m
Jeugdseries
worden groot
media
41
Maak met een succesvolle
tv-jeugdserie een uitstapje
naar het witte doek. Met de
première van zo'n
bioscoopvariant in een
schoolvakantie rinkelen de
kassa's gegarandeerd.
SpangaS op Survival belooft
het zoveelste voorbeeld
te worden,
door Bernice Breure
30 SEPTEME
-
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 8 augustus 2009
Onguur en spookachtig weer,
zo stond het omschreven in
het script van SpangaS op
Survival. Maar dat cast en
crew van deze nieuwe
jeugdfilm, daar in de Bel
gische Ardennen, werkelijk tot hun knieën
door de modder zouden waden, was ook
weer niet de bedoeling. Vandaar dat de laat
ste binnenopnamen 'gewoon' in het Spanga-
lis College van de dagelijkse jeugdsoap Span
gaS plaatsvinden.
SpangaS op Survival is de zoveelste promo
tie van een goedbekeken, dagelijkse televisie
serie naar het witte doek. Momenteel draait
nog de bioscoopfilm Het Geheim van Mega
Mindy, waarin naast de vaste cast uit de
Vlaamse tv-serie ook Yolanthe Cabau van
Kasbergen te zien is. De kleuterfilm trok in
tien dagen tijd 100.000 Bezoekers. Anubis en
het Pad der 7 Zonden, voor de iets oudere
jeugd, was met 560.000 bezoekers zelfs de
bestbezochte Nederlandse film van 2008.
Eerder gingen gemiddeld zo'n 300.000 men
sen naar de Zoop-films, waarin de 'rangers'
uit de gelijknamige Nickelodeonserie de die
rentuin verruilden voor achtereenvolgens
Zuid-Amerika, India en Afrika.
Diede in 't Veld, hoofdregisseur van de serie
SpangaS, die de NCRV elke werkdag uit
zendt, dacht al snel na de start van de serie
in 2007 aan de mogelijkheid van een speel
film met de leerlingen van het Spangalis
College. „Het is een logische gedachte", er
kent hij. „Met een speelfilm kun je dieper in
het verhaal duiken. Dat is in een dagelijkse
serie door de tijdsdruk en de financiële
randvoorwaarden vaak lastig, terwijl je weet
dat er wel meer inzit. Voor ons is het leuk
in zo'n bioscoopversie de hele potentie van
het product én cast aan te tonen."
SpangaS, waarin de belevenissen van zo'n
dertien leerlingen van een middelbare
school worden verteld, kwam destijds wat
aarzelend op gang. Maar aan het einde van
het eerste seizoen had de jeugdsoap al een
marktaandeel van 45 procent. Later werd de
serie bekroond met een Gouden Stuiver
voor het beste jeugdprogramma. Na de film
worden nog zeker tweehonderd afleverin-
gen voor een nieuw tv-seizoen opgenomen.
Het succes wordt onder meer verklaard
door het feit dat onderwerpen als homosek
sualiteit worden besproken. Dat gebeurde
voorheen niet snel in jeugdseries, waarin ge
mikt wordt op kijkers tussen de 9 en 12 jaar.
Onder de 300.000 kijkers die er dagelijks op
afstemmen, bevinden zich trouwens opmer
kelijk veel studenten, weet In 't Veld.
Er kijken sowieso veel volwassenen naar
jeugdseries. Volgens onderzoek van een Bel
gische krant is de gemiddelde kijker van Me
ga Mindy 33 jaar oud. Al die trouwe fans,
jong en oud, verdienden domweg een film,
grinnikt regisseur In 't Veld om zijn eigen
promotiepraatje.
Voor de veelal (piep)jonge acteurs is een
heuse speelfilm na al die draaidagen op de
zelfde set natuurlijk heel aangenaam, vertelt
hoofdrolspeler Tim Murck. Als een van de
oudgedienden' had de 27-jarige acteur de se
rie eigenlijk al verlaten, maar voor S.O.S
kroop hij opnieuw in de huid van de olijke
wu RK «jm «K wsti
c jtfj.
brommerfanaat Barry Hartveld. „Voor een
film is het allemaal letterlijk en figuurlijk
net wat groter", vertelt hij. „We hebben met
regen- en windmachines gewerkt, spectacu
laire raftscènes opgenomen in Frankrijk, er
liep een crew van dertig man rond en er
werden bussen vol figuranten aangevoerd."
