Shakespeare is 4 Jonge Belgische zangtalenten met persoonlijke sound zaterdag 22 augustus 2009 Vlaanderen heeft twee nieuwe heldinnen in het sin- ger-songwriter ambacht. Talent, passie en geloof in jezelf: met die combinatie zingen beide meiden zich in the picture op het Abdijplein in Middelburg. door René de Dreu Selah Sue (20) won een prijs op haar zeven tiende, kreeg de steun en een plek in het voorprogramma van grootheid Milow en het etiket van nieuwe, maar betere, Amy Wine- house. Al direct stond een grote massa klaar om haar als meest belovende nieuwkomer toe te jui chen. Hoe snel dat ging? „Ik ben nu een dik jaar heel serieus bezig, heb een eerste opname uit en een agenda vol solo-optredens. De studie psycho logie in Leuven heb ik na het eerste jaar stopgezet om me volledig te kunnen focussen op de muziek. Van nieuwe nummers schrijven komt even niet veel terecht. Ik zit echt in die flow van optreden, maar dit najaar moet dat wel weer gebeuren, ook om te werken aan een eerste cd." Selah Sue (artiestennaam van Sanne Putseys) vero verde een publiek met een bijzonder soulvol stem geluid. Met ingetogen nummers over ups en downs in haar leven, weliswaar vaak met een bitte re teneur, maar waarin zang en ritme steeds voor een aanstekelijke vrolijkheid zorgen. De invloeden van neo-soul, reggae en zelfs dubstep zijn nooit ver weg. „Al die optredens zorgen er wel voor dat ik me meer op m'n gemak voel op een podium, be ter kan concentreren op mijn muziek en er zelf van kan genieten. Ondertussen smeden we plan nen met goede muzikanten en producers om de volgende stappen te zetten en zoek ik nog meer naar een sound die daarbij hoort." Ook voor Amayllis Uitterlinden (25) dient eigen levenservaring als inspiratie voor muziek en tek sten. Ze maakt pakkende muziek, vol soul, jazz en singer-songwriter invloeden. De cd The beauty of it all is rijk gearrangeerd, maar Amaryllis klinkt in tiem en breekbaar als ze alleen zingt en zichzelf be geleidt op piano. Ze eindigde in 2000 als tweede in de talentenjacht 'De Grote Prijs Bart Peeters'. Di rect was er aandacht van plantenftrma's, maar Aamaryllis voelde zich te jong voor een muziekcar- rière. Ze had nóg een grote liefde: het theater. Tij dens een studie aan theaterschool Herman Teir- linck Instituut in Antwerpen ontdekte ze dat haar hart vooral bij de muziek lag en greep een kans om aan het Berklee Music College in Bosten (VS) te studeren. Haar credo: „Muziek moet iets erg per soonlijks hebben, los van commercie." Selah Sue en Amaryllis: ma. 31 aug., aanvang 21.00 uur, Abdijplein Middelburg. Zangeres Amaryllis foto MakrovMe Alles draait om kunst in De Storm. De kunst van de tovenaar én van de toneel schrijver blijken identiek. Niek Kortekaas geeft vorm en magie aan Shakespeare's theatertestament in de weidse Wilhelmi- napolder. door Ali Pankow Zeeuwser kan het bijna niet: een groots opgezette theatervoorstelling, gewor teld in het akkerland en inhoudelijk nauw verbonden met de zee, de scheepvaart én de kracht van de na tuur'. In De Storm wordt getoverd met de elemen ten: Aarde, Water, Lucht en Vuur. Deze openings voorstelling van het Zeeland Nazomerfestival 2009 betreft de grootst opgezette productie van dit festival tot nu toe. Theatermaker Niek Korte kaas tekent voor vormgeving en regie. „Ik was allang gefascineerd door dit stuk. Ik heb er een keer in Amsterdam een voorstelling van ge zien in de tijd dat de laser net was uitgevonden. Dat werd een geweldige visuele explosie. De effec ten waren echter zo groot dat het verhaal zelf niet meer doorkwam. Toen heeft zich bij mij wellicht onbewust al het plan gevormd dit stuk zelf nog eens te doen als de kans zich zou aandienen. Ik wilde het stuk vertalen naar mijn wereld. Dat ge beurt dus nu", zegt Kortekaas. Hernieuwde vriendschappen, liefde en het uitspe len van personen tegen elkaar zijn de belangrijkste motieven in De Storm. Het is het laatste toneelstuk dat William Shakespeare (1564-1616) heeft geschre ven. Kenners duiden het vaak als zijn theatertesta ment. In tegenstelling tot vele van zijn talrijke an dere stukken had de maestro de intrige dit keer zelf verzonnen. Ook geeft hij er in De Storm plotse ling blijk van zich wel degelijk ook aan de theater- wetten van Aristoteles te kunnen houden: een heid van plaats, tijd en handeling. Hoewel er veel toverij in voorkomt, gaat het ver haal toch vooral over goed en kwaad in de werke lijke wereld. Prospero, hertog van Milaan, is door de koning van Napels naar een verlaten eiland ver bannen. Hij leeft daar nu samen met zijn dochter Miranda en de oorspronkelijke bewoners: de lucht geest Ariël en de tot slaaf gemaakte Kalibaan. Pros pero zint op wraak voor het onrecht dat hem in het verleden is aangedaan. Hij grijpt zijn kans als een schip met daarop zijn aartsrivalen voorbij vaart. Door een magische storm te ontketenen ver gaat het koningsschip ,en spoelen de opvarenden op het eiland aan. Onder hen is Ferdinand, de ko ningszoon, die onmiddellijk zijn hart verliest aan Miranda. Deze liefde zal de strijd tussen de rivalise rende partijen uiteindelijk moeten beëindigen. De Storm is een blijspel, dus-een toneelstuk met een happy end. Realiteit en fictie lopen door elkaar in het verhaal. Shakespeare plaatst op zijn onnavolgbare manier mens en natuur tegenover de kracht van de ver beelding en het bovennatuurlijke. „Prospero lijkt veel op Shakespeare zelf. Wellicht toverde de schrijver destijds gewoon door gebruik te maken van de theatertechnieken. Dat ga ik in elk geval wel doen", zegt Niek Kortekaas. Voor het visualise ren van de toverkunst in het stuk maakt hij overi gens niet alleen gebruik van specifiek theatrale middelen, maar vooral ook van bestaande technie ken op het agrarisch bedrijf, zoals een regeninstal latie en een lopende band die gebruikt wordt bij de houtverwerking. Kortekaas begon zijn loopbaan als beeldend kun stenaar, maar heeft inmiddels vooral naam ge maakt als vormgever en later ook als regisseur van grootschalig beeldend theater. Hij tekende ook voor Ship of Troy, het operaproject rond Dido and Aeneas van Henry Purcell dat in 2001 als spectacu laire openingsproductie van het eerste Nazomer festival werd opgevoerd op Neeltje Jans. „Ook bij theatermaken vanuit vormgeving begint het bij de tekst. Pas daarna ga je transformeren in beelden, ga je aanvoelen waar het naar toe moet. Voor mij begon het bij het beeld van het schip van Prospero: de boegspriet gestrand op het ei-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 88