u
Meer doen voor minder
media
41
Hilversum lijkt een
zomerslaapje te
doen, maar schijn
bedriegt. Nu de
leden zijn geteld
en BNN en Max
gegroeid blijken,
wordt het geld uit
de 'staatsruif en
de zendtijd vanaf
2010 anders
verdeeld. Peentjes
zweten in
omroepland dus.
door
Monique Brandt
en Bernice Breure
media@wegener.nl
024-3650570
Zaterdag 1 augustus 2009
Er was een bandje, een
boerenlounge en een
Rad van de Liefde.
Kappers en stylisten
gaven de boeren en
boerinnen tips om er
ook zonder overall leuk uit te
zien. Maar de drukbezochte Boer
Zoekt Vrouw-feesten, uitvloeisel
van de gelijknamige kijkcijferkra
ker van de KRO, zijn geschrapt.
Het terugdringen van grote evene
menten is één van de concrete ge
volgen van de bezuinigingsronde
van de katholieke omtoep. Spijtig
voor partnerzoekende boeren,
maar bij lange na niet zo drama
tisch als het schrappen van acht
tien functies, dat op stapel staat
voor dit najaar.
De KRO vreest vanaf volgend jaar
10 procent korting op het jaarbe
drag. Dat betekent 5 miljoen euro
minder. Met dank aan florerende
omroepen als BNN en Omroep
Max, die vanaf volgend jaar aan
zienlijk meer geld en zendtijd krij
gen. Max gaat van 8 naar 24 mil
joen euro per jaar, geld dat ver
dwijnt bij de collega-omroepen.
Ook mogelijke nieuwelingen als
Wakker Nederland en Powned
krijgen wellicht een stukje van de
koek. Op 1 januari beslist de mi
nister of ze tot het bestel mogen
toetreden. Nieuwkomers krijgen
30 procent van de normale hoe
veelheid geld en zendtijd. Daar
mee moeten ze in vijfjaar bewij
zen of ze in het bestel passen.
Terwijl het gesprek bij de koffie-
automaat draait om salarissen
van grootverdieners als BNN'er
Patrick Lodiers en Vara-coryfee
Paul de Leeuw, wordt op de werk
vloer in stilte de broekriem stevig
aangehaald. Het geruchtencircuit
draait op volle toeren. Zo vrezen
redacteuren van een actualiteiten
rubriek voor het schrappen van
hun zaterdaguitzending. Het lijkt
een voor de hand liggende ma
nier om de programmakosten zo
met 20 procent te verlagen.
Vooralsnog lijken de bezuinigin
gen vooral 'klein bier'. Zo is bij
de Avro, de omroep die het the
ma gezondheid van oudsher om
armt, de jaarlijkse fittest voor me
dewerkers geschrapt. Over rele
vantere bezuinigingen en even
tuele personele gevolgen, buigt
de omroep zich pas als bekend
wordt hoeveel nieuwe omroepen
daadwerkelijk toetreden tot het
bestel en welke gevolgen dat
heeft voor zendtijd en geld. Ook
NCRV en Vara vinden het te
vroeg om nu al inzicht te geven
in hun bezuinigingsscenario's.
Andere omroepen reageren min
der afwachtend op dreigende kor
tingen. „Het houdt de gemoede
ren flink bezig. Wij denken dat
we wat bezuinigingen betreft niet
vroeg genoeg kunnen zijn", zegt
Peter de Kok van de KRO. „We
willen voorkomen dat het geld
bij de programma's wegvloeit
Dus kijken we naar wat mogelijk
is zonder daaraan te tornen."
Bij kunst- en cultuuromroep NPS
is nog net geen sprake van pa
niek. Onlangs werd bekend dat
de zendgemachtigde niet alleen 5
miljoen moet bezuinigen, maar
dat daar bovenop het omroepbud-
get nog eens 2 miljoen extra
wordt gekort. De taakomroep,
wiens programmering verplicht
voor 40 procent uit kunst en cul
tuur bestaat, was al naarstig bezig
met de voorbereiding van een re
organisatie. Want dat de bezuini
ging banen gaat kosten, staat bui
ten kijf.
De kijker gaat ook heel wat mer
ken van de veranderingen, ver
wacht de NPS. Meer herhalingen
van Klokhuis en Sesamstraat. En:
„Een verschraling van informatie
ve programma's zoals Nova, Ande
re Tijden en documentaires van
Nederlandse bodem", meent
NPS-directeur Joop Daalmeijer.
