Enquête over kustplan
Bijzonder sjeesje krijgt oude glorie terug
Zorgstroom heeft geen
extra tegenvallers
Expositie Zeeuwse
orchideeënkwekers
Hagenaar gewond
bij bedrijfsongeval
Onderzeeërtje kijken op de Middelburg
zaterdag 22 augustus 2009
DIJKVERSTERKING Zeeuwen mogen meedenken over beleid
door Maurits Sep
middelburg - Eind dit jaar moet
het nieuwe kustbeleidsplan voor
Zeeland klaar zijn. Bij het maken
van concrete plannen voor de ko
mende jaren tot 2015 is een belang
rijke rol weggelegd voor ideeën die
Zeeuwen zelf hebben.
Daarvoor kunnen ze een enquête
invullen op de nieuwe website wa-
terkeringen.zeeland.nl, die gisteren
is gelanceerd. De enquête sluit half
oktober. Het kustplan moet ge
maakt worden door provincie, wa
terschappen en Rijkswaterstaat.
door Lilian Dominicus
nisse - Eigenlijk had paardenlief
hebber Cees Maurice uit Nisse ge
zegd dat hij geen oude karren
meer zou restaureren. Dat was na
dat hij net twaalfhonderd uur had
gestoken in het opknappen van
een Walcherse boerenmenwagen.
Maar toen kwam ineens het sjees-
je van zijn buren te koop en ver
pulverden die goede voornemens
op slag.
„Ik had hem nog maar net in bezit
of ik stond er al mee te puzzelen",
zegt Maurice, terwijl hij een liefde
volle blik op zijn jongste restaura
tieobject werpt. Het sjeesje staat
met de verschillende onderdelen
nog uit elkaar, in de grondverf:
donkergrijs voor waar het donker
groen moeten komen, lichtgrijs
voor het lichtgroen en roze voor
het bladgoud. „Mensen moeten er
soms om lachen, maar met roze
als ondergrond komt het bladgoud
straks het beste uit", verklaart Mau
rice, die nauwgezet te werk gaat
als het gaat om opknappen van
ambachtswerk. Geen detail ont
gaat hem. Ook in dit rijtuigje zit
ten inmiddels alweer honderden
uren en Maurice verwacht er nog
Cees Maurice bij de Zeeuwse sjees, die ooit in het bezit is geweest van de familie Dominicus. foto Willem Mieras
wel een hele poos mee bezig te
zijn. Het moet opnieuw in perfec
te, originele staat. „In de loop der
jaren zijn er veren op gezet. Maar
oorspronkelijk waren het lederen
riemen. Dus heb ik in India van
die riemen laten maken." Boeken
over sjezen zijn erbij gehaald, het
advies van een professionele sje-
zenrestaurateur ingewonnen, de
geschiedenis onderzocht.
Het sjeesje is een unicum voor het
Zeeuws cultureel erfgoed, weet
Maurice. „Hiervan is er maar één.
Er bestaat nog een sjeesje, dat staat
in het museum in Zierikzee, maar
het is jonger." Waarschijnlijk is dit
sjeesje al gebouwd rond 1800. „Ik
ben nog op zoek naar meer infor
matie. Ik wil hem compleet docu
menteren voor latere generaties.
Wie heeft de opdracht gegeven
om het rijtuigje te bouwen? En
wanneer was dat precies? Ik weet
al wie de wagenmaker was. Tij
dens de restauratie kwamen de let
ters De Blaaij te voorschijn. Maar
er waren wagenmakers in zowel
Driewegen, Nisse als Zaamslag."
Het rijtuigje was lange tijd in bezit
van de familie Dominicus. „Het is
verkocht tijdens een koopdag in
de jaren zestig op de Meestoof aan
de Bonzijweg in Wemeldinge,
naar verluidt voor een bedrag van
vijftien gulden. De stoof is in 1866
gesticht door Adriaan Dominicus.
Maar mogelijk heeft het daarvoor
op de Reephof gestaan aan de
Noordelijke Achterweg. Ik ver
moed zelfs dat 'ie daar gemaakt is.
