cultuur 123 Kunst biedt podium voor vredesactie Dogon in Mali begeleiden hun doden intensief De allerhoogste spaarrente BenZeker van Nederland? FC 3REPORTAG Bruggen bouwen van A(msterdam) tot Z(ierikzee) woensdag 12 augustus 2009 Kunstenares/vredesactiviste Mona Zhimin Tang toont in Zierikzee ervaringen tijdens haar reis door Nederland waarbij zee aandacht vroeg voor de onderdrukking in haar geboorteland Tibet. door Ali Pankov Mona Zhimin Tang zet zich met hart en ziel in voor een betere si tuatie voor de Tibeta- nen en voor de leden van de medi tatiebeweging falun gong in Chi na. Zij doet dat onder meer door langs 26 Nederlandse steden en dorpen te reizen en de mensen daar rechtstreeks te benaderen en aandacht te vragen voor de onder drukking en schending van de mensenrechten in haar geboorte land. Gisteren rondde zij deze tour afin Zierikzee met de opening van de foto-expositie QX in de hal van het gemeentehuis. Zhimin Tang begon haar steden tocht op 19 juni in Amsterdam. Specifiek Chinezen die in Neder land wonen vroeg zij hun hart te openen voor Tibet. Velen van hen echter blijken liever niet te willen praten over politieke zaken. Zij zeg gen niet op de hoogte te zijn van de werkelijke omstandigheden of weigeren simpelweg er zich mee te bemoeien. In het begin van de ontmoetingen voerde de vredesac tiviste vaak geanimeerde gesprek Mona Zhimin Tang hangt een snoer van Hollandse tulpen, gemaakt van Chinees papier tussen de foto's van haar expositie QX, in het Zierikzeese gemeentehuis. foto Dirk-Jan Gjeltema ken, maar zodra zij de onderdruk king van bevolkingsgroepen in China ter sprake bracht, verander de de sfeer en hielden mensen zich afzijdig. Zhimin Tang tekende haar ervaringen in alle plaatsen die zij aandeed op. Zij heeft ze ver werkt in korte teksten, die staan af gedrukt in combinatie met bijbe horende foto's. Die foto's zijn ge maakt door fotojournalist Unai Ri- sueno, die Zhimin Tang de hele reis heeft gevolgd. „Tijdens mijn tocht ontdekte ik dat er geen Nederlandse plaatsen zijn die beginnen met de letters Q_ en X. De combinatie van die let ters betekent in het Chinees 'brug'. Dat is ook het doel van mijn actie: bruggen bouwen. Daar om noem ik deze presentatie 'Ex positie QX", benadrukte de kunste nares tijdens de officiële opening. Burgemeester Gerard Rabelink sloot zich daar graag bij aan. „Brug gen bouwen over verschillen heen en met elkaar in gesprek blijven, is van groot belang." Op uitnodiging van Zhimin Tang bevestigde Rabe link vervolgens samen met haar een lint van Hollandse tulpen ge maakt van Chinees papier. „Het zijn twintig tulpen omdat het twintig jaar geleden is dat de hon gerstaking op het Plein van de He melse Vrede in Peking bloedig werd onderdrukt", luidt haar ver klaring. Zhimin Tang nam als stu dente deel aan dat protest in 1989. De liefde bracht haar acht jaar gele den naar Nederland. Zij is ge trouwd met Gerard-Jan Brummer, docent bestuurskunde. Zij hebben drie kinderen en wonen in een dorpje vlakbij Tilburg. Zhimin Tang studeerde Nederlandse taal en cultuur in Nijmegen, daarna Si nologie in Leiden en ze volgde op leidingen aan Kunstacademie St. Joost in Breda. Zij zegt niet te wil len protesteren, maar naar eerlijk heid te streven. Zij laat zich daarbij leiden door de falun gongprinci pes: waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid. Kunst biedt haar een podium haar vredesactie uit te dragen. In haar kielzog weet Zhimin Tang zich ge steund door andere betrokkenen bij de China-problematiek. Zo kreeg deze openingsbijeenkomst een wat politieker tintje dan de be doeling leek te zijn van de gemeen telijke organisatie. Wilbert Stuifbergen alias Da Skuuks uit Den Haag riep met twee gedichten op tot protest te gen illegale praktijken rond de or- gaanhandel in China. Voormalig falun gong-gevangene Hong Chang Liu pleitte voor hulp aan mensen die wegens hun levens overtuiging gevangen worden ge houden. Expositie QX, t/m 14 september, ge meentehuis, Zierikzee. BenZekf vergelijkt en helpt u op weg! door Lilian Dominicus GOES - De gemiddelde begrafenis of crematie in Nederland: een kop je koffie en een plakje cake, als je een beetje mazzel hebt een brood je kaas en een kom soep erbij. Hoe anders gaat het bij de Dogon, een volk dat diep in het West-Afrikaan se Mali leeft. Voor de Dogon is de sterfdag de mooiste dag van het le ven en zij begeleiden hun doden dan ook met uitgebreide rituelen. Bij de Dogon zijn er zelfs twee be grafenissen, zo valt te lezen in het boekje dat hoort bij de gisteren ge opende tentoonstelling over rouw- rituelen in Mali. En als je de eigen lijke teraardebestelling erbij optelt, kom je zelfs op drie rituelen. Een dode wordt meestal dezelfde dag nog bijgezet in een van de grot ten in de rotswand, defalaise, waar het dorp tegenaan is ge bouwd. De familie wikkelt de do de in een witte doek, naait die dicht en slaat een doodsdeken om hem heen. Condoléances kunnen enkele dagen duren. De eigenlijke begrafenisrituelen vinden in twee gedeelten plaats. Eerst is er de nyu yana, dat in prin cipe elk jaar aan het begin van de droge tijd wordt gehouden. Het is het afscheid van de dode en duurt drie of vier.dagen. Er zijn geweer schoten, dansen, gezangen en schijngevechten. Het tweede begrafenisritueel, de dama of het maskerfeest, vindt slechts eens in de drie tot twaalf jaar plaats. Op dit feest transfor meert de overledene in voorouder. Het is een immens gebeuren met eten, gierstebier en de beroemde maskerdansen. Het feest duurt een maand en vergt intensieve voorbe reidingen. Foto's en attributen van de ritue len van de Dogon, t/m 29 augus tus in de Grote Kerk in Goes, open dinsdag t/m zaterdag 13.00 tot 16.00 uur. Maskers van de Dogon in Mali. Ze worden onder meer gebruikt tijdens de maskerdansen om de overledenen te helpen naar de overgang tot voorouder. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 25