Canada geeft goede melkprijs 1+1 GRATIS 2+1 GRATIS 1+1 GRATIS m economie13 Supermarkten stunten weer met actieweken Het einde in zicht voor peertjes van 100 watt Minder sparen bij de baas 55 ZUIVEL5 Quotering is volledig gericht op de binnenlandse markt Aantal boekingen loopt terug Minder ziekteverzuim psychische klachten HET UOOADEEL UUR THUISBLIJVEI1 dinsdag 18 augustus 2009 door Dirk van der Meuien en Nico Hylkema De ruimte, westerse le vensstijl en het natuur schoon van Canada hebben altijd een enor me aantrekkingskracht uitgeoe fend op agrariërs in het dichtbe volkte Nederland. Op die lijst van voordelen staat sinds kort een an der aspect prominent op nummer één: het Canadese zuivelsysteem, de zogenaamde Milk Marketing Board. Het systeem werkt met een melkquotering zoals we die in de Europese Unie kennen, maar is volledig gericht op de binnenland se markt. De omvang van de melkplas en de kostprijs van de boeren wordt jaar lijks twee keer vastgesteld in on derhandelingen tussen boeren, zui velindustrie, de politiek en consu mentenorganisaties. Door het sys teem produceren Canadese melk veehouders nooit meer dan de marktvraag en kan de Zuivelindus- Een boer in Canada bij de melkmachine, foto Adrian Brown/Brunopress/GPD trie een zeer goede melkprijs aan de boeren uitkeren van omgere kend 45 tot 50 eurocent per liter. De Dutch Dairymen Board, die voor het Canadese model pleit, zegt dat dit niet nadelig hoeft uit DEN HAAG - Albert Heijn scherpt de al geplande kortingsacties voor de komende weken verder aan in antwoord op de Euroweken van C1000. Ook bij anders supermark ten worden in september grote kortingen gegeven. Bij Albert Heijn (AH) geldt tijdens de zogenoemde 'hamsterweken' 'twee halen voor de prijs van één' op vijftig verschillende producten. Tijdens de 'euroweken' van Ciooo gelden tot half september weke lijks honderd aanbiedingen voor één euro. Ook concurrenten-Super de Boer en Jumbo komen met uit gebreide kortingsacties. Supermarktdeskundige Gerard Rutte denkt dat een nieuw ge vecht tussen de supers in de lucht hangt. „Albert Heijn wil zich niet langer de kaas van het brood laten eten. Ciooo was al eerder uiterst succesvol met zijn euroweken. Nu is AH weer aan zet," aldus Rutte. De supermarktdeskundige wijst er wel op dat AH er niet voor kiest om overduidelijk onder Ciooo te gaan zitten met de prijzen. „Het is nog geen echt offensief AH brandde onlangs zijn vingers aan de actie met de 'laagste prijs garantie', waarbij klanten produc ten gratis kregen als ze konden aantonen die elders goedkoper te kunnen krijgen. Handige klanten vergeleken prijzen op internet en sleepten zo op grote schaal gratis boodschappen in de wacht. Al enige tijd wordt een nieuwe prijzenoorlog in de supermarkten voorspeld. De vorige, van 2003 tot 2006, werd ingeluid door marktlei der AH. Die actie leidde ertoe dat honderden producten onder kost prijs werden verkocht. Na de prij zenoorlog gingen veel prijzen ove rigens ook weer omhoog. pagina 3: commentaar te pakken voor de consument. Die betaalt in Canada hetzelfde voor zijn zuivel als in de VS, terwijl de boeren daar net als in Europa de helft minder krijgen voor hun melk, aldus vicevoorzitter Gerrit Kroes. Hoewel sprake is van een beschermde markt, heeft Canada weinig problemen met wereldhan delsorganisaties zoals GATT en WTO. „Dat komt doordat het land niet meer dan vijf procent expor teert. Als je aan die voorwaarde voldoet, zijn er geen problemen", zegt Arend Otten uit Hoogeveen. Otten is emigratiemakelaar. Zijn bedrijf heeft circa 250 Nederlandse boeren naar Canada begeleid. Boe ren staan overigens niet in de rij om naar Canada af te reizen. Door de aantrekkelijkheid van het sys teem zijn de melkveebedrijven er peperduur. „Als je de boel hier ver koopt, moet je in Canada genoe gen nemen met