In processie door het knisperend veld Lange rijpingsperiode voor exclusief kunstboek cultuur! 25 zeeland nazomer festival VOORBESCHOUWING Graancirkels als zwijgende zee na een noodweer dinsdag 18 augustus 2009 Over één week opent het Zee land Nazomerfestival met de première van De Storm. Wil lem Nijssen volgt in de laatste weken een aantal repetities en doet verslag (deel 3). door Willem Nijssen Donderdag (vorige week) is de ploeg van De storm weer op locatie in Wilhelminadorp. Er is volop dynamiek, met een techni sche ploeg van zeker vijftien man, die met van alles en nog wat tege lijk bezig is. De tribune is half af, hij zal nog hoger worden. Maar het eerste wat ik doe, op uitnodi ging van een erg tevreden regis seur, is naar (half) boven klim men. Om daar het beeld in te drin ken, waar vanaf schetsblad en ma quette van gedroomd is. Het is, nog niet eens op het hoogste punt, vorstelijk! Een schitterend zicht op het - in al zijn wrakkerig- heid majestueuze - scheepswrak, het enorme dominante object waarrond zich De storm zal afspe len. De graancirkels zie ik nu ook als het beeld van een zwijgende zee na een noodweer. Daarbinnen het eiland. Nog altijd heb ik niets gezien van'hoe De storm daar ge speeld zal gaan worden. Maar ik vermoed steeds sterker, dat we héél De storm te zien gaan krijgen. Geen 'ondertussen ergens anders', maar een totaalbeeld dat geen schouwburg ooit kan bieden. Nog altijd ook, heb ik niets gehoord Het decor voor De Storm in aanbouw met in het midden het scheepswrak als dominant object. van het klankbeeld dat slagwerker Sytze Pruiksma zal maken. Het ei land is immers vol van magische klanken, aldus de tekst van Shake speare, voortgebracht door de luchtgeest Ariël. Sytze is er wel bij, vandaag, laadt onder meer een groot galmend voorwerp uit zijn bestelwagen. Het binnenwerk van een piano, denk ik er van ver afin te zien. Hij heeft ook een paar gro te bekkens op de kop getikt, over- gekocht van het Concertgebouwor kest, voor een 'prikje'. Wat kan een gezelschap doen, als het thea ter nog in aanbouw is? Teksten, teksten en nog eens teksten. Niet ongebruikelijk overigens. Er zijn heel veel regisseurs die eindeloos met de tekst bezig zijn. Uitpluizen wat er precies staat, wat er be doeld kan zijn, de aller-fijnste nu ances zoeken. Meestal gebeurt dat dan, zo vertelt Willem Schouten (Gonzalo), rond de tafel. Hier niet. Een tafel hebben ze noöit gezien, bij wijze van spreken. Geen woord- gepeuter. Niek Kortekaas laat het spel - zo blijkt ook vandaag - niet alleen uit beelden ontstaan, maar vooral ook uit beweging. Hij 'jaagt' zijn spelers naar de brede opening tussen de tweede en derde graan cirkel, een strook van honderden meters in omtrek. Tussen het hete, knisperend rijpende graan gaan we op weg. Terwijl we in cirkels (spiralen eigenlijk) rondlopen, gaan we langzaam vooruit tussen het koren. In omtrekkende bewe ging verzonken, contemplatief, in tuïtief Maar dan moet het ineens anders. De twee acteurs aan het woord worden vooruitgestuurd, keren om, komen in dialoog op foto Lex de Meester ons af, wij deinzen zonder ogen in de rug achteruit. Een andere scène wordt gespeeld, terwijl we in een kring om de protagonisten heen staan en zij die cirkel moeten ge bruiken voor hun bewegingen. Zo gaan we in een processie van Ech- ternach (drie stappen vooruit, twee achteruit) door het veld. Des ondanks zijn we toch twee keer rond voor de nederig-wijze slot woorden van Prospero opklinken. En er weer een paar vondsten zijn gedaan, die voor de voorstelling vastgehouden moeten worden. door Ali Pankow KRUININGEN - Bijna veertien jaar werkte Edwin Pompert uit Krui- ningen aan het boekwerk Ge schenk voor een eerst geborene. Hij is ervan overtuigd dat er een lange rijpingsperiode nodig was voordat dit exclusieve kunstboek 'in de markt kon worden gezet'. Nu is het wat hem betreft zo ver. Pompert schreef het boek onder het pseudoniem Zarija Clabatti. die naam zegt veel onder zijn le vensfilosofie. Zarija staat voor 'licht van de mensen op aarde' en Clabatti duidt op 'voor ieder mens'. „Ik ben altijd op zoek ge weest naar de waarheid, naar hoe het leven in elkaar zit", zegt Pom pert. Zijn eerste gedichten bij zijn zoektocht schreef hij in 1987. Dat was het begin voor dit boek. Door zijn ontmoeting met de bekende kunstschilder Luis Fileer uit Mexi co werd de basis gelegd voor de bundeling van zijn gedichten tot een exclusief kunstboek. „Dat was in 1997 toen Fileer in mijn toenma lige woonplaats Hillegom expo Edwin Pomperts zoektocht naar het bestaan resulteerde in een exclusief kunstboek. foto Ronald den Dekker seerde. Ik was weg van zijn werk. Ik heb hem enkele van mijn ge dichten voorgelezen. Toen beloof de hij bij alle veertien hoofdstuk ken een schilderij te maken, die als illustraties in het te maken boek konden worden afgedrukt. Uitaard was ik zeer vereerd met dat aan bod", vertelt Pompert, die twee maanden later de schilderijen zelf is gaan ophalen in Mexico. Vervol gens ging de auteur in zee met steendrukker Gert-Jan Forrer en Atelier de Distelkamp om het boek op bijzonder papier en groot formaat en in linnen gebonden uit te brengen. Het boek kwam in 2000 al gereed,- maar toen ontbrak het Pompert aan de tijd het breed uit te presenteren. Door zijn werk als financieel adviseur bracht hij enkele jaren in Zuid-Afrika door. Nu woont hij sinds oktober vorig jaar in Kruiningen. Aanmoediging van het Nederlands Auteursbu reau deed hem besluiten rucht baarheid te geven aan Geschenk voor een eerst geborene. Eén van de honderd exemplaren heeft hij de paus cadeau gedaan en ligt in de Biblioteca Apostolica Vaticana in Rome. Ook ligt er een exemplaar in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Eén boek in lamsleer in clusief oorspronkelijke schilderijen zijn bestemd voor dochter Rebec ca (13). Geschenk voor een eerst geborene, 795 euro, ISBN-nr: 9789080097247.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 27