auto 117 Kia heeft Sorento totaal anders gemaakt Achteloos en zinvol geweld - vrijdag 21 augustus 2009 is geworden (4,70 meter en daar door als optie met een derde zitrij tot zevenzitter te promoveren), ter wijl de wielbasis juist met een cen timeter tot 2,70 meter is ingekort. Een totaal andere auto dus. Door de verlenging groeide ook de bagageruimte, tot maximaal 2062 liter met de tweede en eventueel de derde bank plat. Voorin zit je als een vorst, met uitzicht op een dashboard dat al bijna net zo is op geknapt als de rest van de Sorento. Minder goedkoop plastic en tast baar aangenamere materialen in een beslist aardig design. Een paar uurtjes heb ik met een voorserie-Sorento kunnen sturen, die was voorzien van de 2,4-1 vier- cilinder benzinemotor, die 172 pk presteert. Een aangename verras sing want hij stuurt nu goed. De logheid van de voorganger is ver dwenen en dat komt echt niet al leen doordat de Sorento zo'n 150 De vernieuwde Kia Sorento heeft vooral een beter weggedrag gekregen. foto CPD kilogram lichter is geworden. De ook die belooft veel, met zijn niet we Sorento's bij de dealers aan, andere mogelijkheid, een 2,2-1 tur- minder dan 197 pk. dus de prijzen zijn nog niet pre- bodiesel houden we te goed, maar Medio september komen de nieu- cies bekend. door Robbert Keegel Kia heeft zijn uitermate popu laire SUV Sorento ingrij pend vernieuwd en anders dan gebruikelijk zijn de technische wijzigingen belangrijker dan de cosmetische. Het belangrijkste is dat de modernisering serieus is aangepakt, in de eerste plaats door dat het echt ouderwetse ladder- chassis is vervangen door een ei gentijdse onafhankelijke wielop hanging. In het terrein kom je met zo'n ladder nog wel uit de voeten, op de weg is het een onding. Daarmee is vooral het weggedrag van de Sorento op een aanvaard baar niveau gekomen en net als voorheen is er de keuze tussen de versie blufsuv met twee aangedre ven wielen en een volledige 4x4. Dat de veranderingen ingrijpend zijn blijkt ook uit het feit dat de So rento bijna tien centimeter langer PREMIERE BMW 760 Li rijdt onder alle omstandigheden als super-de-luxe sportauto MODERNISERING Auto is bijna tien centimeter langer en wielbasis is ingekort Mercedes-Benz E-Klasse Estate goedkoper Als Mercedes-Benz een nieuwe E-Klasse presenteert, kan de Estate daarop niet uitblijven. Hij maakt zijn publieksdebuut op de grote autotentoonstelling van Frankfort, midden volgende maand, en is precies wat iedereen verwachtte, dus weer wat groter en met een record-bagageruim van maximaal 1950 liter. Bij de Estate blijft dankzij de stan daard-luchtvering op de achteras de rijhoogte altijd constant, zélfs bij volledige belading. De levering begint in november en de prijslijst bij 49.900 euro, dus ook hier een prijsverlaging. Porsche 911 Turbo nieuw op IAA Eveneens op de IAA van Frank fort (17-27 september) debu teert de nieuwe Porsche 911 Turbo, die naar verwachting niet alleen de designtrekjes van de jongste 911 meekrijgt, maar eveneens over stapt op directe benzine-inspui- ting. De geheel nieuwe krachtbron is goed voor een ronde 500 pk, een top van 312 km/u, 0-100 in 3,4 tellen en toch 'maar' 11,4 l/ioo km. De nieuwe Turbo kan gekoppeld worden aan Porsches dubbelkoppe- lingsautomaat, die met heuse flip pers van achter het stuur bediend kan worden, in plaats van de ver keerd om werkende knopjes bij an dere PDK's. Die zullen nu ook wel gecorrigeerd worden. Chevrolet Volt verbruikt 1,6 liter per 100 km Eerste tests hebben uitgewezen dat de Chevrolet Volt, een stek kerhybride die eind volgend jaar in productie komt en in 2011 ook in Europa zal worden verkocht, een gemiddeld verbruik van 1,6 li ter per 100 kilometer kan krijgen. De Volt heeft op één acculading een actieradius van 46 kilometer, maar door een verbrandingsmotor aangedreven generator (ofwel rit- verlenger) kan deze tot ruim 480 kilometer oplopen. Volgens Che vrolet kan dagelijks woon-werkver- keer in vele gevallen puur elek trisch worden afgelegd. BMW heeft topmodel 7-se- rie verrijkt met een heus vlaggenschip. De 760 Li be schikt over alle denkbare luxe - en over een V12 met twee turbo's en 544 pk. door Robbert Keegel Natuurlijk krijgt zo'n top per in dit segment met een ook een uitvoering met een nog langere wiel basis (3,18 meter), de 760 Li, om de hoge baas achterin het toch maar zo comfortabel mogelijk te maken. Meteen ook is er een bevei ligde, gepantserde uitvoering die volgens de nieuwste norm kogels weert. Die wordt natuurlijk nog wat zwaarder, maar met zo'n enorm vermogen uit de zesliter V12 hin dert dat nauwelijks. De weglig- ging, uiteraard geassisteerd door een leger van elektronische be schermengelen, is bovendien zoda nig dat wat extra gewicht makke lijk verwerkt wordt. Net als de prijs hebben we het dan over twee ton en meer. Zo'n hoge mate van actieve en pas sieve veiligheid houdt ook in dat zo'n 760 ook relatief anoniem door het leven moet kunnen gaan. Aan de kenners verraadt hij zich door de twee dubbele sets van rechthoekige uitlaatpijpen die door de achterbumper steken, maar desgewenst kan het type plaatje achterwege blijven. Bij het instappen licht in de dorpels toch wel de nauwelijks bescheiden aan duiding 'V12' op. Om te rijden is de 760 overweldi gend. Als bij 1500 toertjes ont plooit de beul met zijn dubbele turbo zijn maximale trekkracht van niet minder dan 750 Nm. Met de vrijwel onmerkbaar schakelen de achttraps automaat sleurt de machine de heren achterin in een achteloze handomdraai - en vier tellen - naar de honderd. De top is weer schijnheilig tot 250 kilometer per uur begrensd, maar zeker in de gepantserde versie kan die beper king er af en is 300 kilometer per uur zeker mogelijk. Rijdt de 760 onder alle omstandig heden als een super-de-luxe sport auto, het comfort blijft toch op eenzaam hoog niveau en volledig onaangetast, hoe snel de chauffeur zich ook uit de voeten maakt. Het meubilair is uitbundig en elek trisch verstelbaar, iedere passagier kan zijn eigen airco afregelen en het audiosysteem biedt de akoes tiek van Het Concertgebouw. Maar het leukste blijft toch echt dat je er mee kunt sturen als een wat corpulente M3. En om de on dernemingsraad wat te temmen: gemiddeld verbruik 13 liter. Het interieur van de BMW 760 Li voldoet aan alle verwachtingen. De BMW 760 Li is ook zwaar gepantserd leverbaar. - Ti.- 'U 4628.1 De BMW 760 Li is het toppunt aan comfort en snelheid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17