auto 117
Kia heeft Sorento totaal anders gemaakt
Achteloos en zinvol geweld
-
vrijdag 21 augustus 2009
is geworden (4,70 meter en daar
door als optie met een derde zitrij
tot zevenzitter te promoveren), ter
wijl de wielbasis juist met een cen
timeter tot 2,70 meter is ingekort.
Een totaal andere auto dus.
Door de verlenging groeide ook de
bagageruimte, tot maximaal 2062
liter met de tweede en eventueel
de derde bank plat. Voorin zit je
als een vorst, met uitzicht op een
dashboard dat al bijna net zo is op
geknapt als de rest van de Sorento.
Minder goedkoop plastic en tast
baar aangenamere materialen in
een beslist aardig design.
Een paar uurtjes heb ik met een
voorserie-Sorento kunnen sturen,
die was voorzien van de 2,4-1 vier-
cilinder benzinemotor, die 172 pk
presteert. Een aangename verras
sing want hij stuurt nu goed. De
logheid van de voorganger is ver
dwenen en dat komt echt niet al
leen doordat de Sorento zo'n 150
De vernieuwde Kia Sorento heeft vooral een beter weggedrag gekregen. foto CPD
kilogram lichter is geworden. De ook die belooft veel, met zijn niet we Sorento's bij de dealers aan,
andere mogelijkheid, een 2,2-1 tur- minder dan 197 pk. dus de prijzen zijn nog niet pre-
bodiesel houden we te goed, maar Medio september komen de nieu- cies bekend.
door Robbert Keegel
Kia heeft zijn uitermate popu
laire SUV Sorento ingrij
pend vernieuwd en anders
dan gebruikelijk zijn de technische
wijzigingen belangrijker dan de
cosmetische. Het belangrijkste is
dat de modernisering serieus is
aangepakt, in de eerste plaats door
dat het echt ouderwetse ladder-
chassis is vervangen door een ei
gentijdse onafhankelijke wielop
hanging. In het terrein kom je met
zo'n ladder nog wel uit de voeten,
op de weg is het een onding.
Daarmee is vooral het weggedrag
van de Sorento op een aanvaard
baar niveau gekomen en net als
voorheen is er de keuze tussen de
versie blufsuv met twee aangedre
ven wielen en een volledige 4x4.
Dat de veranderingen ingrijpend
zijn blijkt ook uit het feit dat de So
rento bijna tien centimeter langer
PREMIERE BMW 760 Li rijdt onder alle omstandigheden als super-de-luxe sportauto
MODERNISERING Auto is bijna tien centimeter langer en wielbasis is ingekort
Mercedes-Benz E-Klasse
Estate goedkoper
Als Mercedes-Benz een nieuwe
E-Klasse presenteert, kan de
Estate daarop niet uitblijven. Hij
maakt zijn publieksdebuut op de
grote autotentoonstelling van
Frankfort, midden volgende
maand, en is precies wat iedereen
verwachtte, dus weer wat groter
en met een record-bagageruim
van maximaal 1950 liter.
Bij de Estate blijft dankzij de stan
daard-luchtvering op de achteras
de rijhoogte altijd constant, zélfs
bij volledige belading. De levering
begint in november en de prijslijst
bij 49.900 euro, dus ook hier een
prijsverlaging.
Porsche 911 Turbo
nieuw op IAA
Eveneens op de IAA van Frank
fort (17-27 september) debu
teert de nieuwe Porsche 911 Turbo,
die naar verwachting niet alleen
de designtrekjes van de jongste 911
meekrijgt, maar eveneens over
stapt op directe benzine-inspui-
ting. De geheel nieuwe krachtbron
is goed voor een ronde 500 pk,
een top van 312 km/u, 0-100 in 3,4
tellen en toch 'maar' 11,4 l/ioo km.
