Berlin legt de ziel van Moskou bloot in een filmisch portret Leoni Jansen met meezing-medleys en eigen concert 17 zeeland nazomer festival Scènebeeld uit Moscow Berlin komt uit Antwerpen en brengt Moscow naar Middelburg. Oftewel: een bijzonder theatergezelschap probeert de ziel van een metropool te vangen in een even filmisch als muzikaal geheel. door Rolf Bosboom De tent op het plein oogt als een enor me tomaat en wekt nieuwsgierig heid. Als de 'deur' is opengegaan, lo pen de bezoekers een vrijwel duiste re ruimte in. Alleen enkele televisie schermen zijn zichtbaar. Stoelen ontbreken, even als een podium, waardoor het publiek - enigszins in verwarring - zelf een positie moet innemen en zijn oriëntatie bepalen. Dan lichten de schermen op. Muziekklanken vul len de ruimte, voortgebracht door een strijkkwar tet aangevuld met een pianist. Een steeds boeien der wordende documentaire over Moskou als mo derne metropool - waar de wet van de jungle heerst en waar wanstaltige rijkdom en armoede naast elkaar bestaan - is op de schermen te volgen. Het perspectief varieert voordurend, de beelden lopen het ene moment synchroon terwijl ze even later elkaar juist aanvullen. Bovendien worden de schermen handmatig door de tent bewogen. Als toeschouwer moet je steeds opnieuw kiezen waar naar je kijkt. Moscow is - na Jerusalem, Iqaluit en Bonanza - het vierde deel uit de cyclus Holoceen, waarmee Ber lin in 2003 is begonnen. De kern van het Vlaamse gezelschap bestaat uit Bart Baele, Caroline Rochlitz en Yves Degryse. „Ik ken Bart al sinds mijn veertiende", zegt Degryse. „Ik ging later in Antwerpen studeren en hij in Amsterdam. Daar heeft hij Caroline leren kennen. We hebben beslo ten met z'n drieën verder te gaan. Toen is het idee van een stedencyclus ontstaan. De opzet was om ongeveer elk jaar van een andere stad een portret te maken, met een multidisciplinaire aanpak. Film is daarbij uiteindelijk de basis geworden." Berlin hanteert een grondige aanpak. Eerst lezen de drie veel over de gekozen stad, dan gaan ze ter plekke twee weken rondkijken om geschikte personen en locaties te vinden. Vervolgens zijn er twee opna meperiodes van elk ongeveer een maand. „Alles wat in de film zit is documentair", zegt Degryse. „We pakken veel tijd om te filmen en om de in drukken bij ons binnen te laten komen. We ge bruiken veel lange shots en de interviews duren minstens een uur." Bij Moscow kwamen ze met tachtig uur aan materiaal terug. Pakweg één pro cent daarvan haalde het eindresultaat. Circus speelt een belangrijke rol in het vierde deel van de cyclus, inhoudelijk én vormtechnisch. „Moskou is de bakermat van het circus. We wil den de dynamiek ervan doortrekken naar de wijze waarop de film wordt geprojecteerd. De schermen zijn een soort arts geworden. We hebben er be wust voor gekozen ze manueel te bedienen, want dat is ook een circuselement. Verder vonden we live-muziek een heel goede aanvulling. We heb ben Benjamin Boutreur gevraagd de muziek te schrijven." De verwarring die de toeschouwer in het begin er vaart, is bewust gecreëerd, aldus Degryse. „De film begint ook vrij open. Als kijker heb je nog geen ge richtheid. Naarmate de voorstelling vordert, komt die gerichtheid vanzelf, doordat we naar een be paald punt hebben gemonteerd. De muziek heeft daarbij ook een geleidende werking." Uit hoeveel delen Holoceen gaat bestaan, laat Ber lin in het midden. „De lengte van de cyclus is on bepaald. We zijn nu bezig met het Ruhrgebied, voor een voorstelling die in juli 2010 in première gaat. We hebben ook plannen met Dubai, waar men een roterende wolkenkrabber wil bouwen. Berlijn wordt in elk geval het eindpunt van de cy clus. We zoeken steden met een duidelijk verle den en toekomst. In Berlijn is dat natuurlijk heel extreem." Moscow door Berlin: vr. 28 t/m zo. 30 aug., aanvang 19.00 uur, Abdijplein Middelburg. zaterdag 22 augustus 2009 Het wordt zo gauw saai als je een lied van begin tot eind moet samenzingen, vindt Leonie Jansen. Daarom heeft ze drie medleys samengesteld. Ver der staat ze met een spetterend concert op ZNF. door Ali Pankow Zeeland is zeer 'folk-minded' ervaart zangeres Leoni lansen elke keer als zij hier optreedt. „Ik kom graag in deze provincie. Mijn reprisetour met het concert Second Wind begint 18 september, op mijn verjaardag, ook in Middelburg. Dat vind ik echt een geschenk. Maar dat programma is echt heel iets anders dan wat ik op het Zee land Nazomerfestival kom doen." Jansen heeft de zaken serieus aangepakt zodra ZNF-directeur Henk Schoute haar had uitge nodigd het meezingfestival te leiden. „Ik heb in mijn repertoire niet zoveel liedjes om mee te zingen. Ik had wel voor een vriend van mij een keer een medley met Franse liedjes sa mengesteld. Voor het ZNF heb ik daarbij nu nog twee medleys gemaakt: liedjes over de zee en een medley met wereldmuziek. Dat vind ik leuker dan allerlei liedjes van begin tot einde zingen. Dat wordt zo gauw saai. Het publiek krijgt alle die teksten op papier en kan die ook meenemen om thuis te zingen. Dat is goed, iedereen moet meer gaan zin gen", zegt Leoni lansen. Zij zingt solo ook liedjes waarbij het publiek soms kan meezingen. Verder weet zij zich ge steund door zangeres Izaline Calister en drie jonge meiden van de Rockacademy die vorig jaar met het programma Let's do Men optra den. Het zijn Lesley en Michelle van der Aa en Lotte Zekhuis. Alles wordt begeleid door een vijfkoppige band. „Het wordt nog een heel karwei om het in te studeren hoor, want 95 procent is niet mijn eigen repertoire", zegt lansen aan de vooravond van een trip van twee weken naar Afrika, waarin zij zes landen af moet. „Audities afnemen voor mijn nieuwe programma The Daughters of Africa dat in maart 2010 in première gaat" 's Avonds na het Nazomerzingen heeft Jansen een spetterend concert in petto met dezelfde band en gasten, maar ook met zanger Omar Ka uit Senegal, accordeonist Oleg Fateev uit Moldavië én een uniek gastoptreden. Nazomerzingen: zo. 30 aug., 15.00 uur, Abdijplein Middelburg; concert Leonie Jansen e.a„ zo. 30 aug., 21.00 uur, Abdijplein Middelburg. Leoni Jansen foto Hessel Stuut

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 101