gelden
3i spectrum
Zaterdag 22 augustus 2009
Naast de Waterpolitie (KLPD) patrouilleren op de Zeeuwse wateren ook de douane (foto), Rijkswaterstaat, het waterschap, de Koninklijke Marechaussee, de AID, Provincie,
Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat en de Federatie Sportvisserij Zuidwest. foto Mechteld Jansen
Jacco Bal (I) en Hans Loeve van de Waterpolitie op weg naar een controle op het water. Op Aanleggen op een plek waar boten geschut worden: mag niet.
de achtergrond het surveillanceschip P86. foto Willem Mieras foto Dirk-Jan Gjeltema
water
regels
bijvoorbeeld in dat het verboden is
oevers, oeverbeplanting en oeverbe
schoeiing te beschadigen." Er is op al
le gebieden een afname te zien. Elk
jaar is er wel iets dat extra aandacht
vraagt. „Nu is dat visstroperij. Het Sur
veillanceteam Veerse Meer heeft al
vijf aanhoudingen verricht."
In totaal controleren op de Zeeuwse
wateren zo'n tien instanties, afzonder
lijk of in samenwerkingsverbanden.
Daarmee is in feite een net van con
troleurs gevormd, die in wisselende
samenstellingen het water opgaan.
Zo zit de Waterpolitie in het Geza
menlijk Handhavingsproject GHP,
dat zich richt op 'handhaving' op de
de Oosterschelde en oeverranden.
Dat project is nog maar net opgezet.
Dit jaar is een Opsporingsteam Vis
stroperij begonnen. Tot nu toe zijn er
zes aanhoudingen verricht voor kreef
tenstroperij rondom de Grevelingen
en de Oosterschelde. Gemiddeld 30
kilo per keer, puur voor de verkoop.
Levert 15 tot 20 euro de kilo op.
Op een mooie, zomerse dag kan het
op de Zeeuwse wateren behoorlijk
druk worden. Zeilers, snelle motorbo
ten, met of zonder waterskies, alles
gaat door elkaar heen. „Vorige week
is er nog een snelle motorboot op een
zeilboot geknald, voor Kamperland",
zegt Hans Baas van het KLPD.
„De snelle motorboten hebben hun
eigen baan, maar op een gegeven mo
ment gaat de zeilvaart daar ook door
heen. Dat mag, al is het advies aan an
dere watersporters: blijf uit de buurt.
Je ziet ook op het water verhuftering.
De spreekwoordelijke coulance en
vriendelijke omgangsvormen van het
water zijn veranderd. Vroeger hield
men meer rekening met elkaar."
Waar normen en waarden vervagen,
worden regels belangrijk. Eigenaars
van snelle motorboten of van boten
langer dan 15 meter leren die bij het
behalen van hun vaarbewijs. Maar er
zijn nogal wat mensen die rondvaren
zonder vaarbewijs. Of met valse vaar
bewijzen. In mei zijn bij een geza
menlijke actie met de Zeehavenpoli-
tie wat 'producenten' aangehouden,
die voor een euro of wat een vals
vaarbewijs vervaardigden.
Vaarbewijzen en veiligheid, dat
zijn de prioriteiten voor de
Waterpolitie. Bestuurders
van snelle motorboten moeten bij
voorbeeld een dodemanskoord dra
gen. Valt de schipper uit de boot, dan
schakelt dat koord direct de motor
uit.
Een zwemvest kan het verschil tus
sen leven en dood maken, als je over
boord slaat. Snelle motorboten moe
ten daarom in de Zeeuwse wateren
voldoende zwemvesten aan boord
hebben.
De uitzondering daarop is de Wester-
schelde. Ben Latooy van de Waterpo
litie Vlissingen: „Hoewel een zwem
vest daar niet verplicht is, adviseren
wij ze toch te dragen. Vorig jaar is er
op de Westerschelde nog een man
overboord geslagen in een zeilpak
zonder drijfvermogen. Als hij een
zwemvest aan had gehad, had die zei
ler het zeker overleefd."
De grootste ergernissen
van de Waterpolitie
Te snel varen
Hufterig gedrag bij sluizen en bruggen (zie
ook de campagne Varen doe je Samen, van
Rijkswaterstaat, www.varendoejesamen.nl)
Waterscooters
Afval/vervuiling water
Geluidsoverlast
Niet kennen van (vaar)regels (zie de Vaarwij-
zer: www.politie.nl/klpd, klik 'Waterpolitie' aan
en dan 'Vaarwijzer' (ook te downloaden).
Hinderlijke waterbeweging
- Snel varende jeugd
Alcohol op het water
Zwemmers/springers van bruggen