Renault is terug met Scénic auto15 vrijdag 21 augustus 2009 TIEN AUTOVRACEN AAN: Ad Bom van reptielenzoo iguana in Vlissingen. door Maurits Sep Wat voor auto rijdt u? „Een Mercedes 600. Ik ben altijd verzot geweest op auto's. Het is een auto van 18 jaar oud, die ik he lemaal heb opgeknapt en vanwege het milieu heb omgebouwd van benzine naar gas. Hij rijdt nu mag nifiek en heeft alle luxe van een moderne middenklasser, met air co, abs, stoelverwarming en zo. Hij heeft 600 pk en twaalf cilinders. Ik hoef er niet hard mee te rijden, maar 100 voelt aan als 20. Dat is ge vaarlijk maar ook heel prettig." De vraag 'in wat voor auto zou u willen rijden' is dus overbodig? „Inderdaad. Ik rij nu waarin ik al tijd heb willen rijden." Wat vindt u een lelijke auto? „Ik klaag nooit over een auto." Waaraan ergert u zich op de weg? „Ik erger me er vooral aan dat de politie zijn werk niet doet. In bin nensteden zie ik vaak dat fietsers en brommers tegen de rijrichting in rijden. En dan worden ze nog kwaad ook als je daar als automo bilist iets van zegt. De grenzen ver vagen, omdat de regels niet wor den gehandhaafd. Dat geldt ook voor hand uitsteken, licht aan." Hebt u zelf ook een onhebbelijkheid? „Omdat je bijna niets voelt in die Mercedes, moet ik me erg inhou den met het intrappen van mijn gaspedaal. Dat lukt gelukkig steeds beter. En ik heb cruisecontrol." Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar? „220 per uur, in Duitsland." Wat was uw laatste bekeuring? „Ik ben geen maniak hoor. In Zeeuws-Vlaanderen ben ik een halfjaar geleden geflitst voor acht kilometer te hard rijden." In hoeveel keer bent u geslaagd voor uw rijbewijs? „Ik heb vier of vijf keer examen ge daan voor al mijn rijbewijzen: au to, met aanhanger, vrachtwagen, ook met aanhanger, bus, motor. Maar ik heb ze wel allemaal in één keer gehaald." Welke verkeersregel wilt u anders? „Regels niet echt, als ze maar con troleren op het naleven ervan. En als ze de snelwegen wat anders in delen voor in- en uitvoegen, dan ontstaan er minder opstoppingen en files." Hoe zou u zichzelf willen omschrij ven als autorijder? „Ik geniet van autorijden. Ik stel me sociaal op. We moeten met z'n allen van a naar b dus als we de an der een beetje de ruimte bieden, heeft iedereen plezier op de snel wegen." AUTOTEST Leuker uiterlijk, prettiger interieur en weggedrag is aanzienlijk verbeterd Renault is de uitvinder van de MPV én de midi-MPV en kan het dus niet op zich laten zitten dat landgenoot Citroën op vele markten (waaronder de Nederlandse) met zijn C4 Picasso de Scénic is voorbijgestreefd. Vandaar een geheel nieuwe Scénic. foto GPD ooit. Schuifdeuren waren optimaal geweest, maar ze maken een auto stukken zwaarder en nog veel duurder en deze portieren en ach terklep gaan heel ver open. De nieuwe Renault Scénic is er nu (ze zijn wat goedkoper geworden!) vanaf 23.300 euro en dieselen kan vanaf 28.300 euro. De Grand Scé nic kost telkens 1000 euro meer, voor de zevenzitter komt daar dan weer 700 euro bovenop. Enige sid dering van Citroën kan ik me voor stellen. Concurrenten Citroën C4 Picasso, heeft topposi tie in segment van Scénic afge snoept. Heeft kannibalen Xsara en C3 Picasso's in eigen huis. Ook als Grand. Vanaf 24.190 euro, diesel 29.490 euro. Ford C-MAX, op basis van succes volle Focus. Eén lengte, maar heeft grote broer S-Max op basis Mon- deo. Focus Wagon ten minste even praktisch. Vanaf 23.950 euro, die sel 27.100 euro. Toyota Verso, enig overgebleven Verso heet geen Corolla meer. Ook maar in één lengte (vijf- of zeven- zits) en heeft geen grotere of klei nere broer. Vanaf 24.990 euro, die sel 28.970 euro. Plus: robuust, comfort, diesels. Min: design. Nu hebben we niets tegen 160 pk in zo'n toch vrij zware