De NPS praat nu met de andere
'taakomroepen' Teleac/NOT en
RVU over vergaande samenwer
king. Zelfs het woord fusie valt.
Overal klinkt dezelfde conclusie
door: er zal nog meer voor steeds
minder moeten. Extra budget ver
garen kan alleen nog door het be
denken van programma's waar
de zenderbazen van Nederland 1,
2 en 3 direct ruimte voor maken
in hun schema's. 'Geld op sche
ma', is de toverterm. De omroe
pen krijgen dan extra geld uit een
speciale pot. Omroepen kunnen
intekenen met programma's voor
bepaalde genres, doelgroepen en
tijdstippen. De inschrijving is in
middels gesloten.
„Er is 161 procent ingetekend",
zegt woordvoerder Jeroen Was-
senberg, die beaamt dat omroe
pen kennelijk meer dan ooit wil
len laten zien wat ze te bieden
hebben. Ook lijkt elke zichzelf res
pecterende omroep plots een ac
tualiteitenrubriek te ambiëren.
De overintekening zal geheid tot
frustratie leiden over niet gehono
reerde plannen. Maar Henk
Hagoort, baas van de publieke
omroep (NPO), zei onlangs al
daar niet mee te zitten. „Creatie
ve competitie komt de kwaliteit
van de publieke omroep alleen
maar ten goede."
'i-j' Reageren?
redactie.media@wegener.ni
In de serie Heimwee TV worden elke week tv-series uit het
verleden belicht die de geur van nostalgie ademen.
Deze week De Fabriek
Op tienertoer (bestaat
dat nog?) ben ik als
13-jarige ooit in het
plaatsje Halfweg, on
der de rook van Am
sterdam, beland. Een beetje pu
ber ging met tienertoer naar de
Wallen, Valkenburg of het Eva-
luon in Eindhoven. Maar ik
moest en zou naar Halfweg. Waar
om? Omdat daar de CSM suikerfa
briek stond, die fungeerde als de
cor voor de Tros-serie De Fabriek
Het Nederlandse antwoord op
Dallas. Intriges in een familiebe
drijf. In Dallas was dat een olie
maatschappij, bij ons een suiker-
bietenfabriek. Miljonairs in de pol
der.
De Fabriek had een topcast. Voor
Nederlandse begrippen althans.
Rudi Falkenhagen, Andrea Dom
burg, Jeroen Krabbé, Hugo Met
sers, Maarten Spanjer en Pleuni
Touw. Met die laatste 'deed' ieder
een het in de serie, in mijn herin
nering. In ieder geval Jeroen Krab
bé. En die arme Dries (gespeeld
door Rudi Falkenhagen) wist van
niks. Dat was ook niet zo erg,
want hij deed het op zijn beurt
weer met zijn secretaresse lannie.
Ja, het was een echte Nederlandse
serie. Tussen de bedscènes door
kwamen er in De Fabriek vooral
veel boze boeren voorbij. Waar
om ze boos waren, begreep ik
niet. Misschien omdat boeren al
tijd wel ergens boos om zijn.
De boze boeren fungeerden ook
meer als decor. Want het draaide
in De Fabriek voornamelijk om
Pleuni, die als verveelde, overspeli
ge, sherrydrinkende directeurs
vrouw met de week minder aan
had.
Wat 28 jaar later van De Fabriek
overeind is blijven staan, is de ge
weldige tune. Geschreven door
Ruud Bos en uitgevoerd door het
Metropole orkest onder leiding
van Rogier van Otterloo. Een
prachtig stuk muziek, dat zich
kan meten met de tunes van Sol
daat van Oranje en Turks Fruit.
Oh ja, er kwam in 1982 nog een
Fabriek 2. Ook weer gelazer met
suikerbieten, maar vooral veel ge
donder met Pleuni: er duiken pi
kante foto's van de directeurs
vrouw op, die Hugo Metsers (in
het echte leven haar man!) wil
verpatsen aan de porno-indus
trie.
Om terug te komen op die tiener
toer: ik ben in Halfweg niet ver
der gekomen dan de poort. Ze
hielden bij CSM niet zo van
De Fflbricfe-groupies. Ivar Hoekstra