maakt het zweefvliegen makkelijker
zeeland 119
Lage wolken houden
piloten aan de grond
Gemeente Hulst trekt handen af
van dorpscentrum in Vogelwaarde
Pikdorser- en tractorcross op
Driewegen's Foor bij Terneuzen
woensdag 12 augustus 2009
'Het uitzicht was fenomenaal. Bovendien heerste er stilte, terwijl er in
een motorvliegtuigje een hoop kabaal te horen is.'
'Vooral het leren van de voorschriften is pittig. Ik heb er heel wat uren
ingestoken. Dat was ook terug te zien aan mijn schoolcijfers.'
Het zweefvliegseizoen is
in volle gang. Deze zomer
worden er verschillende
zweefvliegkampen gehou
den bij EZAC in Axel.
door Paul Begijn
w
aar jongeren min
stens achttien jaar
moeten zijn om te
mogen autorijden
is de minimumleeftijd voor zweef
vliegen veertien jaar. Na een aan
tal vluchten met een instructeur
mag de eerste solovlucht al ge
maakt worden. Zij het wel met
een instructeur die toezicht houdt
vanaf de grond, maar dat mag de
pret zeker niet drukken. Vooral on
der de jeugdleden is het zweefvlie
gen razend populair. De zomer
kampen vormen voor hen een toe
gevoegde waarde.
Casper Jimenez (16) uit Terneuzen
is deze zomer bijna dagelijks op
het zweefvlieg veld van de Eerste
Zeeuws-Vlaamse Aero Club
(EZAC) in Axel te vinden. Zijn
droom is piloot worden, maar
voor het zover is, richt hij zich op
zijn grote hobby: zweefvliegen.
„De thermiek, het weer, het uit
zicht en de stilte in de lucht. Er
zijn eigenlijk zoveel redenen te be
denken waarom het zweefvliegen
zo mooi is." Casper's leven staat al
van jong af aan in het teken van
vliegen. Zijn opa, een fervent vlie
ger, nam hem vroeger vaak mee
naar het vliegveld in Hilversum,
waar Casper mee mocht in een
motorvliegtuigje.
„Toch was ik niet meteen enthou
siast. Het instrumentenpaneel was
dusdanig hoog dat ik weinig mee-
zijn veertiende vloog is Casper nu
bevoegd om op elk moment zelf te
komen vliegen zonder toezicht.
„Eigenlijk is er niet zo veel moei
lijks aan. In een zweefvliegtuig zit
weinig apparatuur. Je hebt er.al
leen met de snelheidsmeter, de
hoogtemeter en de variometer te
maken. Voor wie de basiskennis
van natuurkunde beheerst, is het
een koud kunstje."
Toch moeten beginnende zweef
vliegers de theorie niet onderschat
ten volgens hem. „Die is best pit
tig, vooral het leren van de voor
schriften. Ik heb er heel wat uren
in gestoken; Dat was uiteindelijk
'Eigenlijk is er niet zo veel moeilijks aan. In een
zweefvliegtuig zit weinig apparatuur'
kreeg van het uitzicht. De koptele
foon en het vliegpetje begonnen
bovendien flink te irriteren na een
tijdje." Tijdens een vlucht met een
zweefvliegtuig vanuit Venlo ging
er een wereld voor Casper open.
„Het uitzicht was fenomenaal. Bo
vendien heerste er stilte, terwijl er
in een motor vliegtuigje een hoop
kabaal te horen is."
Dit voorjaar haalde Casper zijn
vliegbrevet. Hoewel hij al vanaf
foto Peter Nicolai
Vlieginstructeur David Lin-
denbergh houdt de buien
radar nauwlettend in de ga
ten. „De laatste buien trekken weg
naar het oosten van het land. Al
leen de wolkenbasis is het eerstko
mende uur nog te laag. De wolken
moeten zich minstens op een
hoogte van vierhonderd meter be
vinden. Het'is nu maar zo'n hon
derdvijftig meter."
Voordat er gevlogen wordt tijdens
het zweefvliegkamp worden de
weergegevens nauwlettend beke
ken. „Bij regen, onweer of een te
harde wind wordt er niet gevlo
gen. De veiligheid staat voorop",
zegt David Lindenbergh stellig.
Het zweefvliegveld van EZAC op
Smitsschore in Axel heeft een
oost-westbaan. „Bij een wind uit
westelijke of oostelijke richting
wordt er gevlogen tot kracht zes.
Komt de wind uit noordelijke of
zuidelijke richting, dan is kracht
vier de maximum beaufort. Boven
dien wordt er altijd geland met te
genwind."
Gisteren waren de omstandighe
den voor het zweefvliegen niet ide
aal. Door regen en laaghangende
wolken konden de piloten niet
voor 11.30 uur de lucht in. Ook
voor vandaag laat de grafiek een la
ge wolkenbasis zien voor het eer
ste gedeelte van de dag met af en
toe wat lichte neerslag. Later in de
ochtend belooft het beter te wor
den. „Wij mogen niet klagen.