een aanmerkelijk kleiner bedrijf', aldus Otten. Het Canadese systeem naar Euro pa kopiëren is niet reëel, zegt melk veehouderijvoorman Siem Jan Schenk van de LTO-Nederland. „Canada is met 8 miljard kilo melk op zuivelgebied een niet al te grote speler. Dan lig je wat minder on der het vergrootglas bij de WTO dan Europa met 135 miljard kilo." ItKStllWSXStt&g&SSSfëlXBBViaitSSUBlUaBt BAARN - Het begint er nu echt op te lijken dat mensen in tijden van crisis de zomervakantie laten voor wat die is. Zowel de boekingen voor vliegvakanties als die voor au tovakanties lopen nog steeds ach ter op vorig jaar, zo blijkt uit de boekingscijfers van brancheorgani satie ANVR. Uit de cijfers tot en met eind juli blijkt dat de vakantieboekingen DEN HAAG - Werknemers hebben minder gespaard bij hun werkge ver. Op levenslooprekeningen en -verzekeringen werd vorig jaar 783 miljoen euro ingelegd, zeven pro cent minder dan in 2007. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek(CBS). Sinds het begin van de regeling in 2006 is de inleg ieder jaar afgeno men. In het eerste jaar spaarden werknemers nog 914 miljoen euro. In 2007 daalde dat tot 844 miljoen. In totaal hebben werknemers 2,5 miljard euro gespaard via de le vensloopregeling. Gemiddeld leg den werknemers vorig jaar 2900 euro per persoon in. In totaal na men zij 113 miljoen euro op van hun levenslooprekening of -verze kering. Ook de spaarloonregeling verloor aan populariteit. Daar werd afgelopen jaar ruim 1 miljard euro ingelegd, zeven procent min der dan in 2007. Eind vorig jaar stond 3,5 miljard euro op spaar loonrekeningen. voor het zomerseizoen nog negen procent achterlopen op de boekin gen van vorig jaar. Vakantiegangers laten het vooral bij de verre vliegreizen afweten. Het aantal boekingen loopt daar 24 procent achter op vorig jaar. Ook boekten mensen minder auto vakanties. Volgens de cijfers van ANVR bedraagt de daling hier drie procent. DEN HAAG Het arbeidsverzuim door psychi sche klachten nam tussen 2004 en 2007 af met bijna een derde, van 2,7 naar 2,0 procent Het niveau ligt nu onder dat van 2001. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniver siteit Groningen. Eerder meldden zich juist steeds meer mensen ziek met psychische klachten. GILLETTE SCHEERSCHUIM EN -GEL Keuze uit alle varianten Fusion en Series ■usirn Mg :-ri Rijswijk - De ouderwetse gloei lamp nadert zijn einde. Die van 100 watt verdwijnt als eerste. Op 1 september gaan de lampen met het grootste vermogen en het meeste energieverbruik als eerste uit de handel; de matte peertjes en alle lampen van 100 watt. Dat bete kent niet dat ze dan niet meer te koop zijn. De voorraden mogen nog worden opgemaakt. Volgens de brancheorganisaties zijn mensen nog niet aan het ham steren. Winkels schaffen boven dien nauwelijks extra voorraden aan, lieten de Stichting LightRec en de Nederlandse Licht Associa tie (NLA) weten. De gloeilamp ver dwijnt in vier stappen uit de. win kels. Vanaf volgend jaar september zijn de peertjes van 75 watt niet meer te koop. Een jaar later gaan die van 60 watt uit de handel en in 2012 alle overige peertjes. De meeste typen halogeenverlichting blijven tot 20t6 toegestaan. De Europarlementscommissie van milieu besloot in februari om de ruim honderd jaar oude gloeilamp in de ban te doen. Dit moet een energiebesparing opleveren die ge lijk is aan het energieverbruik van alle Nederlandse en Belgische huis houdens samen. Bovendien vermindert de C02-uit- stoot met 15 miljoen ton. Actieperiode van 17 t/m 23 augustus 2009 Kijk in de folder, op Kruidvat.nl of ga naar de winkel voor meer informatie ALLE PAMPERS LUIERS OLAZ GEZICHTSVERZORGING Keuze uit alle varianten Total Effects, Regenerist Definity ((g)Kruidvat) STEEDS VERRASSEND. ALTIjD VOORDELIG!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13