's Ochtends de verswaar, 's middags de
Speciale strandtruck in alle vroegte het strand op
Traumahelikopter heeft weer een drukke ochtend in Zeeland
22
lAOIif ACHTER DE
flCHIl SCHERMEN
BEVOORRADING
BEVOORRADING Hoogseizoen zorgt voor topdrukte in winkel én magazijn
vrijdag 21 augustus 2009
Groothandel Deli XL rijdt met een speciale strandtruck.
In een korte serie besteedt de
PZC aandacht aan werk achter
de schermen in het drukke toe
ristische seizoen op Schou-
wen-Duiveland. Wat houden die
belangrijke maar voor velen on
zichtbare taken in? Vandaag deel
3: de bevoorrading.
door Piet Kleemans
Ze staan al in de start
blokken bij de Ciooo
in Renesse. De rol
deur van het magazijn
staat uitnodigend
open en bedrijfsleider Irving van
Dorp geeft nog wat laatste instruc
ties. Het wachten is op de Schuite-
ma-truck die nieuwe voorraad
komt brengen. Hij kan elk mo
ment arriveren, zegt Van Dorp. De
praktijk is weerbarstiger: de truck
blijkt in de file te staan. Kan gebeu
ren tijdens drukke zomermaan
den.
Dik een half uur later dan ver
wacht, verschijnt de truck in het
blikveld. Geroutineerd maar be
hoedzaam laveert de chauffeur
zijn knalgele truck achteruit, tot
vlak bij het magazijn. De laadklep
gaat naar beneden. Het uitladen
gaat snel en efficiënt. Geen won
der, want het is dagelijkse kost bij
de Renesser supermarkt, 's Och
tends komt de verswaar, 's mid
dags komt de rest.
38 rolcontainers moeten deze keer
van vrachtwagen naar magazijn.
„Vooral fris en chips", weet Van
Dorp. Wat meteen in de winkel
kan, gaat meteen in de winkel. De
rest van de rolcontainers krijgt een
plekje in het magazijn. Niet voor
lang, zegt Van Dorp. Bier, fris,
chips en wijn gaan in de zomer
maanden hard. „En barbecuespul
len, die zijn ook populair."
Topomzetten draaien ze er. In juli
en augustus is het, vertelt eigenaar
André van Leeuwen, alle hens aan
dek. Totaal zo'n 80 man loopt er
rond tijdens het hoogseizoen,
waaronder tussen de 40 en 50 sei
zoenswerkers. Normaal gesproken
gaat het op peil houden van de-
winkelvoorraad volautomatisch.
De elektronische kassa's houden
exact bij wat er verkocht wordt en
op basis daarvan wordt besteld bij
Ciooo-leverancier Schuitema. „Al
leen houdt dat systeem geen reke
ning met extremen en daar heb
ben wij wél mee te maken. Daar
om heb ik zelf een Excel-computer-
programmaatje gemaakt om meer
grip te krijgen op de bestellingen."
Tijdens het hoogseizoen is de
C1000 in Renesse zeven dagen per
week open. Van Leeuwen: „En we
worden ook zeven dagen per week
bevoorraad. In juli en augustus
draaien we omzetten die zeven tot
acht keert zo hoog zijn als de dag
omzetten buiten het seizoen." De
zomer van 2009 zorgt voor topom
zetten bij de supermarkt. Van
Leeuwen: „Dat heeft te maken
met de mooie zomer, maar zeker
ook met de recessie. Je ziet dat
meer mensen in eigen land op va
kantie gaan én dat ze eerder ge
neigd zijn fris en bier bij de super
markt te halen dan bij de horeca
iets te gaan drinken." Ook een
trend is dat mensen later op gang
komen. „Vroeger had je om een
uur of negen de eerste toeristen al
in je winkel, nu loopt het vaak al
tegen tieri uur, half elf."
Het (bij)vullen van de schappen
gebeurt de hele dag door. „Zeker is
dat lastig, voor ons én voor de
klant, maar het kan niet anders, 's
Avonds zou mooier zijn, maar
daar heb ik gewoon het personeel
niet voor. Vakantiekrachten van
15,16 jaar mogen niet 's avonds
werken." Het weerbericht speelt
een belangrijke rol voor wat be
treft de consumptiedrift van de va
kantieganger. Bij warm weer zijn
fris en bier niet aan te slepen. Ui
teraard wordt daar bij het aanvul
len van de voorraden zoveel moge
lijk rekening mee gehouden. Van
Leeuwen: „De bestellijnen zijn ge
lukkig kort. Tussen bestellen en af
leveren zit minder dan een dag."
'De bestellijnen zijn kort. Tussen bestellen en afleveren
Zit minder dan een dag André van Leeuwen, C1000-Renesse
Alleen hele vroege vo
gels hebben hem wel
licht al eens op het
strand gezien, de
strandtruck van hore-
cagroothandel Deli XL. 's Och
tends rond de klok van zeven trekt
chauffeur Maarten Kassen er op
uit om de strandpaviljoens langs
de Schouwen-Duivelandse kust te
bevoorraden.