De nieuwe Turbo kan gekoppeld
worden aan Porsches dubbelkoppe-
lingsautomaat, die met heuse flip
pers van achter het stuur bediend
kan worden, in plaats van de ver
keerd om werkende knopjes bij an
dere PDK's. Die zullen nu ook wel
gecorrigeerd worden.
Chevrolet Volt verbruikt
1,6 liter per 100 km
Eerste tests hebben uitgewezen
dat de Chevrolet Volt, een stek
kerhybride die eind volgend jaar
in productie komt en in 2011 ook
in Europa zal worden verkocht,
een gemiddeld verbruik van 1,6 li
ter per 100 kilometer kan krijgen.
De Volt heeft op één acculading
een actieradius van 46 kilometer,
maar door een verbrandingsmotor
aangedreven generator (ofwel rit-
verlenger) kan deze tot ruim 480
kilometer oplopen. Volgens Che
vrolet kan dagelijks woon-werkver-
keer in vele gevallen puur elek
trisch worden afgelegd.
BMW heeft topmodel 7-se-
rie verrijkt met een heus
vlaggenschip. De 760 Li be
schikt over alle denkbare
luxe - en over een V12 met
twee turbo's en 544 pk.
door Robbert Keegel
Natuurlijk krijgt zo'n top
per in dit segment met
een ook een uitvoering
met een nog langere wiel
basis (3,18 meter), de 760 Li, om
de hoge baas achterin het toch
maar zo comfortabel mogelijk te
maken. Meteen ook is er een bevei
ligde, gepantserde uitvoering die
volgens de nieuwste norm kogels
weert.
Die wordt natuurlijk nog wat
zwaarder, maar met zo'n enorm
vermogen uit de zesliter V12 hin
dert dat nauwelijks. De weglig-
ging, uiteraard geassisteerd door
een leger van elektronische be
schermengelen, is bovendien zoda
nig dat wat extra gewicht makke
lijk verwerkt wordt. Net als de
prijs hebben we het dan over twee
ton en meer.
Zo'n hoge mate van actieve en pas
sieve veiligheid houdt ook in dat
zo'n 760 ook relatief anoniem
door het leven moet kunnen gaan.
Aan de kenners verraadt hij zich
door de twee dubbele sets van
rechthoekige uitlaatpijpen die
door de achterbumper steken,
maar desgewenst kan het type
plaatje achterwege blijven. Bij het
instappen licht in de dorpels toch
wel de nauwelijks bescheiden aan
duiding 'V12' op.
Om te rijden is de 760 overweldi
gend. Als bij 1500 toertjes ont
plooit de beul met zijn dubbele
turbo zijn maximale trekkracht
van niet minder dan 750 Nm. Met
de vrijwel onmerkbaar schakelen
de achttraps automaat sleurt de
machine de heren achterin in een
achteloze handomdraai - en vier
tellen - naar de honderd. De top is
weer schijnheilig tot 250 kilometer
per uur begrensd, maar zeker in de
gepantserde versie kan die beper
king er af en is 300 kilometer per
uur zeker mogelijk.
Rijdt de 760 onder alle omstandig
heden als een super-de-luxe sport
auto, het comfort blijft toch op
eenzaam hoog niveau en volledig
onaangetast, hoe snel de chauffeur
zich ook uit de voeten maakt. Het
meubilair is uitbundig en elek
trisch verstelbaar, iedere passagier
kan zijn eigen airco afregelen en
het audiosysteem biedt de akoes
tiek van Het Concertgebouw.
Maar het leukste blijft toch echt
dat je er mee kunt sturen als een
wat corpulente M3. En om de on
dernemingsraad wat te temmen:
gemiddeld verbruik 13 liter.
Het interieur van de BMW 760 Li voldoet aan alle verwachtingen. De BMW 760 Li is ook zwaar gepantserd leverbaar.
- Ti.-
'U 4628.1
De BMW 760 Li is het toppunt aan comfort en snelheid.