Ook Obama's spectrum 18 Stipt op tijd Zaterdag 8 augustus 2009 Nadat hij alwéér de ramen uit zijn appartement had geschoten, wa ren zijn meeste vrienden het er over eens: Vitali kon maar beter buiten de stad gaan wonen. Vitali is een breedgeschouderde, goedlachse Rus met een drugsprobleem. Overdag runt hij een succesvol reclamebureau, 's nachts zet hij de stad op zijn kop.. Een paar jaar geleden verbouwde hij naast een spoorlijn een oude koeienstal tot een prachtige woning. Zijn vriendenschaar is groot en er zijn al tijd wel gasten over de vloer. Ik kom er graag, maar we krijgen altijd ru zie. Niet vanwege zijn destructieve woede aanvallen of continue beledigingen, maar vanwege de onbewaakte spoorweg overgang vlak bij zijn huis. Als wij in de auto zitten, vliegt hij er altijd met 100 kilometer per uur overheen. Hij kijkt niet op of om. Vitali kijkt kort op zijn horloge en geeft gas. „Kijk toch uit je doppen man", schreeuw ik dan altijd. „Ie rijdt jezelf nog eens te pletter." „Rustig Olaf', is zijn stan daard reactie. „Ik ken hier het spoor boekje uit mijn hoofd." Het mag wel eens gezegd wórden: treinen in Rusland rijden altijd op tijd. Niet alleen vertrekken ze op de seconde, ze komen vaak ook op de seconde nauwkeurig aan. Dwars door alle elf tijdzones van het enor me land lopen de spoorwegen als een geo lied raderwerk. Landwerkers in de steppe achter het Oeralgebergte zetten hun horlo ges gelijk op de trein uit Moskou. De cijfers van de Russische spoorwegen zijn duizelingwekkend. Niet alleen werken er zo'n 1,2 miljoen mensen bij het bedrijf er ligt 'naar schatting' zo'n 85.500 kilome ter spoorweg door het land. Per trein kom je overal in Rusland. In elke coupé maak je noodgedwongen kennis met een dwars doorsnede van de Russische samenleving. Van complete families op vakantie tot cri minelen die pas vrijgelaten zijn. En altijd zijn er de oude vrouwtjes die een emmer tje appels naar een onbekende bestem ming vervoeren. Iedere wagon heeft een 'provodnitsa'. Zij deelt de lakens uit, opent de deuren bij ie der station en serveert thee met schijfjes citroen. Wie goed kan onderhandelen met een provodnitsa, kan op het laatste mo ment nog op een trein springen. Ergens in een coupé is er altijd wel een bed over. Dat lukte me ooit voor een 46-urige treinreis van Moermansk naar Moskou. In de enor me stad aan de poolcirkel is zo weinig te beleven, dat ik al na een paar dagen terug naar Moskou wilde. Op het station waren echter voor 'de komende weken' geen treinkaartjes meer verkrijgbaar. Op het per ron wist ik de provodnitsa over te halen en mocht ik bij haar in de coupé mee. Onderweg kwamen we langs allerlei on werkelijke plaatsen. Van moerassteden tot strafkampen waar vroeger honderdduizen den gedetineerden kanalen groeven. In de namiddag stopte de trein op een heuvel met een fenomenaal uitzicht. In de verte liepen rendieren. „Hoe lang blijven we hier?", vroeg ik. „90 seconden. )e hebt nog een minuut", zei de provodnitsa streng. Ik genoot van het uitzicht. Tussen de naaldbo men door was de Witte Zee te zien. Er dreef nog ijs in. „Kunnen we hier niet nog heel even blijven?", vroeg ik. „Geen sprake van. Instappen jij." Na precies 85 seconden trok ze de deur dicht. Vijf seconden later kwam de trein in beweging. „Als we niet op tijd vertrekken, loopt alles in het hon derd. Dat kan echt niet", legde ze later uit. Ik dacht aan Vitali en de onbemande spoor wegovergang. Ze had gelijk. Vertraging op lopen, dat kan echt niet. STANDPLAATS door Olaf Koens Zwart en blank Amerika denken positiever dan ooit over elkaar sinds de verkiezingsoverwinning van Barack Obama, maar de relaties blijven broos. De omstreden arrestatie van ,een zwarte professor stortte het land de afgelopen weken weer in een hoogoplopende discussie over vooroordelen en racisme. „Er is nog zo veel te doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 78