Net als de populaire verfilmingen van jeugd
boeken als Oorlogswinter en de verhalen
van Carrie Slee lijkt een tv-serie op het wit
te doek ook een recept dat niet kan misluk
ken. Diede in 't Veld werkte eerder met pro
ducent Johan Nijenhuis aan de laatste twee
Zoop-films. „Het is een spelletje dat werkt",
erkent hij. Al zijn er natuurlijk wel bepaalde
criteria waaraan zo'n tv-programma moet
voldoen voor een uitstapje naar de cinema.
„De serie moet zich afspelen in een arena
die goed te verlaten is", zegt de regisseur.
„Een school kan een uitstapje maken, maar
niet een heel dorp. Verder moeten de karak
ters voldoende diepgang hebben."De derde
vereiste is 'een omvangrijke fanbase'. „En
het verhaal moet te volgen zijn voor men
sen die de serie nooit hebben gezien."
Op 30 september, vlak voor de herfstvakan
tie, gaat SpangaS op Survival in première.
Ondertussen zijn in België de opnamen van
Anubis en de Wraak van Arghus in volle
gang. De tweede film rond de internaatleer
lingen moet rond Kerstmis uitkomen.
De hausse aan dit type film zal nog wel
even aanhouden. Insiders tippen al een vol
gende serie die zich prima leent voor een
bioscoopvariant: dé paarden meisjesreeks
Amika van Studio 100, bij de Tros te zien.
We voorspellen een paardenkamp voor
hoofdrolspeelster Merel en de Z-girls, nabij
de manege van Ankie van Grunsven. Zij is
immers 'ambassadrice' yan de serie.
LaJ SpangaS, werkdagen, Nederland 3,
17.10 uur
W Reageren?
redactie.media@wegener.nl
In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het
verleden belicht die de geur van nostalgie ademen.
Deze week Miami Vice
De jaren tachtig: schou
dervullingen en pas
telkleuren, En natuur
lijk Miami Vice, de
tv-serie waarin die
eighties-elementen wekelijks op
een voetstuk worden geplaatst.
De serie draait om de cops Ricar-
do Tubbs (Philip Michael Tho
mas, kenmerken: über-relaxte
houding, zonnebril) en Sonny
Crockett (Don Johnson, kenmer
ken: roze t-shirt, wit colbert met
opgerolde mouwen). Het duo ope
reert in Miami, bakermat van
drugshandel, prostitutie, gokken
en mensensmokkel. Onder lei
ding van de mysterieuze luite
nant Castillo (prachtrol van
Edward lames Olmos) binden ze
de strijd aan met het schorem dat
de sfeer in Miami durft te verpes
ten. Met wilde achtervolgingen
en schietpartijen als gevolg.
Wat Miami Vice onderscheidt van
andere politieseries, is de manier
waarop alles in beeld wordt ge
bracht. Bedenker Michael Mann
heeft het briljante idee om de
beeldtaal van de op dat moment
populaire muziekzender MTV te
gebruiken. Videoclipachtige mon
tage wordt afgewisseld met kunst
zinnige shots en verrassende ca
merabewegingen. Het geheel
wordt overgoten met een saus
van de hipste popmuziek en roek-
hits. Aangevuld met de synthesi
zerklanken van componist lan
Hammer, die wereldhits scoort
met de titelmuziek en het slepen
de Crockett's theme. De muziek is
zo belangrijk, dat soms voor lief
wordt genomen dat de dialogen
volledig ondersneeuwen of achter
wege blijven. Dan vertellen de
beelden van Crockett en Tubbs,
's nachts door Miami rijdend on
der de klanken van Phil Collins'
In the air tonight, het verhaal.
In de periode 1984 tot 1989 is er
voor jonge kijkers weinig beters
op de buis dan Miami Vice. Pop
sterren als Sheena Easton of
Frank Zappa komen maar wat
graag opdraven voor gastrollen.
Vanaf het vierde seizoen dalen de
kijkcijfers. De afleveringen wor
den steeds donkerder van toon
en met het verdwijnen van de feel
good-factor haken de MTV-adep-
ten massaal af Na het vijfde sei
zoen is de koek op.
Bekeken met de ogen van van
daag is Miami Vice geen onver
deeld genot. De eighties-mode
doet soms pijn aan de ogen en
sommige scripts zijn belachelijk.
Wat wel overeind blijft, is de mu
ziek en het besef dat de serie het
genre van de misdaadserie heeft
gemoderniseerd. Stefan Oölcken