maakt het zweefvliegen makkelijker zeeland 119 Lage wolken houden piloten aan de grond Gemeente Hulst trekt handen af van dorpscentrum in Vogelwaarde Pikdorser- en tractorcross op Driewegen's Foor bij Terneuzen woensdag 12 augustus 2009 'Het uitzicht was fenomenaal. Bovendien heerste er stilte, terwijl er in een motorvliegtuigje een hoop kabaal te horen is.' 'Vooral het leren van de voorschriften is pittig. Ik heb er heel wat uren ingestoken. Dat was ook terug te zien aan mijn schoolcijfers.' Het zweefvliegseizoen is in volle gang. Deze zomer worden er verschillende zweefvliegkampen gehou den bij EZAC in Axel. door Paul Begijn w aar jongeren min stens achttien jaar moeten zijn om te mogen autorijden is de minimumleeftijd voor zweef vliegen veertien jaar. Na een aan tal vluchten met een instructeur mag de eerste solovlucht al ge maakt worden. Zij het wel met een instructeur die toezicht houdt vanaf de grond, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Vooral on der de jeugdleden is het zweefvlie gen razend populair. De zomer kampen vormen voor hen een toe gevoegde waarde. Casper Jimenez (16) uit Terneuzen is deze zomer bijna dagelijks op het zweefvlieg veld van de Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club (EZAC) in Axel te vinden. Zijn droom is piloot worden, maar voor het zover is, richt hij zich op zijn grote hobby: zweefvliegen. „De thermiek, het weer, het uit zicht en de stilte in de lucht. Er zijn eigenlijk zoveel redenen te be denken waarom het zweefvliegen zo mooi is." Casper's leven staat al van jong af aan in het teken van vliegen. Zijn opa, een fervent vlie ger, nam hem vroeger vaak mee naar het vliegveld in Hilversum, waar Casper mee mocht in een motorvliegtuigje. „Toch was ik niet meteen enthou siast. Het instrumentenpaneel was dusdanig hoog dat ik weinig mee- zijn veertiende vloog is Casper nu bevoegd om op elk moment zelf te komen vliegen zonder toezicht. „Eigenlijk is er niet zo veel moei lijks aan. In een zweefvliegtuig zit weinig apparatuur. Je hebt er.al leen met de snelheidsmeter, de hoogtemeter en de variometer te maken. Voor wie de basiskennis van natuurkunde beheerst, is het een koud kunstje." Toch moeten beginnende zweef vliegers de theorie niet onderschat ten volgens hem. „Die is best pit tig, vooral het leren van de voor schriften. Ik heb er heel wat uren in gestoken; Dat was uiteindelijk 'Eigenlijk is er niet zo veel moeilijks aan. In een zweefvliegtuig zit weinig apparatuur' kreeg van het uitzicht. De koptele foon en het vliegpetje begonnen bovendien flink te irriteren na een tijdje." Tijdens een vlucht met een zweefvliegtuig vanuit Venlo ging er een wereld voor Casper open. „Het uitzicht was fenomenaal. Bo vendien heerste er stilte, terwijl er in een motor vliegtuigje een hoop kabaal te horen is." Dit voorjaar haalde Casper zijn vliegbrevet. Hoewel hij al vanaf foto Peter Nicolai Vlieginstructeur David Lin- denbergh houdt de buien radar nauwlettend in de ga ten. „De laatste buien trekken weg naar het oosten van het land. Al leen de wolkenbasis is het eerstko mende uur nog te laag. De wolken moeten zich minstens op een hoogte van vierhonderd meter be vinden. Het'is nu maar zo'n hon derdvijftig meter." Voordat er gevlogen wordt tijdens het zweefvliegkamp worden de weergegevens nauwlettend beke ken. „Bij regen, onweer of een te harde wind wordt er niet gevlo gen. De veiligheid staat voorop", zegt David Lindenbergh stellig. Het zweefvliegveld van EZAC op Smitsschore in Axel heeft een oost-westbaan. „Bij een wind uit westelijke of oostelijke richting wordt er gevlogen tot kracht zes. Komt de wind uit noordelijke of zuidelijke richting, dan is kracht vier de maximum beaufort. Boven dien wordt er altijd geland met te genwind." Gisteren waren de omstandighe den voor het zweefvliegen niet ide aal. Door regen en laaghangende wolken konden de piloten niet voor 11.30 uur de lucht in. Ook voor vandaag laat de grafiek een la ge wolkenbasis zien voor het eer ste gedeelte van de dag met af en toe wat lichte neerslag. Later in de ochtend belooft het beter te wor den. „Wij mogen niet klagen. Maandag was het schitterend vlieg weer en ook donderdag en vrijdag lijken topdagen te worden." ook terug te zien aan mijn school cijfers, die eronder te leiden had den." De theorielessen vinden in de winter plaats, buiten het vlieg- seizoen dat loopt van begin april tot eind oktober. Naast kennis van de voorschriften krijgen