gelden 3i spectrum Zaterdag 22 augustus 2009 Naast de Waterpolitie (KLPD) patrouilleren op de Zeeuwse wateren ook de douane (foto), Rijkswaterstaat, het waterschap, de Koninklijke Marechaussee, de AID, Provincie, Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat en de Federatie Sportvisserij Zuidwest. foto Mechteld Jansen Jacco Bal (I) en Hans Loeve van de Waterpolitie op weg naar een controle op het water. Op Aanleggen op een plek waar boten geschut worden: mag niet. de achtergrond het surveillanceschip P86. foto Willem Mieras foto Dirk-Jan Gjeltema water regels bijvoorbeeld in dat het verboden is oevers, oeverbeplanting en oeverbe schoeiing te beschadigen." Er is op al le gebieden een afname te zien. Elk jaar is er wel iets dat extra aandacht vraagt. „Nu is dat visstroperij. Het Sur veillanceteam Veerse Meer heeft al vijf aanhoudingen verricht." In totaal controleren op de Zeeuwse wateren zo'n tien instanties, afzonder lijk of in samenwerkingsverbanden. Daarmee is in feite een net van con troleurs gevormd, die in wisselende samenstellingen het water opgaan. Zo zit de Waterpolitie in het Geza menlijk Handhavingsproject GHP, dat zich richt op 'handhaving' op de de Oosterschelde en oeverranden. Dat project is nog maar net opgezet. Dit jaar is een Opsporingsteam Vis stroperij begonnen. Tot nu toe zijn er zes aanhoudingen verricht voor kreef tenstroperij rondom de Grevelingen en de Oosterschelde. Gemiddeld 30 kilo per keer, puur voor de verkoop. Levert 15 tot 20 euro de kilo op. Op een mooie, zomerse dag kan het op de Zeeuwse wateren behoorlijk druk worden. Zeilers, snelle motorbo ten, met of zonder waterskies, alles gaat door elkaar heen. „Vorige week is er nog een snelle motorboot op een zeilboot geknald, voor Kamperland", zegt Hans Baas van het KLPD. „De snelle motorboten hebben hun eigen baan, maar op een gegeven mo ment gaat de zeilvaart daar ook door heen. Dat mag, al is het advies aan an dere watersporters: blijf uit de buurt. Je ziet ook op het water verhuftering. De spreekwoordelijke coulance en vriendelijke omgangsvormen van het water zijn veranderd. Vroeger hield men meer rekening met elkaar." Waar normen en waarden vervagen, worden regels belangrijk. Eigenaars van snelle motorboten of van boten langer dan 15 meter leren die bij het behalen van hun vaarbewijs. Maar er zijn nogal wat mensen die rondvaren zonder vaarbewijs. Of met valse vaar bewijzen. In mei zijn bij een geza menlijke actie met de Zeehavenpoli- tie wat 'producenten' aangehouden, die voor een euro of wat een vals vaarbewijs vervaardigden. Vaarbewijzen en veiligheid, dat zijn de prioriteiten voor de Waterpolitie. Bestuurders van snelle motorboten moeten bij voorbeeld een dodemanskoord dra gen. Valt de schipper uit de boot, dan schakelt dat koord direct de motor uit. Een zwemvest kan het verschil tus sen leven en dood maken, als je over boord slaat. Snelle motorboten moe ten daarom in de Zeeuwse wateren voldoende zwemvesten aan boord hebben. De uitzondering daarop is de Wester- schelde. Ben Latooy van de Waterpo litie Vlissingen: „Hoewel een zwem vest daar niet verplicht is, adviseren wij ze toch te dragen. Vorig jaar is er op de Westerschelde nog een man overboord geslagen in een zeilpak zonder drijfvermogen. Als hij een zwemvest aan had gehad, had die zei ler het zeker overleefd." De grootste ergernissen van de Waterpolitie Te snel varen Hufterig gedrag bij sluizen en bruggen (zie ook de campagne Varen doe je Samen, van Rijkswaterstaat, www.varendoejesamen.nl) Waterscooters Afval/vervuiling water Geluidsoverlast Niet kennen van (vaar)regels (zie de Vaarwij- zer: www.politie.nl/klpd, klik 'Waterpolitie' aan en dan 'Vaarwijzer' (ook te downloaden). Hinderlijke waterbeweging - Snel varende jeugd Alcohol op het water Zwemmers/springers van bruggen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 117