piegels van 00 OIOE 30BQO03B □O □□QI mm DfflO donderdag 20 augustus 2009 -door Nico Out Wekelijks signaleert Nico Out de bes te beeldende kunst die in Zeeland is te zien. Deze week vier exposanten in deWillem3, Vlissingen. Hun werk komt erg dichtbij en verleidt stil te staan bij 'het leven'. Tegelijkertijd biedt het alle mogelijkheden om te genieten van het spel met vorm en materiaal en van de spanning tussen illusie en werkelijkheid. Mitsy Groenendijk maakt beelden van klei. Het zijn apen. Zij kleedt ze soms aan en voorziet hen van attributen. De beschildering, het ingeplante haar, de ogen, alles draagt bij tot illusie die de werkelijkheid eve naart. De beelden ademen nog net niet. Heb ik iets met apen? Niet in het bijzonder. Heb ik iets met deze beelden? la, ik vind ze aangrijpend. Ze gaan het 'aapjes kijken' ver voorbij. Ik zie een aap jesmeisje in een blauw jurkje met een pop op de arm op een roze kleed zitten: First Bond. Een aap met een rug, gebogen onder een verzameling klokken, wekkers en het leven, steunend op een stok. Titel: Time is on my side. Een ander aapjesmeisje - Ready - zit voorover gebogen op een stoeltje. Zij heeft een geruit koffertje vast waarop een paar schoenen staat. Een ande re aap, naakt, ligt te slapen: Feels li ke heaven. Nummer vijf Lucid Dream II slaapt ook en droomt van een bakje met geld. Het aangrijpende is dat de meisjes ook vrouwen op leeftijd zijn, met dunne haarslierten. Zo verwijst Groenendijk naar het kind in de volwassene, naar momenten uit de jeugd die bepalend zijn voor wat er na kwam en nog komt. Zij verwijst naar het voorbeeld dat een kind heeft, naar de aansporin gen zich op een bepaalde manier te gedragen. Kansen om een goed, gelukkig mens te worden, maar ook kansen op mankementen die het eigen leven en dat van ande ren kunnen verzieken. De aap die met de tijd-op zijn rug wandelt heeft nog de illusie dat het vanzelf wel goed komt. Hoewel ik een op timistische natuur bezit, denk ik dan: In your dreams. Anya Janssen exposeert vaak sa men met Mitsy Groenendijk. Ooit maakten zij onder de naam Sire nen met Tjarda Sixma de kunstwe reld onveilig, vol van een tegen draadse visie op cultuur, natuur en rolpatronen. Nooit belerend door de lichtheid die hun werk kenmerkte. Zoveel jaar verder is Anya Janssen beschouwender gaan schilderen. Laag voor laag on derzoekt zij aspecten van haar/het mens-zijn door zich te spiegelen aan anderen, zoals aan de tweeling die zij op een eerdere expositie in Vlissingen ten tonele voerde. Nu zie ik twee 'portretten', vier grote doeken met bomen en twee en sembles van schilderijtjes met uit eenlopende onderwerpen. Geschil derd met droge olieverf, tastend en toch exact, wat een dromerig ef fect geeft. Door alles heen voel je ook hier de betrokkenheid op de vroege jeugd, toen droom en wer kelijkheid nog dicht bij elkaar la gen, toen je één was met dieren, bloemen, bomen en planten. In de kleine werken, allen getiteld Self- portrait as a young girl valt wat Janssen zag en voelde samen met wie zij was. Is dat niet de paradijse lijke staat waar mensen zo graag naar terug willen? Dat is lastig als je tussen het beton woont of langs de snelweg. Dus toch maar zoeken naar het pure in jezelf? Elza Jo is eveneens een bekende voor wie de Willem3 vaker be zoekt. Voor wie dat nog nooit deed, wordt het tijd, want ook zij is fantastisch op dreef Gestart als fotografe, met zichzelf als model, heeft zij haar visuele repertoire functioneel uitgebreid met andere materialen zoals (kunst)stof. Te Overzicht van de zaal met werk van Rob Meijer. Zijn tekeningen, gouaches en schilderijen geven een beeld van ie mand die leeft en geïntrigeerd is door de zelfkant, waarvan hij zich heeft los gemaakt. Dat denk ik niet. Eerder gebruikt zij haar werk