economie 113 Klant profiteert van prijzenslag supers 'Verwarring door nieuwe betaalchip' Heijmans kijkt voorzichtig vooruit Prijs koopwoning in Zeeland ietsje omhoog 'HET MIDDELBURGS VEILINGHUIS' Groei nieuwbouw windmolens in EU Drie miljoen minder passagiers Schiphol A-MERKEN Boodschappen gemiddeld 3,5 procent goedkoper DANS zaterdag 22 augustus 2009 Veiling te Zoutelande Zaterdag 22 augustus Aanvang 19.30 uur. Gebouw "Middendorp" Kijkdagen donderdag-, vrijdag- en zaterdag-1 middag van 10.00-17.00 uur. Inlichtingen Veilingmeester A.l. Verhage 06-23360501 BRUSSEL De nieuwbouw van windmolens in de EU overtreft dit jaar de groei van vorig jaar met 1 procent, zo blijkt uit nieuwe schattingen van de brancheorganisatie Europese Wind Energie Associatie. In de EU-landen komt er dit jaar voor 86oo MW aan nieuwe windmolens bij. De capaciteit voor windenergie breidt daardoor uit naar totaal 73-535 MW. De branchevereniging spreekt over verrassend goede re sultaten, gezien de financiële crisis en de dalende vraag naar stroom. HOOFDDORP Schiphol heeft in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna drie miljoen minder passagiers ver werkt dan vorig jaar. De daling is echter aan het afvlakken. In mei en juni lag deze rond de 12 procent, in juli was sprake van 6,4 procent minder passagiers. Schiphol ver werkte in juli 4,5 miljoen passa giers. Het aantal passagiersvluch- ten nam met 7 procent af, terwijl er 26 procent minder vrachttoestel len vlogen. Schiphol doet het nog altijd slechter dan de concurrentie. DEN HAAG - De rivaliteit tussen de supermarkten legt de consument geen windeieren. Sinds april zijn de prijzen van de populaire mer ken met 3,5 procent gedaald. Nettorama blijft de goedkoopste supermarkt, Super de Boer de duurste, stelt de Consumenten bond. De bond vergeleek in juli de prij zen van zestig A-merk artikelen bij negentien supermarktketens. Nagenoeg alle producten zijn in de voorgaande drie maanden goed koper geworden. Gemiddeld moest bij de kassa 3,5 procent minder worden betaald, maar er zijn opmerkelijke uitschie ters. Andrélon Shampoo (-16 pro cent), Hak Appelmoes (-14) en Co ca Cola (-8) werden fors goedko per. De prijzenslag tussen de supers, die in mei werd ingezet door Jum bo, leidt niet tot grote verschuivin gen in de ranglijst. Nettorama komt net als in voorgaande onder zoeken als goedkoopste uit de bus, gevolgd door Hoogvliet en Jumbo. Coop en Super de Boer hebben de duurste winkels. Het verschil tus sen de goedkoopste en duurste ke ten is circa 14 procent. De Consumentenbond deed dit keer alleen onderzoek naar de prij zen van A-merken en liet aanbie dingen buiten beschouwing. Uit vorige prijsvergelijkingen bleek dat consumenten in de super markt gemiddeld 35 procent goed MIDDELBURG - De prijs van een koopwoning in Zeeland was afgelo pen maand 0,4 procent hoger dan in juli vorig jaar. Dat blijkt uit cij fers van het Kadaster. Tussen juni en juli stegen de Zeeuwse koopwo ningen bijna 5 procent in prijs. Afgelopen maand werden in Zee land 330 woningen verkocht, tach tig meer dan in juni. Vooral tussen woningen en twee-onder-eenkap pers bleken in trek. De woning markt is zich overigens nog niet Sinds april zijn de prijzen van A-merken met 3,5 procent gedaald, foto GPD koper uit zijn als zij uitsluitend kie zen voor huismerken. Overigens stelt de Consumenten bond dat sommige supermarktke tens de uitslag van prijspeilingen nogal misleidend toepassen in hun reclame. Het verst gaat Dirk van den Broek (ook Digros en Bas van der Heijden) die eerder op ba sis van onderzoek van de Consu mentenbond ten onrechte claimde de goedkoopste te zijn. helemaal aan het herstellen. In juli 2008 werden in Zeeland nog 434 woningen verkocht. Uit cijfers van het Kadaster blijkt ook dat de woningen in Zeeland ook nog op het oude prijsniveau