i8l zeeland Wie zoekt op 'Niederlande' en 'Meer' Wie bij de VYV werkt, moet bijna alles weten Zesde keer The Mission aan Kabbelaarsbank ACHTER DE SCHERMEN VOORLICHTER TOE Schouwen-Duiveland promoot zichzelf prima op Nederlandse en Duitse websites dinsdag 18 augustus 2009 In een korte serie besteedt de PZC aandacht aan werk achter de schermen in het drukke toe ristische seizoen op Schou wen-Duiveland. Wat houden die belangrijke maar voor velen on zichtbare taken in? Vandaag deel 2: Voorlichting aan toeristen. door Martijn de Koning Natuurlijk, toeristen die op Schouwen-Duive land hun tijd doorbren gen, moeten goed wor den geïnformeerd. Maar minstens zo belangrijk is het dat toekomsti ge vakantiegangers zich vooraf kunnen oriënteren op de streek waar ze (mogelijk) naar toe gaan. En dat gaat in verreweg de meeste gevallen via internet: thuis of bij voorbeeld via een 'internetzuil die ook op Schouwen-Duiveland hier en daar te vinden zijn. Even de proef op de som nemen: op de populairste zoekmachine ter wereld (Google) tikken we 'schou- wen-duiveland' in. Misschien niet zo verrassend: de website van de gemeente Schouwen-Duiveland komt op de eerste plaats. Wél op vallend: de tekst eronder gaat niet over het woonklimaat of de ope ningstijden van het gemeentehuis, maar heeft een wervende tekst waarin het strand, de watersport mogelijkheden en de schoonheid van de historische stadjes worden aangeprezen. Duitse bezoekers van de website wordt het helemaal makkelijk gemaakt: die hoeven maar op het vlaggetje van hun thuisland te drukken om in het Duitstalige hoofdstuk 'Tourismus' te raken. De wervende teksten worden goed gelezen, zegt toerismewet- houder Ad Verseput. „Mensen die Schouwen-Duiveland intikken, ko men nu eenmaal op de gemeente lijke website terecht. Het zou een gemiste kans zijn om daar geen ge bruik van te maken." Toch is het eiland aanprijzen niet het enige doel van de teksten voor niet-inwo- ners. „We weten dat er veel bezoe kers van buiten Schouwen-Duive land op de website kijken om zich een ruim overzicht van voet- en fietsroutes op het eiland. De websi te van de verenigde musea (mu- seaopschouwen-duiveland.nl) wordt ook genoemd, net als schou- wenduivelandpas.nl, waar je kunt lezen waar die pas voor dient, maar ook kunt doorklikken naar de websites van de deelnemende ondernemers. En daar zit de meer derheid van de logeeraccommoda- ties bij. Ook bij de potentiële Duit se gasten is Google de fa voriete zoekmachine, maar dan wel de Duitse versie (google.de). Wie daar voor 'schou- wen-duiveland' kiest, krijgt een enorm aanbod aan 'Ferienwoh- Wie op de Duitstalige Google 'schouwen-duiveland' intikt, krijgt een enorm aanbod aan 'Ferienwohnungen' echt te informeren. Denk maar aan mensen die een tweede wo ning willen aanschaffen. Die wil len precies weten hoe dat hier gere geld is. Dus niet alleen dat het hier zo mooi is, maar ook aan welke voorwaarden ze moeten voldoen." Van de eerste twintig zoekre sultaten op Google hebben er nog drie een min of meer toeristische link. De zoekma chine verwijst onder meer naar de website welkomopschouwenduive- land.nl. Die gaat vooral in op wo nen, maar geeft bijvoorbeeld ook nungen' op het eiland. Ook de ge meente staat ertussen met eerder genoemde wervende tekst, al is die wel in het Nederlands. De web site Zeeland-urlaub.com, een initia tief van de Zeeuwse VW's, krijgt ook een-verwijzing. De Duitser die nog niet gekozen heeft voor een bepaalde regio en de woorden 'Niederlande' en 'Meer' intikt, wordt overigens ook naar Schouwen geleid. De eerste verwijzing probeert de Ooster buur te verleiden tot het boeken van een vakantiehuis in Scharen- dijke. Zomaar een kwartiertje op het VW-kantoor in Renes- se: een Vlaams gezin infor meert naar de vertrektijden van de pontjes op de Oosterschelde, een Duitse man vraagt waar je zeehon den kunt zien, vier landgenoten willen weten waar je een molen kunt bezoeken, een Belgisch