Maandag was het schitterend vlieg
weer en ook donderdag en vrijdag
lijken topdagen te worden."
ook terug te zien aan mijn school
cijfers, die eronder te leiden had
den." De theorielessen vinden in
de winter plaats, buiten het vlieg-
seizoen dat loopt van begin april
tot eind oktober. Naast kennis van
de voorschriften krijgen de kandi
daten les in meteorologie, con
structie, aërodynamica, instrumen
ten, navigatie en menselijke om
standigheden die van invloed kun
nen zijn. Ook worden de kandida
ten gekeurd in een medisch advies
centrum, waar ze worden onder
worpen aan diverse tests. Zo wor
den de ogen gecontroleerd op
scherpte en dieptezicht en wordt
de algehele lichamelijke conditie
bekeken. „Het lijkt heel wat, maar
het is een vrij simpele keuring",
vertelt David Lindenbergh, één
van de drie instructeurs tijdens
het zweefvliegkamp deze week in
Axel. Samen met zijn collega's
leert hij de jongeren de kneepjes
van het vak en geeft hij de jonge
ren speciale opdrachten mee tij
dens het vliegen. Terwijl het zweef-
vliegen een hobby is voor mensen
in de leeftijd van veertien tot in de
zestig jaar, zijn het voornamelijk
jongeren die op de zweefvliegkam
pen afkomen. David: „Behalve het
vliegen spreekt de gezelligheid de
jongeren aan. Naast een kantine
beschikt EZAC over een prachtige
camping, waar de jonge piloten tij
dens de kampen kunnen overnach
ten."
Het ledenaantal schommelt al ja
ren rond de negentig. Er is wel re
gelmatig verloop onder de jonge
ren doordat ze gaan studeren. Ook
Casper Jimenez wil Zeeland uitein
delijk verlaten om zijn droom te
verwezenlijken.
Vlieginstructeurs Marco Donders en David Lindenbergh
te van de wolkenband aan de hand van een grafiek.
berekenen de hoog-
foto Peter Nicolai
vogelwaarde - De gemeente
Hulst is niet van zins geld uit te
trekken voor een verbouwing van
het dorpscentrum in Vogelwaarde.
De gemeente verwijst de eigenares
se van het dorpshuis, de Stichting
Dorpscentrum Vogelwaarde, naar
woningbouwcorporatie Woon-
goed Zeeuws-Vlaanderen. Die
houdt voorlopig ook de boot af
De staat van onderhoud van het
dorpscentrum is niet al te best. Er
is sprake van betonrot, de centrale
verwarming moet worden vervan
gen en diverse ruimten in het
dorpshuis voldoen niet meer. On
derhoud is uitgesteld omdat de
stichting wachtte op groen licht
voor nieuwbouw in combinatie
met een woonzorgcomplex, elders
in het dorp. Deze plannen zijn ech
ter geschrapt. De stichting wil nu
het onderhoud oppakken en de
verbouwing doorzetten.
„De gemeenteraad heeft echter
aangegeven dat een verbouwing
van het dorpscentrum geen hoge
prioriteit heeft", zegt wethouder
Fons Dobbelaer. „Wij geven er zo
doende geen geld aan uit. Wel heb
ben we de stichting toestemming
gegeven met Woongoed te gaan
praten. Wellicht kan de corporatie
iets voor het dorpscentrum beteke
nen."
Dobbelaer doelt op de constructie
die toegepast zou worden als er
wel sprake zou zijn geweest van
nieuwbouw in combinatie met
het dorpscentrum. Dan zou Woon
goed eigenaar zijn van het pand
en de accommodatie verhuren aan
de stichting. Directeur Cees Rein-
houdt van Woongoed Zeeuws-
Vlaanderen is nog niet benaderd
voor een gesprek.
„Ik ga zodoende niet speculeren
over waar ze het met ons over wil
len hebben. Dat wij eigenaar wor
den van het dorpscentrum en het
vervolgens verbouwen en opknap
pen, lijkt me nu niet aan de orde.
Dat gaat toch gepaard met een for
se investering."
DRIEWEGEN - Met een pikdorser-
en tractorcross heeft Driewegen's
Foor in het buurtschap nabij Ter
neuzen een Zeeuws-Vlaamse pri
meur dit jaar.
Daarnaast vindt ook het Neder
lands kampioenschap gazon-
maaierrace plaats tijdens het eve
nement op zaterdag 12 en zondag
13 september.
Sinds de organisatie in 1993 de
ouderwetse kermis van Driewegen
na een kwart eeuw weer nieuw le
ven inblies, is die steeds op zoek
geweest naar nieuwe en bijzonde
re programmaonderdelen. In eer
ste instantie was dat de herintro
ductie van oude Vlaamse kermis-
spelen zoals de Kop van Jut, worst-
kappen en hooivorkhangen. Om
dat de wedstrijd voor pikdorsers
en tractoren een experiment is,
wordt het aantal inschrijvingen be
perkt tot twintig machines per
klasse. Het ligt in de bedoeling vol
gend jaar een volwaardige wed
strijd neer te zetten waar mogelijk
meer dan vijftig machines per klas
se aan deel kunnen nemen.
De stichting Buurtschap Driewe
gen stelt ook het programma van
de zaterdagavond in het teken van
het motorisch geweld. Vanaf 21
uur worden de crossers en het pu
bliek verwelkomd met een Cross
Party die muzikaal wordt opgeluis
terd door dj E-Force. De toegang
tot dit feest is gratis.
De wedstrijden zijn zondag vanaf
12 uur op het crossterrein aan de
Hoofdplaatseweg 7 un Driewegen.
De toegangsprijs is vijf euro.