Vliegen op Papoea voor spectrum 16 Zaterdag 8 augustus 2009 De bevoorrading van dorpen in het oerwoud en de bergen gebeurt helemaal door de lucht. Landingsbanen zijn ook plekken waar gewoon mensen rondlopen. Begin dit jaar verhuisde de fami lie Van Dijk van Sentani naar de honderden kilometers ver derop gelegen stad Nabire. Een vlucht van drie uur over het oerwoud en de bergen van Papoea. Pieter (33) vloog zijn gezin zelf naar de nieuwe woonplaats. De familie verhuisde in zeven jaar tijd dertien keer. Ze woonden voor Pie- ters opleiding tot piloot/monteur in Ameri ka en trokken daarna in Indonesië van vliegbasis naar vliegbasis. Papoea, een immens gebied dat een eeuw geleden nauwelijks ontdekt was en waar de bevolking nu soms nog met een been in het stenen tijdperk staat. Ideaal terrein voor evangelisatie. Papoea is een van de weinige provincies in het islamitische Indo nesië waar christenen in de meerderheid zijn. „Evangelisatie en groei van de kerken, dat is het belangrijkste waar we voor vlie gen", legt Pieter uit. MAF helpt de bevol king ook met ontwikkeling en scholing. Dorpen in het oerwoud en de bergen zijn alleen door de lucht te bereiken. „Van dak platen tot vaten benzine voor de generato ren voor scholen, we vervoeren het alle maal." Verder zet MAF toestellen in bij na tuurrampen en urgente medische situaties. Wanneer de kisten niet voor evangelisatie en hulpverlening worden gebruikt, gaan de deuren open voor commerciële vluch ten. Pieter vliegt dan met Papoea's die met varkens en al op familiebezoek gaan. Piloot te Papoea! Hoe kwam het zo ver? Pieter, die zelf verantwoordelijk is voor In de Indonesische provincie West-Papoea woont het gezin Van Dijk uit Kapelle. Vader Pieter vliegt voor MAF (Mission Aviation Fellowship), een Amerikaanse organisatie voor zendings- en ontwikkelingswerk. De 21-jarige Kapellenaar Peter Kamerik reisde de familie achterna en geeft nu les aan de kinderen Tjeerd, Janieke, Harm en Hanne. Het leven voor de Zeeuwen in de tropen is zeker niet zorgeloos. Maar hun missie staken en terug naar Nederland willen ze geen van allen. door Arjan van Westen foto's Pieter van Dijk en Arjan van Westen het onderhoud van de 310 pk motor van zijn Cessna 206, legt zijn gereedschap in de snikhete hangar even neer. Zijn gedachten gaan terug naar toen hij elf jaar oud was en een zendeling in Middelburg een film avond verzorgde. „Ik zag toen de vliegtui gen van het zendingswerk." Voor Pieter kwamen 'twee hobby's' bij elkaar. „Iets doen voor Gods koninkrijk en alles wat vloog had mijn interesse." Het bewijs van de al vroeg ontwikkelde passie voor vlie gen is geplakt ep het deksel van zijn ge reedschapskist. Op een foto uit 1980 po seert een glunderende Pieter op vliegveld Midden-Zeeland met vader, broer en zus bij een vliegtuig. „Deze PH AWI werd in 2001 nog mijn eerste lesvliegtuig." Voor zijn bestaan als piloot was Pieter do cent biologie aan het Calvijn College in Goes en Middelburg. In 2002 besloten Pie ter en Anja zich volledig voor MAF in te zetten. De scholieren steunden het gezin en hielpen met het werven van fondsen. Noodzakelijk, want de MAF betaalt geen salaris. De pilotengezinnen leven van dona ties. Geen moment spijt heeft Pieter. Met biologie kan de piloot ook te Papoea uit de voeten. „Er zijn hier land.ingsbanen waar prachtige orchideeën staan." Zoon Harm (8) heeft overigens pa's interesse voor de natuur in de genen. Terwijl Pieter enthousiast onder het sleutelen vertelt over de technische aspecten van het vak, klimt zijn oudste zoon Tjeerd (11) in de cockpit van de Cessna. „Tjeerd vloog laatst mee naar het binnenland", zegt vader trots. „We haalden een vrouw op die net een kind had gebaard en het bloeden stopte niet." Vader en zoon samen in de cockpit: een memorabele gebeurtenis. Pieter aarzelt even. „Helaas is de vrouw in de ambulance naar het ziekenhuis overleden." Een moei lijk moment. Hij zegt dan tegen zich zelf: „je deed wat je kon." Nooit mag hij den ken: „Als ik die veiligheidscontroles niet had gedaan, was ik sneller geweest." Veel Papoea's zien de gevaren van het vlie gen niet. Landingsbanen in de dorpen zijn ook gewoon plekken waar kinderen voet ballen en beesten rondlopen. Angstaanja gend is het verhaal van een collega van Pie ter die bij de landing met het vliegtuig een dorpshoofd doodde. Behalve gevaarlijk is het vliegen boven Pa poea ook kicken voor Pieter. „Ik denk bo ven dat machtige oerwoud vaak aan psalm 8, over de grootsheid van Gods schepping. Dan zit je in je piepkleine vliegtuig op twee kilometer hoogte en zo ver je kijkt, zie je oerwoud en kronkelende riviertjes. Hoe machtig moet hij zijn die dit gemaakt heeft!" Met varkens zijn piloten te Papoea ver trouwd. „Zo'n beest is de bankrekening van de mensen. Rond kerst is een varken 3000 euro waard." De loslopende varkens vormen ook een gevaar. Wanneer een lan dend toestel met hoge snelheid op een beest botst, raakt het vliegtuig volledig uit balans. Onlangs had Pieter een varken op. de landingbaan. Het betrof een strip die te gen een berghelling ligt en als gevaarlijk be kend staat. „In de lucht zat ik aan tegen het punt van 'committed'... sorry, ik kan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 76