V an paard en wagen tot hippe rijtuigen Een tram in je stad zorgt voor een goede uitstraling 7 7 ij dinsdag 4 augustus 2009 Paul Wiggenraad, Technische Universiteit Delft Zwolle-Kampen. Ontwerpfase; kosten 15 miljoen. Vertram- ming van bestaand spoor, met extra haltes. ten van Europa. Nederland 'ver- tramt' ondertussen in hoog tem po, in de stad en op het platteland. Rotterdam krijgt zijn eerste elektri sche tram op 18 september 1905, Utrecht in 1906, Groningen in 1910, Arnhem en Nijmegen in 1911 en Enschede volgt in 1913. Op de vele lokale routes rijden vooral stoomtrams. Het duurt niet lang of het verval zet alweer in, met name door con currentie van de autobus. Die zijn na de Eerste Wereldoorlog relatief goedkoop geworden, waardoor veel ondernemers een lijndienst beginnen. In 1930 zijn in Neder land rond de honderd tramlijnen in gebruik, daarna gaat het bergaf waarts met deze vorm van open baar vervoer. Het particuliere autobezit, dat van af de jaren vijftig een grote vlucht neemt, betekent de genadeklap voor bijna alle tramlijnen. Alleen in de drie grote steden blijven tot op de dag van vandaag de karakte ristieke trambellen rinkelen. Utrecht sluit zich in 1983 weer bij hen aan, met de ingebruikneming van de sneltram naar IJsselstein en Nieuwegein. In veel Europese landen verdwijnt de tram uit het straatbeeld. Grote uitzonderingen zijn onder meer Duitsland, Oostenrijk en Zwitser land. In de jaren tachtig en negentig keert het tij voor de tram. Gemeen tebesturen zoeken 'nieuwe' oplos- singen voor de steeds maar groeiende reizigersaantallen. In de Randstad worden nieuwe tramnet werken aangelegd en bestaande netwerken uitgebreid. Groningen. Gemeenteraad neemt begin volgend jaar definitief besluit, maar is zeer positief. Tracé is al vastge steld. Kosten ruim 160 miljoen voor lijn 1nog 40 miljoen te kort. Mogelijk daarna nog drie lijnen, die ook provincie in gaan. >rdt van er 100 verlenging plaatselijke GroenLinks- e. Die pleit voor een tramvërbin- tussen centrum en nog te 'ikkf^n nieuwbouwwijk Groote doorgetrokken naar Maastricht-Hasselt, en Ontwerpfase; 30 miljoen (Nederlandse deel). Aansluiting op lijn uit België, vanaf NS Station door centrum. Het idee om mensen te vervoeren over vaste routes is in de negen tiende eeuw al uitgewerkt in de omnibus. De overdekte karren met een paard ervoor maken het mogelijk voor reizigers om eenvou diger over grotere afstanden te rei zen, maar de vaak slechte wegen en straten in die tijd maken de rit jes weinig comfortabel. In 1832 rijdt in New York de eerste paardentram, een omnibus die over rails wordt getrokken. De ho ge sporen zijn echter een last voor de andere verkeersgebruikers. Dat leed verdwijnt als in 1852 de groef- rails wordt uitgevonden, waardoor de rails in het wegdek komt te lig gen. Alleen voor fietsers blijft een valpartij op de loer liggen, als ze met hun wielen in het spoor te rechtkomen. Een gevaar dat nog al tijd bestaat. Op 25 juni 1864 maakt Nederland kennis met de paardentram. De Dutch Tramway Company gaat heen en weer rijden tussen Den Haag en Scheveningen. Twintig jaar later doet op veel plaatsen de stoomtram zijn intrede. In 1881 rijdt in Berlijn de eerste tram op elektriciteit. Het is nu mo gelijk de voertuigen over steilere hellingen te laten rijden, boven dien is het comfort een stuk gro ter. Rond de eeuwwisseling ko men in snel tempo boven de rails bovenleidingen te hangen. In 1899 rijdt de eerste elektrische tram met bovenleiding tussen Haarlem en Zandvoort, een jaar la ter is Amsterdam aan de beurt. Te genwoordig ligt in de hoofdstad ruim 210 kilometer tramspoor; het is daarmee een van de langste net De Haarlemse tram passeert de Westerkerk in Amsterdam. foto archief ANP Nijmegen-Arnhem. In verkennende fase; kostenraming 360 miljoen. Eerste stadium bestaat uit verbinding tussen universiteitsterrein Heyendaal en NS-station. Tweede fase gaat Waal over en via Vinex-wijk Waalsprong naar Bemmel. In derde fase wordt lijn doorgetrokken naar Arnhem. Eindhoven. Ideetje voor lijn van noord naar zuid, maar gemeentebestuur hikt tegen de hoge kosten aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9