Dat moét nog te achterhalen zijn."
Zij zijn verenigd in het Zeeuws
Overlegorgaan Waterkeringen
(ZOW). „Zeeland wil dé provincie
voor watermanagement zijn. Om
die ambitie te verwezenlijken is
ook geld beschikbaar gesteld", zegt
woordvoerster Wyanda Schop. De
ideeën die mensen via de enquête
aandragen, worden beoordeeld op
haalbaarheid. Als ze uitvoerbaar
zijn, worden ze verwerkt in het de
finitieve kustplan. Met belangen
groepen worden aparte besprekin
gen gevoerd, verklaart Schop. Het
ZOW wil snel aan de slag met on
derzoeken en proefprojecten.
Bij de beoordeling van de plannen
voor de dijken en duinen wordt
uitdrukkelijk gekeken naar hoe ver
nieuwend ze zijn. Met name
wordt gezocht naar ideeën hoe bij
het versterken van de waterkerin
gen extra winst behaald kan wor
den door aansluiting te zoeken bij
andere ruimtelijke ontwikkelingen
in Zeeland. De bestaande kustpro-
jecten Zwakke Schakels dienen
daarbij als voorbeeld. Ook daar is
geprobeerd niet alleen dijken en
duinen te versterken, maar tegelij
kertijd andere wensen te vervul
len. Een goed voorbeeld is de nieu
we panoramaweg aan de zeezijde
van de dijk bij Westkapelle.[
Hulp en advies aan ondernemers
Bel het KvK Schakelteam
0800 5432100
www.kvk.nl/schakelteam
WILHELMINADORP
Tijdens de polderfeesten in de jubi
lerende Wilhelminapolder, vol
gend weekeinde, stellen Zeeuwse
leden van de Brabants/Zeeuwse or-
chideeënkring, hun bloeiende plan
ten tentoon in het Wilhelmina-
huis. Tijdens de show zijn ook bij
zondere orchideeën te koop en
kunnen bezoekers een stoomcur-
susje krijgen. De tentoonstelling
duurt van 10.00 tot 17.00 uur.
NIEUWDORP
Een 67 jarige man uit Den Haag is
vrijdagochtend ernstig gewond ge
raakt bij een bedrijfsongeval in een
bedrijf aan de Luxemburgweg in
Nieuwdorp. De Hagenaar kwam
bij het takelen van zware metalen
platen tussen twee platen terecht
Hij is met de ambulance naar het
ziekenhuis in Goes gebracht. De ar
beidsinspectie onderzoekt de zaak.
middelburg - Tijdens de lopende
reorganisatie heeft zorginstelling
Zorgstroom nog geen thuiszorgers
hoeven ontslaan. Ook zijn dit jaar
geen nieuwe financiële tegenval
lers opgedoken.
Dat meldt directeur Léon Pher-
nambucq, enigszins opgelucht. Hij
is intern 'nog flink plannen aan
het maken' om zijn bedrijf weer
gezond te krijgen. „De laatste ver
wacht ik in september of oktober.
Het enige plan dat we hebben afge
rond, is dat van de WMO (Wet
Maatschappelijke Ondersteuning,
red.). Daarvoor is verlies voorzien,
en dat accepteren we." Een tijdje
terug bleek dat de zorginstelling
flink moest reorganiseren. Ze
kwam miljoenen tekort.
middelburg - De mijnenjager Hr.
Ms. Middelburg, heeft opnieuw
Middelburg gekozen als tijdelijke
domicilie. Na een afwezigheid van
ruim drie jaar kunnen belangstel
lenden vandaag het schip weer
van binnen bekijken. Volgens com
mandant S.E. Glaser is ruim 2,5
jaar groot onderhoud aan het
schip gepleegd. Zo zijn er nieuwe
systemen geïnstalleerd en ook de
verblijven zijn aangepakt. Op het
achterdek prijkt een knalgele mi
ni-onderzeeër met sonar die de
zeebodem kan scannen. Het appa
raat kostte 1,3 miljoen euro.