun je niet in beeld vangen? Daarin moesten we zoeken naar de balans. Maar tenslotte was Shakespeare ook in staat met enkele versregels op een kaal toneel een schipbreuk zicht baar en hoorbaar te maken." Het veld in de Koninklijke Wilhelminapolder, dat Kortekaas aanvankelijk kreeg toebedeeld voor de ze openingsproductie, was hem te benauwd. „Het lag me te dicht aan de weg. Op de huidige locatie zit het publiek op de tribune recht tegenover de zonsondergang. De locatie heeft een diameter van 400 a 500 meter, de centrale speelplek is 40 bij 40 meter. Vanaf de vaste tribune kijkt het publiek cir ca anderhalve meter over het maaiveld heen. Het publiek krijgt niet zoals in Ship of Troy een actieve rol. De bezoekers maken wel een wandeling naar de speellocatie. Zij moeten het decor via het pad er naar toe ontdekken. Ie kunt het niet van buiten af zien." Muziek speelt, zoals in veel van de producties van Kortekaas, een specifieke rol in De Storm. „Geluid is belangrijk. Op een onbewoond eiland hoor je allemaal geluiden, die laten zich goed vertalen in muziek. Ik heb daar Sytze Pruiksma een composi tie voor slagwerk en marimba voor laten maken." Locatie, spel en vormgeving zullen er alle toe bij dragen de toeschouwers de kunst van het theater te laten ervaren. Maar wat vertelt De Storm inhou delijk? Uit Shakespeare in dit 'theatertestament' vooral zijn melancholie als oude man of heeft hij de bezoekers nog iets meer mee te geven? Kortekaas: „Het is niet zozeer de melancholie waar Shakespeare blijk van geeft, maar van het in zicht dat komt met de jaren. En wat het thema van De Storm betreft, laat ik het omschrijven als: De kunst om te kunnen vergeven." De Storm, di. 25 tm za. 29 aug. en di. 1 t/m za. 5 sept, de akkers van de Wilhelminapolder. Aanvang: 20.15 uur. Regie en vormgeving: Niek Kortekaas; spel: Roy Aer- nouts, Mungo Cornelis, Marieke Dilles, Wim van der Grijn, Stefan Perceval, Willem Schouten, Michel Vis ser, Nico de Vries en Maarten Wansink. zaterdag 22 augustus 2009 Aka Moon zoekt de meest uiteenlopende muzika le ontmoetingen. Tijdens het Zeeland Nazomer festival deelt de groep het podium met de Mali- nese muzikant Baba Sissoko. door Mischa Beckers Sinds het debuut in 1992 zoekt de Bel gische band Aka Moon naar de meest uiteenlopende muzikale ontmoetingen. Zo musiceerde dit als jazztrio begonnen gezel schap met de Aka pygmeeën in Centraal-Afri- ka en de Senegalese percussionist Doudou N'Diaye Rose, maar ook met de moderne New Yorkse jazzsaxofonist Steve Coleman en de Belgische hiphoppionier dj Grazzhoppa en zijn dj Bigband. Tijdens het Zeeland Nazomerfestival deelt de groep het podium met Baba Sissoko. Deze Ma- linese muzikant groeide uit tot een onbetwis te meester op de tama (ook wel talking drum genoemd), de n'goni (West-Afrikaanse luit) en de kalebas. Vele groten - zoals Youssou N'Dour, Habib Koité, Rokia Traoré en het Art Ensemble of Chicago - maakten al gebruik van de diensten van dit muzikale natuurta lent. „We speelden al eerder met Baba, maar altijd samen met verschillende andere muzikanten en nooit met de focus op Mali", zegt Fabrizio Cassol, saxofonist van Aka Moon. „Al enkele jaren had Baba het plan om een samenwer king op te zetten waarbij hij zijn eigen cul tuur kon uitdragen." Cassol had er wel oren naar. Voor dat project moest Baba Sissoko eerst Black Machine oprichten. Een groep mu zikanten die net als Sissoko griot zijn: door af komst bepaalde schatbewaarders van muziek en verhalen. „Veel van de Afrikaanse muziek is gebaseerd op dezelfde manier van expres sie: een gezongen frase waarop een antwoord volgt Samen met Baba hebben we hiervoor in Mali alternatieve muzikale vormen, modes en verhalen gezocht" Dat vergde veel repete ren om exact eikaars muzikale articulatie te le ren kennen en de op ritmes en grooves geba seerde stukken eigen te maken. „Vergeet niet, met Black Machine hebben we acht percussio nisten, ze zingen en dansen ook allemaal en bespelen verschillende snaarinstrumenten. Er gebeurt dus heel wat op het podium." In het voorjaar vonden opnames plaats van deze bijzondere samenwerking. Aka Moon en het Baba Sissoko Tama Orkest, zat. 29 aug., 21.00 uur, Abdijplein Middelburg. Aka Moon en het Baba Sissoko Tama Orkest foto Fred Pauwels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 89