zitten van voor de crisis. Kostte een woning in de provincie in juli 2008 nog gemiddeld 210.079 euro; afgelopen maand moest voor een gemiddeld huis nog 'maar' 194.110 euro worden neerge- legd. door Sal Stam DEN HAAG - Consumenten raken in verwarring als zij bij het pinnen plots een chip moeten gebruiken in plaats van de magneetstrip op hun bankpas. Dat zegt Detailhan del Nederland. „Veel klanten hebben Vragen over de chip. Daardoor kunnen lange wachtrijen aan de kassa ontstaan", waarschuwt de club van winke liers. „Dat kost tijd en tijd is geld." Eind 2011 moet de magneetstrip overal zijn vervangen door een chip, die minder gevoelig is voor fraude. Oliemaatschappij BP heeft de nieuwe betalingsmethode al op enkele tankstations geïntrodu- I ceerd. Op de meeste plaatsen in I Nederland wordt een betaling ge daan door de pas door een sleuf te I halen. Nieuwe bankpassen zoals I die van ING met naast de magneet- strip een 'EMV-chip', moeten in I een betaalautomaat worden gesto ken, waarna klanten hun pincode intoetsen. BP is bij 23 pompstations overge stapt op het nieuwe systeem en wacht niet op het landelijke start sein. „Wij vinden het te lang du ren en willen sneller schakelen", zegt een woordvoerster. Zij wijst erop dat in de meeste andere lan den in Europa de nieuwe chip al wordt gebruikt. „Nederland is wat traag." „Dat is een beetje overdreven", zegt een woordvoerder van Detail handel Nederland. „Duitsland is net als Nederland nog niet zover. Het is een groot karwei om over te stappen. Winkeliers moeten er klaar voor zijn en technisch komt er veel bij kijken." Volgens de woordvoerster van BP reageren klanten positief De olie maatschappij telt 380 tankstations in Nederland. Die zullen de ko mende maanden gefaseerd over stappen op de EMV-chip. DEN BOSCH - Bouwbedrijf Heij mans durft na een dure afslankope- ratie en kostbare ingrepen in de fi nanciën weer voorzichtig vooruit te kijken. De ontwikkelingen op de woningmarkt blijven voorals nog onzeker, maar daar staat tegen over dat er dankzij overheidsinves teringen veel infrastructureel werk zit aan te komen. Ook is het gunstig dat Heijmans de verlieslatende projecten - in 2005 en 2006 aangenomen tegen te lage prijzen - eindelijk achter zich heeft gelaten. Deze klussen noopten het bedrijf in de afgelo pen jaren, met name in 2008, tot een aantal winstwaarschuwingen. „We krijgen de zaken stukje bij beetje op orde", aldus bestuurs voorzitter Rob van Gelder. „We hebben de verlieslatende projec ten eruit gezweet en er geen onren dabele omzet aan toegevoegd." Zonder de miljoenen euro's kost ende ingrepen mee te rekenen haalde Heijmans een winst van 5 miljoen euro tegen 2 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar. Helemaal boven Jan is het bedrijf nog niet, maar dankzij een aantal bankleningen beschikt Heijmans voorlopig over voldoende finan ciële middelen. Aan die financiële ingrepen hing een stevig prijskaart je, 23 miljoen euro. Die post ging samen met een last van 24 miljoen euro voor het ontslag van bijna ze venhonderd werknemers ten kos te van het nettoresultaat. Onder de streep bleef daarmee een nettoverlies over van 43 mil joen euro in vergelijking met een nettowinst van 2 miljoen euro een jaar eerder. Analisten hadden niet op dergelijk hoge kosten gerekend en verwachtten een verlies van 21 miljoen euro. DELTAPARK, Beleef de meest spetterende zeeleeuwenshow van het jaar in ons nieuwe zeeleeuwentheater! De zeeteeuwenshow is dagelijks te zien van 01-07 t/m 04-09-2009. www.neeltjejans.nl Kom zaterdag 5 september a.s. naar Wemeldinge! Op bouwlocatie Binnendijk van 10.00 tot 15.00 uur. Ontdek hét uitzicht over de Oosterschelde én Beveland vanuit uw groot(s) appartement. weumelinghe 0113 - 62 20 00 of 0113 - 27 19 77

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13