Hij begint zijn 'rondje' bij Beach-
club Perry's in de oksel van de
Brouwersdam en eindigt de strand-
rit bij strandpaviljoen C'est la Vie
aan De Punt bij Westenschouwen.
De strandtruck rijdt inmiddels een
jaar, meldt Jaap Kloosterman van
Deli XL. „Vroeger was het op som
mige punten best lastig. Gingen
wij met de vrachtwagen naar een
strandovergang en dan moesten
de spullen overgeladen worden in
de terreinwagen van de strandpa
viljoenhouder. Alleen moest die
dan soms wel drie, vier keer rijden
om alle spullen over te brengen.
Daarom hebben wij die strand
truck aangeschaft."
De MAN-truck staat hoog op de
wielen om voldoende bodemvrij
heid te creëren. Verder is de vracht
wagen voorzien van een speciaal
luchtdruksysteem. Voor het rijden
op de gewone weg staan de ban
den op 6 bar druk. Wordt er op
het strand gereden dan kan de
chauffeur vanuit zijn cabine de
luchtdruk in de banden verlagen
tot 2,5 bar. Dat geeft meer grip in
het zand. Gaat de chauffeur van
het strand weer de weg op dan
kan hij met een boord-compressor
de bandenspanning weer opkrik
ken naar 6 bar.
In het hoogseizoen rijdt de strand
truck elke dag. Chauffeur Kassen:
„De ene keer 's ochtends en de an
dere keer 's avonds, 's Ochtends
heb ik meestal een stuk of zes klan
ten. Sleutelklanten. Als ik bij de pa
viljoens kom is daar zo vroeg in de
ochtend nog niemand. Ik heb de
sleutels van de strandpaviljoens."
Kassen laadt niet alleen uit, maar
zorgt er ook voor dat de produc
ten daar komen waar ze horen: in
koeling of vriezer. „Als je ijsjes afle
vert, moeten het een paar uur la
ter natuurlijk nog steeds ijsjes
zijn." De dag begint vroeg voor
Kassen, al dan niet vergezeld door
bijrijder. De bestelling van de
strandpaviljoenhouders komen 's
avonds binnen bij de Deli-vesti-
ging in Haamstede. Daar zorgt een
'orderpikker' er 's nachts voor dat
voor elk strandpaviljoen het juiste
pakket klaarstaat. Het is aan de
chauffeur om 's ochtends in alle
vroegte alles efficiënt in te laden
voor de rit over het strand.
Deli XL voorziet de Schouwse
strandpaviljoens van een breed as
sortiment. Kloosterman: „Ja, eigen
lijk van alles. Dagvers, vlees, vis,
noem maar op." De horecagroot-
handel heeft tien vrachtwagens op
de weg, waaronder de speciale
strandtruck.
■Willi i limnnil II yn».ip.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De traumahelikop-
ter is gisterochtend twee keer uit
gerukt voor ongevallen in Zeeland.
Beide keren ging het om eenzijdi
ge ongevallen met één gewonde.
In de nacht van woensdag op don
derdag viel even na vier uur een
20-jarige man uit Rotterdam van
de stormvloedkering toen hij daar
stond te vissen. Hij viel tussen de
schuiven naar beneden en raakte
bekneld tussen de pijlers. Brand
weer, ambulancedienst, politie en
reddingsboten van de KNRM ruk
ten uit om hem te bevrijden.
De traumahelikopter heeft de Rot
terdammer naar het Erasmus Me
disch Centrum in Rotterdam ge
vlogen. Hij verkeerde volgens de
politie 'in zorgwekkende toe
stand'. Hoe het kon dat de man
van de stormvloedkering viel, is
niet bekend.
Vier uur later was weer een trau
mahelikopter nodig. In Middel
burg raakte een vrouw ernstig ge
wond toen ze met haar fiets viel.
Dat gebeurde net na acht uur 's
ochtends op de Nieuwlandseweg
tussen Middelburg en Nieuw- en
Sint Joosland, vlakbij het huis van
bewaring Torentijd.
Ambulancepersoneel heeft de eer
ste hulp verleend. Daarna is ook
zij met een traumahelikopter naar
het Erasmus Medisch Centrum ge
bracht. Over de aard van haar ver
wondingen en de oorzaak van het
ongeval is nog niets bekend.
Traumahelikopters hebben het in
deze tijd van het jaar altijd druk
ker met vluchten naar Zeeland,
vertelt David Drexhage van het
Erasmus Medisch Centrum. „We
zijn de afgelopen maand inder
daad wat vaker naar Zeeland gevlo
gen, maar niet meer dan in andere
jaren. Het is het jaarlijkse beeld."
Zo moet de traumahelikopter re
gelmatig uitrukken voor ongeluk
ken met kitesurfers bij de Brou
wersdam, legt Drexhage uit. Voor
al ongeoefende kitesurfers komen
daar nogal eens in de problemen.
Overigens mag de Rotterdamse
traumaheli alleen bij daglicht vlie
gen, merkt Drexhage op. Die is
daarom wel naar Middelburg ge
vlogen, maar niet naar de storm
vloedkering. Daar is de heli uit Nij
megen voor uitgerukt
-PP
De traumaheli was nodig bij een ongeval in Middelburg, foto Roland de Jong