Jacht op namaaksigaretten i9 spectrum Zaterdag 1 augustus 2009 De FIOD-ECD, de recherche van de Belastingdienst, heeft vorige week 38 miljoen namaaksigaretten onderschept in Breda. De grootste vangst ooit in Nederland. In de strijd tegen de smokkel heeft zich een bijzondere partner gemeld: de sigarettenfabrikant. Voor Philip Morris International vecht Ron op de Beke mee tegen de internationale maffia, om naam en kwaliteit van het merk te beschermen. tekst en foto Berry van der Heijden Ook vorige week ging er weer een lading onder schepte sigaretten naar de productievestiging van Phi lip Morris International in Bergen op Zoom. Daar werd onderzocht of de twee miljoen pakjes Marlboro tussen de vondst in Breda inderdaad namaak wa ren. En ja hoor. Zoals in meer dan 90 pro cent van de gevallen. Tot dusver zijn in Nederland dit jaar al 144 miljoen sigaretten onderschept, tegen 205 miljoen in heel 2008. Daarmee lijkt de smokkel toe te nemen, bevestigt Ron op de Beke. Hij geeft leiding aan het bureau merkbescherming van Philip Morris Inter national in Noord- en Midden-Europa. „Van die 144 miljoen sigaretten zijn er too miljoen voor de Britse markt bestemd. De rest is voor Nederland, België en Duits land", weet hij. In diverse landen werken deskundigen, speurders en tipgevers om illegale produc tie, transport en handel terug te dringen. Philip Morris International is samen met lapanTobacco Inc. (Camel) en British Ame rican Tobacco (Caballero) marktleider in Nederland en deze merken worden dus het meest nagemaakt. „Nederland is vooral een doorvoerland." Vanuit zijn kantoor in Antwerpen heeft Op de Beke contacten met opsporingsdien sten in de hele wereld. „We hebben te ma ken met een beperkt aantal landen waar veel geproduceerd wordt. Veruit nummer één is China, waar 60 tot 80 procent van daan komt. Vaak worden sigaretten met de hand verpakt in kleine fabriekjes onder onmenselijke omstandigheden. In soortge lijke fabriekjes worden ook Rolexen en Nike-spullen nagemaakt", vertelt hij ter wijl zijn hand over de wereldkaart aan de muur glijdt. Hij wijst steden en gebieden aan, waar bedrijfjes zijn opgerold en zo goed als zeker nog gerund worden. In Chi nese havensteden als Guangzhou, Xiamen en Shanghai worden containers vol na maaksigaretten verscheept, verstopt op enorme containerschepen. Productiegebied nummer twee zijn de Ver enigde Arabische Emiraten. „Daar staan kant-en-klare bedrijven te wachten tot ie mand zich er vestigt. De politiek ter plekke wil zich daar niet mee bemoeien, dus gaat het onverminderd door." Een derde regio waar veel illegaal wordt geproduceerd, is Oost-Europa. In landen als Polen, Tsjechië en Oekraïne schieten de fabriekjes als paddenstoelen uit de grond. Net als in China worden mensen hier soms vastgehouden in de speciale bedrijf jes tot ze de geëiste productie hebben ge haald. Vaak zijn ze verplicht twaalf tot der tien uur per dag te werken. Op een andere wand in de kamer van Op de Beke is met viltstift zijn werkgebied in getekend. Met de stift trekt hij vanuit Grie kenland een streep naar Nederland. „De in- en doorvoer in Europa met containers gebeurt vooral via de havens in Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Le Havre en Va lencia. Relatief nieuw is dat schepen uit China in de Griekse havens ontschepen. Gemiste accijnzen Van daaruit gaan de containers via zee, trein of truck verder Europa in. Vooral Groot-Brittannië en Scandinavië zijn inte ressant vanwege de hoge prijzen voor siga retten." Op de Beke richt zich voornamelijk op de smokkel via containers. Daarom werkt hij samen met alle mogelijke opsporingsdien sten en wetshandhavers van CIA en Cana dese politie, tot de Nederlandse FIOD en de Belgische en Duitse douane. De .jacht op de containers met smokkel waar is niet eenvoudig. De tegenstander is slim en beschikt over grote sommen geld om de juiste mensen op de juiste plaats een oogje dicht te laten knijpen. Steeds va ker wordt de vaarroute verlengd via een aantal havens in Afrika. De vrachtbrieven worden aangepast, zodat nauwelijks nog te volgen is waar de verdachte containers Aan illegale-sigarettenhandel worden kapitalen verdiend. In een container van 12 meter gaan 10 miljoen sigaretten. Dat zijn 52.600 pakjes, die in Nederland in de winkel 4,60 euro per stuk kosten: een opbrengst van 2,4 miljoen euro. In de categorie 'van de vrachtwagen gevallen' (zeg 2,50 per pakje) altijd nog een dikke 1,3 miljoen euro. Daarvan blijft vaak 0,5 tot 1 miljoen euro over. Het totale verlies voor de gezamenlijke Europese schatkisten vanwege gemiste accijnzen wordt geschat op 0,5 miljard euro per jaar. Prijs van een pakje Marlboro (20 stuks) in euro's 7,50 8,05 4,20 4'40 fX fX X* x* X» 4/ c/ blijven. Op de Beke: „In China speuren 50.000 man naar sigarettensmokkel, met name via zeecontainers. Wij hebben er ook een aantal mensen zitten. Maar het liefst onderscheppen we de container in Nederland op de plaats van bestemming. Zo hopen we dichter bij de 'bovenbazen' te komen." In de havens gebruikt de douane speurhon den, worden containers gewogen en ge scand. Maar in Antwerpen bijvoorbeeld be treft dat slechts 1 procent van de 800 mil joen containers, net als in Rotterdam. Van de Chinese douane heeft hij een film pje gekregen, waarin te zien is hoe een fa briekje wordt opgerold. „De omstandighe den en hygiëne zijn zo beroerd, dat je be grijpt dat uit een onderzoek van de FIOD- ECD naar voren is gekomen dat de sigaret ten wel vijf tot zes keer zo veel cadmium, lood en arsenicum bevatten. Op het nicoti ne- of teergehalte wordt ook niet gecontro leerd." Het belang van Philip Morris International om geld en menskracht te investeren in de bestrijding van sigarettensmokkel, ligt vol gens de manager voor de hand. „Als men sen dit bocht roken en denken dat het ons fabrikaat is, dan stappen ze over naar een ander merk. Bols wodka is in Polen op die manier kopje onder gegaan. Die merkscha- de moeten we voorkomen. We voeren zelf ook rechtszaken, als dat nodig is." De tegenstanders zijn van topformaat. „Dan heb je het over Chinese, Italiaanse en Russische maffia. De echt grote jongens dus, die ook in mensenhandel, drugs- en wapenhandel zitten. Het Amerikaanse Bu reau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Ex plosives linkt ook Al Qaida inmiddels aan sigarettensmokkel. Reden genoeg om geen namen van tipgevers te willen kennen. Dat is tricky business." Op de Beke stoort zich enorm aan de toe nemende productie in EU-landen. Er zijn legio fabriekjes in Polen. In een recente Poolse versie van het tijdschrift Newsweek is dat uitgezocht, tot en met transportnet werken en inrichting van fabriekjes. „Dat gebeurt dus gewoon in Europa." reageren? spectrum®wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 61