's Ochtends de verswaar, 's middags de Speciale strandtruck in alle vroegte het strand op Traumahelikopter heeft weer een drukke ochtend in Zeeland 22 lAOIif ACHTER DE flCHIl SCHERMEN BEVOORRADING BEVOORRADING Hoogseizoen zorgt voor topdrukte in winkel én magazijn vrijdag 21 augustus 2009 Groothandel Deli XL rijdt met een speciale strandtruck. In een korte serie besteedt de PZC aandacht aan werk achter de schermen in het drukke toe ristische seizoen op Schou- wen-Duiveland. Wat houden die belangrijke maar voor velen on zichtbare taken in? Vandaag deel 3: de bevoorrading. door Piet Kleemans Ze staan al in de start blokken bij de Ciooo in Renesse. De rol deur van het magazijn staat uitnodigend open en bedrijfsleider Irving van Dorp geeft nog wat laatste instruc ties. Het wachten is op de Schuite- ma-truck die nieuwe voorraad komt brengen. Hij kan elk mo ment arriveren, zegt Van Dorp. De praktijk is weerbarstiger: de truck blijkt in de file te staan. Kan gebeu ren tijdens drukke zomermaan den. Dik een half uur later dan ver wacht, verschijnt de truck in het blikveld. Geroutineerd maar be hoedzaam laveert de chauffeur zijn knalgele truck achteruit, tot vlak bij het magazijn. De laadklep gaat naar beneden. Het uitladen gaat snel en efficiënt. Geen won der, want het is dagelijkse kost bij de Renesser supermarkt, 's Och tends komt de verswaar, 's mid dags komt de rest. 38 rolcontainers moeten deze keer van vrachtwagen naar magazijn. „Vooral fris en chips", weet Van Dorp. Wat meteen in de winkel kan, gaat meteen in de winkel. De rest van de rolcontainers krijgt een plekje in het magazijn. Niet voor lang, zegt Van Dorp. Bier, fris, chips en wijn gaan in de zomer maanden hard. „En barbecuespul len, die zijn ook populair." Topomzetten draaien ze er. In juli en augustus is het, vertelt eigenaar André van Leeuwen, alle hens aan dek. Totaal zo'n 80 man loopt er rond tijdens het hoogseizoen, waaronder tussen de 40 en 50 sei zoenswerkers. Normaal gesproken gaat het op peil houden van de- winkelvoorraad volautomatisch. De elektronische kassa's houden exact bij wat er verkocht wordt en op basis daarvan wordt besteld bij Ciooo-leverancier Schuitema. „Al leen houdt dat systeem geen reke ning met extremen en daar heb ben wij wél mee te maken. Daar om heb ik zelf een Excel-computer- programmaatje gemaakt om meer grip te krijgen op de bestellingen." Tijdens het hoogseizoen is de C1000 in Renesse zeven dagen per week open. Van Leeuwen: „En we worden ook zeven dagen per week bevoorraad. In juli en augustus draaien we omzetten die zeven tot acht keert zo hoog zijn als de dag omzetten buiten het seizoen." De zomer van 2009 zorgt voor topom zetten bij de supermarkt. Van Leeuwen: „Dat heeft te maken met de mooie zomer, maar zeker ook met de recessie. Je ziet dat meer mensen in eigen land op va kantie gaan én dat ze eerder ge neigd zijn fris en bier bij de super markt te halen dan bij de horeca iets te gaan drinken." Ook een trend is dat mensen later op gang komen. „Vroeger had je om een uur of negen de eerste toeristen al in je winkel, nu loopt het vaak al tegen tieri uur, half elf." Het (bij)vullen van de schappen gebeurt de hele dag door. „Zeker is dat lastig, voor ons én voor de klant, maar het kan niet anders, 's Avonds zou mooier zijn, maar daar heb ik gewoon het personeel niet voor. Vakantiekrachten van 15,16 jaar mogen niet 's avonds werken." Het weerbericht speelt een belangrijke rol voor wat be treft de consumptiedrift van de va kantieganger. Bij warm weer zijn fris en bier niet aan te slepen. Ui teraard wordt daar bij het aanvul len van de voorraden zoveel moge lijk rekening mee gehouden. Van Leeuwen: „De bestellijnen zijn ge lukkig kort. Tussen bestellen en af leveren zit minder dan een dag." 'De bestellijnen zijn kort. Tussen bestellen en afleveren Zit minder dan een dag André van Leeuwen, C1000-Renesse Alleen hele vroege vo gels hebben hem wel licht al eens op het strand gezien, de strandtruck van hore- cagroothandel Deli XL. 