In processie door het knisperend veld
Lange rijpingsperiode voor exclusief kunstboek
cultuur! 25
zeeland
nazomer
festival
VOORBESCHOUWING Graancirkels als zwijgende zee na een noodweer
dinsdag 18 augustus 2009
Over één week opent het Zee
land Nazomerfestival met de
première van De Storm. Wil
lem Nijssen volgt in de laatste
weken een aantal repetities en
doet verslag (deel 3).
door Willem Nijssen
Donderdag (vorige week)
is de ploeg van De
storm weer op locatie
in Wilhelminadorp. Er
is volop dynamiek, met een techni
sche ploeg van zeker vijftien man,
die met van alles en nog wat tege
lijk bezig is. De tribune is half af,
hij zal nog hoger worden. Maar
het eerste wat ik doe, op uitnodi
ging van een erg tevreden regis
seur, is naar (half) boven klim
men. Om daar het beeld in te drin
ken, waar vanaf schetsblad en ma
quette van gedroomd is. Het is,
nog niet eens op het hoogste
punt, vorstelijk! Een schitterend
zicht op het - in al zijn wrakkerig-
heid majestueuze - scheepswrak,
het enorme dominante object
waarrond zich De storm zal afspe
len. De graancirkels zie ik nu ook
als het beeld van een zwijgende
zee na een noodweer. Daarbinnen
het eiland. Nog altijd heb ik niets
gezien van'hoe De storm daar ge
speeld zal gaan worden. Maar ik
vermoed steeds sterker, dat we
héél De storm te zien gaan krijgen.
Geen 'ondertussen ergens anders',
maar een totaalbeeld dat geen
schouwburg ooit kan bieden. Nog
altijd ook, heb ik niets gehoord
Het decor voor De Storm in aanbouw met in het midden het scheepswrak als dominant object.
van het klankbeeld dat slagwerker
Sytze Pruiksma zal maken. Het ei
land is immers vol van magische
klanken, aldus de tekst van Shake
speare, voortgebracht door de
luchtgeest Ariël. Sytze is er wel bij,
vandaag, laadt onder meer een
groot galmend voorwerp uit zijn
bestelwagen. Het binnenwerk van
een piano, denk ik er van ver afin
te zien. Hij heeft ook een paar gro
te bekkens op de kop getikt, over-
gekocht van het Concertgebouwor
kest, voor een 'prikje'. Wat kan
een gezelschap doen, als het thea
ter nog in aanbouw is? Teksten,
teksten en nog eens teksten. Niet
ongebruikelijk overigens. Er zijn
heel veel regisseurs die eindeloos
met de tekst bezig zijn. Uitpluizen
wat er precies staat, wat er be
doeld kan zijn, de aller-fijnste nu
ances zoeken. Meestal gebeurt dat
dan, zo vertelt Willem Schouten
(Gonzalo), rond de tafel. Hier niet.
Een tafel hebben ze noöit gezien,
bij wijze van spreken. Geen woord-
gepeuter. Niek Kortekaas laat het
spel - zo blijkt ook vandaag - niet
alleen uit beelden ontstaan, maar
vooral ook uit beweging. Hij 'jaagt'
zijn spelers naar de brede opening
tussen de tweede en derde graan
cirkel, een strook van honderden
meters in omtrek. Tussen het hete,
knisperend rijpende graan gaan
we op weg. Terwijl we in cirkels
(spiralen eigenlijk) rondlopen,
gaan we langzaam vooruit tussen
het koren. In omtrekkende bewe
ging verzonken, contemplatief, in
tuïtief Maar dan moet het ineens
anders. De twee acteurs aan het
woord worden vooruitgestuurd,
keren om, komen in dialoog op
foto Lex de Meester
ons af, wij deinzen zonder ogen in
de rug achteruit. Een andere scène
wordt gespeeld, terwijl we in een
kring om de protagonisten heen
staan en zij die cirkel moeten ge
bruiken voor hun bewegingen. Zo
gaan we in een processie van Ech-
ternach (drie stappen vooruit,
twee achteruit) door het veld. Des
ondanks zijn we toch twee keer
rond voor de nederig-wijze slot
woorden van Prospero opklinken.
En er weer een paar vondsten zijn
gedaan, die voor de voorstelling
vastgehouden moeten worden.
door Ali Pankow
KRUININGEN - Bijna veertien jaar
werkte Edwin Pompert uit Krui-
ningen aan het boekwerk Ge
schenk voor een eerst geborene. Hij
is ervan overtuigd dat er een lange
rijpingsperiode nodig was voordat
dit exclusieve kunstboek 'in de
markt kon worden gezet'. Nu is
het wat hem betreft zo ver.
Pompert schreef het boek onder
het pseudoniem Zarija Clabatti.
die naam zegt veel onder zijn le
vensfilosofie. Zarija staat voor
'licht van de mensen op aarde' en
Clabatti duidt op 'voor ieder
mens'. „Ik ben altijd op zoek ge
weest naar de waarheid, naar hoe
het leven in elkaar zit", zegt Pom
pert. Zijn eerste gedichten bij zijn
zoektocht schreef hij in 1987. Dat
was het begin voor dit boek. Door
zijn ontmoeting met de bekende
kunstschilder Luis Fileer uit Mexi
co werd de basis gelegd voor de
bundeling van zijn gedichten tot
een exclusief kunstboek. „Dat was
in 1997 toen Fileer in mijn toenma
lige woonplaats Hillegom expo
Edwin Pomperts zoektocht naar het bestaan resulteerde in een exclusief kunstboek.
foto Ronald den Dekker
seerde. Ik was weg van zijn werk.
Ik heb hem enkele van mijn ge
dichten voorgelezen. Toen beloof
de hij bij alle veertien hoofdstuk
ken een schilderij te maken, die als
illustraties in het te maken boek
konden worden afgedrukt. Uitaard
was ik zeer vereerd met dat aan
bod", vertelt Pompert, die twee
maanden later de schilderijen zelf
is gaan ophalen in Mexico. Vervol
gens ging de auteur in zee met
steendrukker Gert-Jan Forrer en
Atelier de Distelkamp om het
boek op bijzonder papier en groot
formaat en in linnen gebonden uit
te brengen. Het boek kwam in
2000 al gereed,- maar toen ontbrak
het Pompert aan de tijd het breed
uit te presenteren. Door zijn werk
als financieel adviseur bracht hij
enkele jaren in Zuid-Afrika door.
Nu woont hij sinds oktober vorig
jaar in Kruiningen. Aanmoediging
van het Nederlands Auteursbu
reau deed hem besluiten rucht
baarheid te geven aan Geschenk
voor een eerst geborene. Eén van de
honderd exemplaren heeft hij de
paus cadeau gedaan en ligt in de
Biblioteca Apostolica Vaticana in
Rome. Ook ligt er een exemplaar
in de Koninklijke Bibliotheek in
Den Haag. Eén boek in lamsleer in
clusief oorspronkelijke schilderijen
zijn bestemd voor dochter Rebec
ca (13).
Geschenk voor een eerst geborene,
795 euro, ISBN-nr: 9789080097247.