cultuur 127 Giovanca vreest de trap De man die geen ster wilde zijn SO Zangeres draait warm tijdens Centreefestival Zierikzee PERSONEELSTEKORT IN DE ZORG? zaterdag 8 augustus 2009 Giovanca Ostiana geeft een overtuigend visitekaartje af tijdens haar optreden in Zie rikzee. Maandag wacht haar het Concertgebouw in Amsterdam. door Lidewij Loorbach en Ali Pankow Giovanca Ostiana is de naam. De 32-jarige soul- diva gaf gisteravond met haar optreden tij dens cultuurfestival Centree in Zie rikzee een overtuigend visitekaart je af. De zangeres draaide hier uit stekend warm voor het concert dat zij maandagavond mag geven in het Concertgebouw in Amster dam. Zij staat daar in een veel im posantere ambiance dan op het Zierikzeese cultuurplein, maar het sfeervolle Centree bood haar wel een prima try-odt. Giovanca erkent al een week ze nuwachtig te zijn voor haar de buut op dat Amsterdamse po dium, met zoveel muzikale geschie denis. Zij maakt zich vooral zor gen over de trap om op het po dium te komen. „Die trap van het Concertgebouw, dat is het ergste, weet Lilian Vieira (42), de Braziliaanse zangeres van de band Zuco 203 met wie Giovan ca samen optreedt. Vieira stond al eerder in de imposante zaal. „Het is prachtig, maar die trap is een probleem." Hoog en steil. Giovanca overweegt verder: „Ik maak niet de meest hapklare mu ziek. Ik heb een eigenzinnige sound, ik ben benieuwd of het pu bliek van het Concertgebouw daar wat mee kan." Vieira stelt haar jon gere collega gerust. „Joh, je moet je geen zorgen maken." Zij weet al: optreden in het Con certgebouw is heel waf anders dan spelen in een popzaal. „De men sen zijn verder weg, het lijkt afstan delijker. Je moet goed naar de ge zichten kijken, dan kun je zien of mensen genieten." Giovanca vraagt zich af of ze niet 'een etnisch intro' kan verzinnen, 'zo van ahummmmaaa ahummm- baaa', dat rechtvaardigt dat ze met blote voeten de trap af danst, in plaats van die hindernis wanke lend te moeten nemen op hoge hakken. Een grap vol zelfspot. Gio vanca werd tot haar eigen irritatie vaak in het hoekje geduwd van zelfbewuste neo-soulzangeres. Haar stem is juist licht, de muziek die ze maakt is pop met jazz en hiphopinvloeden. „Mensen vragen mij vaak waarom er in mijn muziek zo weinig te ho ren is van mijn Curaqaose achter grond", zegt ze. „Maar dan zou ik de pop uit de jaren tachtig en de hiphop uit de jaren negentig nege ren." De zangeres werd in Nederland ge boren en groeide op in Amstel veen. Lilian Vieira kwam bijna twintig jaar geleden vanuit Brazi lië naar Nederland. Ze werd hier bekend met haar cross-overgroep Zuco ro3. Braziliaanse ritmes, met dance- invloeden. Vieira's Neder lands is melodieus, soms zoekt ze naar woorden. Over het Engels dat ze moet zingen in het enige num mer dat de zangeressen maandag samen spelen, maakt Vieira zich zorgen. „Ik heb mijn tong erover gebroken." Giovanca adviseert haar in het Bra ziliaans te zingen. Ze legt haar col lega uit waar het nummer I remem ber over gaat. „In het Papiamento is er geen woord voor Curapoë- naar. Je zegt 'ik ben een kind van Curasao'. Ik zing dat ik altijd een kind blijf van Curasao, in het Pa piamento. Tegelijkertijd slaat dat op mijn ouders, ik blijf altijd een kind van hen." Voor Giovanca, die tot haar eerste soloplaat Subway Silence vorig jaar uitkwam vooral achtergrondzang deed, is I remember een eerste nummer met Antilliaanse invloe den. In haar muziek mag dan wei nig van haar roots te horen zijn, Willy DeVille is in de nacht van donderdag op vrijdag overleden aan de geyolgen van alvleesklierkanker. Hij werd 58 jaar. door Wim van Leest Als er één woord is dat de Amerikaanse muzikant Willy DeVille typeert, dan is het wel romanticus. Van meet af aan werden zijn tek sten gekenmerkt door de liefde in al zijn aspecten. In zijn muziek had hij een hang naar het verle den. Op zijn eerste platen met zijn band Mink DeVille was het vooral de rhythm blues uit de jaren vijftig en zestig die de boventoon voerde. Later, toen hij als solo- ar tiest opereerde, klonk vooral de muziek van New Orleans in zijn nummers door. Willy DeVille, wiens echte naam William Borsay luidt, richtte in 1974 de band Mink DeVille op. In New York werd de groep een van de huisbands van de roemruchte punkclub CBGB. Mink DeVille was eigenlijk een vreemde eend in de punk-bijt, maar die omstandig heid leidde wel tot een platencon tract én een hitsingle. Spanish Stroll betekende in 1977 de interna tionale doorbraak. De broeierige sfeer van dat nummer was exem plarisch voor de muziek op de eer ste vier elpees. Hoogtepunt was het vierde album, Coup de grace. Die plaat uit 1984 zorgt ervoor dat Mink DeVille in Europa volle zalen trekt. Willy was op de toppen van zijn creativiteit én zwaar aan de heroï ne. Samen met zijn toenmalige vriendin Toots leidde hij het leven van rock-'n-roll-bohemien. Maar het succes bleek vergankelijk en de tol van de heroïne hoog. Eind ja ren tachtig leek het gedaan met Willy DeVille, maar begin jaren negentig was hij, afgekickt en wel, terug. Hij kreeg zowaar nog een dikke hit met zijn versie van de Ji- mi Hendrix-klassieker Hey Joe. Met het album B ackstreets of Desire begon hij aan een reeks zeer sterke platen, die zo'n beetje tot zijn dood zou voortduren. 'mijn manier van optreden heeft altijd een Latijns-Amerikaanse ba sis gehad'. „Dat zit hem in..., ja hoe zeg je dat. Jeito, heet dat in het Pa piamento," zegt Giovanca. Haar Braziliaanse collega reageert:„Maar dat is hetzelfde in het Braziliaans! Jeito. Het kruid." Giovanca: „De manier waarop je iets doet, de saus. Jeito." Giovanca Ostiana: „Mijn manier van optreden heeft altijd een Latijns-Ameri kaanse basis gehad." foto GPD weGONeR NieuwsMedia De regionale dagbladen van Wegener NieuwsMedia zijn met 62% het belangrijkste oriëntatiekanaal voor werkzoekenden in de zorg. Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt levert het bewijs. Logisch, want in de zorg is de reisbereidheid van medewerkers nog steeds erg laag. Uw vacature in ons da blad wordt gratis doorgeplaatst naar JobTrack.nl Bel voor meer informatie Wegener NieuwsMedia Arbeidsmarkt (055) 538 80 00 óf kijk op www.wegenernieuwsmedia.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 47