om conventies te rela tiveren. Is wat achter de oppervlak te zit echt, oprecht? Ook de inven tieve fotowerken roepen dergelijke vragen op. Aan oprechtheid geen gebrek in het werk van de enige mannelijke exposant, Rob Meijer. Zijn inktte- keningen, gouaches en schilderijen geven zonder opsmuk een beeld van iemand die lééft en geïntri geerd is door de zelfkant waarvan hij zich, als ik zijn levensverhaal lees, heeft losgemaakt. Van Hier naar Daar is deels een dagboek van tekeningen die Meijer in Kreuzberg, Berlijn maakte, deels een zich verstaan met de Zeeuwse werkelijkheid. Niet mooi of glad. wel expressief Wat zijn schilde rijen meer maakt dan woest klie- derwerk, is de raakheid ervan. In vlek en lijn zet Meijer mensen al leen of met anderen neer zoals hij ze aantreft. Hij weeft er een iro nisch, maar nooit echt cynisch, commentaar doorheen. 'Met de rug tegen de muur, dan staat er niemand achter jou' lees ik in een ruw portret van een man met een verwrongen grijns die tegen een vuilkleurige achtgrond staat. De letters 'Berlin, Sehnsucht' in dezelf de compositie verwijzen naar een stad waar het leven geleefd wordt, soms tegen beter weten in. In de tekeningen ontmoet ik mensen, vaak zwaargehavend. Soms zijn First Bond, werk van Mitsy Groenendijk. Zij maakt apen van klei, kleedt ze en voorziet ze van attributen. gen de wand hangen zoet ogende taarten, super kitsch, voorzien van 'slagroom' en haar beeltenis. De taartstukken die eruit zijn gesne den tonen echter een zwarte smur rie, een ver- of bedorven contrast met de mierzoete buitenkant. Als ik de taart als metafoor voor het le ven zie, blijkt de werkelijkheid ont luisterend te zijn. De prins op het witte paard is veranderd in een gif kikker, de roze droom van geluk vervangen door een vat vol pek. Promoot Elza Jo het doemdenken? Lucy de Graaf is twee weken aan het werk in de Kapel van Hoogelande. Zij is geïn spireerd door de Danse Macabre, een motief dat tijdens pestepide mieën in middeleeuwse kerken is aangebracht. Oud en jong, arm en rijk dansen zich door het leven in de wetenschap dat de dood op de loer ligt. t/m 23 augustus, Kapel van Hoogeland, Hogelandseweg 3 Grijpskerke. Dagelijks 10-17 uur. Elsa Charalambous schildert momenten van emotio nele intimiteit. Zij concentreert zich vaak op details als een blik of aanraking. Door het lijnenspel en de keuze voor zwart-wit heeft haar werk veel weg van fotografie. Mede-exposanten zijn: Ulrike Ben der, Helena Rottier-Sprey, Yase- min Sozer Sarac en Gerdi Zwaan t/m 29 augustus, World of Silk, Dorpsstraat 3, Meliskerke. do.,vr. en zo. van 12.00 tot 17.00 uur. Paul Segers is één van de kunstenaars die expo seren in het project Front Art, van de Verbeke Foundation, Kemzeke. Behalve in Lamswaarde staat Front Art op drie andere grensloca- ties in België en Frankrijk. Net als de titel heeft deze kunst grensver leggende ambities. Actuele kunst op zijn best. t/m 30 augustus, Galerie 'de School', Achterstraat 25, Lamswaarde (Hulst), do. t/m zo. 11 - 18 uur. Bianca Runge maakt van foto's uit tijdschriften en boeken collages die bestaan uit talloze lagen. Een landschap of stadgezicht wordt getransformeerd tot een ongrijpbare werkelijkheid die het denken over wat vaststaat op losse schroeven zet. Inventief en verfijnd uitgevoerd werk. t/m 27 september, Museum De Glazenkast, Verwerijstraat 26, Middelburg, do. t/m zo. 12.00 - 17.00 uur. Renée Wolters Zelden zag ik werk dat zo treffend de esentie van de dans oproept. Lijn en kleur suggereren beweging en geven de figuren een grote uit drukkingskracht. Renée Wolters vindt een perfecte balans tussen wat zij toont en wat zij weglaat. t/m 27 september, Raadskelder, Croote Markt, Sluis. za. t/m wo., 14.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 84