m Jeugdseries worden groot media 41 Maak met een succesvolle tv-jeugdserie een uitstapje naar het witte doek. Met de première van zo'n bioscoopvariant in een schoolvakantie rinkelen de kassa's gegarandeerd. SpangaS op Survival belooft het zoveelste voorbeeld te worden, door Bernice Breure 30 SEPTEME - media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 8 augustus 2009 Onguur en spookachtig weer, zo stond het omschreven in het script van SpangaS op Survival. Maar dat cast en crew van deze nieuwe jeugdfilm, daar in de Bel gische Ardennen, werkelijk tot hun knieën door de modder zouden waden, was ook weer niet de bedoeling. Vandaar dat de laat ste binnenopnamen 'gewoon' in het Spanga- lis College van de dagelijkse jeugdsoap Span gaS plaatsvinden. SpangaS op Survival is de zoveelste promo tie van een goedbekeken, dagelijkse televisie serie naar het witte doek. Momenteel draait nog de bioscoopfilm Het Geheim van Mega Mindy, waarin naast de vaste cast uit de Vlaamse tv-serie ook Yolanthe Cabau van Kasbergen te zien is. De kleuterfilm trok in tien dagen tijd 100.000 Bezoekers. Anubis en het Pad der 7 Zonden, voor de iets oudere jeugd, was met 560.000 bezoekers zelfs de bestbezochte Nederlandse film van 2008. Eerder gingen gemiddeld zo'n 300.000 men sen naar de Zoop-films, waarin de 'rangers' uit de gelijknamige Nickelodeonserie de die rentuin verruilden voor achtereenvolgens Zuid-Amerika, India en Afrika. Diede in 't Veld, hoofdregisseur van de serie SpangaS, die de NCRV elke werkdag uit zendt, dacht al snel na de start van de serie in 2007 aan de mogelijkheid van een speel film met de leerlingen van het Spangalis College. „Het is een logische gedachte", er kent hij. „Met een speelfilm kun je dieper in het verhaal duiken. Dat is in een dagelijkse serie door de tijdsdruk en de financiële randvoorwaarden vaak lastig, terwijl je weet dat er wel meer inzit. Voor ons is het leuk in zo'n bioscoopversie de hele potentie van het product én cast aan te tonen." SpangaS, waarin de belevenissen van zo'n dertien leerlingen van een middelbare school worden verteld, kwam destijds wat aarzelend op gang. Maar aan het einde van het eerste seizoen had de jeugdsoap al een marktaandeel van 45 procent. Later werd de serie bekroond met een Gouden Stuiver voor het beste jeugdprogramma. Na de film worden nog zeker tweehonderd afleverin- gen voor een nieuw tv-seizoen opgenomen. Het succes wordt onder meer verklaard door het feit dat onderwerpen als homosek sualiteit worden besproken. Dat gebeurde voorheen niet snel in jeugdseries, waarin ge mikt wordt op kijkers tussen de 9 en 12 jaar. Onder de 300.000 kijkers die er dagelijks op afstemmen, bevinden zich trouwens opmer kelijk veel studenten, weet In 't Veld. Er kijken sowieso veel volwassenen naar jeugdseries. Volgens onderzoek van een Bel gische krant is de gemiddelde kijker van Me ga Mindy 33 jaar oud. Al die trouwe fans, jong en oud, verdienden domweg een film, grinnikt regisseur In 't Veld om zijn eigen promotiepraatje. Voor de veelal (piep)jonge acteurs is een heuse speelfilm na al die draaidagen op de zelfde set natuurlijk heel aangenaam, vertelt hoofdrolspeler Tim Murck. Als een van de oudgedienden' had de 27-jarige acteur de se rie eigenlijk al verlaten, maar voor S.O.S kroop hij opnieuw in de huid van de olijke wu RK «jm «K wsti c jtfj. brommerfanaat Barry Hartveld. „Voor een film is het allemaal letterlijk en figuurlijk net wat groter", vertelt hij. „We hebben met regen- en windmachines gewerkt, spectacu laire raftscènes opgenomen in Frankrijk, er liep een crew van dertig man rond en er werden bussen vol figuranten aangevoerd." Net als de populaire verfilmingen van jeugd boeken als Oorlogswinter