Overpeinzing langs beelden buiten Hl mm* selectie donderdag 6 augustus 2009 Wekelijks signa leert Nico Out de beste beelden de kunst die in Zeeland is te zien. Deze week door Nico out 'beelden buiten', een zomers onderdeel van het kunst aanbod. De oude tuin van het Burgerweeshuis in Zierikzee is ro buust en geheim zinnig, met veel schaduw door bomen en grote struiken. Meer dan honderd klei ne en enkele levensgrote beel den staan op sokkels tussen het groen. Vooral mensfiguren van brons, steen en soms ook hout of kera miek in alle vormen van stilering, van naturalistisch tot kubistisch, van bijna abstract tot expressief Ook dieren kom je tegen en enke le voorstellingsloze beelden. In het centrum van de min prijkt een raak geboetseerde bijna levensgro te orerende man in toga van wij len Ad Braat: De advocaat. Ik stel mij voor dat hij een lans breekt voor de aanwezige werken en be luister zijn pleidooi: „De beelden zijn gegroeid onder de handen van hun makers. Zoals u zou kun nen genieten van de aanblik van een hortensia, zo kunt u dat ook met beelden die 'kloppen', waar vorm, materiaalgebruik en voor stelling vakmanschap vertonen." Ik werp tegen: „Moet kunst dan niet meer bieden?" „Ja, maar niet alle kunst hoeft hetzelfde te zijn Er is ook kunst die u aan het den ken zet, of zelfs shockeert. Kunst die u een onbekend gezichtspunt toont of een nieuwe wereld opent. Maar soms is het prettig om onbe kommerd te kijken naar een goed geboetseerde danseres of naar een bronzen eekhoorn die verstopper tje speelt in een boom. En zoals u zich kunt verwonderen over de vormenrijkdom van een plant, kunt u dat misschien ook over het gegeven dat een beeldhouwer een bonk klei transformeert tot een ge stalte en dat er zoveel manieren zijn om een gestalte weer te ge ven". Goed verhaal, maar zouden er ook beelden staan die mooi of knap zijn en toch dat méér heb ben, die extra laag waardoor ze mij langer bijblijven? Ik stuit op een geraffineerd gestileerd vrouwe lijk naakt, glad gepolijst. Beeldhou wer Theo Germann noemde haar Jehudith. Het beeld raakt me. Het roept een vrouw op die kwetsbaar De Scheldeboulevard van Terneuzen. Weids uitzicht op het water. Schepen schuiven voorbij. Grootse wolkenluchten. Fietsers en wandelaars. 65-plussers op de bankjes. Grote, meestal massieve beelden van Chris Ferket en dege nen die hij meenam uit Vlaande ren. Streven naar vakmanschap. De beelden zijn goed gekozen en geplaatst. Een Paalzitter torent hoog uit boven de voorbijgangers en heeft zonder twijfel het beste uitzicht. Een Ourfamilie kijkt naar het water waaruit ze zich ontwors teld lijkt te hebben. Vissen dansen op het droge. Een Waterdraagster heeft nog voor eeuwen werk. Er zijn sterke beelden, zoals dat laat Galerie 45 ligt aan een kreek in Westdorpe. Met de aan de water kant geplaatste beelden kijk ik uit over goudgele akkers, in de verte het rood van een boerderij met schuur. Tussen galerie en water een dichtbegroeide tuin waardoor heen smalle paden slingeren. Daar langs een keur aan beelden, wat meer gevarieerd qua vorm en tech niek dan in Zierikzee. Grofweg de zelfde onderwerpen, hoewel de emotie hier wat vaker klinkt. De naturalistische koppen van Lilian Mensing zijn knappe karakterstu dies, Inge de Belders figuren ont worstelen zich aan een voorspelba re esthetiek en verbeelden treffend spanningen in menselijke relaties. De meeste beelden staan gewoon mooi opgesteld, bij sommige ge beurt er iets tussen hen en de ruimte om hen heen. Vera Slie- bach's beesten van keramiek zijn vooral vrolijk. Haar vogels staan zo opgesteld dat de tuin hun omge ving wordt. Bosnimf van Anne Mannaert is niet alleen knap ge maakt, maar heeft net dat myste rieuze waardoor zij zich even laat bewonderen alvorens weer op te lossen in het groen. Ik ben dat voor en ga op weg. Er wacht nog een rit door het landschap. Geen kunst, wel indrukwekkend. 