'Een zesje is gauw een tien waard IO Ze hebben moeite met een nieuw be staan, vergeten tussen het feesten door te blokken of komen er achter dat hun stu diekeuze een grote vergissing is. Duizen den studenten stranden al in het eerste jaar op de universiteit of hogeschool. vrijdag 21 augustus 2009 Slagveld eerstejaars door Martin Ruesink illustratie Mark Reijntjes F reek wilde Internationa le Betrekkingen stude ren en dat kon alleen in Groningen. Een aardig stuk reizen vanuit Bra bant, maar dat moest dan maar. Twee maanden later be sloot de nu 20-jarige student al weer te stoppen. „De studie vond ik te grootschalig en ik kon ook niet goed aarden in Groningen. Door privéomstandigheden wilde ik graag vaker naar huis, maar dat was dus lastig." Zoals Freek zijn er velen. Het nieu we studiejaar moet nog beginnen maar nu al staat vast dat een sub stantieel deel van de 'groentjes' die opgewekt introductieweken be leven, zal afhaken in het eerste jaar. De cijfers verschillen sterk per opleiding, maar Carla van Wely schat dat 18 tot 20 procent van de academische studenten in Nijme gen al tijdens of aan het eind van het eerste jaar van de opleiding stopt of overstapt. Als hoofd van de afdeling studentenbegeleiding van de Radboud Universiteit is Van Wely nauw betrokken bij een landelijk project om de licht toege nomen studieuitval in het hoger onderwijs in te dammen. De Nijmeegse universiteit neemt samen met drie collega-instellin gen en zeven hogescholen deel aan dit project waarin de nadruk ligt op een kennismaking met aan komende studenten die niet aan voorlichtingsactiviteiten hebben deelgenomen. Van Wely: „We wil len geen strengere selectie aan de poort, maar persoonlijk contact met de jongere die zich inschrijft. Wat is zijn motivatie, de werkhou ding, de verwachtingen van de op leiding?" Studentenbegeleiders van de Radboud Universiteit beste den net als andere opleidingen al jaren aandacht aan jongeren die tij dens hun opleiding een steuntje nodig hebben. Omschakelproble- men, heimwee, depressies, stress en ouders die ernstig ziek worden. Het zijn serieuze bedreigingen voor een succesvol studieverloop. „Je hebt te maken met jonge men sen in een belangrijke fase van hun leven, waarin vaak-voor het eerst van alles verandert. Ze zijn misschien voor het eerst uit huis, moeten met weinig geld zien om te gaan en ook veel zelfstandiger studeren", zegt Van Wely. Daarnaast is er een categorie stu denten met specifieke problemen, zoals een lichamelijke of geeste lijke beperking. „We hebben bij voorbeeld extra begeleiding voor studenten met dyslexie of een vorm van autisme. Zo is er een 'maatjes-project' van ouderejaars die als klankbord voor deze stu denten fungeren." Het nieuwe project richt zich op de studiekeuzegesprekken. Te veel eindexamenleerlingen uit het voortgezet onderwijs schrijven zich in voor een opleiding die al snel blijkt tegen te vallen. „De een vindt het te zwaar, te theoretisch of te weinig aansluiten op het be roep dat men later wil doen; de an der vindt het moeilijk om zelfstan dig te studeren of wil gerichter aan projecten werken. De verwach tingen komen kortom niet uit, vaak door een gebrek aan informa tie en voorbereiding." De Radboud Universiteit heeft de ze zomer bij wijze van proef inten sieve kennismakingsgesprekken ge houden met ongeveer 280 aanko mende studenten die aan een risi coprofiel voldeden. „Het gaat onder meer om scholie ren van wie de decaan op de mid delbare school twijfelde of die de juiste keus hebben gemaakt en stu denten die na hun hbo-propedeu- se de overstap maken naar de uni versiteit. In deze drie groepen is de kans op vroeguitval het grootst." De proef richt zich op vijf studies: psychologie, pedagogische weten schappen en onderwijskunde, rechten, filosofie en bedrijfskunde. Van Wely: „Bij geneeskunde, met inloting, is uitval geen item." De respons op de uitnodigings brief en een mail plus vragenlijst was groot. „Verreweg de meeste be naderde studenten hebben posi tief gereageerd en wilden graag een kennismakingsgesprek. Na af loop had vrijwel iedereen het ge voel dat hij of zij nu beter voorbe reid is op de gekozen studie. We blijven deze groepen natuurlijk volgen en zo nodig begeleiden." Het hoger onderwijs verandert mee met de student die in kortere tijd en met minder studie financiering zijn papiertje moet zien te halen. „Het idee dat je stu dietijd er vooral is om te feesten, is echt verleden tijd", zegt Van Wely. „Wie binnen twee jaar zijn propae- deuse niet haalt, kan niet verder. Ook organisatorisch wordt het minder vrijblijvend. Het aantal contacturen per week stijgt en er komen steeds meer studies waarin een aanwezigheidsplicht geldt." Met student Freek is het goed afgelopen. Hij is politicologie gaan studeren in Nijmegen. „Ik kon nog instromen, daarom ben ik zo snel gestopt in Groningen. Het is een goede beslissing geweest." Rechtenstudentes Jolien Milten burg (24) en Lonneke Nouwen (23) begrijpen dat ook hun Rad boud Universiteit een intensiever contact met (aankomende) eerste jaars wil. „Van onze lichting eerstejaars is nog maar een kleine groep overge bleven. Rechten is een studie waar veel mensen aan beginnen die het wel leuk lijkt, maar er niet bewust voor kiezen", zegt Nouwen. „Wij hebben nooit iets als een aanwezig heidsplicht gehad. Dan word je vanzelf wat makkelijker. Een zesje is dan ook gauw een tien waard." De beide bestuursleden van het da mesdispuut Carmen hebben zich destijds wel goed geörienteerd bij hun studiekeuze. „Ik heb nog de meeloopdagen bezocht, waarin je meeging met een ouderejaars", herinnert Miltenburg zich. De twee vriendinnen zijn zesde- jaars, hebben beiden werk in hun vakgebied en altijd bewust veel ac tiviteiten buiten de studie onder nomen. „Daar werd op gehamerd in de opleiding", zegt Miltenburg, „Goed voor je netwerk en je cv". Miltenburg en Nouwen zagen de studiecultuur snel veranderen. „Veel studenten blijven thuis wo nen en willen zich niet inzetten voor een vereniging", zegt Mil tenburg. De aanwezigheids plicht versterkt ook de schoolse sfeer op de universiteit. Nou wen: „Ik snap het wel. Ondanks het studiehuis leer je in het voortgezet onderwijs niet hoe je zelfstandig studeert. Ik heb me dat hier eigen moeten ma ken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10