en de verhalen van Carrie Slee lijkt een tv-serie op het wit te doek ook een recept dat niet kan misluk ken. Diede in 't Veld werkte eerder met pro ducent Johan Nijenhuis aan de laatste twee Zoop-films. „Het is een spelletje dat werkt", erkent hij. Al zijn er natuurlijk wel bepaalde criteria waaraan zo'n tv-programma moet voldoen voor een uitstapje naar de cinema. „De serie moet zich afspelen in een arena die goed te verlaten is", zegt de regisseur. „Een school kan een uitstapje maken, maar niet een heel dorp. Verder moeten de karak ters voldoende diepgang hebben."De derde vereiste is 'een omvangrijke fanbase'. „En het verhaal moet te volgen zijn voor men sen die de serie nooit hebben gezien." Op 30 september, vlak voor de herfstvakan tie, gaat SpangaS op Survival in première. Ondertussen zijn in België de opnamen van Anubis en de Wraak van Arghus in volle gang. De tweede film rond de internaatleer lingen moet rond Kerstmis uitkomen. De hausse aan dit type film zal nog wel even aanhouden. Insiders tippen al een vol gende serie die zich prima leent voor een bioscoopvariant: dé paarden meisjesreeks Amika van Studio 100, bij de Tros te zien. We voorspellen een paardenkamp voor hoofdrolspeelster Merel en de Z-girls, nabij de manege van Ankie van Grunsven. Zij is immers 'ambassadrice' yan de serie. LaJ SpangaS, werkdagen, Nederland 3, 17.10 uur W Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Deze week Miami Vice De jaren tachtig: schou dervullingen en pas telkleuren, En natuur lijk Miami Vice, de tv-serie waarin die eighties-elementen wekelijks op een voetstuk worden geplaatst. De serie draait om de cops Ricar- do Tubbs (Philip Michael Tho mas, kenmerken: über-relaxte houding, zonnebril) en Sonny Crockett (Don Johnson, kenmer ken: roze t-shirt, wit colbert met opgerolde mouwen). Het duo ope reert in Miami, bakermat van drugshandel, prostitutie, gokken en mensensmokkel. Onder lei ding van de mysterieuze luite nant Castillo (prachtrol van Edward lames Olmos) binden ze de strijd aan met het schorem dat de sfeer in Miami durft te verpes ten. Met wilde achtervolgingen en schietpartijen als gevolg. Wat Miami Vice onderscheidt van andere politieseries, is de manier waarop alles in beeld wordt ge bracht. Bedenker Michael Mann heeft het briljante idee om de beeldtaal van de op dat moment populaire muziekzender MTV te gebruiken. Videoclipachtige mon tage wordt afgewisseld met kunst zinnige shots en verrassende ca merabewegingen. Het geheel wordt overgoten met een saus van de hipste popmuziek en roek- hits. Aangevuld met de synthesi zerklanken van componist lan Hammer, die wereldhits scoort met de titelmuziek en het slepen de Crockett's theme. De muziek is zo belangrijk, dat soms voor lief wordt genomen dat de dialogen volledig ondersneeuwen of achter wege blijven. Dan vertellen de beelden van Crockett en Tubbs, 's nachts door Miami rijdend on der de klanken van Phil Collins' In the air tonight, het verhaal. In de periode 1984 tot 1989 is er voor jonge kijkers weinig beters op de buis dan Miami Vice. Pop sterren als Sheena Easton of Frank Zappa komen maar wat graag opdraven voor gastrollen. Vanaf het vierde seizoen dalen de kijkcijfers. De afleveringen wor den steeds donkerder van toon en met het verdwijnen van de feel good-factor haken de MTV-adep- ten massaal af Na het vijfde sei zoen is de koek op. Bekeken met de ogen van van daag is Miami Vice geen onver deeld genot. De eighties-mode doet soms pijn aan de ogen en sommige scripts zijn belachelijk. Wat wel overeind blijft, is de mu ziek en het besef dat de serie het genre van de misdaadserie heeft gemoderniseerd. Stefan Oölcken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 103