44e Zomertentoonstelling Burgerweeshuis, Poststraat 45, Zierikzee. t/m 30 augustus, di. t/m. zo. 11.00- 17.00 uur. De Zeeuwse Rozentuin, Katse Groeneweg 3, Kats, di. t/m za. 10.00 - 17.00 uur. Beelden op de Scheldeboulevard, Terneuzen, t/m 4 oktober. Galerie 45, Singelweg 45, Westdorpe, t/m 30 augustus, do. t/m. za. 13.00 - 17.00 uur, zo. 11.00- 17.00 uur. Reacties naar nout@zeelandnet.nl Op naar Kats, waar in de enorme, verrassend aangelegde Zeeuwse Rozentuin sculpturen van Theo ten Have zijn opgesteld. Het zijn organisch geïnspireerde, soepele vormen, in materiaalcombinaties zoals glas en smeedijzer. De ab stracte beelden roepen beweging op en zijn visueel boeiend. Ze voe gen iets toe aan de plek, maar een echte relatie ontbreekt, behalve bij Vissenrek, een fragiel beeld met vier visvormen in een constructie van betonijzer. Een absurd en ver frissend contrast met de geurige tuin eromheen. De verdwaalde Dolfijn, een golvende vorm die op het gras ligt, is fraai, maar past be ter in een waterpartij. Ik ben meer onder de indruk van twee van de permanente beelden: Himmelspie- gel (Paul Kamper) en de metersgro- te schaal die Albert Verkade sa menstelde uit boombladeren van metaal. Beide beelden staan niet al leen in de ruimte, ze gaan er een wisselwerking mee aan, qua vorm en visie. ste, met een mooie balans van vorm, verhoudingen en ruimtelijk heid, maar ook zwakke. Wieler sport van J. Pan bijvoorbeeld is irri tant houterig van vorm, terwijl Stef Orti uitstekend een lijf kan sti leren, maar koppen hakt die er niet bij passen. Dat ik met een op gewekt humeur vertrek, komt door wat er wel goed is en door de schitterende locatie. is én sterk en ondanks (of juist vanwege) haar naaktheid zich af sluit van de wereld om zich heen, alsof ze een geheim koestert. Zo kom ik nog enkele beelden tegen die verder gaan dan de buitenkant, iets zichtbaar maken van het inner lijk. Ook in de omvangrijke collec tie kleinplastiek die binnen staat opgetast. Jan Montyn lan Montyn is de eigentijdse mees ter van de kleurenets. Hij improvi seert in subtiele lijnen en sterke kleuren een doorleefde werkelijk heid bijeen. Daarin staat zijn ver bondenheid met de schoonheid en het leed van Azië centraal. Hier ook kleurrijke vrouwen van Wil Willemsen en verstilde zeeland schappen van Hildegard Wagner, t/m 29/8, Galerie T, Turfkaai 25/27. Middelburg, do. t/m za. 11- 16 uur. Paul Segers Paul Segers is één van de kunste naars die exposeren in project Front Art, van de Verbeke Founda tion, Kemzeke. Behalve in Lams- waarde staat Front Art op drie an dere grenslocaties in België en Frankrijk. Deze kunst grensverleg gende ambities. Voor wie van spanning houdt een must. t/m 30 augustus, Galerie 'de School', Achterstraat 25, Lamswaarde (Hulst), do. t/m zo. 11.00 - 18.00 uur. Viviane Sassen Vivianne Sassen groeide op in Afri ka en won in 2007 de Prix de Ro me met foto's over mensen uit dit continent. Haar uitgebalanceerde composities zijn een perfecte mix van documentaire en enscenering. De foto's tonen en verhullen zodat een fascinerend beeld ontstaat van een complexe werkelijkheid, t/m 5 september locatie Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes, wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Anya Janssen Anya Janssen verbeeldt in grote 'soft focus' schilderijen de zoek tocht naar identiteit. Wat maakt ons tot wie wij zijn? En hoe ver houden wij ons tot de natuur om ons heen en in onszelf? In de re cente portretten van een jong meisje gaat Janssen terug naar haar en ieders jeugd, t/m 6 september, Willem3, Oranjestraat 4, Vlissingen, wo. t/m zo., 12.00- 17.00 uur. Rob Meijer Rob Meijer schildert woest en ge dreven zijn ervaringen met de meest dynamische stad van Euro pa en richt zich vooral op de onge breidelde vrijheid en vitaliteit van de alternatieve cultuur. Daarnaast rake, meer ingetogen zwart-wit te keningen van mensen die hij te genkwam. t/m 6 september, Willem3, Oranjestraat 4, Vlissingen, wo. t/m zo., 12.00-17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 46