Renault is terug met Scénic
auto15
vrijdag 21 augustus 2009
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Ad Bom van reptielenzoo iguana in Vlissingen.
door Maurits Sep
Wat voor auto rijdt u?
„Een Mercedes 600. Ik ben altijd
verzot geweest op auto's. Het is
een auto van 18 jaar oud, die ik he
lemaal heb opgeknapt en vanwege
het milieu heb omgebouwd van
benzine naar gas. Hij rijdt nu mag
nifiek en heeft alle luxe van een
moderne middenklasser, met air
co, abs, stoelverwarming en zo. Hij
heeft 600 pk en twaalf cilinders. Ik
hoef er niet hard mee te rijden,
maar 100 voelt aan als 20. Dat is ge
vaarlijk maar ook heel prettig."
De vraag 'in wat voor auto zou u
willen rijden' is dus overbodig?
„Inderdaad. Ik rij nu waarin ik al
tijd heb willen rijden."
Wat vindt u een lelijke auto?
„Ik klaag nooit over een auto."
Waaraan ergert u zich op de weg?
„Ik erger me er vooral aan dat de
politie zijn werk niet doet. In bin
nensteden zie ik vaak dat fietsers
en brommers tegen de rijrichting
in rijden. En dan worden ze nog
kwaad ook als je daar als automo
bilist iets van zegt. De grenzen ver
vagen, omdat de regels niet wor
den gehandhaafd. Dat geldt ook
voor hand uitsteken, licht aan."
Hebt u zelf ook een onhebbelijkheid?
„Omdat je bijna niets voelt in die
Mercedes, moet ik me erg inhou
den met het intrappen van mijn
gaspedaal. Dat lukt gelukkig steeds
beter. En ik heb cruisecontrol."
Wat is de hoogste snelheid die u ooit
hebt gereden en waar?
„220 per uur, in Duitsland."
Wat was uw laatste bekeuring?
„Ik ben geen maniak hoor. In
Zeeuws-Vlaanderen ben ik een
halfjaar geleden geflitst voor acht
kilometer te hard rijden."
In hoeveel keer bent u geslaagd voor
uw rijbewijs?
„Ik heb vier of vijf keer examen ge
daan voor al mijn rijbewijzen: au
to, met aanhanger, vrachtwagen,
ook met aanhanger, bus, motor.
Maar ik heb ze wel allemaal in één
keer gehaald."
Welke verkeersregel wilt u anders?
„Regels niet echt, als ze maar con
troleren op het naleven ervan. En
als ze de snelwegen wat anders in
delen voor in- en uitvoegen, dan
ontstaan er minder opstoppingen
en files."
Hoe zou u zichzelf willen omschrij
ven als autorijder?
„Ik geniet van autorijden. Ik stel
me sociaal op. We moeten met z'n
allen van a naar b dus als we de an
der een beetje de ruimte bieden,
heeft iedereen plezier op de snel
wegen."
AUTOTEST Leuker uiterlijk, prettiger interieur en weggedrag is aanzienlijk verbeterd
Renault is de uitvinder van de MPV én de midi-MPV en
kan het dus niet op zich laten zitten dat landgenoot
Citroën op vele markten (waaronder de Nederlandse)
met zijn C4 Picasso de Scénic is voorbijgestreefd.
Vandaar een geheel nieuwe Scénic.
foto GPD
ooit. Schuifdeuren waren optimaal
geweest, maar ze maken een auto
stukken zwaarder en nog veel
duurder en deze portieren en ach
terklep gaan heel ver open.
De nieuwe Renault Scénic is er nu
(ze zijn wat goedkoper geworden!)
vanaf 23.300 euro en dieselen kan
vanaf 28.300 euro. De Grand Scé
nic kost telkens 1000 euro meer,
voor de zevenzitter komt daar dan
weer 700 euro bovenop. Enige sid
dering van Citroën kan ik me voor
stellen.
Concurrenten
Citroën C4 Picasso, heeft topposi
tie in segment van Scénic afge
snoept. Heeft kannibalen Xsara en
C3 Picasso's in eigen huis. Ook als
Grand. Vanaf 24.190 euro, diesel
29.490 euro.
Ford C-MAX, op basis van succes
volle Focus. Eén lengte, maar heeft
grote broer S-Max op basis Mon-
deo. Focus Wagon ten minste even
praktisch. Vanaf 23.950 euro, die
sel 27.100 euro.
Toyota Verso, enig overgebleven
Verso heet geen Corolla meer. Ook
maar in één lengte (vijf- of zeven-
zits) en heeft geen grotere of klei
nere broer. Vanaf 24.990 euro, die
sel 28.970 euro. Plus: robuust,
comfort, diesels. Min: design.