de kandi daten les in meteorologie, con structie, aërodynamica, instrumen ten, navigatie en menselijke om standigheden die van invloed kun nen zijn. Ook worden de kandida ten gekeurd in een medisch advies centrum, waar ze worden onder worpen aan diverse tests. Zo wor den de ogen gecontroleerd op scherpte en dieptezicht en wordt de algehele lichamelijke conditie bekeken. „Het lijkt heel wat, maar het is een vrij simpele keuring", vertelt David Lindenbergh, één van de drie instructeurs tijdens het zweefvliegkamp deze week in Axel. Samen met zijn collega's leert hij de jongeren de kneepjes van het vak en geeft hij de jonge ren speciale opdrachten mee tij dens het vliegen. Terwijl het zweef- vliegen een hobby is voor mensen in de leeftijd van veertien tot in de zestig jaar, zijn het voornamelijk jongeren die op de zweefvliegkam pen afkomen. David: „Behalve het vliegen spreekt de gezelligheid de jongeren aan. Naast een kantine beschikt EZAC over een prachtige camping, waar de jonge piloten tij dens de kampen kunnen overnach ten." Het ledenaantal schommelt al ja ren rond de negentig. Er is wel re gelmatig verloop onder de jonge ren doordat ze gaan studeren. Ook Casper Jimenez wil Zeeland uitein delijk verlaten om zijn droom te verwezenlijken. Vlieginstructeurs Marco Donders en David Lindenbergh te van de wolkenband aan de hand van een grafiek. berekenen de hoog- foto Peter Nicolai vogelwaarde - De gemeente Hulst is niet van zins geld uit te trekken voor een verbouwing van het dorpscentrum in Vogelwaarde. De gemeente verwijst de eigenares se van het dorpshuis, de Stichting Dorpscentrum Vogelwaarde, naar woningbouwcorporatie Woon- goed Zeeuws-Vlaanderen. Die houdt voorlopig ook de boot af De staat van onderhoud van het dorpscentrum is niet al te best. Er is sprake van betonrot, de centrale verwarming moet worden vervan gen en diverse ruimten in het dorpshuis voldoen niet meer. On derhoud is uitgesteld omdat de stichting wachtte op groen licht voor nieuwbouw in combinatie met een woonzorgcomplex, elders in het dorp. Deze plannen zijn ech ter geschrapt. De stichting wil nu het onderhoud oppakken en de verbouwing doorzetten. „De gemeenteraad heeft echter aangegeven dat een verbouwing van het dorpscentrum geen hoge prioriteit heeft", zegt wethouder Fons Dobbelaer. „Wij geven er zo doende geen geld aan uit. Wel heb ben we de stichting toestemming gegeven met Woongoed te gaan praten. Wellicht kan de corporatie iets voor het dorpscentrum beteke nen." Dobbelaer doelt op de constructie die toegepast zou worden als er wel sprake zou zijn geweest van nieuwbouw in combinatie met het dorpscentrum. Dan zou Woon goed eigenaar zijn van het pand en de accommodatie verhuren aan de stichting. Directeur Cees Rein- houdt van Woongoed Zeeuws- Vlaanderen is nog niet benaderd voor een gesprek. „Ik ga zodoende niet speculeren over waar ze het met ons over wil len hebben. Dat wij eigenaar wor den van het dorpscentrum en het vervolgens verbouwen en opknap pen, lijkt me nu niet aan de orde. Dat gaat toch gepaard met een for se investering." DRIEWEGEN - Met een pikdorser- en tractorcross heeft Driewegen's Foor in het buurtschap nabij Ter neuzen een Zeeuws-Vlaamse pri meur dit jaar. Daarnaast vindt ook het Neder lands kampioenschap gazon- maaierrace plaats tijdens het eve nement op zaterdag 12 en zondag 13 september. Sinds de organisatie in 1993 de ouderwetse kermis van Driewegen na een kwart eeuw weer nieuw le ven inblies, is die steeds op zoek geweest naar nieuwe en bijzonde re programmaonderdelen. In eer ste instantie was dat de herintro ductie van oude Vlaamse kermis- spelen zoals de Kop van Jut, worst- kappen en hooivorkhangen. Om dat de wedstrijd voor pikdorsers en tractoren een experiment is, wordt het aantal inschrijvingen be perkt tot twintig machines per klasse. Het ligt in de bedoeling vol gend jaar een volwaardige wed strijd neer te zetten waar mogelijk meer dan vijftig machines per klas se aan deel kunnen nemen. De stichting Buurtschap Driewe gen stelt ook het programma van de zaterdagavond in het teken van het motorisch geweld. Vanaf 21 uur worden de crossers en het pu bliek verwelkomd met een Cross Party die muzikaal wordt opgeluis terd door dj E-Force. De toegang tot dit feest is gratis. De wedstrijden zijn zondag vanaf 12 uur op het crossterrein aan de Hoofdplaatseweg 7 un Driewegen. De toegangsprijs is vijf euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 49