gezel schap vraagt waar het quads kan huren en een Nederlandse me vrouw heeft kaartjes voor de bus naar Middelburg en is benieuwd "waar en hoe laat die vertrekt. Geen wonder dat VW-medewer- ker Daniëlle haar baan 'afwisse lend' noemt. „Je krijgt hier allerlei soorten mensen met de meest uit eenlopende vragen aan de balie." Daniëlle woont vlakbij, in Haam stede, en dat is een voordeel. „Ik ken de streek. Dat is een stuk han diger dan wanneer je alles moet opzoeken voordat je antwoord kunt geven." Ze kan mensen met vragen daar door bijna altijd verder helpen, geeft ze aan. „Alleen wanneer ze in het hoogseizoen een plek zoe ken om te overnachten, is het wel eens lastig om aan alle voorwaar den te voldoen.' Mensen moeten dan wel eens genoegen nemen met iets anders dan ze in gedach ten hadden." Daarbij is de VW ook afhankelijk van ondernemers, geeft Daniëlle aan. „Die kunnen doorgeven of ze nog plek hebben." Dat doen eigenaren van hotels, campings en huisjes steeds vaker, zegt Sylvia De Geest, directeur van de VW Schouwen-Duiveland. „Een paar jaar geleden gebeurde dat minder. We benaderen onder nemers zelf ook steeds vaker met de vraag of. er nog plek is. Het is meer een wisselwerking geworden dan voorheen. En dit seizoen kun nen ondernemers zelf op onze website aangeven hoe het met hun bezetting is. Dat moet nog een beetje op gang komen, maar het werkt wel." Het accent voor de WV-medewer- kers ligt in dit deel van het seizoen met name op het rechtstreeks hel pen van toeristen, vertelt De Geest. „Hoewel er nu ook al mede werkers bezig zijn met bijvoor beeld de Badkoerier, nieuwe fiets routes en de accommodatiegids voor volgend seizoen. En natuur lijk moet de website steeds wor den bijgehouden." Overigens is ook dat een taak voor Daniëlle en haar collega's. „Op Schouwen-Duiveland ben ik de enige die praktisch nooit achter de balie zit", zegt De Geest. „De ande re medewerkers combineren het baliewerk op onze drie kantoren met de administratieve zaken." Wie de VW belt, krijgt overigens niet de baliemedewerkers aan de lijn, maar een callcenter. Op 13 augustus 2009 is door mij, NICOLAAS ARNOUT POLDERMAN, (t.k.-) deurwaarder, op verzoek van de vereniging met volledige rechts bevoegdheid ZEEUWLAND, ge vestigd en kantoorhoudende te Zierikzee. gemeente Schouwen- Duiveland, aan Jacobus van Herk, voorheen wonende te Oosterland, gemeente Schouwen-Duiveland, aan de Korenbloemstraat 6, thans zonder bekende woon- of verblijfplaats binnen en buiten Nederland, een dagvaarding betekend om op maandag 16 novem ber 2009 om 10:00 uur te verschijnen voor de Rechtbank te Middelburg, sec tor Kanton, op de gronden zoals in die dagvaarding vermeld. Buys Partners B.V. Ondernemersweg 5 4691 SLTholen BROUWERSDAM - Windsurfbureau Project44 organiseert komend weekeinde voor de zesde keer The Mission, het grootste windsurfeve- nement voor amateurs ter wereld. Locatie is als vanouds Zeil- en Surf centrum Brouwersdam aan de Kabbelaarsbank. Rode draad van het evenement is de slalomwedstrijd, waaraan ieder een mee mag doen. Deelnemers worden per leeftijd en niveau inge deeld. Verder is het nieuwste surfmateri- aal te testen, zijn er introductieles sen voor niet-surfers en geven pro fessionele windsurfers zaterdag een demonstratie freestyle op een schans tijdens de battle of the giants. Onder hen de Europese kampioe nen van de afgelopen twee jaar, André Paskowski en Steven van Broeckhoven. Voorafgaand aan het evenement verzorgt het Nederlands Water- sportverbond een training voor ta lentvolle vrouwelijke surfers. De beste deelneemsters worden gese lecteerd voor een vervolg, wat uit eindelijk zelfs kan leiden tot opna me in de Olympische ploeg voor 2012. Meer over The Mission en inschrijven via www.the-mission.eu. Via 'internetzuilen' op het eiland kunnen toeristen op internet surfen. Deelnemers aan The Mission 2007. archieffoto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 48