's Och tends rond de klok van zeven trekt chauffeur Maarten Kassen er op uit om de strandpaviljoens langs de Schouwen-Duivelandse kust te bevoorraden. Hij begint zijn 'rondje' bij Beach- club Perry's in de oksel van de Brouwersdam en eindigt de strand- rit bij strandpaviljoen C'est la Vie aan De Punt bij Westenschouwen. De strandtruck rijdt inmiddels een jaar, meldt Jaap Kloosterman van Deli XL. „Vroeger was het op som mige punten best lastig. Gingen wij met de vrachtwagen naar een strandovergang en dan moesten de spullen overgeladen worden in de terreinwagen van de strandpa viljoenhouder. Alleen moest die dan soms wel drie, vier keer rijden om alle spullen over te brengen. Daarom hebben wij die strand truck aangeschaft." De MAN-truck staat hoog op de wielen om voldoende bodemvrij heid te creëren. Verder is de vracht wagen voorzien van een speciaal luchtdruksysteem. Voor het rijden op de gewone weg staan de ban den op 6 bar druk. Wordt er op het strand gereden dan kan de chauffeur vanuit zijn cabine de luchtdruk in de banden verlagen tot 2,5 bar. Dat geeft meer grip in het zand. Gaat de chauffeur van het strand weer de weg op dan kan hij met een boord-compressor de bandenspanning weer opkrik ken naar 6 bar. In het hoogseizoen rijdt de strand truck elke dag. Chauffeur Kassen: „De ene keer 's ochtends en de an dere keer 's avonds, 's Ochtends heb ik meestal een stuk of zes klan ten. Sleutelklanten. Als ik bij de pa viljoens kom is daar zo vroeg in de ochtend nog niemand. Ik heb de sleutels van de strandpaviljoens." Kassen laadt niet alleen uit, maar zorgt er ook voor dat de produc ten daar komen waar ze horen: in koeling of vriezer. „Als je ijsjes afle vert, moeten het een paar uur la ter natuurlijk nog steeds ijsjes zijn." De dag begint vroeg voor Kassen, al dan niet vergezeld door bijrijder. De bestelling van de strandpaviljoenhouders komen 's avonds binnen bij de Deli-vesti- ging in Haamstede. Daar zorgt een 'orderpikker' er 's nachts voor dat voor elk strandpaviljoen het juiste pakket klaarstaat. Het is aan de chauffeur om 's ochtends in alle vroegte alles efficiënt in te laden voor de rit over het strand. Deli XL voorziet de Schouwse strandpaviljoens van een breed as sortiment. Kloosterman: „Ja, eigen lijk van alles. Dagvers, vlees, vis, noem maar op." De horecagroot- handel heeft tien vrachtwagens op de weg, waaronder de speciale strandtruck. ■Willi i limnnil II yn».ip. door Maurits Sep MIDDELBURG - De traumahelikop- ter is gisterochtend twee keer uit gerukt voor ongevallen in Zeeland. Beide keren ging het om eenzijdi ge ongevallen met één gewonde. In de nacht van woensdag op don derdag viel even na vier uur een 20-jarige man uit Rotterdam van de stormvloedkering toen hij daar stond te vissen. Hij viel tussen de schuiven naar beneden en raakte bekneld tussen de pijlers. Brand weer, ambulancedienst, politie en reddingsboten van de KNRM ruk ten uit om hem te bevrijden. De traumahelikopter heeft de Rot terdammer naar het Erasmus Me disch Centrum in Rotterdam ge vlogen. Hij verkeerde volgens de politie 'in zorgwekkende toe stand'. Hoe het kon dat de man van de stormvloedkering viel, is niet bekend. Vier uur later was weer een trau mahelikopter nodig. In Middel burg raakte een vrouw ernstig ge wond toen ze met haar fiets viel. Dat gebeurde net na acht uur 's ochtends op de Nieuwlandseweg tussen Middelburg en Nieuw- en Sint Joosland, vlakbij het huis van bewaring Torentijd. Ambulancepersoneel heeft de eer ste hulp verleend. Daarna is ook zij met een traumahelikopter naar het Erasmus Medisch Centrum ge bracht. Over de aard van haar ver wondingen en de oorzaak van het ongeval is nog niets bekend. Traumahelikopters hebben het in deze tijd van het jaar altijd druk ker met vluchten naar Zeeland, vertelt David Drexhage van het Erasmus Medisch Centrum. „We zijn de afgelopen maand inder daad wat vaker naar Zeeland gevlo gen, maar niet meer dan in andere jaren. Het is het jaarlijkse beeld." Zo moet de traumahelikopter re gelmatig uitrukken voor ongeluk ken met kitesurfers bij de Brou wersdam, legt Drexhage uit. Voor al ongeoefende kitesurfers komen daar nogal eens in de problemen. Overigens mag de Rotterdamse traumaheli alleen bij daglicht vlie gen, merkt Drexhage op. Die is daarom wel naar Middelburg ge vlogen, maar niet naar de storm vloedkering. Daar is de heli uit Nij megen voor uitgerukt -PP De traumaheli was nodig bij een ongeval in Middelburg, foto Roland de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 52