MPV (in de ze versie 1603 kilogram), maar in het tijdperk van downsizing - en in een land met een idiote diesel boete - is zo'n relatief kleine benzi neturbo heel interessant. Die uit voering weegt, eveneens als zeven- zits Grand, maar 1405 kilogram. Professionals - en dat zijn goede door Robbert Keegel Een nieuwe Scénic én met een ook een nieuwe Grand Scénic, die voor een per sal do geringe meerprijs veel meer ruimte biedt, de mogelijk heid kent hem in vijf- of zevenzits configuratie te bestellen en die gro tere broer Espace, de moeder van alle MPV's wat lengte en binnen ruimte betreft, zorgwekkend be gint te benaderen. Zorgen wegens familiekannibalis- me moet de Espace zich zeker ma ken, want waar de markt voor mi- di-MPV's zich lijkt te stabiliseren (relatief, dan, want ook dat genre deelt volop mee in de malaise), krimpt dat van de fullsize 'ruimte wagens' duidelijk. Omdat wij denken dat vanwege het prijsverschil van maar duizend euro de Grand Scénic een groter verkoopsucces zal worden dan de Scénic altijd al was, haalden we zo'n forse jongen bij de importeur op. Een witte, want om on naspeurlijke redenen willen de au tofabrikanten ons en de kopers zul ke kleurloze auto's opdringen. Zelf beweren zij dat het 'de trend' is, maar gelukkig leert voortdurende waarneming van het straatbeeld ons anders. De Nederlander vreest nog altijd het adagium 'met een witte blijf je zitten' en misschien hopen de automobiele witgoed handelaren wel dat hun nieuwko mers niet meer particulier afsto ten, maar met hangende pootjes een gering inruilbedrag accepteren bij hun volgende aankoop - die dan nóóit meer wit zal zijn. Hoe dan ook, ik zit er maar mee, met ongelogen vijf witte testauto's in successie, die zeker met fel zon licht niet of lastig te fotograferen zijn. Zo word je wel gedwongen fa- brieksmateriaal te gebruiken - en dat is misschien wel de onderlig gende gedachte. Wij hadden de Grand Scénic met de sterkste dieselmotor uit het pro gramma, de tweeliter met 160 pk. Eigenlijk hadden wij liever de splinternieuwe 1,4 benzine-turbo met 130 pk gehad, maar die was op dat moment nog niet tot de Hollandse dreven doorgedrongen. Het interieur van de nieuwe Scénic is even praktisch en flexibel, maar het meubilair is sterk verbeterd. foto GPD De Scénic heeft een vlotter design gekregen. klanten voor een Espace en nu vast ook wel voor een Grand Scé nic - prefereren echter oliestook en dan kunnen ze ook naar kleine re diesels bij Renault: naast de 160 pk zijn er van 110 en van 130 paar denkrachten, allemaal met partikel- filter. Prestaties tellen in dit genre niet zo verschrikkelijk, zeker niet voor de professionals die er taxi- werk en aanverwante diensten mee doen. Een top van 205 kilome ter per uur en een honderdsprint in 9,3 seconden hoeven niet, als je als hotelbaas je gasten van Schip hol haalt - bij wegbrengen kan het even anders liggen. Op vakantie, waar MPV's als de Scénics ook geknipt voor zijn, is een beetje vlot weggedrag ook nooit weg. En vlot is in ieder geval deze versie van de Scénic. Naast het aanzienlijk leukere uiterlijk en het veel prettiger interieur, is na melijk ook het weggedrag een fase of tien opgevijzeld. Wat dat betreft houdt de Scénic uiteraard gelijke tred met zijn wat dat betreft ook ernstig verbeterde donor, de Renault Mégane. Ook hier dus veel vooruitgang geboekt. Maar naast het minder truttige ui terlijk, vind ik het nieuwe interi eur toch de belangrijkste verbete ring van de nieuwelingen. Het is licht en luchtig, een TomTom is standaard, het meubilair aanzien lijk verbeterd. De beladingmoge lijkheden zijn legio (van 564 tot liefst 2063 liter) en het meubilair is makkelijker te herschikken dan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15