Nu hebben we niets tegen 160 pk
in zo'n toch vrij zware MPV (in de
ze versie 1603 kilogram), maar in
het tijdperk van downsizing - en
in een land met een idiote diesel
boete - is zo'n relatief kleine benzi
neturbo heel interessant. Die uit
voering weegt, eveneens als zeven-
zits Grand, maar 1405 kilogram.
Professionals - en dat zijn goede
door Robbert Keegel
Een nieuwe Scénic én met
een ook een nieuwe Grand
Scénic, die voor een per sal
do geringe meerprijs veel
meer ruimte biedt, de mogelijk
heid kent hem in vijf- of zevenzits
configuratie te bestellen en die gro
tere broer Espace, de moeder van
alle MPV's wat lengte en binnen
ruimte betreft, zorgwekkend be
gint te benaderen.
Zorgen wegens familiekannibalis-
me moet de Espace zich zeker ma
ken, want waar de markt voor mi-
di-MPV's zich lijkt te stabiliseren
(relatief, dan, want ook dat genre
deelt volop mee in de malaise),
krimpt dat van de fullsize 'ruimte
wagens' duidelijk.
Omdat wij denken dat vanwege
het prijsverschil van maar duizend
euro de Grand Scénic een groter
verkoopsucces zal worden dan de
Scénic altijd al was, haalden we
zo'n forse jongen bij de importeur
op. Een witte, want om on
naspeurlijke redenen willen de au
tofabrikanten ons en de kopers zul
ke kleurloze auto's opdringen. Zelf
beweren zij dat het 'de trend' is,
maar gelukkig leert voortdurende
waarneming van het straatbeeld
ons anders. De Nederlander vreest
nog altijd het adagium 'met een
witte blijf je zitten' en misschien
hopen de automobiele witgoed
handelaren wel dat hun nieuwko
mers niet meer particulier afsto
ten, maar met hangende pootjes
een gering inruilbedrag accepteren
bij hun volgende aankoop - die
dan nóóit meer wit zal zijn.
Hoe dan ook, ik zit er maar mee,
met ongelogen vijf witte testauto's
in successie, die zeker met fel zon
licht niet of lastig te fotograferen
zijn. Zo word je wel gedwongen fa-
brieksmateriaal te gebruiken - en
dat is misschien wel de onderlig
gende gedachte.
Wij hadden de Grand Scénic met
de sterkste dieselmotor uit het pro
gramma, de tweeliter met 160 pk.
Eigenlijk hadden wij liever de
splinternieuwe 1,4 benzine-turbo
met 130 pk gehad, maar die was
op dat moment nog niet tot de
Hollandse dreven doorgedrongen.
Het interieur van de nieuwe Scénic is even praktisch en flexibel, maar het meubilair is sterk verbeterd. foto GPD
De Scénic heeft een vlotter design gekregen.
klanten voor een Espace en nu
vast ook wel voor een Grand Scé
nic - prefereren echter oliestook
en dan kunnen ze ook naar kleine
re diesels bij Renault: naast de 160
pk zijn er van 110 en van 130 paar
denkrachten, allemaal met partikel-
filter. Prestaties tellen in dit genre
niet zo verschrikkelijk, zeker niet
voor de professionals die er taxi-
werk en aanverwante diensten
mee doen. Een top van 205 kilome
ter per uur en een honderdsprint
in 9,3 seconden hoeven niet, als je
als hotelbaas je gasten van Schip
hol haalt - bij wegbrengen kan het
even anders liggen.
Op vakantie, waar MPV's als de
Scénics ook geknipt voor zijn, is
een beetje vlot weggedrag ook
nooit weg. En vlot is in ieder geval
deze versie van de Scénic. Naast
het aanzienlijk leukere uiterlijk en
het veel prettiger interieur, is na
melijk ook het weggedrag een fase
of tien opgevijzeld. Wat dat betreft
houdt de Scénic uiteraard gelijke
tred met zijn wat dat betreft ook
ernstig verbeterde donor, de
Renault Mégane. Ook hier dus
veel vooruitgang geboekt.
Maar naast het minder truttige ui
terlijk, vind ik het nieuwe interi
eur toch de belangrijkste verbete
ring van de nieuwelingen. Het is
licht en luchtig, een TomTom is
standaard, het meubilair aanzien
lijk verbeterd. De beladingmoge
lijkheden zijn legio (van 564 tot
liefst 2063 liter) en het meubilair is
makkelijker te herschikken dan