Kerstpakket 2009: meer voedingswaren, minder stekkers Bloemetje op de vergadertafel verdient zich weer terug 'Extraatjes als een personeelsfeestje vergroten de verbondenheid met het bedrijf. Daarop bezuinigen zou onverstandig zijn.' Etiënne te Brake van Van Lanschot Bankiers woensdag 12 augustus 2009 Bezuinigen op een bosje bloemen kan verkeerd uitpakken. Een goed verzorgd boeket op een vergadertafel kan volgens onderzoek van de Wageningen Universiteit de uitkomst van de vergadering positiefbeïnvloe- den. Zonder dat de deelnemers het merken, verdwijnen even tuele negatieve gevoelens en ge dachten naar de achtergrond door het zien en ruiken van een bloemetje. De universiteit deed onderzoek in opdracht van het Product schap Tuinbouw. Volgens het schap is nu vastgesteld dat men sen iemand die een bloemetje bij zich heeft, vrolijk, aardig, warm en ondernemend vinden. Het geven van een boeket zorgt ervoor dat de ontvanger de ge ver niet als arrogant, verlegen of achterdochtig ervaart. De onderzoekers hebben de reacties van mensen bekeken in vier zogenoemde stemmingska mers op de universiteit. Over het algemeen bleek, dat mensen zich prettiger en meer ontspannen voelden in een ruimte waar bloemen staan. Be langrijk is wel dat bloemen niet te sterk geuren, want sommige mensen raken afgeleid en zelfs geïrriteerd door een nadrukkelij ke lucht - De wetenschappers hebben ook onderzocht, welke bloemen het best in een bepaalde omgeving passen. Zij bevelen grote bloe men zoals anthuriums aan voor een hotellobby. In een zieken huis passen gerbera's beter. En witte lelies en witte rozen zijn vooral geschikt voor begrafenis sen en de kerk. Kerstpakketten zullen dit jaar meer voedsel bevatten en minder toeters en bellen. Dat signaleert Carla ter Brugge van Ter Brugge Geschenken in Bor ne. Het bedrijf heeft in juli een groot deel van de bestellingen opgenomen. „De animo neemt niet af, alleen bestellen sommige klanten min der pakketten omdat ze nu min der personeel hebben." In tijden van crisis wordt er meer voedsel in het pakket ge stopt. Ter Brugge: „Dat hebben mensen dan liever dan een of ander hebbedingetje. Overheids bedrijven stoppen sowieso lie ver geen apparaten met een stek ker of batterij in het pakket, met het oog op hun maatschap pelijke verantwoordelijkheid." Ook Princess, wiens huishoude lijke producten ook vaak in kerstpakketten worden aangebo den, merkt dat bedrijven dit jaar bezuinigen op de non-food-producten. „Op de jaarlijkse kerstpakket- tenbeurs in Rosmalen was bezuinigen duidelijk de trend", heeft Carry Zwart van Princess er varen. „Een gemiddeld pakket kost 30 a 35 euro. Veel be drijven willen minstens een tientje lager uit komen. En als je wat grotere pakken met chips, toastjes en nootjes in het pakket stopt, lijkt het voor het ge voel toch nog heel wat" Het schrappen van kerstpakket ten ligt gevoelig in Nederland, zegt Zwart. „Het is een moment waarop werknemers een pluim krijgen voor een jaar lang hard werken. En besparen op het jaar lijkse complimentje van de di rectie komt hard aan bij het per soneel." Ter Brugge ziet een toe name van het aantal relatiege schenken. „Juist nu willen be drijven klanten aan zich bin den." Toppers zijn usb-sticks en artikelen uit de Derde Wereld. Zo leveren tegenwoordig ook de Wereldwinkels kerstpakketten. „Aanstekers zijn minder gewild en asbakken al helemaal niet", aldus Ter Brugge. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9